Vegatopia Forum

Mens en dier, en onze vreemde relatie

Offline Temari

• 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mens en dier, en onze vreemde relatie
« Reactie #20 Gepost op: 11 december 2011, 14:29:51 »
Ben je er zelf al wat meer over uit, Lijn? En heeft je schoonzus nog een uil besteld?

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #21 Gepost op: 11 december 2011, 18:43:38 »
Schoonzusje gaat ws voor half jaar naar australië met der vriendje komend jaar dus t hele uiltjes verhaal is een beetje van de baan. Het wat ze in de tussentijd met der caafje en vogel gaat doen  ::) Ik probeer me er maar niet mee te bemoeien... Denk dat ik dat alleen maar fout kan doen. Heb wel tegen mijn vriend verteld wat ik gelezen heb over uilen als huisdier een aangegeven dat ik het moeilijk vind omdat ik bang ben dat ze denken dat ik alleen met dat soort info zou komen omdat ik sowieso al tegen ben. (dat is misschien ook wel zo maar goed, dat wil niet zeggen dat ze niet mag nadenken  ;D)
Dus mocht er nog een x iets geopperd worden, dan gaat mijn vriend me helpen, het subtiel duidelijk te maken

Had wel al bedacht dat als de caaf ergens naar toe moet, ik wel opvang ga spelen, maar dan komt er wel meteen een vriendje bij ;D
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Temari

• 1.336
« Reactie #22 Gepost op: 11 december 2011, 18:46:18 »
hihi, mooi! :)

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #23 Gepost op: 11 december 2011, 18:52:45 »
Jeuj, één caaf alleen is dierenmishandeling.
En jeuj, want niks leukers dan caven.
En jeuj, want ze worden ook nog eens gelukkig van je groente- en fruitresten. Heel praktisch.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #24 Gepost op: 11 december 2011, 23:53:50 »
Hoe breng je iets al tactisch liegend geheel terloops ter sprake:

online kwam je heel toevallig iemand tegen die ook dol is op uilen en zelfs een kerkuiltje als huisdier heeft gehad en oi wat was het een schattig en leuk en aanhankelijk dier, maar
a. het ging dood na een zeer ellendig en lang zieknest vanwege het niet voeren van prooidieren,
b. ze werd zelf lichtelijk onwel iedere keer dat ze het dier een bevroren muis toe schoof,
c. het dier kreeg last van zijn/haar hormonen en probeerde die te botvieren op de kat die vervolgens door de dierenarts behandeld moest worden aan bijt- en krabwonden en daarna zware paniekaanvallen kreeg bij iedere oehoe (of wat voor geluid een kerkuiltje ook maakt),
of d. in een onbewaakt ogenblik at het uiltje haar hamster/muis/cavia/vogeltje op.

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #25 Gepost op: 12 december 2011, 16:43:40 »
Haha hizzi jij maakt t wel heel erg! Ik stel t even uit, en idd de combi caaf uil ga ik zeker gebruiken :p
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Enelya

• **
  • 30
« Reactie #26 Gepost op: 12 december 2011, 17:31:11 »
wat betreft de dierentuinen:
die zijn verplicht mee te werken / projecten op te zetten als het uit zetten van bedreigde diersoorten / educatie om diersoorten in stand te houden etc.

wat betreft liefde voor dieren:
Ik denk dat je wel van dieren kunt houden en ze tegelijkertijd kunt mishandelen (uit onwetendheid of niet willen weten). Mijn moeder verzorgt mij ook heel goed en komt regelmatig spulletjes brengen terwijl ze weet dat ik sommige spulletjes helemaal niet wil. Toch houd ze veel van mij.
ik maak me er ook vaak kwaad om en noem dingen dierenmishandeling, waarop zeer geschokt word gereageerd...

Offline RvO

• 286
« Reactie #27 Gepost op: 13 december 2011, 03:07:05 »
... Ik kan me wel een dierentuin herinneren (Rhenen?) met een berenbos oid dat vrij groot was, maar toch.  ...
Het berenbos in Ouwehands (Rhenen) vind ik dan juist wel een goed initiatief. Daar worden beren uit circussen ed opgevangen. Deze dieren kan je niet in "de natuur" loslaten; ze redden zich daar niet; ze zouden een langzame dood sterven. Artikeltje: http://mens-en-samenleving.infonu.nl/diversen/25095-berenbos-in-ouwehands-zoo-en-stichting-alertis.html.

