Vegatopia Forum

La vita e bella van Jolande Burg (weer geen echt vegetarisch kookboek helaas!)

Vol verwachting keek ik uit naar het kookboek La vita e bella van Jolande Burg . Helaas is dit helemaal geen vegetarisch kookboek. Er staan nl. volop recepten in met allerlei varianten van kaas als o.a. mozzarella, Parmezaan, ricotta etc. etc. Kaas is helemaal niet vegetarisch tenzij ze gestremd zijn met vegetarisch stremsel. Helaas is daarover niets terug te vinden in dit boek zodat weer velen op het verkeerde spoor gezet zullen worden. Des te teleurstellender omdat Jolande Burg er in haar boek De zon op je bord wél aandacht aan besteedt. Zou graag een lijstje, als dat al te maken is, op vegatopia zien met échte vegetarische kookboeken. Het lijkt tegenwoordig wel of iedereen 'vegetarische'kookboeken kan schrijven zonder dat men op de hoogte is van het feit dat stremsel in kaas, (en ook wei), bijproducten zijn van de slacht en bovendien veelal afkomstig uit de bioindustrie. En dat is dus het tegenovergestelde van biologisch en diervriendelijk. Een echte vegetarier zal dan ook nooit kaas met dierlijk stremsel en producten waarin gelatine verwerkt zijn eten. Helaas in de meeste kookboeken geen woord hierover en volop recepten met kaas.
« Laatst bewerkt op: 21 april 2012, 16:50:27 door Hizikigrrrl »

Offline Fynnya

• 432
Re:Weer geen echt vegetarisch kookboek helaas!
« Reactie #1 Gepost op: 28 september 2011, 23:21:37 »
Het zou leuk zijn als er wat uitleg stond over vegetarische kaas, maar om een kookboek nou af te schilderen als niet-vegetarisch, omdat er gewoon kaas in staat en niet specifiek vega-kaas, vind ik wel erg ver gaan.
En je kan het gewoon met vegetarische kaas maken natuurlijk, want dat vegetarische kaas is ook kaas, en dan is je recept helemaal vegetarisch en volg je het recept toch op de voet.

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #2 Gepost op: 29 september 2011, 00:17:55 »
Op http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten staan diverse gerechten met kaas... maar Vegatopia hangt dan ook de definitie aan "iemand die geen vlees, vis en gevogelte eet, maar wel zuivel en eieren gebruikt. Sommigen weigeren het gebruik van gelatine en/of eten ook geen kaas met dierlijk stremsel."

Voor veel vegetariers is een gerecht met kaas geen probleem. En als dat wel zo is zul je het in veel gevallen vast wel kunnen vervangen door vegetarische kaas (voor mozzerella waarschijnlijk lastig, vegetarische parmezaan bestaat wel).

Overigens:

Citaat
En dat is dus het tegenovergestelde van biologisch en diervriendelijk.

Niet iedereen die vegetarisch eet doet dat vanwege besparing van dierenleed.

Offline karl

• 6.377
« Reactie #3 Gepost op: 29 september 2011, 10:34:09 »
Ik vraag me overigens ook af (neutrale vraag) of je dierlijk stremsel bij het maken van kaas nu echt als dieronvriendelijk kan bestempelen. Het lijkt me aannemelijk dat dieren niet geslacht worden voor het stremsel, maar dat dit een bijproduct is van de vleesproductie.
De afkeer ervan lijkt me dan ook vooral ingegeven door de afschuw ook maar iets dat in aanraking is gekomen met een dierlijke substantie in zich op te nemen. Dat is een soort fysieke of psychische smetvrees, die niet door een meerderheid niet-vleeseters gedeeld wordt, denk ik.
Het is een afkeer waarvoor men respect kan opbrengen, maar die naar mijn aanvoelen niet als criterium gehanteerd dient te worden om in het algemeen over vegetarisme te schrijven.

Offline MaartenP

• 191
« Reactie #4 Gepost op: 29 september 2011, 10:41:40 »
Als je geen stremsel eet vanwege de bio-industrie en de slacht van kalfjes etc kan je beter veganist worden denk ik. Melk is ook een product uit een industrie waarin elk jaar kalfjes geboren en geslacht moeten worden, en oude kippen die geen eieren leggen gaan ook in de soep. Net zo hard in de biologische dierenindustrie trouwens.

« Reactie #5 Gepost op: 29 september 2011, 20:12:11 »
Ik merk het al, en snap nu ook dat de restaurants geen enkele moeite doen echte vegetarische gerechten op het menu te zetten. Er zijn maar weinig echte vegetariërs en ik kan me niet aan het idee onttrekken, gezien de reacties, dat de meesten inderdaad geen enkel idee hebben hoe de dieren in de vleesindustrie (vegetariërs zijn daar overigens toch op tegen?!!), walgelijk woord trouwens, behandeld worden en weten dus ook het verschil niet met biologisch geproduceerde kaas. Mozzarella is lang niet altijd vegetasrisch en bij mijn weten is er maar één vegetarische Parmezaan en dat is de biologische Montello. Als jullie nog andere weten verneem ik graag welke. Maarten, je hoeft echt geen veganist te worden als je tegen de bio-industrie bent. In de biologische melkveehouderij mag het kalfje in ieder geval langer bij de moeder blijven en worden de dieren goed behandeld zonder ook nog eens volgespoten te worden met hormonen, antibiotica en andere troep (ook veel beter voor de mensen bovendien). Hoezo oude kippen in de soep.... Jij bent dus hélemaal geen vegetariër?
Het gaat er mij niet om dat de gerechten met niet-vegetarische kaas niet vervangen zouden kunnen worden door vegetarische kaas, het gaat er mij om dat vooral heel veel [beginnende] vegetariërs helemaal niet weten dat er stremsel in kaas zit en waar dit vandaan komt. Zij kopen een willekeurig kookboek, zien volop recepten met kaas en denken dat ze goed bezig zijn. Heb er al heel veel gesoproken die zich dan ook danig besodemieterd voelen. Hetzelfde geldt o.a. voor 'koks' in restaurants  die ook vaak in dit soort kookboeken kijken en er recepten uit halen. Het moet op z'n minst vermeld worden in elk kookboek dat zich vegetarisch noemt. Dan kan iedereen voor zich zelf bepalen of hij/zij vegetariër is of slechts vlees en/of vis laat staan. Dat maakt je alleen nog geen vegetariër en dat is ieders goed recht, maar noem je dan ook niet zo. 

Offline Temari

• 1.336
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #6 Gepost op: 29 september 2011, 20:42:38 »
Ik merk het al, en snap nu ook dat de restaurants geen enkele moeite doen echte vegetarische gerechten op het menu te zetten. Er zijn maar weinig echte vegetariërs en ik kan me niet aan het idee onttrekken, gezien de reacties, dat de meesten inderdaad geen enkel idee hebben hoe de dieren in de vleesindustrie (vegetariërs zijn daar overigens toch op tegen?!!),

Je kunt iets weten, en het toch accepteren, of het aanvaardbaar vinden. Zeker als je bedenkt dat er verschillende redenen zijn om vegetarisch te eten. Als je niet wilt doden, kun je niet-bio melk drinken zonder gewetensbezwaar. Als je niet wilt dat een dier voor vlees alleen wordt afgemaakt, kun je het prima vinden om stremsel, een bijproduct te consumeren, want dat is niet de reden dat het wordt gedood. Als je heel veel om dieren geeft, dan zul je misschien strenger zijn en alleen vega-bio eten. Het is ook maar net wat je eigen definitie van (jouw) humaniteit is.
Je zou het zo kunnen zien dat, net als met religie, er verschillende stromingen zijn en meer dan één waarheid. Verschillende mensen vinden verschillende dingen waar, en je hebt in wezen weinig anders om op te varen dan je eigen belevingen, dus (onder meer daarom) zou ik zeggen dat er meerdere waarheden zijn. Zo ook met vegetarisme.

walgelijk woord trouwens, behandeld worden en weten dus ook het verschil niet met biologisch geproduceerde kaas. Mozzarella is lang niet altijd vegetasrisch en bij mijn weten is er maar één vegetarische Parmezaan en dat is de biologische Montello. Als jullie nog andere weten verneem ik graag welke. Maarten, je hoeft echt geen veganist te worden als je tegen de bio-industrie bent.
In de biologische melkveehouderij mag het kalfje in ieder geval langer bij de moeder blijven en worden de dieren goed behandeld zonder ook nog eens volgespoten te worden met hormonen, antibiotica en andere troep (ook veel beter voor de mensen bovendien). Hoezo oude kippen in de soep.... Jij bent dus hélemaal geen vegetariër?

