Vegatopia Forum

Kerst 2011

Online Eelco

• Admin
  • 20.669
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Kerst 2011
« Gepost op: 19 december 2011, 23:56:14 »
Onze Feestdagenspecial is al een poosje online. Hoog tijd dat er ook een kerstdraad op het forum komt. Laat ons weten waar je met Kerst eet, wat je eet en met wie. Hulp nodig met dat ene gerecht? Stel je vraag hier. Opschepperij, lekkere recepten en andere vormen van inspiratie zijn ook welkom.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline chinoiseries

• 247
  • Geslacht: Vrouw
    • Always cooking up something
Re:Kerst 2011
« Reactie #1 Gepost op: 22 december 2011, 19:57:01 »
Ik ben nog bezig met m'n menu samen te stellen (voor twee, relaxed maar niet te relaxed) en ik vraag me af of iemand tips heeft voor veganistische pommes duchesses? Ik zag het recept voor bataat-puree met amandelen van Jessica van de week staan, en ik denk zelfs dat ik het met zoete aardappel wil proberen. Werkt een ei-vervanger poedertje hier wel in? Of kan ik die beter weglaten en wel sojaroom en boter/margarine erin gooien?

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
    • fatalefem
« Reactie #2 Gepost op: 22 december 2011, 20:05:12 »
wat doet het ei?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline chinoiseries

• 247
« Reactie #3 Gepost op: 22 december 2011, 20:35:04 »
binden vermoed ik.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #4 Gepost op: 22 december 2011, 20:38:19 »
Ja mijn ervaring is dat het wel ei nodig heeft, zeker met zoete aardappel of pompoen.
Ik zou gewoon puree maken... kun je die niet in een kerstboomvorm serveren ofzo?
Want anders wordt het denk ik heel melig.
,,,,فلافل

Offline chinoiseries

• 247
« Reactie #5 Gepost op: 22 december 2011, 22:08:40 »
Ja mijn ervaring is dat het wel ei nodig heeft, zeker met zoete aardappel of pompoen.
Ik zou gewoon puree maken... kun je die niet in een kerstboomvorm serveren ofzo?

In een bakvorm of serveerschaal bedoel je? Klinkt ook wel leuk!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #6 Gepost op: 22 december 2011, 22:12:04 »

In een bakvorm of serveerschaal bedoel je? Klinkt ook wel leuk!

Ja of een beetje laten opstijven en die vormpjes snijden en in oven ff laten opwarmen?
Maar in schaal denk ik het beste.
« Laatst bewerkt op: 22 december 2011, 22:17:43 door Selly »
,,,,فلافل

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #7 Gepost op: 22 december 2011, 22:59:05 »
Wij doen het rustig aan deze kerst. Kerstavond gourmetten met vrienden, eerste kerstdag waarschijnlijk restjes van kerstavond, en tweede kerstdag ga ik een eenvoudig kerstdiner maken en komt mijn moeder eten. Ik wil in ieder geval deze seitan roast gaan maken, wat erbij komt weet ik nog niet.

Offline chinoiseries

• 247
« Reactie #8 Gepost op: 23 december 2011, 09:56:14 »
Die seitan roast ziet er heel lekker uit :) Ben benieuwd of het goed te maken is thuis (heb iig nog nooit zelf seitan geprobeerd te maken, wel goedkoper dan uit een potje?).

Wat betreft mijn bataat-puree: ik denk dat ik alsnog roosjes in een vorm ga spuiten en dan nog even in de oven laat bruinen.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #9 Gepost op: 23 december 2011, 17:39:00 »
Eerste kerstdag laat ik mij door een vriendinnetje verrassen. Ze woont sindskort samen en vriendlief moet werken.
Tweede kerstdag iets gewoons. Het zouden zomaar spruiten met pindasaus kunnen worden, maar dan wel met ijs na  :D
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #10 Gepost op: 23 december 2011, 18:12:36 »
Morgenavond zijn mijn vriend en ik alleen. Ik wilde wel iets ontspannends doen zoals naar de sauna gaan, maar die is dicht.

We hebben nog 3 penen, dus we moeten sowieso boodschappen doen, maar het zou ook maar zo kunnen zijn dat we morgen naar de Plak gaan ofzo.

Eerste kerstdag naar mijn ouders en om een mooie traditie voort te zetten gaan we 's middags al uit eten. Nu in Rijssen. Het zal mij benieuwen, want er is een buffet en ze stelden eerst voor om vleesvervangers te gebruiken. Mijn moeder zei toen, terecht, dat ik dat misschien niet zo lekker zou vinden. Toen moest ik maar zeggen wat ik wilde. Tja, dat wist ik 4 weken geleden nog niet. Dus ik heb maar gezegd dat ze iets vega moesten klaarmaken zoals ze ook op de kaart hadden (Dat hadden ze dus wel...) Maar het zal wel weer gezellig zijn.

Tweede kerstdag naar de moeder van T. Vorig jaar at zijn zus glutenvrij en was het van te voren echt een verschrikkelijk gedoe om een menu samen te stellen, want het moest ineens vega en glutenvrij maar ook de vleeseters moesten er van kunnen genieten.  Het kwam er toen op neer dat we veel te veel hadden want iedereen nam iets mee. T. had een geweldig herdersstoofpotje gemaakt, er was vis, en volgens mij ook nog gourmetten. Was heerlijk chaotisch.

Nu moeten we het nog bedenken, en ik geloof dat T. dat gaat doen. Komt wel goed dus.
« Laatst bewerkt op: 23 december 2011, 18:16:31 door LL de Ling »

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #11 Gepost op: 23 december 2011, 19:24:08 »
Eerste kerstdag naar mijn ouders en om een mooie traditie voort te zetten gaan we 's middags al uit eten.

Jaaa laat je wel weten hoe het was? Jij verhaalt daar altijd leuk over.

,,,,فلافل

Offline MaartenP

• 191
« Reactie #12 Gepost op: 23 december 2011, 19:44:22 »
Ik wil in ieder geval deze seitan roast gaan maken, wat erbij komt weet ik nog niet.

Oeh, dat klinkt goed!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #13 Gepost op: 24 december 2011, 00:06:20 »
Ik eet lekker vega tijdens kerst :D. Indische rijsttafel, voor mij en mijn familie.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #14 Gepost op: 24 december 2011, 13:09:26 »
Het menu voor tweede kerstdag wordt wel erg lekker. Mijn vriend is nu aan het plannen met zijn zus: in ieder geval 2 curry's en worteltaart toe. (voorgerecht weet ik niet meer). Maar zo is hopelijk iedereen blij.

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #15 Gepost op: 24 december 2011, 13:24:34 »
1e Kerstdag bij m'n zwager. Tegenwoordig ben ik de enige veganist in het gezelschap, dus het wordt spannend wat er voor mij wordt bereid. Moeilijk, moeilijk, lastig, lastig ....

2e Kerstdag bij vrienden. Tegenwoordig ben ik de enige veganist in het gezelschap, dus het wordt spannend wat er voor mij wordt bereid. Moeilijk, moeilijk, lastig, lastig ....
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline niewied

• 1.930
« Reactie #16 Gepost op: 24 december 2011, 14:11:32 »
Heiligabend, kerstavond, X-mas eve, veille de Noël: mijn vrouw heeft alles bedacht en ik help mee uitvoeren. Er zal zo ongeveer het volgende zijn: een slaatje met rucola, bladsla, biet, gehakte nootjes, amandelen en macadamia.. dan een Japanse soep met zijdetofu en gebakken shitake. Ik rooster er wat norivel bij. Dan sushi. Die heb ik al klaar gemaakt. Gebruikte  witte kleefrijst (ketan) omdat de sushirijst op was en we nog een zak ketan hadden. Vulling 1: gekookte, gebakken en gemarineerde tempe (alle drie bewerkingen); 2: komkommer en rucola bestrooid met wasabipoeder; 3: omelet en avocado en wasabipoeder. Had al lang geen sushi gedraaid, moest weer even wennen. Mijn truc is om onder het norivel een stuk vershoudfolie te leggen en vel en folie dan op het rolmatje. Hier komt tamarisaus bij en meer wasabi. Voorts ook gestoofde groenten (wortel, venkel, wellicht wat gember.. peterseliewortel). Toe mangga  die mijn vrouw met wodka en iets bruisends als een soort spoom toe wil serveren.
We drinken er een Cava bij en ik denk rode en witte wijn. Morgen kerst: eten met twee dochters, hun heren en een schoon'tante' (nou ja, de heren zijn schonnvrienden) die nog ouder is dan ik maar zeer kwiek van leden en geest) van een der dochters. Bedacht door de dochters. Restaurant Boon in Eindhoven. Die stond vorig jaar wel op de topialijst, dit jaar niet meer. Zo veranderen de dingen van jaar tot jaar.
Mijn baard groeit te snel, zegt mijn vrouw. Ook dat nog.

« Laatst bewerkt op: 24 december 2011, 15:59:04 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline dorinka

• 741
« Reactie #17 Gepost op: 24 december 2011, 18:39:55 »
Gourmetten met familie op 1e kerstdag (traditie en gezellig)
hapjes (gevulde tortilla's broodjes, tomaat met roomkaas en abrikoos, bladerdeeg hapjes, enzo) die ik mag klaarmaken op 2e kerstdag met vrienden.
(en nu nog even rustig op de bank de taarten voorproeven :))
Zo.

Offline Dot

• 2.630
« Reactie #18 Gepost op: 24 december 2011, 19:04:51 »
Gourmetten met familie op 1e kerstdag (traditie en gezellig)

Dat doen wij ook.

De 26e zijn R. en ik thuis. We eten dan geroosterde aardappels, stoofpeertjes, broccoli en gevulde portobello's. Tiffin toe.

De 27e gaan we eten met vrienden, iedereen maakt een gerechtje. Moet nog even bedenken wat ik ga maken.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Online Eelco

• Admin
  • 20.669
    • Mijn Homepage
« Reactie #19 Gepost op: 25 december 2011, 01:28:12 »
Heiligabend. Orgel gespeeld tijdens de kerstdienst in Hannover Bemerode. De dubbelgrepen voor de Bach-aria had ik toch nog even op het orgel zelf moeten oefenen. Mijn orgelbegeleiding van de kerstliederen werd door K.'s broer prijzend als 'groovy' bestempeld. Schoonmoeder serveerde aardappelkroketten, mozzarellasticks, groente-'fantasie' en wat salades. De calligrafieset kon K. in ieder geval bekoren.

Eerste Kerstdag eten we samen. K. heeft 's middags nog een voorstelling, dus ik heb tijd om iets gezelligs voor te bereiden. Nu nog bedenken wat.

Tweede Kerstdag eten we 's middags warm bij de schoonfamilie. Schoonmoeder heeft alles al gepland, dus ik hoef/mag niets (te) doen. In de koelkast heb ik Valess gespot.

Mijn nichtje heeft onlangs fetarolletjes gemaakt, op Facebook zagen ze er erg lekker uit. Ik heb al gehint dat die ook met Oud en Nieuw (dan zijn we bij mijn ouders in Leeuwarden) lekker zouden zijn. Misschien mag ik ook wat oudejaarshapjes maken in moeders keuken.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength