Kerst is alweer voorbij, wat ging het snel.
Op kerstavond zijn mijn vriend en ik naar de Plak gegaan. Het was er niet zo druk als normaal, maar het zat nog steeds gezellig vol. Ik nam de kaasgehakt, mijn vriend de groentetaart. We namen ook nog ijs toe. Dat was erg lekkere sorbetijs, we vonden de slagroom er niet zo bij passen.
Toen zijn we thuis met de Wii gaan spelen. (ik wilde wel iets doen wat hij leuk vond
)
Eerste kerstdag richting ouders. Mijn moeder had de avond ervoor al een email doorgestuurd van het
Schwarzwald met de reglementen (om het zo maar eens te noemen). Je kon er niet pinnen en werd verzocht je jas in de auto te laten als je een dure jas had om chaos te voorkomen. Van BCC heeft deze zaak niet gehoord, dus we weten nu ook alle emailadressen van de gasten daar.
Maar goed, wij gingen dus jasloos richting Rijssen. De eigenaar van de zaak (oud-klasgenootje van mijn broertje) was nog niet klaar met welkomstwoord en stilte voor degenen die dat wilden (We zaten tenslotte in een streng gelovige gemeente) toen de aasgieren zich al op de hotpots met soep stortten. Ik besloot die maar over te slaan, er stond ook lekker brood op tafel).
Toen kwamen de hoofd- buffetgerechten. Mijn broertje grapte dat ze de restjes van de andere zaal daar hadden uitgestald, maar vond het desgevraagd allemaal best lekker. De frikandellen (ja, dat serveren ze daar met kerst) waren smerig. Erg jammer voor mijn zwager, want dat is toch wel ongeveer altijd het hoogtepunt van jaar voor hem. ("LL, geef het vega zijn toch op, waarom? Als je ook lekkere frikandellen kunt nemen?").
Ik nipte nog wat van mijn droge witte wijn (all-inclusive, dus ik vond het niet erg om even te wachten op het speciale hoofgerecht voor mijn en mijn vriend (die overigens geen full-time vega is, maar altijd zegt dat hij geen bio-industrievlees eet (met uitzondering voor een incidentele durum donur)).
We kregen een ovenschotel die bestond uit groenten (courgette, aubergine), champignons en grote hoeveelheden zongedroogde tomaten (je weet wel, uit een potje, minstens de helft en ongesneden) en kaas. We konden er geen kruiden in ontdekken, dus tsja, ach, wat zullen we zeggen? Nog een witte wijn dan maar.
Dan naar het toetje! Gelukkig was er iemand jarig van de andere gasten dus we kregen in ieder geval een toetje met vuurwerk te zien. (Dat hoort er eigenlijk toch wel bij vind ik: alles verduisteren en dan met grote schalen bavarois met zo'n vuurwerkkanon binnenkomen). Maar dit was dus wel een wat kleinere variant, we moeten allemaal inleveren he?
Ik wacht altijd maar even met het toetje, want het wordt anders echt vechten (mensen die bij zo'n buffet komen lopen altijd op zo'n buffet af alsof ze verwachten dat dit hun laatste maaltijd ooit wordt, maar ja, zelfs al moeten we allemaal inleveren, lijkt me dit schier onmogelijk.)
Godzijdank hadden ze een soort Vienneta. De jaren tachtig zijn weer helemaal terug.
Toen gingen we. Ik moet er wel bij zeggen dat je niets kunt opmerken over de prijs-kwaliteit-verhouding. Het was, geloof ik, 29, 95 per persoon en dat is dan inclusief drank. We vermoeden dat ze volgend jaar wel wat duurder zullen zijn.
Tweede kerstdag aten we bij de T.s moeder en dat was helemaal wat anders. Hij en zijn zus hadden een smakelijk diner (aantal recepten uit World Food Cafe) samengesteld.
Voor: pakora's
Tussen: venkel-sinaasappel-salade
hoofd: dahl en curry (voor mij met vega-garnalen).
Toe: wortelcake
Planning is niet de beste kant van mijn vriend en schoonzus, dus het duurde allemaal even, maar dat maakt niet uit. Het ging allemaal bijna schoon op. Het laatste stukje cake heb ik net als lunch gegeten