Dit laatste snap ik niet helemaal, Maarten vindt dat ook de biologische veehouderij een akelige industrie is en dat biokippen uiteindelijk ook vlees worden. Als je niks met vlees en het 'kweken' van dieren voor je eigen plezier te maken wil hebben, moet je dus ook die eieren niet eten. Dit is hoe ik interpreteer wat Maarten zei, misschien zit ik er naast?

Het gaat er mij niet om dat de gerechten met niet-vegetarische kaas niet vervangen zouden kunnen worden door vegetarische kaas, het gaat er mij om dat vooral heel veel [beginnende] vegetariërs helemaal niet weten dat er stremsel in kaas zit en waar dit vandaan komt. Zij kopen een willekeurig kookboek, zien volop recepten met kaas en denken dat ze goed bezig zijn.

Je kunt het ook zien als ieders verantwoordelijkheid om zelf de info te zoeken naar de dingen die voor hem belangrijk zijn. En daarnaast zijn er, zoals al eerder gezegd werd, ook vegetariers die geen moeite hebben met stremselkaas. Ik denk persoonlijk dat een kookboek al gauw betuttelend en belerend wordt wanneer dit soort zaken er in worden opgenomen. Daar heeft niet iedereen boodschap aan wanneer hij een paar leuke recepten wil leren kennen. Koken doe je uiteindelijk ook omdat het leuk is, repertoire verbredend of lekker. Je koopt geen kookboek om de wereld te verbeteren. Een kookboekenschrijfster die dat wel wil, kan dat in haar boek opnemen, ik denk dat net als met verschillen tussen 'gewone' vega's, er ook daarin verschillen zijn tussen vega-schrijvers.
En ook: "denken dat ze goed bezig zijn", daar is niks mis mee. Zij hoeven toch niet naar jouw maatstaven en normen te leven? Gaandeweg komen mensen in allerlei kwesties steeds meer te weten over 't betreffende onderwerp. Een kookboek hoeft geen info boek te zijn over vegetarisme.

Heb er al heel veel gesoproken die zich dan ook danig besodemieterd voelen. Hetzelfde geldt o.a. voor 'koks' in restaurants  die ook vaak in dit soort kookboeken kijken en er recepten uit halen. Het moet op z'n minst vermeld worden in elk kookboek dat zich vegetarisch noemt. Dan kan iedereen voor zich zelf bepalen of hij/zij vegetariër is of slechts vlees en/of vis laat staan. Dat maakt je alleen nog geen vegetariër en dat is ieders goed recht, maar noem je dan ook niet zo.  

Als een kookboeken schrijver al zijn gerechten met vega kaas weet te maken, dan is dat dus te doen en kan er dus de naam 'vegetarisch' op het boek. Daarnaast worden deze boeken niet uitgegeven door de vegetariërsbond, dus als iemand die stremselkaas eet zichzelf vegeteriër noemt, dan kan hij denk ik gewoon de titel 'vegetarisch kookboek' gebruiken, en als hij weet dat veel andere vegetariërs ook zo leven, zal hij daar geen gewetensbezwaar tegen hebben, denk ik. Als iemand het daar niet mee eens is, staat het hem vrij de recepten naar eigen inzicht aan te passen...
« Laatst bewerkt op: 29 september 2011, 20:53:04 door Temari »

« Reactie #7 Gepost op: 29 september 2011, 21:34:16 »
Uiteraard is iedereen vrij om dat te eten wat hij/zij wil alleen mag niet alles vegetarisch genoemd worden. Daar gaat het mij om.
Je noemt iets ook niet koosjer als het dat niet is.
 Van de website van de Nederlandse Vegetariërs Bond:
Kaas:

wordt gebruikelijk bereid met stremsel uit kalvermagen, en is derhalve niet toegestaan, terwijl vegetarische kaas, bereid met plantaardig of microbiëel stremsel, wel toegestaan is.

Offline Temari

• 1.336
« Reactie #8 Gepost op: 29 september 2011, 21:52:58 »
Ik heb zojuist een google search gedaan: "vegetarisch eten"
de derde hit was de vegetariersbond. een beginnend vegetarier die info zoekt, kan dus al heel snel en makkelijk aan de info over kaas komen waar jij het over hebt.
Kookboeken zijn doorgaans niet van de bond en de bond is ook geen keurmerk, dus schrijver en uitgever mogen doen wat zij goed achten (en al was er een keurmerk of zo, dan hoef je dat nog steeds niet op je boek te willen hebben) en hoeven geen kaasinfo te geven als zij dat overbodig achten of als ze het gewoon niet nodig vinden (omdat ze er bijvoorbeeld andere ideeen over hebben).

