Wat betekent dat vegetarische kinderen geen hoofdgerechten kunnen eten, mochten die al los geserveerd worden. Verder is het ook niet toegestaan om vegetarische menu's te serveren op een school. Dat gaat best wel ver.
Ik vind dat echt niet kunnen, jij wel. Dan verschillen we van mening over wat een acceptabele keuzevrijheid is voor veganisten en vegetariërs, en in hoeverre de overheid het eten van vlees moet promoten/afdwingen. En we zijn het eens over het eten van groene en fruit. Prima
Maar waar
staat het dat er geen vegetarische menu's mogen geserveerd worden? Er wordt nergens het woord vegetarisch in de mond genomen.
Je kan in een individueel openbaar restaurant, in een stad , in een groep van openbare restaurants best besluiten eenmaal of meer per week een vegetarische schotel te geven, zonder de
minimumeisen (zoals Christiaan terecht zegt) geweld aan te doen. Er zal volgens mij echt geen Franse ambtenaar klaarstaan om een vegetarische schotel af te keuren.
Het is wel juist dat er ook geen vegetarische schotel verplicht wordt opgelegd. In België begonnen steden zoals Gent op eigen initiatief met een donderdag-veggiedag (waarbij vegetarisch eten niet verplicht wordt opgelegd maar aangemoedigd), met redelijk succes, maar toch ook al met heel wat tegenreacties die het belerend vingertje meenden op te merken. Het lijkt me in een nog minder veggiebewust land als Frankrijk nog minder gemakkelijk om de dingen te forceren.
Let wel, ik verdedig die wet niet zonder meer. De schijnbare aanname dat vlees, vis en kaas bij een evenwichtig voedselpatroon horen, kan weerlegd worden. Maar een wet, die in de eerste plaats toch met het oog op de gezondheid van de consument geschreven wordt (zie de minimumnormen voor fruit, groenten en de maximumnormen voor vet), als een soort oorlogsverklaring zien gaat me te ver. Je kan beter argumenteren dat een vegetarisch voedselpatroon ook voldoende voedingsstoffen kan opleveren, met de hoop op een geleidelijke invoering van vegetarische hoofdschotels (naast niet-vegetarische). Dat ook door bewustwording die van onderuit komt en niet door wetten wordt opgelegd.
Overigens vind ikzelf dat boeiend, hoe een langzame evolutie naar meer vegetarisch eten in Westerse landen opgang schijnt te maken. Gewoon het feit dat aanstoot wordt genomen aan de minimum-vlees en -visnormen uit de bijlage, zou hoopvol moeten stemmen. Alleen denk ik dat je beter op een diplomatische, opbouwende manier reageert om resultaat te halen. Een petitie, zoals de Franse vegetariërs doen, om een vegetarische schotel (naast andere) vast op de kaart te krijgen vind ik opbouwend.