Vegatopia Forum

Het oog wil ook wel wat

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Het oog wil ook wel wat
« Gepost op: 07 oktober 2011, 13:16:10 »
Op de voorpagina staat momenteel een FoodTube van (Koken met) Karin, die een paar eenvoudige trucjes laat zien om aardappelpuree mooi te serveren.

Omdat het oog ook wel wat wil, vooral als je gasten hebt: deel in deze draad je trucjes om je gerechten op te leuken cq mooi te serveren.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline koekje

• 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het oog wil ook wel wat
« Reactie #1 Gepost op: 07 oktober 2011, 15:55:01 »
Ik kan er niets aan doen, maar ik vind een klein takje krulpeterselie al heel decoratief. Het staat gelijk sjiek en is niet te vergelijken met een kers op de appelmoes.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Temari

• 1.336
« Reactie #2 Gepost op: 07 oktober 2011, 16:21:47 »
Dat vergeet 'k wel 's, om een gerecht leuk op te maken. Ik wilde de eiersalade op m'n verjaardag al in een soepbord scheppen, na mezelf overtuigd te hebben in een discussie dat de tupper warebak waar 't in zat, toch wel wat aftands was. Toen zei iemand die even hielp: "waarom doe je 't niet in een mooie schaal? En met wat komkommer langs de zijkant?" O ja, natuurlijk... (ik bezit ook wel een paar mooie schalen) Ik vergeet 't meestal, en zelfs als ik er aan denk, doe ik t doorgaans alsnog niet, want ik vind 't niet belangrijk. Ik kook dan ook meestal zonder (al te veel) toeters en bellen.

Soms strooi ik wat granaatappelpitjes over een mooie salade, vanwege de mooie kleur. Daar kan ik mezelf dan nog gemakkelijk toe overtuigen, want qua smaak en gezondheid levert 't ook nog wat op. ;)

M'n moeder maakt de hummus vaak op met wat sprieten bieslook en wat olijven (en paprikapoeder en druppels olie). het verbaasd me soms enerzijds, dat zij wel gerechten opmaakt, want die sobere instelling en de gedachte 'het gaat om wat het is, niet om hoe het eruit ziet' heb ik toch van haar...

Als je burrito's, of anderzijds gevulde tortilla's in de oven verhit, kun je op de bovenkant wat kaas strooien en daarop veel in blokjes gesneden tomaat leggen (zonder kaas blijft 't zowat niet zitten). Dat vrolijkt op door de kleur en geeft ook nog smaak.

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #3 Gepost op: 07 oktober 2011, 19:58:36 »
Van couscous kun je leuke bollen maken (in dit geval met een espressokopje, maar het moet met een ijsschep ook wel lukken denk ik).

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #4 Gepost op: 07 oktober 2011, 20:49:51 »
Ik kan er niets aan doen, maar ik vind een klein takje krulpeterselie al heel decoratief.
Dat is ook het enige waar krulpeterselie goed voor is.

Voor de rest heb ik niks te melden in deze draad.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline lennekevg

• 139
« Reactie #5 Gepost op: 10 oktober 2011, 12:22:35 »
Kennen jullie het boek 'Kers op de appelmoes' van Pierre Wind? Staan leuke opties in. Mijn favo (vooral handig als je groente turk in de buurt hebt om goedkoop pepers in te slaan): zet een bak met ijswater  klaar (zorg dat er ook nog wat ijs in zit). Snijd de pepers in de lengte in (behoorlijk dun, bijv minimaal 8 'reepjes'). Je kan varieren met hóe ver je ze precies insnijdt, maar laat het steeltje eraan zitten. Leg ze nu in het ijswater (ik denk een kwartiertje, maar is kwestie van uitproberen), en voila, een peperbloemetje. Vooral leuk als je pepers verschillende kleuren hebben.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #6 Gepost op: 10 oktober 2011, 12:43:27 »

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #7 Gepost op: 10 oktober 2011, 22:54:20 »
Garneren kun je leren ;D Overigens faal ik keihard met de meeste truukjes die ik geleerd heb en verlaag ik het inderdaad maar tot simpele peterselietakjes en plakjes van het een of ander indien nodig. Maar thuis peins ik er niet over. Wel nog ergens een boekje over garneren opgedoken met van die kekke jaren '80 foto's. Dat vind ik dan wel weer leuk, kitsch ;D
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
    • Mijn Homepage
« Reactie #8 Gepost op: 11 oktober 2011, 01:27:55 »
Ik ben ook niet de grote garneerder, en als ik de berichten in dit topic lees, ben ik geen uitzondering. Een takje peterselie, een scheutje granaatappelsap, een paar pitjes, daarmee houdt mijn repertoire wel op. Voor het huis-tuin-en-keukenwerk ook meer dan voldoende, maar stiekem vind ik het in restaurants wel belangrijk dat eten er ook mooi uit ziet.

Laatst heb ik dan ook de spruitjesstamppot geserveerd als twee bolletjes met daaromheen de tomatensaus. Zag er meteen leuker uit dan een homp stamppot met een kuiltje saus. Wat snippers Parmezaanse kaas maakten het geheel compleet. Annemiekes tip voor de couscous vind ik ook erg aardig.