Offline MaartenP

• 191
« Reactie #9 Gepost op: 29 september 2011, 22:35:53 »

Dit laatste snap ik niet helemaal, Maarten vindt dat ook de biologische veehouderij een akelige industrie is en dat biokippen uiteindelijk ook vlees worden. Als je niks met vlees en het 'kweken' van dieren voor je eigen plezier te maken wil hebben, moet je dus ook die eieren niet eten. Dit is hoe ik interpreteer wat Maarten zei, misschien zit ik er naast?

Nee dat interpreteer je zoals ik het bedoelde :)
Iedereen trekt weer ergens anders de grens. Voor sommige mensen is het belangrijk dat een kalje wat langer bij de moeder mag blijven voor het naar het slachthuis gaat. Andere mensen zijn weer principiëler en vinden melk drinken sowieso niet OK. Je kan je daar wel erg over opwinden, maar veel haalt dat niet uit denk ik.

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #10 Gepost op: 29 september 2011, 22:51:52 »
Kookboeken zijn doorgaans niet van de bond en de bond is ook geen keurmerk, dus schrijver en uitgever mogen doen wat zij goed achten (en al was er een keurmerk of zo, dan hoef je dat nog steeds niet op je boek te willen hebben) en hoeven geen kaasinfo te geven als zij dat overbodig achten of als ze het gewoon niet nodig vinden (omdat ze er bijvoorbeeld andere ideeen over hebben).

Het keurmerk dat op veel vegetarische voedingsmiddelen staat wordt wel gecontroleerd door de Nederlandse vegetariërs Bond:

http://www.vegetariers.nl/product_keurmerk.aspx

Verder is het niet zo dat men de definitie van het vegetarisme/veganisme zomaar kan uitleggen naar eigen inzicht.
Op Europees niveau is de definitie vastgelegd. In hoeverre er controle wordt uitgevoerd, is natuurlijk wat anders. Maar mocht iemand het woord "vegetarisme" gaan uitleggen als een streven om alleen vegetariërs te eten, dan kan je hem voor de rechter slepen.

http://vegetarian-times.blogspot.com/2010/09/european-parliament-has-defined-terms.html

Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Temari

• 1.336
« Reactie #11 Gepost op: 29 september 2011, 23:16:08 »

Het keurmerk dat op veel vegetarische voedingsmiddelen staat wordt wel gecontroleerd door de Nederlandse vegetariërs Bond:

http://www.vegetariers.nl/product_keurmerk.aspx

Verder is het niet zo dat men de definitie van het vegetarisme/veganisme zomaar kan uitleggen naar eigen inzicht.
Op Europees niveau is de definitie vastgelegd. In hoeverre er controle wordt uitgevoerd, is natuurlijk wat anders. Maar mocht iemand het woord "vegetarisme" gaan uitleggen als een streven om alleen vegetariërs te eten, dan kan je hem voor de rechter slepen.

http://vegetarian-times.blogspot.com/2010/09/european-parliament-has-defined-terms.html

Dat geldt idd voor producten, je zult geen vega-label op gelatine snoepjes vinden. Ik had het natuurlijk over kookboeken. Echter, als een restaurant géén keurmerk op z'n menukaart plakt, kan het iets wel vega noemen, op basis van een (foutieve) interpretatie van een beeld bij vegetarisme (niet iedereen zal bedenken het op te zoeken - zeker niet als 't je niet echt uitmaakt), ervaring met vegetariërs die minder streng zijn of evil opzet. Dus als persoon moet je gewoon kiezen en opletten; eigen verantwoordelijkheid, vind ik.
« Laatst bewerkt op: 29 september 2011, 23:19:20 door Temari »

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
    • dimitri.org
« Reactie #12 Gepost op: 29 september 2011, 23:50:18 »
Zij kopen een willekeurig kookboek, zien volop recepten met kaas en denken dat ze goed bezig zijn.

Wat impliceer je hier, dat iemand die stopt met vlees en vis eten maar niet met het eten van gewone kaas, verkeerd bezig is?

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #13 Gepost op: 30 september 2011, 02:14:51 »
Ik merk het al, en snap nu ook dat de restaurants geen enkele moeite doen echte vegetarische gerechten op het menu te zetten. Er zijn maar weinig echte vegetariërs en ik kan me niet aan het idee onttrekken, gezien de reacties, dat de meesten inderdaad geen enkel idee hebben hoe de dieren in de vleesindustrie (vegetariërs zijn daar overigens toch op tegen?!!), walgelijk woord trouwens, behandeld worden en weten dus ook het verschil niet met biologisch geproduceerde kaas.

