Heiligabend, kerstavond, X-mas eve, veille de Noël: mijn vrouw heeft alles bedacht en ik help mee uitvoeren. Er zal zo ongeveer het volgende zijn: een slaatje met rucola, bladsla, biet, gehakte nootjes, amandelen en macadamia.. dan een Japanse soep met zijdetofu en gebakken shitake. Ik rooster er wat norivel bij. Dan sushi. Die heb ik al klaar gemaakt. Gebruikte witte kleefrijst (ketan) omdat de sushirijst op was en we nog een zak ketan hadden. Vulling 1: gekookte, gebakken en gemarineerde tempe (alle drie bewerkingen); 2: komkommer en rucola bestrooid met wasabipoeder; 3: omelet en avocado en wasabipoeder. Had al lang geen sushi gedraaid, moest weer even wennen. Mijn truc is om onder het norivel een stuk vershoudfolie te leggen en vel en folie dan op het rolmatje. Hier komt tamarisaus bij en meer wasabi. Voorts ook gestoofde groenten (wortel, venkel, wellicht wat gember.. peterseliewortel). Toe mangga die mijn vrouw met wodka en iets bruisends als een soort spoom toe wil serveren.
We drinken er een Cava bij en ik denk rode en witte wijn. Morgen kerst: eten met twee dochters, hun heren en een schoon'tante' (nou ja, de heren zijn schonnvrienden) die nog ouder is dan ik maar zeer kwiek van leden en geest) van een der dochters. Bedacht door de dochters. Restaurant Boon in Eindhoven. Die stond vorig jaar wel op de topialijst, dit jaar niet meer. Zo veranderen de dingen van jaar tot jaar.
Mijn baard groeit te snel, zegt mijn vrouw. Ook dat nog.