Vegatopia Forum

Vegetarisme en bloedarmoede

Vegetarisme en bloedarmoede
« Gepost op: 02 januari 2012, 07:31:43 »
Ik ben een boekje aan het lezen over vegetarisme en ben er van overtuigd dat vegetarisch eten gezond is.
Maar..... ik moest gisterenmorgen naar spoed! Diagnose longvliesontstekeing zéééééééér pijnlijk.
Bij dit onderzoek hebben ze bloedgenomen en bloedarmoede vastgesteld. Wat moet ik nu doen als ik vegetariër wil worden/blijven?
Ik moet dadelijk om 9.15 u bij de huisarts zijn voor eeen volledige bloedanalyse en de nodige medicatie denk ik. Wie heeft goede tips?
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2012, 14:34:36 door Hizikigrrrl »

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vegetraisme en bloedarmoede
« Reactie #1 Gepost op: 02 januari 2012, 11:11:39 »
Je at pas 5 dagen geen vlees meer hiervoor toch? Dan lijkt me de kans groot dat je al bloedarmoede had voordat je vegetarisch ging eten.

In principe hoef je niets bijzonders te doen, als je afwisselend eet krijg je alles voldoende binnen. Als je geen of weinig zuivel gebruikt dan moet je wel b12 bijslikken, dat zit niet in planten.

Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Temari

• 1.336
« Reactie #2 Gepost op: 02 januari 2012, 11:13:13 »
Getsie, dat klinkt heel naar, een longvliesontsteking. Veel beterschap! Hier een draadje over ijzer, hier eentje over ijzer en bloedarmoede. Er is er ook een over B12. Ik denk dat je in deze draadjes wel wat antwoorden kunt vinden!

Offline Temari

• 1.336
« Reactie #3 Gepost op: 02 januari 2012, 11:14:33 »
Je at pas 5 dagen geen vlees meer hiervoor toch? Dan lijkt me de kans groot dat je al bloedarmoede had voordat je vegetarisch ging eten.

In principe hoef je niets bijzonders te doen, als je afwisselend eet krijg je alles voldoende binnen. Als je geen of weinig zuivel gebruikt dan moet je wel b12 bijslikken, dat zit niet in planten.

De oorzaak zal idd niet in een vegetarisch dieet zitten... (Een deel van) de oplossing in dit geval wel! ;D
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2012, 11:18:47 door Temari »

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #4 Gepost op: 02 januari 2012, 11:24:58 »
IJzer zit vooral veel in peulvruchten, noten en zaden. Met name peulvruchten bevatten per portie veel ijzer.
Hier een lijstje met welke specifieke producten/ingrediënten veel ijzer bevatten: http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,15587.msg568697.html#msg568697

Een goede stap is dus om meer van zulke producten in je voedingspatroon te verwerken. Maar je kan nog veel meer doen. Er zijn allerlei stoffen die grote invloed hebben op hoe goed of slecht ijzer uit je voeding wordt opgenomen.
Vitamine C zorgt dat je ijzer veel beter opneemt. Het is aan te raden om bij elke maaltijd wat vitamine c-rijke dingen te eten of drinken, zoals vers fruit, vers fruitsap of verse groente. Met name citrusfruit, aardbei, broccoli, boerenkool, spruitjes, paprika en bloemkool helpen goed.

Calcium, koffie en zwarte/groene thee zorgen juist dat je minder ijzer opneemt. Drink koffie, zwarte/groene thee en calciumrijke dranken als melk of verrijkte sojamelk dus niet bij je maaltijd, maar tussen de maaltijden in. Kruidenthee kan wel gewoon bij de maaltijd, die heeft geen invloed.

Noten roosteren, volkoren brood (als je zelf bakt) laten rijzen, bonen weken voor het koken, fermentatie (zoals bij tempeh, miso, natto), granen zaden en peulvruchten kiemen, zorgt ook dat de ijzer hieruit beter opgenomen wordt. Met name kiemen van linzen en mung bonen verhoogt de hoeveelheid opgenomen ijzer sterk.