Een andere verhaal, over het dilemma: mens ~ dier: http://www.hollanddoc.nl/kijk-luister/documentaire/s/reporter-schoonmoeder-natuur.html

Een beetje late reactie, maar na het zien van deze docu schoot me het berenbos weer te binnen.
« Laatst bewerkt op: 13 december 2011, 03:11:46 door RvO »

Offline RvO

• 286
« Reactie #28 Gepost op: 13 december 2011, 03:30:31 »
;.... bij iedere oehoe (of wat voor geluid een kerkuiltje ook maakt) .....
Oehoe? Niet helemaal:  ;).
Voor een echte oehoe moet je bij de Oehoe zijn. De Bosuil heeft een eigen versie van oehoe: Hier word ik nou helemaal vrolijk van  :D. Het begin van de lente. Ze beginnen vaak al eind januari te roepen.

Ja, off topic, maar kon het even niet laten.

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #29 Gepost op: 30 januari 2013, 11:40:13 »
De uil is er gelukkig nog steeds niet. Maar vriendje is inmiddels ook van de baan.
Er is wel een konijntje bijgekomen. Zit in een ander hok dan de caaf. Ik weet ook niet hoeveel die twee aan elkaar hebben.
Schoonzusje begon van de week weer over de uil... kreeg spontaan weer buikpijn.

Maar heb besloten dat ik ga zeggen dat ik zo'n naar artikel gelezen heb en dat ze wel goed moet opletten omdat ik haar fasinatie snap maar dat ik niet wil dat ze dadelijk met onhandelbaar dier zit. (En dat het natuurlijk niet representatief is dat die man zegt dat ie geen problemen heeft, het is zijn brood)

Toch blijft de vraag van dieren houden en dieren houden in mijn hoofd aanwezig. Want ik denk dat t lastig blijft die grens aan te geven.
Ik vind dat mijn katten gewoon onze huisgenootjes zijn. En doe er alles aan om hun leven zo aangenaam mogelijk te maken (daarom zijn t er bijvoorbeeld twee en niet een, heb ik goed gezocht zodat de karakters bij elkaar passen etc.).

Ik hoor toch nog vaak dat mensen dieren "aanschaffen" (want in huis halen vind ik toch bewuster klinken) in een opwelling.. Hoe gaan jullie daar mee om?

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #30 Gepost op: 02 april 2013, 11:37:26 »
lief's nichtje heeft een witbuikegel in huis gehaald... wat is dat toch??

Citaat
Egels worden steeds vaker gehouden als huisdier. We hebben het hier dan niet over de West Europese egel (die bij ons in de tuin rond loopt), want die is door de Flora en Fauna wet beschermd en mag alleen door geregistreerde egelopvangcentra gehouden worden.

De egels die in gevangenschap gehouden mogen worden zijn exotische egels, waarvan er een aantal soorten in Nederland en Duitsland is. De bekendste is de Witbuik egel. Ook komen er zogenaamde Haaregels of Spitsratten (Echinosoracinae) in Azië voor, deze lijken op egels maar hebben haar in plaats van stekels. Egels komen bijna overal op de wereld voor, behalve op de Polen en in Noord en Zuid Amerika.

bron: http://www.dierenkliniek-schagen.nl/index.php/dieren-info/egels

Ik snap er ook niks van.. t zijn nachtdieren, blijkbaar zijn ze gemakkelijk tam te krijgen en lopen ze je schattig achterna. Ik denk dan alleen, waarom een egel?? Toen ik aangaf dat t egels beschermd zijn, bitchte schoonzusje terug dat t om een witbuikegel ging en dat dat wel mocht. Ik blijf t sneu vinden. Haar reactie? T beestje is niet anders gewend... Ik zou bijna haar in der eigen vogelkooi stoppen. Na een week weet ze ook niet meer beter toch??  ::)

Offline chantalv80

• 911
« Reactie #31 Gepost op: 02 april 2013, 12:12:59 »
Ik wil je best helpen met een kidnap (schoonzusnap) hoor , lijntje  ;D ;D
Want a sugarcube?