Volgens mij is het kleurenspel ook erg belangrijk, getuige de kers op de appelmoes.

Een lasagne of ovenschotel ziet er vaak geweldig uit als het uit de oven komt, en meestal slaag ik er ook in een portie redelijk intact te serveren. Gevulde koolblaadjes of paprika daarentegen zijn steevast na de eerste hap al gedegradeerd tot vormeloze hoopjes, leuk voor het eerste effect, maar uiteindelijk zonde van de moeite.

Mijn bentoboxjes (nou ja, leuke bakjes met van alles en nog wat) zien er wel altijd smakelijk en gevarieerd uit.

Dus, mensen, zo heel onmogelijk is het toch niet om zonder onnodige liflafjes of uren designen nét dat beetje extra aan een gerecht toe te voegen? Deel je tips, al hoe banaal ze wellicht zijn.

Offline greet

• 2.671
« Reactie #9 Gepost op: 11 oktober 2011, 09:15:24 »
Wel, ik heb helemaal geen tips om uit te delen.
Het 'zotste' dat ik doe is dingen in mooie kommen of op mooie schalen leggen. Maar dan komt nog steeds de pot op tafel, al is die dan iets eleganter misschien.

Dan versier ik zelfs de tafel (en andere meubels daar rond) met kaarsjes, die geven zo direct een gezellig gevoel aan een ruimte, vind ik.
Maar vorige keer kwamen de mensen bij mijn vriend thuis eten, en daar hebben we zo'n dingen niet, dus was het weer gewoon de pot op tafel, geen stress.

Nu ik erover nadenk, ik doe meestal geen voorgerecht maar tapa-achtige dingen, en die doe ik in leuke kommetjes en bordjes, niet in tupperware of waar ze oorspronkelijk in kwamen. Dan zet ik de koude dingen al op tafel tegen dat ze aankomen, in een gezellige volgorde samen met de glaasjes, en dat geeft een heel verwelkomend effect, als dat woord bestaat. Zeker in combinatie met de kaarsjes.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #10 Gepost op: 11 oktober 2011, 10:04:54 »
twee bolletjes met daaromheen de saus.
Kweenie hoor, ik vind dat toch een beetje een Libelle-oplossing.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline greet

• 2.671
« Reactie #11 Gepost op: 11 oktober 2011, 11:06:42 »
een Libelle-oplossing.

Wat een geweldig woord!  ;D

Offline Gabs

• 796
« Reactie #12 Gepost op: 11 oktober 2011, 11:13:22 »
Ik moet bekennen dat ik nooit aan opgesierde borden doe... Ik probeer het te redden met een mooi gedekte tafel en wat additieven in kommetjes op tafel. Misschien moet ik me toch eens wat meer moeite gaan doen.

Offline greet

• 2.671
« Reactie #13 Gepost op: 11 oktober 2011, 11:15:46 »
Maar ik zet het eten altijd in potten/pannen/kommen op tafel, want ik heb zelf ook een hekel aan eten op bordjes, en als je dan wat extra wil (of wat minder als je bv geen honger hebt) dan moet je terug naar de keuken...

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #14 Gepost op: 11 oktober 2011, 16:40:50 »
Het grootste deel van de tijd besteed ik nauwelijk aandacht aan hoe het eruit ziet. Maar ik vind het wel leuk om soms iets echt leuks ervan te maken. Maar ik ben niet zo van subtiel mooi maken enzo, ik ben meer van de kleuterjuf-stijl ;)
Tekeningetjes maken met de saus, bloemetjes maken van wortel, met Pasen tofu zo snijden en beleggen dat het eruit ziet als beschilderde paaseieren, dat soort dingen. Daar heb ik dan veel plezier mee :D en al zijn mijn tafelgenoten geen kleutertjes, toch tovert zoiets altijd een lach op iemands gezicht.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #15 Gepost op: 11 oktober 2011, 22:17:20 »
Ja maar kleurtjes let ik automatisch op en hoe meer schaaltjes, hoe beter. Niet dat ik nu een tafel heb om thuis op te serveren ofzo, maar ik ben wel enorm van de sausjes etc. Kan nu al niet wachten om mijn nieuwe Chinese fondueset uit te proberen met allerlei sausjes :hungry:
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #16 Gepost op: 12 oktober 2011, 14:16:51 »

Hoe doe jij het? Met een kuiltje?

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
    • Mijn Homepage
« Reactie #17 Gepost op: 12 oktober 2011, 14:21:19 »
Hoe doe jij het? Met een kuiltje?
Dat vind ik dan weer een beetje een Panorama-oplossing.

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #18 Gepost op: 12 oktober 2011, 14:30:17 »
 :o

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #19 Gepost op: 12 oktober 2011, 14:34:56 »
Kan nu al niet wachten om mijn nieuwe Chinese fondueset uit te proberen met allerlei sausjes :hungry:

Oh, dat klinkt ook wel als iets voor mij. Zal ik dan eens zelf dumplings maken om in de pot te doen?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy