Vegatopia Forum

Kerst 2011

Offline haantje

• 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kerst 2011
« Reactie #20 Gepost op: 25 december 2011, 08:24:32 »
Mijn orgelbegeleiding van de kerstliederen werd door K.'s broer prijzend als 'groovy' bestempeld.
;D
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Temari

• 1.336
« Reactie #21 Gepost op: 25 december 2011, 10:51:48 »
Fijne kerstdagen allemaal! Ik hoop dat iedereen ze gaat doorbrengen zoals hij zelf het prettigst en het leukst vindt!

Offline niewied

• 1.930
  • Geslacht: Man
« Reactie #22 Gepost op: 25 december 2011, 15:16:06 »
Kerstvers: Bach bacht met pracht/en volle klanken/ die als ranken/ lonken naar de nacht

Vandaag dus bij Boon: tarte tatin van brioche met geitenkaas, rode ui, rucola en balsamicostroop
licht gebonden pompoensoep met cantharellen en gefrituurde salie/
spoom van bosvruchten en dragon
muffin van ricotta, basilicum, notenmet gekaramelliseerde witlof, oesterzwamtempura, rode-wijnsaus
en dan nog een toetje met van alles.
« Laatst bewerkt op: 26 december 2011, 09:54:18 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline karl

• 6.377
« Reactie #23 Gepost op: 26 december 2011, 11:03:41 »
Op de avond van Kerstdag hadden we een familie-diner met Italië als thema. Dus begonnen met prosecco en als amuses toastjes met aubergine/hetepeperpasta en kappers/olijvenpasta, amandelen op ijs en olijven met citroen en knoflook. We zijn niet zo voor de vele gangen-diners en blijven graag praten met de gasten in plaats van in de keuken te staan. Dus op voorhand klaargemaakt: een pastasalade met groene boontjes en broccoli, een Caponata (Siciliaans gerecht met vooral aubergine en rode paprika met tomaten en rodewijnazijn)en carpaccio van courgettes met een dressing van zwarte olijven, kappertjes, olijfolie en citroen. De laatste gerechten uit het leuke kookboek Vegetarisch Italiaans van Loes Janssens. Een inspirerend boek, met toch wat schoonheidsfoutjes: geen juiste gewichten, ingrediënten worden soms ineens vergeten, weinig kooktijden.
Dat bleek ook bij de Ribollita uit haar boek, de Toscaanse armeluisoep van gekookte groenten. Geen kooktijden en er werd niet gesproken over groentebouillon of ander kookvocht waarin alles toch moest gaarkoken. Ik kan moeilijk aannemen dat ze enkel maar in wat tomatenvocht zouden koken. Enfin, een wat bedreven  :chef: vult dan wel wat aan. Na de antipasti hadden we dus een deugddoende, vullende warme soep (het gebruik van oud brood in gerechten vind ik ook altijd boeiend).
Mijn dochter die delicieuze broden en gebakjes bakt had voor zelfgemaakt knoflookbrood en rozemarijnbrood gezorgd, verrukkelijk.
De wijnen waren witte Verdicchio uit zo'n typische fles en bijzondere, volle rode Villa Antinori (Chianti-streek).
Als afsluiter Italiaanse kazen met passende door de vriend van mijn dochter bereide mispelwijn, vol, zeer geurig en wat zoet.
We vonden het allemaal een geslaagd etentje in zeer goed gezelschap.

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #24 Gepost op: 26 december 2011, 12:30:35 »
1e Kerstdag: peen en uien
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #25 Gepost op: 26 december 2011, 14:31:55 »
En die gestampt met aardappels?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline MaartenP

• 191
« Reactie #26 Gepost op: 26 december 2011, 16:23:31 »

Anders is het geen echte peen en ui :)

Ik ben nu aan het koken voor mijn ouders die zo zullen arriveren.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #27 Gepost op: 26 december 2011, 16:25:08 »

Wat maak je voor lekkers?
,,,,فلافل

« Reactie #28 Gepost op: 26 december 2011, 16:44:14 »

Anders is het geen echte peen en ui :)

Jazeker wel, met aardappels is het echte peen en uien en aardappels.
Als je de boel dan ook nog eens doorelkaar stampt, is het echte hutspot.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #29 Gepost op: 26 december 2011, 21:04:09 »
Die seitan roast ziet er heel lekker uit :) Ben benieuwd of het goed te maken is thuis (heb iig nog nooit zelf seitan geprobeerd te maken, wel goedkoper dan uit een potje?).

Wat betreft mijn bataat-puree: ik denk dat ik alsnog roosjes in een vorm ga spuiten en dan nog even in de oven laat bruinen.

Zelfgemaakte seitan is echt zoveel lekkerder dan uit en potje! En ook goedkoper trouwens.
De seitan roast was erg lekker en niet moeilijk, ik was er alleen wel lang mee bezig maar dat is prima voor kerst. Wel leuk, je kan natuurlijk variëren met de vulling, ik ga zoiets zeker vaker doen.

