Vegatopia Forum

Hoe kan je de calorieën tellen die je consumeert?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Hoe kan je de calorieën tellen die je consumeert?
« Reactie #20 Gepost op: 09 oktober 2011, 08:40:26 »

Nee natuurlijk niet. Wat je binnenkrijgt kun je opslaan, verbruiken of weer uitscheiden/uitschijten. Dat zijn verschillende dingen. Met verbruiken bedoel ik verbranden. Dat doe je niet per se met wat je binnenkrijgt, dus het heeft er heel veel mee te maken.

Ja
maar
intake=de beste maatstaf voor verbranding
DE rest zijn toch casi constante factoren die niet of nauwelijks te ijken vallen en dus de vergelijking relatief niet vervormen.
Nee, natuurlijk niet. Als je meer inneemt dan je verbrandt sla je op en kom je aan. Als je minder inneemt dan je verbrandt teer je in op je reserves en val je af. En wat is dan de relevantie van
Ik had ook wel eens willen weten hoeveel ik mijn caloriebalans opdreef door aan power training te gaan doen
bv, of gewoon het verschil tussen zware trainingsweken en rust, etc... Nieuwsgierigheid...
als je aanneemt dat het verbruik quasi constant is? Ik begrijp je niet.
« Laatst bewerkt op: 09 oktober 2011, 09:23:04 door Wombat »

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Hoe kan je de calorieën tellen die je consumeert?
« Reactie #21 Gepost op: 09 oktober 2011, 23:19:52 »
als je aanneemt dat het verbruik quasi constant is? Ik begrijp je niet.

ik begrijp er ook niets van.

Mijn oorspronkelijke vraag ging over hoe je intake van calorieën kan tellen.
Dat lijkt me al  moeilijk genoeg (ik heb het nooit geprobeerd, leek me te moeilijk)

Het schijnt dat het kan via de Eetwijzer tegenwoordig.

Wat je echt verbrandt, dat blijft me een totaal mysterie.




Eet wat best is voor de planeet.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan je de calorieën tellen die je consumeert?
« Reactie #22 Gepost op: 10 oktober 2011, 07:39:30 »
Al eens de aanslag van een hartslagmeter gedacht? Zo'n ding geeft ook een indicatie van je calorieverbruik.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Ben

  • **
  • 33
Re:Hoe kan je de calorieën tellen die je consumeert?
« Reactie #23 Gepost op: 10 oktober 2011, 07:50:22 »

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Hoe kan je de calorieën tellen die je consumeert?
« Reactie #24 Gepost op: 12 oktober 2011, 02:42:22 »
Al eens de aanslag van een hartslagmeter gedacht? Zo'n ding geeft ook een indicatie van je calorieverbruik.

Goed, omdat je aandringt dan.

Intake kan je dankzij uitgebreide lijsten met voedingswaarden nog (onvermijdelijk onvolledig) natrekken, en met behulp van verpakkings-indicaties. Op voorwaarde dat  je alles bijhoudt.
Zeer bewerkelijk, gecompliceerd en ook zal er altijd een en ander ontbreken.

Nu de verbranding. Ja, in het Gym geven de toestellen indicaties (voor iedereen dezelfde en dus niet betrouwbaar voor elk specifiek individu afzonderlijk - het is ook het verbruik niet van het individu, maar van de machine) Ja, voor de meeste bekende sporten en inspanningen bestaan er calorie-lijsten en tabellen - deze keer zelfs in functie van het lichaamsgewicht. (ook dat zijn grove benaderingen)

 De hartmeter. Ja. Maar voor zwemmen heb ik het zelfs nooit geprobeerd. Voor  fietsen en hardlopen wel. Ik heb er zo drie of vier gehad  die allemaal slecht werkten. Een echt dure heb ik nooit willen kopen. Te duur. Wel gel gekocht voor betere conductie van het signaal op het vel. Mijn weelderige borstbeharing bleef een ernstige hindernis voor een vlotte werking.
En bij power training en bij tennissen droeg ik er ook nooit een. Te hinderlijk. Dat gaat dus ook niet. Wel een onmisbaar instrument voor echt goed gecalibreerde training, dat wel.

Bovendien: veronderstel dat je een zekere verbrandingshoeveelheid bijeengerekend hebt.
Dat is dan de extra-verbranding bij extra-inspanning.
Maar wat heeft je basis-metabolisme verbrand? Die vraag is interessant voor verschillende redenen. Ten eerste, als je dat niet weet, kom je ook aan geen totaalcijfer van verbranding toe.. Ten tweede, door training verandert je basis-metabolisme. En ook je verbranding bij inspanning verbetert. Maar hoeveel?
Ik vrees dat dit voor altijd  en overal en voor iedereen een raadsel blijft en zal blijven.

Afijn, ik geloof niet dat er mensen zijn die hun verbrandingscijfer kennen. Misschien zijn er een paar die hun intake kennen, dat wil ik niet uitsluiten.

