Vegatopia Forum

Het oog wil ook wel wat

Offline Bast

• 4.149
Re:Het oog wil ook wel wat
« Reactie #20 Gepost op: 12 oktober 2011, 17:04:43 »
Graag!

On topic, heb 2 truucjes met tomaten vandaag 'geleerd'. Bij eentje heb je een halve tomaat (dat stukje groen er even uit snijden) die je in een dunne plakjes snijd. Schuif ze dan uit langs je mes, je hebt nu een lange rij aansluitende plakjes tomaat. Rol die dan van bovenaf op naar binnen, je eindigt met een roosachtig stukje.
Of schil voorzichtig 1 lange dunne schil tot aan het kontje. Laat het vastzitten en keer de tomaat om met het kontje naar boven. Daar draai je de schil bovenop, warbij je het uiteinde onderaan de roos vastzet. Snijd nu de tomaat weg dat je een plakje onder de roos over hebt als standaard zeg maar.

Sin chile, no tiene chiste!

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #21 Gepost op: 12 oktober 2011, 22:07:31 »
twee bolletjes met daaromheen de saus.
Kweenie hoor, ik vind dat toch een beetje een Libelle-oplossing.

Hoe doe jij het? Met een kuiltje?
Ik heb geen saus bij mijn stamppot, maar ik maak altijd wel een kuiltje in mijn spaghetti, rijst en couscous, omdat dat het enige alternatief voor bolletjes is.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline haantje

• 5.068
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #22 Gepost op: 12 oktober 2011, 22:27:24 »
De ui-venkel-pastinaaksoep had ik in mijn kommetje gegarneerd met een plukje venkelgroen  ;D
Verder vind ik een kleurrijke maaltijd wel een leuk uitgangspunt en met zorg gesneden groente. Maar een fijn maal valt of staat met de smaak.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #23 Gepost op: 13 oktober 2011, 14:41:07 »
Graag!

On topic, heb 2 truucjes met tomaten vandaag 'geleerd'. Bij eentje heb je een halve tomaat (dat stukje groen er even uit snijden) die je in een dunne plakjes snijd. Schuif ze dan uit langs je mes, je hebt nu een lange rij aansluitende plakjes tomaat. Rol die dan van bovenaf op naar binnen, je eindigt met een roosachtig stukje.
Of schil voorzichtig 1 lange dunne schil tot aan het kontje. Laat het vastzitten en keer de tomaat om met het kontje naar boven. Daar draai je de schil bovenop, warbij je het uiteinde onderaan de roos vastzet. Snijd nu de tomaat weg dat je een plakje onder de roos over hebt als standaard zeg maar.

Heb je hier misschien wat video's bij?  ;)

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #24 Gepost op: 14 oktober 2011, 22:51:15 »
Nee, ik stond mezelf voor aap te zetten met quenelles maken en had mijn camera sowieso niet bij me... Maar als het thuis lukt, wie weet ;)
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #25 Gepost op: 15 oktober 2011, 19:28:30 »
Even een crossmediaal linkje: !

En nou ga ik weer kikkererwten pletten.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #26 Gepost op: 16 oktober 2011, 18:46:12 »
Hoopte ik daar toch even Christiaan te zien. Maar volgens mij was het een ander :nopompom:

Ik serveer eten nooit op borden omdat ik liever heb dat mensen zelf opscheppen en bepalen hoeveel ze van wat willen eten (tenzij we voor de tv eten, en dat is uiteraard onversierd, want we kijken al naar de tv). Ik vind het ook een beetje eng, of eigenlijk, voor van die mannen de twee keer per jaar de wereld imponeren door te koken, en dan niet op de barbecue, om dat (eten op opgemaakte borden serveren) wel te doen, en dan lijkt het me ook geen succes, bij gebrek aan warme lampen enzo. Gelukkig heb ik volgens mij nog nooit bij iemand gegeten die dat deed (Kerstmis nagelaten misschien).

Ik ben ook niet van het kleien met mijn aardappelpuree, rijstranden (bij dat woord heb ik hele vieze associaties) of tot koikarpers gesneden winterwortels (deed de Chinees bij mijn grootouders in het dorp vroeger). Wel vind ik het leuk als mijn eten een beetje gevarieerd van kleur is, ik ben erg dol op pasta met gebakken champignons en witlof, maar dat mist wel iets groens...
This is between me and the vegetable!

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #27 Gepost op: 16 oktober 2011, 19:03:55 »
De rest van het forum kan zich wel dekken, want Maartje en ik hebben elkaar gevonden wat betreft dit onderwerp. Daar helpt geen Eelco met al zijn admin-krachten aan. Hij is niet zo'n twee-keer-per-jaar-enorm-lekker-en-mooi-kokende-man-man, dus ik vraag me af waarom hij dit topic heeft geopend. Zit er misschien een artikeltje over opmaak aan te komen voor de kerstspecial?

Aiko, je l33t h4x0r-vermogens alsjeblieft!

