Vegatopia Forum

Frankrijk verplicht dierlijke ingrediënten in eten schoolkantines

Offline MaartenP

• 191
  • Geslacht: Man
Re:Frankrijk verplicht dierlijke ingrediënten in eten schoolkantines
« Reactie #20 Gepost op: 24 oktober 2011, 16:21:52 »
Wat betekent dat vegetarische kinderen geen hoofdgerechten kunnen eten, mochten die al los geserveerd worden. Verder is het ook niet toegestaan om vegetarische menu's te serveren op een school. Dat gaat best wel ver.

Ik vind dat echt niet kunnen, jij wel. Dan verschillen we van mening over wat een acceptabele keuzevrijheid is voor veganisten en vegetariërs, en in hoeverre de overheid het eten van vlees moet promoten/afdwingen. En we zijn het eens over het eten van groene en fruit. Prima :)
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2011, 16:29:25 door MaartenP »

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #21 Gepost op: 24 oktober 2011, 19:31:10 »
Wat zitten wij ons druk te maken om iets in Frankrijk!

En ik wil niet flauw zijn, maar zijn het toevallig geen minimumeisen waaraan de kantines worden gesteld zich te houden?
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2011, 19:37:04 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline eno2

• 758
« Reactie #22 Gepost op: 24 oktober 2011, 19:45:51 »
Volgens mij staat in bijlage 1 dat er een hoofdgerecht van vlees, vis, eieren, orgaanvlees of kaas 20 uit 20 keer geserveerd moet worden. Daarvan moet minstens 4 keer vlees en 4 keer vis worden geserveerd. Volgens mij klopt het nieuwsbericht dus gewoon.

Maar ik ben A geen jurist en B is mijn Frans niet bijzonder goed.

:cheernerd:

Je hebt dat allemaal niet nodig om de tekst te citeren waar je dat uit puurt
Eet wat best is voor de planeet.

Offline karl

• 6.375
« Reactie #23 Gepost op: 24 oktober 2011, 20:08:34 »
Wat betekent dat vegetarische kinderen geen hoofdgerechten kunnen eten, mochten die al los geserveerd worden. Verder is het ook niet toegestaan om vegetarische menu's te serveren op een school. Dat gaat best wel ver.

Ik vind dat echt niet kunnen, jij wel. Dan verschillen we van mening over wat een acceptabele keuzevrijheid is voor veganisten en vegetariërs, en in hoeverre de overheid het eten van vlees moet promoten/afdwingen. En we zijn het eens over het eten van groene en fruit. Prima :)

Maar waar staat het dat er geen vegetarische menu's mogen geserveerd worden? Er wordt nergens het woord vegetarisch in de mond genomen.
Je kan in een individueel openbaar restaurant, in een stad , in een groep van openbare restaurants best besluiten eenmaal of meer per week een vegetarische schotel te geven, zonder de minimumeisen (zoals Christiaan terecht zegt) geweld aan te doen. Er zal volgens mij echt geen Franse ambtenaar klaarstaan om een vegetarische schotel af te keuren.
Het is wel juist dat er ook geen vegetarische schotel verplicht wordt opgelegd. In België begonnen steden zoals Gent op eigen initiatief met een donderdag-veggiedag (waarbij vegetarisch eten niet verplicht wordt opgelegd maar aangemoedigd), met redelijk succes, maar toch ook al met heel wat tegenreacties die het belerend vingertje meenden op te merken. Het lijkt me in een nog minder veggiebewust land als Frankrijk nog minder gemakkelijk om de dingen te forceren.
Let wel, ik verdedig die wet niet zonder meer. De schijnbare aanname dat vlees, vis en kaas bij een evenwichtig voedselpatroon horen, kan weerlegd worden. Maar een wet, die in de eerste plaats toch met het oog op de gezondheid van de consument geschreven wordt (zie de minimumnormen voor fruit, groenten en de maximumnormen voor vet), als een soort oorlogsverklaring zien gaat me te ver. Je kan beter argumenteren dat een vegetarisch voedselpatroon ook voldoende voedingsstoffen kan opleveren, met de hoop op een geleidelijke invoering van vegetarische hoofdschotels (naast niet-vegetarische). Dat ook door bewustwording die van onderuit komt en niet door wetten wordt opgelegd.
Overigens vind ikzelf dat boeiend, hoe een langzame evolutie naar meer vegetarisch eten in Westerse landen opgang schijnt te maken. Gewoon het feit dat aanstoot wordt genomen aan de minimum-vlees en -visnormen uit de bijlage, zou hoopvol moeten stemmen. Alleen denk ik dat je beter op een diplomatische, opbouwende manier reageert om resultaat te halen. Een petitie, zoals de Franse vegetariërs doen, om een vegetarische schotel (naast andere) vast op de kaart te krijgen vind ik opbouwend.
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2011, 20:15:48 door karl »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #24 Gepost op: 24 oktober 2011, 20:38:01 »

