Vegatopia Forum

Frankrijk verplicht dierlijke ingrediënten in eten schoolkantines

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Frankrijk verplicht dierlijke ingrediënten in eten schoolkantines
« Gepost op: 20 oktober 2011, 18:29:07 »
Bizar nieuws uit Frankrijk, waar ze het gaan verplichten dat alle maaltijden in schoolkantines dierlijke producten bevatten en dat ze ook een minimaal aantal keren vlees en vis moeten serveren!

http://www.evana.org/index.php?id=67865&lang=en

Re:Frankrijk verplicht dierlijke ingrediënten in eten schoolkantines
« Reactie #1 Gepost op: 20 oktober 2011, 18:42:15 »
Zou zo op Speld.nl geplaatst kunnen worden.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #3 Gepost op: 20 oktober 2011, 18:58:40 »
Dit is het besluit. Kan iemand het vertalen (zonder Google dan):

http://www.legifrance.gouv.fr/affichTexte.do;jsessionid=?cidTexte=JORFTEXT000024614716&dateTexte=&oldAction=rechJO&categorieLien=id

Ik kan het niet kopieëren en pasten in het Engels, maar ik haal er alleen uit dat er 4 a 5 gerechten geserveerd moeten worden waarvan minimaal een gerecht met zuivel:
Citaat
quatre ou cinq plats proposés à chaque déjeuner ou dîner, dont nécessairement un plat principal comprenant une garniture, et un produit laitier

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #4 Gepost op: 20 oktober 2011, 18:59:11 »
Het lijkt wel of er een vislobby achter heeft gezeten. Ik kan het wel vertalen, maar ga dat vandaag niet meer doen.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #5 Gepost op: 20 oktober 2011, 22:20:43 »
Op onze Facebookpagina meldt iemand het volgende op mijn vraag over de vertaling:

Citaat
Oui! ;-) Het is een bestaande regelgeving waar een aanpassing in is gemaakt. Maaltijden in scholen moeten aan bepaalde eisen qua varieteit, hoeveelheid voldoen en er moet bijvoorbeeld altijd brood en water bij het eten geserveerd worden. Wat er inderdaad veranderd is, is dat elke school 4 of 5 verschillende gerechten moet aanbieden, waaronder minimaal 1 hoofdgerecht met bijgerecht en een melkproduct. Dat er in elke maaltijd iets dierlijks zou moeten zitten staat er niet. Lijkt mij dat er nog wel keuze kan zijn en dat EVANA het allemaal iets erger weergeeft dan het is.

Citaat
Maar dat Frankrijk niet echt een vegetarier-vriendelijk land is, blijkt wel hier uit: http://www.mangerbouger.fr​/pro/IMG/pdf/guide_adolesc​ents-2.pdf op p.11. Een voorlichtingsbrochure voor jongeren waar in staat dat als je geen vlees eet, alleen vis de juiste vervanging is. Als je vegetarier bent moet je volgens hen maar een pannekoek met garnalen eten! En veganistisch moet je al helemaal niet worden. Om te lachen of om te huilen?....

Offline karl

• 6.375
  • Geslacht: Man
« Reactie #6 Gepost op: 21 oktober 2011, 08:16:08 »
Ja, het is zoals de vertaler zegt. Er wordt enkel variëteit gevraagd: vier of vijf gerechten waarvan één hoofdgerecht met bijgerecht, en een zuivelproduct.
Ik vind het niet correct om dat volkomen verkeerd te vertalen en er dan verontwaardigd over te doen, dat is hetzerig.
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2011, 15:31:08 door karl »

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #7 Gepost op: 21 oktober 2011, 09:40:18 »
Ze lezen het al verkeerd omdat ze het verkeerd willen lezen, zodat ze verontwaardigd kunnen zijn. Leer mij zulke types kennen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #8 Gepost op: 21 oktober 2011, 11:30:07 »
Aha, dat klinkt al heel anders!
Ik vroeg me al af of het klopte wat er geschreven werd in het Nederlands, maar mijn Frans is zo roestig dat ik zulke betekenisverschillen niet goed kan herkennen.
Maar er staat dan dus helemaal niks over vlees en vegetarisch in?

