Vegatopia Forum

Tweedehands leer

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

ataraxia

Tweedehands leer
« Gepost op: 21 november 2011, 16:38:40 »
Ik heb een vraag voor de veganisten en meer fanatieke vegetariërs onder ons: Hoe denken jullie over het gebruiken van tweedehands leer?

Ik ben zelf veganist en draag heel graag tweedehands schoenen van leer. Ik voel me hier ook goed bij.
Vaak krijg ik te horen dat een veganist toch écht geen leer kan dragen, onder geen enkele omstandigheid, of dat ik me geen veganist zou mogen noemen. Ik ben heel benieuwd naar waarom er zo tegen dit alles aan wordt gekeken.
De schoenen neem ik meestal over van vrienden, wat inhoudt dat ik, in plaats van het kapitalisme en consumentisme te steunen, de aarde met 0,0 belast. Het kopen van nieuwe veganistische schoenen is vanzelfsprekend ook niet compleet milieuvriendelijk.
Bovendien, en dit is wellicht een wat persoonlijker argument, vind ik het meer respectvol (voor zowel de natuur als het dier) om een tweedehands dierenhuid op te slijten dan deze te weigeren en naar de winkel te rennen voor een paar nieuwe laarsjes.
Wat ik enigszins kan begrijpen is dat veel veganisten het hele idee om een dierenhuid aan hun voeten te hebben weerzinwekkend vinden, maar ik vind het kopen van iets nieuws wanneer dit niet nodig is nog veel weerzinwekkender.

Ik hoor graag jullie standpunten.
« Laatst bewerkt op: 21 november 2011, 16:44:00 door ataraxia »

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Tweedehands leer
« Reactie #1 Gepost op: 21 november 2011, 16:57:57 »
Je verhoogt daarmee wel mogelijk de vraag naar nieuw leer, doordat je het aanbod van tweedehands leer verkleint. Iemand anders die anders tweedehands schoenen in een kringloopwinkel zou kopen, zal deze nu niet kunnen kopen (omdat jij ze al hebt genomen), en zal dan misschien toch maar nieuwe leren schoenen kopen.
Natuurlijk is die invloed klein, maar bij nieuwe producten is de invloed van één persoon op het hele spel van vraag en aanbod ook maar klein. Ik denk dat je invloed op deze manier wel kleiner is, maar de invloed is er wel nog steeds. Dat is waarom ik zelf geen tweedehands leren schoen zou willen, dat ik ze liever naar een kringloopwinkel zie gaan.

Daarnaast wekt het bij anderen mogelijk de indruk dat leer toch het beste/fijnste/mooiste/stevigste/etc. materiaal is, dat niet-leren of nepleren schoenen inferieur zijn aan leren schoenen, omdat zelfs een overtuigd veganist als jij het liefst leren schoenen draagt. Dat is niet bepaald een boodschap waar ik achter sta, dus daarom zou dat niet mijn keuze zijn.

ataraxia

Re:Tweedehands leer
« Reactie #2 Gepost op: 21 november 2011, 17:13:50 »
Als mijn vrienden schoenen hebben die zij niet meer passen, verkopen ze deze (helaas) via websites als eBay, wat ook weer voor vervuiling zorgt (transport en dergelijke). Ik heb daarnaast natuurlijk wel geluk met het feit dat ik dezelfde smaak als zij heb, anders was dit alles niet mogelijk geweest en was ik ook voor veganistische schoenen gegaan.

Verder vind ik nep- en echt leer niet van elkaar te onderscheiden, ik weet niet of dat aan mij ligt :P.
Ik denk niet dat, als een vreemde op straat om de een of andere reden naar mijn schoenen kijkt, zich bedenkt dat deze van leer zijn, en meer iets denkt in de trant van "Oh.". Om zo onverschillig over leer te denken is natuurlijk ook niet iets goeds, maar ik denk niet dat de gedachten bij nepleer anders zijn.
Als een kennis van mij een vraag stelt over mijn schoenen laat ik het ook niet bij "Oh, deze zijn van leer.".

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tweedehands leer
« Reactie #3 Gepost op: 21 november 2011, 17:23:21 »
Ik vind dat je zoiets zelf mag bepalen. Het is jouw lijf en de schoenen gaan aan jouw voeten. Wie ben ik om daar over te oordelen?

Aan de andere kant is het vanuit mijn kant wellicht wel gemakzuchtig. Ik ben geen vegan en draag dus wel eens dierlijke producten (in dit seizoen meer dingen met wol en ik heb ook een leren riem en leren schoenen). Ik vind de argumentatie van Fynnya wel goed. Als je niet-leren schoenen kan vinden die je ook mooi vindt en goed zitten, denk ik dat dat zeker een goede optie is. Ik heb hier wel eens hele mooie sneakers gezien en die bleken helemaal zonder leer.
Ik draag overigens dus ook leren schoenen, en soms zou ik wel eens wat anders willen, zoals die sneakers bv. Helaas loop ik op orthopedische schoenen en voor mijn geval schoen was alleen leer een optie. Als ik binnen ben, doe ik ze altijd uit, dus ik kan altijd heel lang met een paar doen. Mijn sloffen die ik zelf koop zijn wel altijd van katoen of fleece.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline MaartenP

  • ***
  • 191
  • Geslacht: Man
Re:Tweedehands leer
« Reactie #4 Gepost op: 21 november 2011, 17:26:13 »
Ja, een beetje dat laatste wat Fynnya zegt. Maar veganisme is sowieso al redelijk irrelevant qua impact op de wereld, laat staan het niet dragen 2e hands leer. Om het maar niet te hebben over de idiote discussie of jij je wel of geen verganist mag noemen met 2e hands leer. Laat die mensen zich met wat nuttigers gaan bezighouden...