Maar waar staat het dat er geen vegetarische menu's mogen geserveerd worden? Er wordt nergens het woord vegetarisch in de mond genomen.
Je kan in een individueel openbaar restaurant, in een stad , in een groep van openbare restaurants best besluiten eenmaal of meer per week een vegetarische schotel te geven, zonder de minimumeisen (zoals Christiaan terecht zegt) geweld aan te doen. Er zal volgens mij echt geen Franse ambtenaar klaarstaan om een vegetarische schotel af te keuren.

Maar is het voor vega's mogelijk om een gezonde maaltijd op school te krijgen, met voldoende eiwitten uit zuivel/kaas of peulvruchten/tofu etc? Of krijgen ze alleen maar een hoop groenten te eten en wat aardappels/rijst/pasta?

Offline Christiaan

• 10.293
Re:Frankrijk verplicht helemaal niet dierlijke ingrediënten in eten schoolkantin
« Reactie #25 Gepost op: 24 oktober 2011, 20:48:46 »
Maar is het voor vega's mogelijk om een gezonde maaltijd op school te krijgen, met voldoende eiwitten uit zuivel/kaas of peulvruchten/tofu etc? Of krijgen ze alleen maar een hoop groenten te eten en wat aardappels/rijst/pasta?
Zou dat door de maatregel die nu hier bediscussieerd staat veranderd zijn? Ik geloof niet dat er ergens een verbod staat op het aanbieden van iets anders naast de vereisten.

Maar goed, sommige vegetariers en veganisten willen graag verontwaardigd zijn.
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2011, 20:51:19 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline MaartenP

• 191
« Reactie #26 Gepost op: 24 oktober 2011, 21:21:33 »
Ik citeer alleen maar wat er in die wet staat (dat bij 20 uit 20 maaltijden een hoofdgerecht uit dierlijke producten moet bestaan). Of er allerlei ambtenaren zijn die dat gaan controleren is een tweede. En je kunt natuurlijk ook ervoor kiezen om je niet aan de wet te houden.

En ja, natuurlijk is het een goed idee om aandacht te vragen voor vegetarische opties en gezond eten. Prima petitie ook. Ik zie niemand die dat ontkent. Maar ik snap ook best als mensen in Frankrijk deze wetgeving niet zien zitten.

In Frankrijk kun je trouwens in veel supermarkten heerlijke plantaardige burgers, vruchtenyoghurt etc kopen, dus zo vreselijk slecht is het daar verder niet voor vegatariërs/veganisten.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
Re:Frankrijk verplicht helemaal niet dierlijke ingrediënten in eten schoolkantin
« Reactie #27 Gepost op: 24 oktober 2011, 23:58:16 »
Zou dat door de maatregel die nu hier bediscussieerd staat veranderd zijn? Ik geloof niet dat er ergens een verbod staat op het aanbieden van iets anders naast de vereisten.

Het zal nu ook wel niet veel soeps zijn, dat schreef ik hierboven ook. Maar het was leuk geweest als ze in de nieuwe wetten wel rekening hadden gehouden daarmee.

Offline karl

• 6.375
« Reactie #28 Gepost op: 25 oktober 2011, 08:50:06 »
MaartenP, als de minimumvereisten (en dat is niet twintig op twintig) van de bijlage behaald zijn, kan zelfs een moeilijkdoende ambtenaar toch geen bezwaren uiten tegen het aanbieden van een vegetarisch hoofgerecht naast die vlees-of vismaaltijd?
Maar dan moet het initiatief vanuit de basis komen en bij voldoende vraag of zachte overreding zal dat ook gebeuren.
Natuurlijk ware het nog beter geweest als bij de minimumnormen voor ijzer toegevoegd zou zijn: "of een gelijkwaardig plantaardig gerecht"
(in het Frans dan  :)).
Maar momenteel kan je dat denk ik nog niet verwachten in Frankrijk. Op langere termijn misschien wel, als de groep vegetariërs of bewuste flexitariërs aangroeit.