Offline karl

• 6.375
« Reactie #9 Gepost op: 21 oktober 2011, 13:42:47 »
In die aangehaalde tekst niet.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #10 Gepost op: 21 oktober 2011, 14:01:26 »
Ik had het uit het Engels gehaald he? Het werd op meerdere vega-sites zo geschreven, waaronder dus die van de Evana en zij hebben het weer van de European Vegetarian Union, dat vega-eten geband zou worden in Franse schoolkantines.

Geen idee waarom zij dat zo hebben gelezen (misschien dat er in de vertaling iets is misgegaan met de termen maaltijd en gerecht?) en waar zij dat minimum aantal keer vlees en vis vandaan halen. Misschien dat dat laatste hier staat: "Law for the modernization of agriculture and fisheries", published on July 27, 2010?

Citaat
Six million schoolchildren are now forced to eat animal flesh, whether they wish to or not. For many families lunch at home is not an option. At best, a vegetarian student will be allowed to leave the meat on the plate, and consequently suffer from inadequate and imbalanced meals.

Maar het lijkt me dat er in de huidige situatie ook geen tofu oid wordt geserveerd, en dat er dus ook een maaltijdcomponent overgeslagen moet worden ???

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #11 Gepost op: 21 oktober 2011, 14:41:59 »
Wakker Dier meldt het inmiddels ook en er is al een petitie gestart: http://petition.icdv.info/en#ref1

Offline karl

• 6.375
« Reactie #12 Gepost op: 21 oktober 2011, 17:16:16 »
http://www.vegetarisme.fr/agir.php?content=agir_campagnes_RestaurationCollective

Ik ben even gaan kijken op de website van de Franse vegetarische vereniging.
Er wordt hier, op een positieve manier, gevraagd naar de invoering van een dagelijks vegetarisch gerecht in alle gemeenschapsrestaurants, zoals scholen, ziekenhuizen, ondernemingen en openbare besturen.
Deze keuzemogelijkheid zou ideaal passen in een nationaal programma van 1991 inzake gezonde voeding, dat strijd wil voeren tegen overgewicht, cholesterol en andere "beschavingsziekten". Het eten van fruit en groenten en het beperken van verzadigde vetten dat er in wordt voorgestaan sluit perfect aan bij een vegetarische voeding, aldus de petitie.
Mooi dat ook in Frankrijk die algemene, niet terug te dringen, beweging naar meer vegetarisme doorzet.
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2011, 08:30:24 door karl »

Offline eno2

• 758
« Reactie #13 Gepost op: 22 oktober 2011, 23:53:22 »
ja santézeg.

Er staat geen enkele specificatie in de Franse tekst, behalve dat er zuivel moet gegeven worden >:(
Eet wat best is voor de planeet.

Offline MaartenP

• 191
« Reactie #14 Gepost op: 23 oktober 2011, 13:53:19 »
Volgens mij staat in bijlage 1 dat er een hoofdgerecht van vlees, vis, eieren, orgaanvlees of kaas 20 uit 20 keer geserveerd moet worden. Daarvan moet minstens 4 keer vlees en 4 keer vis worden geserveerd. Volgens mij klopt het nieuwsbericht dus gewoon.

Maar ik ben A geen jurist en B is mijn Frans niet bijzonder goed.
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2011, 14:08:27 door MaartenP »

Offline karl

• 6.375
« Reactie #15 Gepost op: 24 oktober 2011, 08:55:27 »
Kan jij of iemand anders hier de link plaatsen naar die bijlage, want in de algemene tekst van het decreet is er niets over terug te vinden.