« Reactie #32 Gepost op: 02 april 2013, 12:58:37 »
Waarom zou je meer problemen moeten hebben met die egels dan met bijv. hamsters (ook nachtdieren) of cavia's of konijnen? Of gaat het meer om je schoonzus?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #33 Gepost op: 02 april 2013, 13:18:44 »
Ook met konijntjes, caviaatjes en hamsters heb ik een probleem.. 90% van de mensen die ze houden hebben namelijk werkelijk geen idee wat ze doen. En iets doen omdat een beest niet beter weet vind ik t slechtste argument ever. Waarom dan ook geen aapje of krokodil?

Het gaat me vooral om de onnadenkendheid in de omgang met dieren. Het is geen nieuw meubel dat je in huis haalt, maar een levend wezen waar je wel met respect mee moet omgaan. Een vogel die nooit uit zijn kooi komt.. waarom wil je dan zo'n beestje?? Alleen voor t geluid. 

« Reactie #34 Gepost op: 02 april 2013, 14:18:52 »
Sommige mensen hebben daar kennelijk een zekere behoefte aan. Je zou je ook kunnen afvragen waarom mensen zo graag planten in huis neerzetten (van mij hoeft dat niet, binnenplanten hebben doorgaans ook niet veel meer functie dan dat van 'meubilair'), maar daar zijn minder ethische bezwaren tegen. Ik kan ergens zelfs beter begrijpen dat je huisdieren (in huis) wil houden, dan planten.

Maar je wat verdiepen in de behoeften van een beestje dat je aanschaft (liefst voor die tijd), kan natuurlijk nooit kwaad.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #35 Gepost op: 02 april 2013, 14:32:31 »
Misschien zit dat me nog wel meer dwars.. Dat we dat maar doen omdat we daar behoefte aan hebben, maar dat er dan genoeg mensen zijn die hun verantwoording niet nemen.

Vriendje kaatste terug, maar jij wou ook 2 katten ;)

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #36 Gepost op: 02 april 2013, 14:57:58 »
Ja, maar dat is anders, want mijn katten hebben het héél goed (net als de jouwe, zeg maar) ;)
This is between me and the vegetable!

Offline @rno

• 2.330
  • Geslacht: Man
« Reactie #37 Gepost op: 02 april 2013, 18:28:16 »
Zit het beestje alleen.....? Gelukkig, dan kan hij zich niet prikken.

Maar verder lijkt het mij geen huisdier.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

« Reactie #38 Gepost op: 02 april 2013, 18:31:21 »
Wat zou een dier dan tot een huisdier maken? Als het de aaibaarheidsfactor is, is een egel aan één kant een huisdier, aan de andere kant niet.
William Shatner

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #39 Gepost op: 03 april 2013, 08:21:58 »
Zit het beestje alleen.....? Gelukkig, dan kan hij zich niet prikken.

Maar verder lijkt het mij geen huisdier.

Gelukkig wel, want het zijn dieren die in het wild alleen leven. Waardoor ze dan zo sociaal zijn naar mensen snap ik niet helemaal, maar weinig zo wonderlijk als een dier. Maar ook ik denk, waarom zou je t willen. (al vind ik ze er ook onwijs scahttig uitzien, maar goed dat vind ik van wel meer dieren, maar om ze nou allemaal in huis te nemen  ::))

Wat zou een dier dan tot een huisdier maken? Als het de aaibaarheidsfactor is, is een egel aan één kant een huisdier, aan de andere kant niet.

Dat vind ik een goede vraag @n. Ik heb er zelf al flink over lopen peinzen maar nog geen antwoord op gevonden. Als een muis losloopt is het ongedierte, als hij in een kooitje zit is het een huisdier... Ik denk dat de mate waarin je een dier tam krijgt meespeelt. 

Wat is dat toch in mensden dat we alle dieren willen domesticeren..Hoewel slangen en scorpioenen etc. worden door sommige mensen ook in huis gehouden. Maar die zijn natuurlijk ook niet echt tam te noemen...

Ja, maar dat is anders, want mijn katten hebben het héél goed (net als de jouwe, zeg maar) ;)

Dat weet ik ook wel, ze "moeten werken" voor hun eten er is een boel entertainment en ik probeer ook zoveel mogelijk uitdagingen voor ze te creeren in huis. Maar toch denk ik wel eens dat Nike bv toch maar wat graag buiten in een boompje zou klimmen en achter de vogels aan zou gaan. Doe ik hem dan ook niet te kort? Net als mensen die hun vogel alleen in een kooitje laten zitten?