Offline greet

• 2.671
« Reactie #29 Gepost op: 25 oktober 2011, 09:12:11 »
In Frankrijk kun je trouwens in veel supermarkten heerlijke plantaardige burgers, vruchtenyoghurt etc kopen, dus zo vreselijk slecht is het daar verder niet voor vegatariërs/veganisten.
Toch niet in het deel waar ik een paar keer geweest ben.
Lachten ze me uit omdat ik naar iets burgerig vroeg. In echt een gigantische supermarkt niks vervanging te vinden. Niet dat ik dat zo vaak eet, maar als je met omnivoren op reis bent is het wel zo handig.

Nee, in Frankrijk moet je als vegetariër nog knokken, hoor. Gelukkig zijn restaurateurs altijd bereid geweest om voor mij een aanpassing te maken, want nergens kwam ik iets veggie op de kaart tegen. En moest ik vegan zijn, dan had ik helemaal een probleem, want kaas en/of eieren was bijna altijd het alternatief.

Natuurlijk ware het nog beter geweest als bij de minimumnormen voor ijzer toegevoegd zou zijn: "of een gelijkwaardig plantaardig gerecht"
(in het Frans dan  :)).
Ja, dat had misschien toch wel leuker geweest, maar eigenlijk vind ik het geen verkeerde minimumvereisten. Niks houd vegetariërs daar tegen om andere maaltijden aan te vragen bij hun individuele school. Of om iets van thuis mee te nemen.

Ik denk dat het toch op gezondheidsgebied een stap vooruit is. Scholen die ervoor alleen maar brol gaven, moeten nu gezondere dingen aanbieden. En scholen die daar al mee bezig waren, en waar je wél vege/vega kon krijgen, tje, daar hoeft toch niks voor te veranderen?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #30 Gepost op: 25 oktober 2011, 13:30:21 »

Ja, dat had misschien toch wel leuker geweest, maar eigenlijk vind ik het geen verkeerde minimumvereisten. Niks houd vegetariërs daar tegen om andere maaltijden aan te vragen bij hun individuele school. Of om iets van thuis mee te nemen.

Ik ben niet bekend met dit schoolmaaltijdensysteem, maar dat is dus wel toegestaan?

Offline karl

• 6.375
« Reactie #31 Gepost op: 25 oktober 2011, 13:51:03 »
Dat lijkt me logisch te zijn, je kan je moeilijk voorstellen dat er een soort eenheidsmenu zou opgelegd worden aan alle openbare restaurants, van ziekenhuizen tot ministeries tot scholen. Zo dirigistisch is Frankrijk niet.
Je kan het ook afleiden uit de al vroeger gelinkte petitie van de vegetariërsvereniging:
http://www.vegetarisme.fr/agir.php?content=agir_campagnes_RestaurationCollective

Op het einde wordt er opgeroepen brieven te schrijven naar scholen om hen te wijzen op de noodzaak van vegetarische menu"s en er bestaat een brochure "alternatieve menu's voor collectiviteiten". Daarom hoop ik ook op een geleidelijke kentering ten gunste naarmate meer consumenten en ouders vragen om met hun vegetarische wensen rekening te houden, niet overal gelijktijdig, maar langzaamaan zoals het hier met Donderdag Veggiedag verloopt.

Offline MaartenP

• 191
« Reactie #32 Gepost op: 25 oktober 2011, 14:25:26 »

Ik ben niet bekend met dit schoolmaaltijdensysteem, maar dat is dus wel toegestaan?

Dat ligt eraan hoe je die wet interpreteert. Karl interpreteert hem anders dan ik dat zou doen en hoe sommige organisaties die petities hebben gestart dat doen. Maar ik ben geen jurist dus ik heb geen idee wat juist is. En dan nog, het is ook in Frankrijk ongetwijfeld belangrijker om te handelen naar de geest van de wet (gezond eten) dan naar de letter.

En Greet, bij de Champion winkelketen hebben ze redelijk keuze uit veganistische dingen. Deze keten zie je in ieder geval veel in Noord-oost Frankrijk.

« Reactie #33 Gepost op: 25 oktober 2011, 17:14:42 »

Volgens m'n Franse collega maakt het in de praktijk allemaal toch niet uit, omdat er sowieso geen rekening met vegetariërs wordt gehouden op school. Ook niet nodig, want die zijn er toch zo goed als niet. (Zijn woorden he, niet de mijne.)

Maar volgens hem is het wel mogelijk dat je ouders je tussen de middag ophalen voor een hapje thuis.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline greet

• 2.671
« Reactie #34 Gepost op: 25 oktober 2011, 17:37:40 »
Maar volgens hem is het wel mogelijk dat je ouders je tussen de middag ophalen voor een hapje thuis.

