Mijn vriend is morgen jarig, en ik heb een paar van zijn vrienden uitgenodigd, als verrassing als verrassing.
Hij komt thuis om 5 uur, en dan zijn we met een stuk of 10 mensen om verrassing te roepen. Daar komen nog minstens 5 mensen bij tegen 7 om te eten, en in de loop van de avond nog een stuk of 10 om iets te drinken.
Het zal dus huisje vol zijn hier
Ik wil dus voor 20 mensen koken, 17 zeker en 3 reserve... En vooreen hartige laatavondsnack zorgen na wat pintelieren
Ik schat de hoeveelheden zo in, mensen die hier ervaring mee hebben, verbeter mij?
Ik ga een italiaans buffet maken, handig, goedkoop, iedereen lust het.
-Een reusachtige pot pompoensoep. Die wordt echt wel reusachtig (10 liter), de overschot is bedoelt voor in de diepvries
-Brood (hoeveel zou ik hier van nemen? (Ik was aan het denken 4 lange stokbroden, met een paar lang goed zijnde zelf af te bakken broodjes in reserve)
-Een koude pastasalade met pesto, en wat (zon)gedroogde tomaatjes onder (halve kilo pasta)
-Een warme tomatensaus met eventueel wat groentjes die in afslag staan, onder een halve kilo pasta
-Macaroni met kaassaus, warm ook goed voor een halve kilo pasta
Wat geraspte worteltjes
wat in stuk gesneden tomaatjes met vinaigrette
Een grote bokaal geraspte kaas
Een blok grana padano met een rasp naast.
Ah, ja, er zullen ook nog nootjes en chipjes op voorhand zijn.
Is een halve kilo te weinig pasta? Er is soep, en dan komt het neer op 75 gram pasta per persoon. En bovendien is pasta en wat ik er mee ga maken goedkoop, dus liever wat teveel dan te weinig, maar ja, ik wil ook niet met bergen en bergen overschot zitten, dat is zonde.
Goed nu ga ik de potten en de drank inventariseren, om te kijken waar ik nog om moet.
Het moet allemaal vanavond tussen 5 en 9 en morgen tussen 1 en 5 gedaan worden, wat moet lukken, zeker omdat een vriendin wat mee komt helpen.