Vegatopia Forum

Hoeveelheden voor voedsel op feestjes

Offline greet

• 2.671
Hoeveelheden voor voedsel op feestjes
« Gepost op: 21 oktober 2011, 11:48:03 »
Mijn vriend is morgen jarig, en ik heb een paar van zijn vrienden uitgenodigd, als verrassing als verrassing.
Hij komt thuis om 5 uur, en dan zijn we met een stuk of 10 mensen om verrassing te roepen. Daar komen nog minstens 5 mensen bij tegen 7 om te eten, en in de loop van de avond nog een stuk of 10 om iets te drinken.
Het zal dus huisje vol zijn hier :D
Ik wil dus voor 20 mensen koken, 17 zeker en 3 reserve... En vooreen hartige laatavondsnack zorgen na wat pintelieren
Ik schat de hoeveelheden zo in, mensen die hier ervaring mee hebben, verbeter mij?

Ik ga een italiaans buffet maken, handig, goedkoop, iedereen lust het.
-Een reusachtige pot pompoensoep. Die wordt echt wel reusachtig (10 liter), de overschot is bedoelt voor in de diepvries
-Brood (hoeveel zou ik hier van nemen? (Ik was aan het denken 4 lange stokbroden, met een paar lang goed zijnde zelf af te bakken broodjes in reserve)
-Een koude pastasalade met pesto, en wat (zon)gedroogde tomaatjes onder (halve kilo pasta)
-Een warme tomatensaus met eventueel wat groentjes die in afslag staan, onder een halve kilo pasta
-Macaroni met kaassaus, warm ook goed voor een halve kilo pasta

Wat geraspte worteltjes
wat in stuk gesneden tomaatjes met vinaigrette
Een grote bokaal geraspte kaas
Een blok grana padano met een rasp naast.

Ah, ja, er zullen ook nog nootjes en chipjes op voorhand zijn.
Is een halve kilo te weinig pasta? Er is soep, en dan komt het neer op 75 gram pasta per persoon. En bovendien is pasta en wat ik er mee ga maken goedkoop, dus liever wat teveel dan te weinig, maar ja, ik wil ook niet met bergen en bergen overschot zitten, dat is zonde.

Goed nu ga ik de potten en de drank inventariseren, om te kijken waar ik nog om moet.
Het moet allemaal vanavond tussen 5 en 9 en morgen tussen 1 en 5 gedaan worden, wat moet lukken, zeker omdat een vriendin wat mee komt helpen.

Online Eelco

• Admin
  • 20.666
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Hoeveelheden voor voedsel op feestjes
« Reactie #1 Gepost op: 21 oktober 2011, 12:07:18 »
Klinkt goed allemaal! Hieronder een antwoord dat ik al eens eerder heb gegeven. O enne, 75 gram pasta per persoon is zeker voldoende, zeker als je ook nog eens brood, pompoensoep, salade en andere hapjes hebt.
Ok :) hoeveel gr eten moest je ook alweer per persoon rekenen met dit soort dingen?
Oe, da's een goede vraag. Zo uit de losse pols zou ik zeggen 500 gram per persoon of zo. Verdeeld over 200 gram groente, 200 gram aardappelen/rijst/brood en 100 gram kaas/smeerseltjes/vet spul. Overigens, die 200 gram rijst komt dan weer van zo'n 80 gram gedroogde rijst. En van 200 gram spinazie blijft natuurlijk minder over dan van 200 gram wortelen. Van een buffet of tapa's eten mensen echter meer. Maar als het warm is of als er veel gebabbeld wordt, eten ze weer wat minder. Of zo  :).

Zo kopen de scouts in.
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2011, 12:09:26 door Eelco »
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: 21 oktober 2011, 14:16:52 »
Wat een leuk idee! Alvast gefeliciteerd :D.

Het klinkt allemaal heel lekker en voor de zekerheid idd veel afbakbrood inslaan. Evt. zou je ipv een koude pastasalade een tabouleh kunnen maken van bulghur of een rijstsalade?

Offline greet

• 2.671
« Reactie #3 Gepost op: 21 oktober 2011, 15:21:31 »
Hmmm, misschien is bulghur of rijstsalade ook wel wat, maar dat is best wel veel werk (terwijl ik anders gewoon pesto door de pasta giet, en wat tomaatjes fijnsnipper)
En koude pastasalade kost me twee euro. Wegens nog tomaatjes in voorraad, enkel nog een extra potje pesto en wat pasta kopen.
Maar een afwisseling van pasta zou wel leuk zijn.

Kan je overschot pizzadeeg invriezen?
En hoe lang op voorhand kan je dat maken? Is een halve dag teveel?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #4 Gepost op: 21 oktober 2011, 15:24:50 »
Qua prijs zal het wat duurder zijn, maar als je snel klaar wilt zijn zou je blikjes groenten door de bulghur kunnen doen, zoals Macédoine de legumes?

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #5 Gepost op: 21 oktober 2011, 19:47:18 »
Pizzadeeg kan je goed invriezen. Gistdeeg blijft wel narijzen, zelfs in de koelkast. Je kan eigenlijk de rest wel zeker een dag van te voren maken. Zet het in de tussentijd afgedekt en koel weg.
Ik vind 500 gram pasta voor 20 personen echt veel te weinig. Ik reken altijd toch zeker 100 gram per persoon, als avondeten zelfs meer.