En mag je geen bokes/andere dingen meenemen dan?

Offline karl

• 6.375
« Reactie #35 Gepost op: 25 oktober 2011, 17:46:18 »
Om een uitsluitsel te krijgen over wat het decreet oplegt, heb ik gemaild naar de Franse vegetariërsbond AVF.
Bij monde van Isabelle Dantzer antwoordt deze dat volgens hun (op vrijwillige basis werkende) juristen het decreet als plat protidique of hoofdgerecht dat proteïnes bevat dierlijke proteïnes verplicht. Een dagelijks hoofdgerecht voor veganisten wordt op die manier inderdaad onmogelijk. Een vegetarisch hoofdgerecht kan mits het dierlijke proteïnes zoals eieren of kaas bevat.
De vegetariër en zeker de veganist zal zich dus moeten behelpen met de combinatie van bijgerechtjes, zelf wat meebrengen
of naar huis gaan eten.
Ik erken graag dat ik wat op het verkeerde been ben gezet door de tekst van het decreet zelf, waar eigenlijk niets over die dierlijke proteïnes of vegetarisme te vinden was. Het venijn lag in de bijlage van het decreet, waarin men blijkbaar de vlees-, vis- en zuivellobby gunstig gezind is geweest.
Door AVF worden gerechtelijke stappen overwogen. Men hoopt ook tijdens de presidentsverkiezingen politici aan te spreken, maar weinigen zijn op hun hand, hoogstens een aantal groenen ten persoonlijke titel, die echter ook de vleeslobby vrezen.
Isabelle Dantzer maakt haar hartelijke groeten over aan haar Nederlandstalige vrienden.

Offline eno2

• 758
« Reactie #36 Gepost op: 25 oktober 2011, 18:23:33 »
Om een uitsluitsel te krijgen over wat het decreet oplegt, heb ik gemaild naar de Franse vegetariërsbond AVF.
Bij monde van Isabelle Dantzer antwoordt deze dat volgens hun (op vrijwillige basis werkende) juristen het decreet als plat protidique of hoofdgerecht dat proteïnes bevat dierlijke proteïnes verplicht. Een dagelijks hoofdgerecht voor veganisten wordt op die manier inderdaad onmogelijk. Een vegetarisch hoofdgerecht kan mits het dierlijke proteïnes zoals eieren of kaas bevat.
De vegetariër en zeker de veganist zal zich dus moeten behelpen met de combinatie van bijgerechtjes, zelf wat meebrengen
of naar huis gaan eten.
Ik erken graag dat ik wat op het verkeerde been ben gezet door de tekst van het decreet zelf, waar eigenlijk niets over die dierlijke proteïnes of vegetarisme te vinden was. Het venijn lag in de bijlage van het decreet, waarin men blijkbaar de vlees-, vis- en zuivellobby gunstig gezind is geweest.
Door AVF worden gerechtelijke stappen overwogen. Men hoopt ook tijdens de presidentsverkiezingen politici aan te spreken, maar weinigen zijn op hun hand, hoogstens een aantal groenen ten persoonlijke titel, die echter ook de vleeslobby vrezen.
Isabelle Dantzer maakt haar hartelijke groeten over aan haar Nederlandstalige vrienden.
Mij interesseert die bijlage dan wel.
De Engelse BBC- chef dinges Jamie Oliver klaagt ook al over het schooleten in Engeland, maar volgens Christiaan zijn dat onze zaken niet. En Oliver heeft het dan over alle soorten voedsel. Ik zoek een link. Artikel The Guardian van gister is weg.
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2011, 18:41:29 door eno2 »

Offline eno2

• 758
« Reactie #37 Gepost op: 25 oktober 2011, 18:30:33 »

Volgens m'n Franse collega maakt het in de praktijk allemaal toch niet uit, omdat er sowieso geen rekening met vegetariërs wordt gehouden op school. Ook niet nodig, want die zijn er toch zo goed als niet. (Zijn woorden he, niet de mijne.)

DE vegetarische bevolking is in het Westen overal zes à zeven procent of meer.

Wat een brute verwaarlozing!

Offline eno2

• 758
« Reactie #38 Gepost op: 25 oktober 2011, 18:34:38 »
Tot nader bewijs blijft de titel van dit topic voor mij een CANARD

Offline MaartenP

• 191
« Reactie #39 Gepost op: 25 oktober 2011, 20:23:35 »

Haha, leuk. En goed dat die bond daar zo actief is!