Offline MaartenP

• 191
« Reactie #30 Gepost op: 26 december 2011, 22:00:50 »
Jazeker wel, met aardappels is het echte peen en uien en aardappels.
Als je de boel dan ook nog eens doorelkaar stampt, is het echte hutspot.

Nou ja hier noemen ze hutspot 'peen en ui'.

Wat maak je voor lekkers?

Eerst allerlei hapjes. Toen knolselderijsoep met sojaroom. Als hoofdgerecht gestoofde pompoen, zoete aardappel, wortel en abrikozen met daarbij bulgur salade en zelfgemaakte seitan uit de oven gemarineerd in surinaamse bbq kruiden. Als nagerecht prof Grunschnabel ijs met verse mango.

Lekker simpel maar wel feestelijk en lekker :)

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #31 Gepost op: 27 december 2011, 10:40:55 »
2e Kerstdag voelde ik mij als een vegetariër die kwam eten bij vleeseters.

Offline Temari

• 1.336
« Reactie #32 Gepost op: 27 december 2011, 12:32:29 »
Wat bedoel je? Kwam je eten bij vleeseters, of had je een gevoel wat een vega dan zou hebben, maar wat is dat dan?

Mijn tante probeerde mij vegetarische tapenade met ansjovis te geven. Gelukkig had ik een vermoeden en vroeg ik of ik het bakje even mocht zien. Een ander familielid was razend enthousiast over een nieuwe productiemethode van kaviaar, waarbij de vis niet doodgaat (en het klonk allemaal erg gruwelijk en 't riep veel vragen op die onbeantwoord bleven). 't Was voor 't eerst dat zoiets me de eetlust ontnam. Hij was zo enthousiast erover dat mijn tegenwerpingen niet eens een beetje hielpen! ;)
Nederland is trouwens ook weer twee flexitariërs rijker. Motieven: gezondheid en smaak.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat jullie van die kaviaarwinningsmethode vinden. In mijn ogen is er best veel mee mis, maar hoe denken jullie erover?

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #33 Gepost op: 27 december 2011, 12:45:30 »
Kerst is alweer voorbij, wat ging het snel.

Op kerstavond zijn mijn vriend en ik naar de Plak gegaan. Het was er niet zo druk als normaal, maar het zat nog steeds gezellig vol. Ik nam de kaasgehakt, mijn vriend de groentetaart. We namen ook nog ijs toe. Dat was erg lekkere sorbetijs, we vonden de slagroom er niet zo bij passen.

Toen zijn we thuis met de Wii gaan spelen. (ik wilde wel iets doen wat hij leuk vond ;))

Eerste kerstdag richting ouders. Mijn moeder had de avond ervoor al een email doorgestuurd van het Schwarzwald met de reglementen (om het zo maar eens te noemen). Je kon er niet pinnen en werd verzocht je jas in de auto te laten als je een dure jas had om chaos te voorkomen. Van BCC heeft deze zaak niet gehoord, dus we weten nu ook alle emailadressen van de gasten daar.

Maar goed, wij gingen dus jasloos richting Rijssen. De eigenaar van de zaak (oud-klasgenootje van mijn broertje) was nog niet klaar met welkomstwoord en stilte voor degenen die dat wilden (We zaten tenslotte in een streng gelovige gemeente) toen de aasgieren zich al op de hotpots met soep stortten. Ik besloot die maar over te slaan, er stond ook lekker brood op tafel).

Toen kwamen de hoofd- buffetgerechten. Mijn broertje grapte dat ze de restjes van de andere zaal daar hadden uitgestald, maar vond het desgevraagd allemaal best lekker. De frikandellen (ja, dat serveren ze daar met kerst) waren smerig. Erg jammer voor mijn zwager, want dat is toch wel ongeveer altijd het hoogtepunt van jaar voor hem. ("LL, geef het vega zijn toch op, waarom? Als je ook lekkere frikandellen kunt nemen?").

Ik nipte nog wat van mijn droge witte wijn (all-inclusive, dus ik vond het niet erg om even te wachten op het speciale hoofgerecht voor mijn en mijn vriend (die overigens geen full-time vega is, maar altijd zegt dat hij geen bio-industrievlees eet (met uitzondering voor een incidentele durum donur)).

We kregen een ovenschotel die bestond uit groenten (courgette, aubergine), champignons en grote hoeveelheden zongedroogde tomaten (je weet wel, uit een potje, minstens de helft en ongesneden) en kaas. We konden er geen kruiden in ontdekken, dus tsja, ach, wat zullen we zeggen? Nog een witte wijn dan maar.

Dan naar het toetje! Gelukkig was er iemand jarig van de andere gasten dus we kregen in ieder geval een toetje met vuurwerk te zien. (Dat hoort er eigenlijk toch wel bij vind ik: alles verduisteren en dan met grote schalen bavarois met zo'n vuurwerkkanon binnenkomen). Maar dit was dus wel een wat kleinere variant, we moeten allemaal inleveren he?