Toch draait de diëtiek en de medische voedingsargumentatie en -bespreking op en rond caloriën -intake & verbranding.
Als je mensen op een hongerdieet wil zetten, bv om ze van diabetes 2 te genezen of van de obesiteit zelf die diabetes veroorzaakt, kan je ze natuurlijk heel goed beneden de 600 calorieën houden met kant en klare ingrediënten waarvan de calorische waarde vaststaat. Dat begrijp ik wel.

Maar in  het echte dagelijkse leven buiten de medische sfeer kan je jezelf geen zichtbaar gemaakte caloriegrens opleggen.

En nu ga ik de link van Ben eens natrekken en zien of ik soms van opvatting en praktijk verander.
Ik heb me al eens een tijdje bezig gehouden met de studie van de manier waarop het lichaam voeding in energie omzet  en calorieën verbrandt. Nou moe, je kan maar best chemicus wezen.







« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2011, 02:54:04 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan je de calorieën tellen die je consumeert?
« Reactie #25 Gepost op: 12 oktober 2011, 07:44:27 »
Hihi, ik zie nu dat er aanslag staat i.p.v. aanschaf. Niet persoonlijk bedoeld hoor  ;)
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Hoe kan je de calorieën tellen die je consumeert?
« Reactie #26 Gepost op: 12 oktober 2011, 08:21:26 »
Intake kan je dankzij uitgebreide lijsten met voedingswaarden nog (onvermijdelijk onvolledig) natrekken, en met behulp van verpakkings-indicaties. Op voorwaarde dat  je alles bijhoudt.
Zeer bewerkelijk, gecompliceerd en ook zal er altijd een en ander ontbreken.
Als je dit weet, waarom stel je dan de openingsvraag van dit topic?

amyzs

Re:Hoe kan je de calorieën tellen die je consumeert?
« Reactie #27 Gepost op: 12 oktober 2011, 12:57:02 »
Als je nauwkeurig calorieën wilt tellen kan je dit ook via valtaf.nl doen.
Hier kan je zelf ontbrekende producten invoeren.
Je krijgt hier echter niet zoals bij de eetmeter je vitamines en mineralen te zien.

Ik vind het alleen een hele klus. Je zou alles wat je eet moeten afwegen, noteren, en later weer invoeren. Het is maar waar je zin in hebt.


Re:Hoe kan je de calorieën tellen die je consumeert?
« Reactie #28 Gepost op: 12 oktober 2011, 14:10:41 »
Dan vergaat je de lust tot eten (en variëren), dat werkt vast heel goed.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Hoe kan je de calorieën tellen die je consumeert?
« Reactie #29 Gepost op: 12 oktober 2011, 14:40:46 »

Als je dit weet, waarom stel je dan de openingsvraag van dit topic?

Om tegengesproken te worden.

Ik kan mezelf niet tegenspreken.

Afijn, toch niet opzettelijk.

Ik vond en vind nog steeds dat dit niet sluitend kan en dat het praktisch niet vol te houden is.
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2011, 16:40:00 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Hoe kan je de calorieën tellen die je consumeert?
« Reactie #30 Gepost op: 12 oktober 2011, 16:36:29 »
Dan vergaat je de lust tot eten (en variëren), dat werkt vast heel goed.

 ;)
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Hoe kan je de calorieën tellen die je consumeert?
« Reactie #31 Gepost op: 13 oktober 2011, 16:09:56 »
Ik vind het alleen een hele klus. Je zou alles wat je eet moeten afwegen, noteren, en later weer invoeren. Het is maar waar je zin in hebt.
Ik heb het me al een paar keer voorgenomen om mijn calorie-inname eens te laten tellen, maar na een halve dag ben ik al dat afwegen en opschrijven zat. Het is inderdaad zoveel werk...

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Hoe kan je de calorieën tellen die je consumeert?
« Reactie #32 Gepost op: 16 oktober 2011, 00:50:31 »
Nou vooruit dan, het grote mysterie wordt onthuld:

http://www.giantpt.com/voeding-gewicht/algemeen/bereken-jouw-caloriebehoefte.html

Goed, daarmee ken ik dan bij benadering mijn BRM (metabolisme) en Caloriebehoefte (3100kcal).
Nauwkeriger gaan vergt een vetpercentage-meting. Ik zou dat eigenlijk moeten weten, want ik heb weinig vet en veel spieren, dus zal mijn calorie-verbruik hoger komen te liggen dan 3100Kcal.

 :cheernerd:

Ik moet zeggen: een zeer goede link, die niet alleen goede uitleg geeft maar ook nog een gemakkelijke calculator erbij.

Mijn eerste commentaar zou zijn: kan je daar werkelijk volledig blind op vertrouwen om je intake daarop af te stemmen op lange termijn?

En de tweede: ik at bv vandaag een groenten-notenmix van  meer dan 10 ingrediënten. Die moet ik dan allemaal gaan afwegen en tabellen gaan zoeken met hun calorie-waarde. Het praktische bezwaar van calorieën tellen blijft zeer groot.

« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2011, 01:00:46 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.