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #28 Gepost op: 17 oktober 2011, 20:56:42 »
Je kunt natuurlijk ook even elders gaan spelen.

En oh, Maartje:

Ik ben ook niet van [..] tot koikarpers gesneden winterwortels.

;D

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #29 Gepost op: 17 oktober 2011, 20:59:11 »
Deed de Chinees bij jouw grootouders dat ook?
Ik had altijd de vage angst dat ze die dingen rustig een week gebruikten, huppetee, even afspoelen en op de volgende feestelijke schotel... (Het leek me altijd een goed idee om er daarom een hap van te nemen, dan kon de karper daarna in ieder geval niet meer gebruikt worden, maar of dat het nou ook echt was...)
This is between me and the vegetable!

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #30 Gepost op: 17 oktober 2011, 21:01:45 »
Het komt me ontzettend onbekend voor. Maar ik had er wel gezellige visualisaties bij.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #31 Gepost op: 17 oktober 2011, 21:03:27 »
Het komt me ontzettend onbekend voor.

:o Maar wat sneed bij jullie de Chinees dan van wortels? Bloemen?
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #32 Gepost op: 17 oktober 2011, 21:05:33 »
Die van ons sneed gewoon plakjes.. :(.

Aiko

« Reactie #33 Gepost op: 17 oktober 2011, 22:54:37 »
Aiko, je l33t h4x0r-vermogens alsjeblieft!

Mijn wattums?

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #34 Gepost op: 18 oktober 2011, 08:28:43 »
Het komt me ontzettend onbekend voor.

:o Maar wat sneed bij jullie de Chinees dan van wortels? Bloemen?

Wij aten nooit bij de Chinees. Afhaal hoogstens eens per jaar, maar daar krijg je geen decoraties bij.

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #35 Gepost op: 18 oktober 2011, 10:31:47 »
Ik vind het geweldig, van die wortels die tot mooie dingen gesneden zijn. Karpers heb ik helaas nog nooit gezien, meestal waren het bloemen en ik ben ooit bij eentje geweest waar ze prachtige vlinders sneden.
Lijkt me super om zelf ook te kunnen, misschien moet ik maar eens op youtube zoeken, er zijn vast genoeg instructiefilmpjes.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #36 Gepost op: 18 oktober 2011, 13:30:04 »
Ik heb er hier een paar liggen van hoe je een papaya zo mooi mogelijk uitsnijdt. In principe is het een en dezelfde handeling die je 100x doet:

http://ourdailysalt.com/low-salt/amazing-papaya-flower-carving-video-2628?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+cheffelisha+%28Le+Sel+Quotidien+%7C+Our+Daily+Salt%29

Ik denk dat die drie bolletjes in de papaya maken me nog wel lukt ;D

Offline Uniflame

• 180
« Reactie #37 Gepost op: 21 oktober 2011, 09:41:13 »
Iets heel simpels dat ik wel eens doe zijn salade bakjes maken van komkommer. Je snijdt een komkommer in een paar stukken (niet schillen!) en schept deze voorzichtig uit met een lepel maar niet helemaal tot onderaan. Daar schep je dan wat salade in, takje kruid erop en het ziet er best leuk uit.

In de bento heb ik periodes dat ik wel meer moeite doe. Maar ik heb er verder ook niet zoveel mee.

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #38 Gepost op: 21 oktober 2011, 11:26:36 »
Iets heel simpels dat ik wel eens doe zijn salade bakjes maken van komkommer. Je snijdt een komkommer in een paar stukken (niet schillen!) en schept deze voorzichtig uit met een lepel maar niet helemaal tot onderaan. Daar schep je dan wat salade in, takje kruid erop en het ziet er best leuk uit.
Dus zeg maar dat je bijvoorbeeld een komkommer in 6 stukken snijdt die dan ongeveer vierkant zijn, en dat elk 'bakje' dan aan de zijkant schil heeft en aan de onderkant eh binnenkantspul? Of zie ik het dan verkeerd voor me?

Het klinkt trouwens fantastisch!
Ik maak wel eens komkommeryoghurt (geraspte komkommer met sojayoghurt) en ik denk dat het superleuk zou staan om die te serveren in zo'n komkommerbakje :D

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #39 Gepost op: 21 oktober 2011, 11:29:13 »
Dus zeg maar dat je bijvoorbeeld een komkommer in 6 stukken snijdt die dan ongeveer vierkant zijn, en dat elk 'bakje' dan aan de zijkant schil heeft en aan de onderkant eh binnenkantspul? Of zie ik het dan verkeerd voor me?

Het klinkt trouwens fantastisch!
Ik maak wel eens komkommeryoghurt (geraspte komkommer met sojayoghurt) en ik denk dat het superleuk zou staan om die te serveren in zo'n komkommerbakje :D

Je kunt ook ronde bakjes doen. Yoghurt lijkt me wat nat, hangop of huttenkase mogelijk beter. En dan een leuke spriet bieslook erop of wat waterkers of shisokers.
,,,,فلافل