Aan de andere kant rekende ik een huzarensalade van 3 kilo aardappels ook als 8 porties en daar hield ik de helft van over. Ik serveerde vooraf groentesoep en had verschillende bijgerechten als mercimek köfte in slablad, gevulde eieren, etc. Ik had als dessert een griesmeelpudding die niet eens aangesneden werd.
Ik heb liever teveel eten dan te weinig.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline greet

• 2.671
« Reactie #6 Gepost op: 21 oktober 2011, 20:29:40 »
Ik vind Aldi toch makkelijk, eigenlijk, net alle eten gekocht, toch wel 25 euro kwijt voor 20 personen voedsel, zeker 8)
(waarbij ik moet toegeven dat ik nog ui en pompoen en enkele tomaten liggen had, maar dat gaat het nu niet maken, zeker?)
Gigantisch veel koekjes en chipjes gekocht ook.

Zodus, net bij de papa thuis een reusachtige pot verse groentetomatensaus gemaakt, voorgeproefd en goedgekeurd. En net gehoord dat er nog een koppel extra komt  :) Maar goed dat ik 3 extra heb gerekend dus. En er staat ook een reusachtige pot pompoen met toevoegsels te pruttelen en te wachten tot het soep wordt.
Moet ik morgen alleen nog langs de winkel voor drinken te halen en kaassaus maken en de pasta afkoken.
En mss met een stofzuiger door het huis wegens puinhoop :-[
Maar nu heb ik nog een half uurtje, waarin ik nu een beetje kan relaxen en de soep nog moet afmaken en dingen bijeen zoeken.
Ik vind het echt super-spannend, want hij gaat dat echt niet zien aankomen hebben, en gaat dat geweldig vinden.
Ik heb al 2 nachten al plannend wakker gelegen (moet die nog bellen, daar nog antwoord van krijgen, wat moet ik met... en zo van die malende gedachten) ::)

Qua prijs zal het wat duurder zijn, maar als je snel klaar wilt zijn zou je blikjes groenten door de bulghur kunnen doen, zoals Macédoine de legumes?
Maar dat vind ik echt helemaaaal niet lekker  :-\ Pesto van Aldi onder pasta met tomaatjes is best wel lekker, heb ik al meer gedaan.
Ik ga het zo maar laten, denk ik, en genoeg brood kopen, en zeker genoeg pasta voorzien en alle rode saus die ik heb meenemen, kan de rest daarna in de vriezer stoppen.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #7 Gepost op: 21 oktober 2011, 21:34:23 »
Wat ik deed toen ik voor groepen kookte was even snel natellen hoeveel kilo groente ik had (200 gram pp) en inderdaad, hoeveel rauwe pasta/rijst/etc er pp in ging. 50 a 75 gram is inderdaad in die richting. afhankelijk van de kazigheid en eierigheid van wat je maakt. Afbakbroodjes in reserve is nooit een slecht idee.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline greet

• 2.671
« Reactie #8 Gepost op: 21 oktober 2011, 21:44:10 »
Heel hard dankjullie, mijn gemoed is wat rustiger nu...
Ik heb zeker genoeg in huis, normaal gezien, en ik heb nog saus en pasta en brood achter de hand.

En mijn papa zou het teveel aan drank wel willen overkopen, dus dat is ook al geregeld  :D

Offline Temari

• 1.336
« Reactie #9 Gepost op: 21 oktober 2011, 21:45:45 »
Volgens mij gaat het hartstikke leuk worden, Greet. Tof dat je dat organiseert voor je vriend! Veel plezier morgen!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #10 Gepost op: 21 oktober 2011, 21:53:40 »
Ja superleuk dat je dat organiseert, veel plezier!
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #11 Gepost op: 21 oktober 2011, 23:54:59 »
En nu kun je morgen mooi oefenen voor de volgende Vegatopia-meet, bij jou!

Offline greet

• 2.671
« Reactie #12 Gepost op: 23 oktober 2011, 09:31:08 »
Missie geslaagd, vriendje was helemaal verrast!
En er is nog veel over, en iedereen vond het heel lekker   :D  De buurvrouw, waar ik wat ijs voor in de curverbak met het drinken in de diepvries was gaan zetten, heeft zelfs nog een super mooie zelfgebakken taart en éclairs langsgebracht.
En niemand had door dat er geen vlees in zat, tot ik het later op de avond als voorbeeld gebruikte toen het onderwerp vegetariër-zijn langskwam.
Nu staat het huis vol met lege flesjes, glaasjes, en nog enkele borden met koekjes.
Maar eerst eventjes bijkomen voor ik aan het minst leuke gedeelte begin, de opruim. Gelukkig waren de bordjes van papier, dus enkel de glazen, het bestek en de soepkommen moeten afgewassen worden.

Offline Dot

• 2.630
« Reactie #13 Gepost op: 23 oktober 2011, 10:51:45 »
Wat fijn dat het een geslaagde avond was! :D Succes met opruimen.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline Temari

• 1.336
« Reactie #14 Gepost op: 23 oktober 2011, 11:01:39 »
Leuk, Greet!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786