En toch vind ik zo'n aanname dat we allemaal om dezelfde reden vegetarisch eten een beetje jammer. Daarnaast ken ik ook zat mensen die het simpelweg gewoon niet interesseert hoe het geproduceerd wordt. Als er echt vraag is, komen de restaurants vanzelf ermee. Vraag en aanbod. Het is geen recht om in een restaurant te eten.

Citaat
bij mijn weten is er maar één vegetarische Parmezaan en dat is de biologische Montello.

Parmezaan's procede is wettelijk vastgelegd. Officieel kan het dus geen parmezaan zijn. Ik moet zeggen dat ik de vegan varianten niet als echte vervanger zou kunnen zien, qua smaak. Maar ben benieuwd naar die Montello, die ga ik eens zoeken.

Citaat
Maarten, je hoeft echt geen veganist te worden als je tegen de bio-industrie bent. In de biologische melkveehouderij mag het kalfje in ieder geval langer bij de moeder blijven en worden de dieren goed behandeld zonder ook nog eens volgespoten te worden met hormonen, antibiotica en andere troep (ook veel beter voor de mensen bovendien). Jij bent dus hélemaal geen vegetariër?

Fijn dat het niet hoeft zeg, ik maakte me al zorgen. Andere mensen mogen niet aan jouw definities tornen, maar dit komt ook een beetje beoordelend over op me. Maar komen die kalfjes niet er om in de melkbehoefte te voorzien? En waar gaan al die kalfjes heen? Wat versta je onder een goede behandeling?

Citaat
het gaat er mij om dat vooral heel veel [beginnende] vegetariërs helemaal niet weten dat er stremsel in kaas zit en waar dit vandaan komt. Zij kopen een willekeurig kookboek, zien volop recepten met kaas en denken dat ze goed bezig zijn. Heb er al heel veel gesoproken die zich dan ook danig besodemieterd voelen.

Je geeft jezelf een titel, koopt een willekeurig kookboek en voelt je dan belazert? Als ik mezelf satanist wil noemen, dan is dat mijn verantwoordelijkheid, ongeacht of ik de satanische bijbel gelezen heb. Er is geen complot ofzo.

Citaat
Hetzelfde geldt o.a. voor 'koks' in restaurants  die ook vaak in dit soort kookboeken kijken en er recepten uit halen. Het moet op z'n minst vermeld worden in elk kookboek dat zich vegetarisch noemt. Dan kan iedereen voor zich zelf bepalen of hij/zij vegetariër is of slechts vlees en/of vis laat staan. Dat maakt je alleen nog geen vegetariër en dat is ieders goed recht, maar noem je dan ook niet zo. 

Inspiratie halen ja, maar recepten uit dergelijk willekeurige kookboeken halen gebeurt erg weinig volgens mij. Koken in een restaurant verschilt toch wel enigszins van thuis kokkerellen. Dat een kok op de hoogte moet zijn van definities ben ik wel met je eens, maar de keuze om hier geen rekening mee te willen houden maakt je niet minder kok.
Sin chile, no tiene chiste!

« Reactie #14 Gepost op: 21 april 2012, 14:56:35 »
Dit kookboek viel mij een beetje tegen. Het lijkt te ingewikkeld, ik vind er weinig recepten in waar ik zin van krijg om te koken. Ik ben wel benieuwd welke recepten anderen hebben gemaakt uit dit boek die goed zijn bevallen.

Offline Sedna

• 160
« Reactie #15 Gepost op: 04 juni 2012, 19:04:55 »
Het zou leuk zijn als er wat uitleg stond over vegetarische kaas, maar om een kookboek nou af te schilderen als niet-vegetarisch, omdat er gewoon kaas in staat en niet specifiek vega-kaas, vind ik wel erg ver gaan.
En je kan het gewoon met vegetarische kaas maken natuurlijk, want dat vegetarische kaas is ook kaas, en dan is je recept helemaal vegetarisch en volg je het recept toch op de voet.

Hier ben ik het volledig mee eens. Maar ze hadden bij elke kaas er voor kunnen zetten biologische en in het begin van het kookboek uitleg waarom.
Als ieder mens zijn stukje vlees zelf zou moeten schieten, dan zouden er veel meer vegetariërs zijn.