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Tweedehands leer
« Reactie #5 Gepost op: 21 november 2011, 17:40:06 »
jij bent geen veganist geworden om de standpunten van anderen toch, maar omdat het goed voor jezelf. als tweedehands leren schoenen voor jou goed voelen, moet je ze gewoon dragen. (of zoals j@n zei, het is geen wedstrijd dierlijke producten te vermijden).

ik snap je milieustandpunt wel, veganistische schoenen moeten immers ook geproduceerd en getransporteerd, en het afdragen van afgedankte schoenen is iig beter dan het weggooien daarvan. ik denk dat consuminderen (vies woord, maar weet even geen beter) en heel bewust consumeren allebei bijdragen aan een betere wereld, maar bij bewust consumeren geef je wel een signaal aan de industrie dat je niet wilt bijdragen aan dierenleed, wat je nu niet geeft.

maargoed, uiteindelijk gaat het om wat jij wil, en wat jij voor jezelf kunt verantwoorden, als dat tweedehands schoenen zijn is dat gewoon prima.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Tweedehands leer
« Reactie #6 Gepost op: 21 november 2011, 17:52:06 »
100% veganist is sowieso niemand. Er is ook een verschil tussen voedsel en schoenen: voedsel neem je elke dag, terwijl je met schoenen jaren kan doen (al zijn er vrouwen met meer dan honderd paar schoenen, maar dat terzijde). Dus de impact van concessies doen qua schoenen is relatief klein.

Re:Tweedehands leer
« Reactie #7 Gepost op: 21 november 2011, 17:56:55 »
Bovendien, en dit is wellicht een wat persoonlijker argument, vind ik het meer respectvol (voor zowel de natuur als het dier) om een tweedehands dierenhuid op te slijten dan deze te weigeren en naar de winkel te rennen voor een paar nieuwe laarsjes.

Het een sluit het ander toch niet uit? Ik bedoel, ik zal niet voor laarsjes naar de winkel rennen, maar ik koop mijn schoenen wel nieuw, én ik draag ze helemaal af, uiteindelijk worden het klusschoenen waar mijn tenen door het vergane leer heensteken. Jij draagt je tweedehandsschoeisel vast nog niet zó ver af?
En hoe vaak koop ik nou schoenen - eens in de 5 à 10 jaar of zo. Ik heb net een paar klusschoenen weggegooid die ik zeker al langer dan 15 jaar geleden had aangeschaft. Klein puntje is wel dat ik alleen lichte Ecco's draagbaar vind, dat beperkt de keuze ietwat. Ik heb nog wel twee of drie paar vegetarische schoenen liggen, die ik helemaal nooit meer draag omdat ze me gewoon niet bevallen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re:Tweedehands leer
« Reactie #8 Gepost op: 21 november 2011, 18:03:36 »
Daarnaast wekt het bij anderen mogelijk de indruk dat leer toch het beste/fijnste/mooiste/stevigste/etc. materiaal is, dat niet-leren of nepleren schoenen inferieur zijn aan leren schoenen, omdat zelfs een overtuigd veganist als jij het liefst leren schoenen draagt. Dat is niet bepaald een boodschap waar ik achter sta, dus daarom zou dat niet mijn keuze zijn.

Ja, nou ja, je hoeft toch ook niet met je schoenen te koop te lopen. Ik bedoel, als ze nou fluorescerend lila gekleurd zijn ontkom je natuurlijk niet aan de vragen, maar als het nou gewone dertien-in-een-dozijn-schoenen zijn... O wacht - dat is natuurlijk ook taboe bij het vrouwelijke slag.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Tweedehands leer
« Reactie #9 Gepost op: 21 november 2011, 18:17:13 »
Maar veganisme is sowieso al redelijk irrelevant qua impact op de wereld, laat staan het niet dragen 2e hands leer.
Hoezo is het redelijk irrelevant? Je consumptiegedrag is een van de grootste invloeden die je hebt op de wereld.

Re:Tweedehands leer
« Reactie #10 Gepost op: 21 november 2011, 18:28:38 »
Qua totale aantallen zet veganisme op het moment natuurlijk absoluut geen zoden aan de dijk, misschien bedoelt hij dat?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline MaartenP

  • ***
  • 191
  • Geslacht: Man
Re:Tweedehands leer
« Reactie #11 Gepost op: 22 november 2011, 12:07:45 »
Qua totale aantallen zet veganisme op het moment natuurlijk absoluut geen zoden aan de dijk, misschien bedoelt hij dat?

Ja, dat bedoel ik wel ongeveer. Ik moet ook altijd lachen om van de testjes waarmee je kan zien hoeveel dieren je hebt gered door veganist te zijn. Neemt niet weg dat ik zelf nog steeds veganistisch leef trouwens.

Daarnaast ben ik ook niet van het 'ik consumeer dus ik ben' denken wat tegenwoordig zo allomtegenwoordig is. Je kunt veel meer (positieve) invloed uitoefenen dan alleen maar door veel 'goede' producten te kopen.