Ik wacht altijd maar even met het toetje, want het wordt anders echt vechten (mensen die bij zo'n buffet komen lopen altijd op zo'n buffet af alsof ze verwachten dat dit hun laatste maaltijd ooit wordt, maar ja, zelfs al moeten we allemaal inleveren, lijkt me dit schier onmogelijk.)

Godzijdank hadden ze een soort Vienneta. De jaren tachtig zijn weer helemaal terug.

Toen gingen we. Ik moet er wel bij zeggen dat je niets kunt opmerken over de prijs-kwaliteit-verhouding. Het was, geloof ik, 29, 95 per persoon en dat is dan inclusief drank. We vermoeden dat ze volgend jaar wel wat duurder zullen zijn.

Tweede kerstdag aten we bij de T.s moeder en dat was helemaal wat anders. Hij en zijn zus hadden een smakelijk diner (aantal recepten uit World Food Cafe) samengesteld.

Voor: pakora's
Tussen: venkel-sinaasappel-salade
hoofd: dahl en curry (voor mij met vega-garnalen).
Toe: wortelcake

Planning is niet de beste kant van mijn vriend en schoonzus, dus het duurde allemaal even, maar dat maakt niet uit. Het ging allemaal bijna schoon op. Het laatste stukje cake heb ik net als lunch gegeten :)

« Laatst bewerkt op: 27 december 2011, 12:50:08 door LL de Ling »

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #34 Gepost op: 27 december 2011, 13:57:21 »
 ;D ;D ;D ;D

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #35 Gepost op: 27 december 2011, 21:33:10 »
Mooi LL!
,,,,فلافل

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #36 Gepost op: 28 december 2011, 10:04:13 »
2e Kerstdag voelde ik mij als een vegetariër die kwam eten bij vleeseters.
Wat bedoel je? Kwam je eten bij vleeseters, of had je een gevoel wat een vega dan zou hebben, maar wat is dat dan?

Ik ben al een tijdje veganist en ging eten bij vrienden die vegetariër zijn. Echter koken voor een veganist schijnt heel moeilijk te zijn. In plaats van pastinaaksoep (met room) kreeg ik veel te zoute bouillon (opgeloste vegetarische bouillonblokjes). Vervolgens (in plaats van groententaart met kaas) kreeg ik boerenkool met aardappel gestampt . (Meer ingrediënten zaten er niet in.) En falafelballetjes.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #37 Gepost op: 28 december 2011, 10:13:59 »
Oh wat jammer! Ik heb dan wel geluk met mijn vegetarische vrienden, die vinden het geen probleem om vegan te koken. Soms doen ze dan zelf nog wat kaas over het gerecht ofzo, maar dan gewoon op het laatst.
Ik kan me voorstellen dat je niet weet hoe je een veganistische groententaart maakt, maar die pastinaaksoep zou toch niet zo moeilijk moeten zijn? Gewoon room op het laatst toevoegen of alpro cuisine gebruiken.

Online Eelco

• Admin
  • 20.669
    • Mijn Homepage
« Reactie #38 Gepost op: 28 december 2011, 13:38:12 »
Ik ben al een tijdje veganist en ging eten bij vrienden die vegetariër zijn. Echter koken voor een veganist schijnt heel moeilijk te zijn.
Verrassend. Als je toch al weet hoe je lekker vegetarisch kan koken, moet vegan toch niet zo heel moeilijk zijn? Of zijn je vrienden van die vleesvervanger-en-veel-kaasvegetariërs?

Tweede Kerstdag bij de schoonfamilie. Daar stond boerenkool (uit een pot) met heel veel vlees op het menu (het traditionele Grünkohlessen). Wij hadden gebakken aardappeltjes, een lekkere salade met sinaasappeldressing, wortelstaafjes, brood en dip, een groenteburger en een Valess - niets te klagen dus. Toe ijs, voor K. (die een notenallergie heeft) chocoladevla (sinds kort ook in Duitsland verkrijgbaar, bij de Rewe).

Morgen gaan we naar mijn familie yn it heitelân. Ik geloof dat er in ieder geval een keer wordt gepannenkoekgourmet. Oudejaarsavond wordt er niet warm gegeten, dan eten we de hele avond hapjes.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #39 Gepost op: 28 december 2011, 13:44:06 »
Ik ben al een tijdje veganist en ging eten bij vrienden die vegetariër zijn. Echter koken voor een veganist schijnt heel moeilijk te zijn.
Verrassend. Als je toch al weet hoe je lekker vegetarisch kan koken, moet vegan toch niet zo heel moeilijk zijn? Of zijn je vrienden van die vleesvervanger-en-veel-kaasvegetariërs?

De vrouw van mijn vriend is geen keukenprinses. Ze zijn geen vv-vegetariërs, daar zijn ze het al te lang voor.