Offline karl

• 6.375
« Reactie #17 Gepost op: 24 oktober 2011, 11:04:32 »
In de bijlage, die in de tekst die hoger aangehaald was er niet bij stond, staan allerlei richtlijnen, die beogen genoeg vezels en vitamines in het voedsel mee te geven.
De richtlijnen ("Il convient de servir"= "het is geraadzaam, het past aan te bieden") behelzen onder andere:
Voor de vitamines:
10 maaltijden (gedurende twintig opeenvolgende maaltijden) met rauwkost of vers fruit als bijgerecht
10 maaltijden met gekookte groenten
8 desserten met vers, rauw fruit

Voor calcium:
gedetailleerd hoeveel maaltijden met kaas en zuivelproducten die een bepaalde hoeveelheid calcium bevatten

Dan voor ijzer en oligo-elementen:
4 maaltijden met (niet-gehakt) vlees
4 maaltijden met vis
4 maaltijden met als basis vlees, vis of ei, aanwezig voor 70 %

Men wil ook de inname van verzadigde vetten terugdringen door voorgerechten, nagerechten en gefrituurde gerechten met te veel vet te beperken tot niet meer dan twee of vier.

Ik vind het dus wel een vrij evenwichtige tekst, met oog voor de gezondheid (toch meer dan voor de belangen van vlees-of visindustrie).
Maar inderdaad, met de raadgeving een aantal maaltijden met vlees, kaas en vis op het menu te zetten en zonder uitdrukkelijke raadgeving om telkens ook een vegetarisch gerecht aan te bieden. De petitie van de Franse vegetariërsbond om dat te bereiken lijkt me dus zeker gewettigd.
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2011, 20:28:41 door karl »

Offline MaartenP

• 191
« Reactie #18 Gepost op: 24 oktober 2011, 11:49:08 »
De regels in bijlage 1 zijn verplicht, want er wordt in de wet naar verwezen. Het betreft dus geen raadgevingen maar regels.

Verder laat je een stukje weg bij je vertaling, het gaat niet alleen om maaltijden maar om maaltijden met daarin een verplichte eiwit-component (plat protidique). De definitie hiervan is: vlees, vis, eieren, orgaanvlees of kaas. Je moet je als school verantwoorden over wat je aanbiedt. Je kunt dus geen veganistische maaltijden meer aanbieden als school en bent verplicht 8 uit 20 keer vlees of vis te serveren. Dat er vier of vijf verschillende maaltijden aangeboden moeten worden klopt ook niet, het gaat om 4 of 5 componenten per maaltijd.

Ik vind dat niet echt evenwichtig, aangezien het er onder andere van uitgaat dat plantaardige producten geen eiwitten kunnen bevatten. Daarnaast is het volkomen idioot dat kinderen op school wettelijk gezien niet meer vegetarisch kunnen eten. Volkomen logisch en terecht dat veel organisaties zich hier zorgen over maken.

Offline karl

• 6.375
« Reactie #19 Gepost op: 24 oktober 2011, 13:49:03 »
Zo heb je vogens mij nog niet een accurate weergave van het decreet.
In artikel 1 van het decreet staat de basistekst: "...quatre ou cinq plats proposés à chaque déjeuner ou diner dont nécessairement un plat principale comprenant une garniture, et un produit laitier.." Dit is: vier of vijf gerechten bij elke maaltijd waarvan noodzakelijk één hoofdgerecht met bijgerecht...". "Plat" is gerecht, niet component. Dus lijkt het me mogelijk als veganist of vegetariër een maaltijd samen te stellen met enkele (kleine) vlees-of visloze gerechten, een verbod op veganistische of vegetarische maaltijden kan ik er niet in lezen.
Ik wil toch ook benadrukken dat het decreet de gezondheid van de consument op het oog heeft, te merken aan de nadruk op beperking van vet en het toevoegen van groenten en fruit.
Ik ben het ermee eens dat men van de evidentie schijnt uit te gaan dat vis en vlees bij een evenwichtig dieet horen en dat eiwitten uit planten niet vernoemd worden.
Een positieve reactie lijkt me de petitie van de Franse vegetariërsbond die één dagelijks vegetarisch gerecht vraagt. Dan zou iedereen toch tevreden zijn?