Deze maatregelen zijn geen kleine details, ze kunnen de hoeveelheid ijzer die je opneemt echt heel erg sterk verhogen.
Als je een tekort hebt moet je sowieso het nu bijvullen met supplementen of wat je arts je voorschrijft, maar wanneer je tekort is opgelost heb je op deze manier een veel grotere kans dat je voortaan wel genoeg ijzer binnenkrijgt.
Het is geen garantie, want sommige mensen hebben gewoon problemen met ijzer, zoals vruchtbare vrouwen die extra ijzer nodig hebben door menstruatie, en met alleen voeding toch niet genoeg ijzer binnen weten te krijgen. In dat geval zou je je arts moeten vragen om ijzer- of eventueel vitamine c-supplementen.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #5 Gepost op: 02 januari 2012, 14:33:44 »
Noten roosteren, volkoren brood (als je zelf bakt) laten rijzen, bonen weken voor het koken, fermentatie (zoals bij tempeh, miso, natto), granen zaden en peulvruchten kiemen, zorgt ook dat de ijzer hieruit beter opgenomen wordt. Met name kiemen van linzen en mung bonen verhoogt de hoeveelheid opgenomen ijzer sterk.

Noten moet je ook eerst weken, liefst minimaal 10 uur. Daarna kun je ze nog drogen en roosteren.
Als je kant-en-klaar brood koopt, neem dan het liefst zuurdesembrood van de biowinkel. Voor zowel de noten als het standaard brood uit de winkel geldt dat er veel fytinezuur in zit en andere anti-nutrienten die de opname van mineralen, zoals ijzer, belemmeren.

Eerst moet idd met meer bloedonderzoek vastgesteld worden hoe ernstig de bloedarmoede is. Zit je iets te laag, dan kun je wat meer op je eten gaan letten. Zit je veel te laag, dan is het pillen slikken én op je eten letten. Je ijzertekort zal iig niets te maken hebben met vega eten als je dat pas sinds 5 dagen doet.

Ik weet natuurlijk niet welk boekje over vegetarisme je aan het lezen bent, maar helaas is er ook eea op de markt wat geen goede informatie geeft over een vega dieet. Je kunt iig niet straffeloos vlees weglaten, je moet dat vervangen met bv. bonen, peulvruchten, soja, zuivel, eieren en noten. En dan moet je eigenlijk ook nog op de juiste manier met die ingredienten omgaan, zoals het weken van bonen en peulvruchten.

Ik hoop trouwens dat je je al weer iets beter voelt. Dat klinkt niet fijn, zo'n longvliesontsteking!

Offline @rno

• 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisme en bloedarmoede
« Reactie #6 Gepost op: 02 januari 2012, 19:29:56 »
Binnen mijn vrienden- en familiekring ken ik een aantal (geboren) vegetariërs. Geen van hen heeft ooit ernstige bloedarmoede gehad.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

« Reactie #7 Gepost op: 06 januari 2012, 21:57:02 »
Beste mensen
in de eerste plaats wil ik laten weten dat ik er op geen enkel ogenblik aangedacht had dat de korte periode dat ik vegetraisch eet een rede is van mijn bloedarmoede. Ik ben altijd een goed vleeseteren geweest en heb in het verleden al vaker met bloedarmoede gekampt.
De verschrikkelijke pijn in mijn rechter longstreek is veel dragelijker geworden en neemt af met de dag. Dat komt ook wel weer goed.
Ik wil jullie ook even danken voor de vele tips over opname van ijzer uit plantaardige producten. Maar voorlopig zal ik toch al 2 maanden ijzersuplementen moeten nemen. Daar de apotheek het geen probleem vond, heb ik ook geïnvesteerd in een vitamine B12-supplement.

Nu nog zoeken naar de werkelijke oorzaak van de voortdurende bloedarmoede.

Ik ga nu op zoek naar een goed boek over evenwichtige, gezonde vegetraische voeding. Hebben jullie tips?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #8 Gepost op: 06 januari 2012, 22:49:04 »
Niet al het vlees bevat veel ijzer, dus het ligt er ook aan wat je eet. Daarnaast kun je zelf een opnameprobleem hebben of wordt het minder goed opgenomen vanwege andere voedingsmiddelen. Er kunnen dus verschillende en meerdere oorzaken zijn.

Fijn trouwens dat de pijn minder is!