Ik merk het al, en snap nu ook dat de restaurants geen enkele moeite doen echte vegetarische gerechten op het menu te zetten. Er zijn maar weinig echte vegetariërs en ik kan me niet aan het idee onttrekken, gezien de reacties, dat de meesten inderdaad geen enkel idee hebben hoe de dieren in de vleesindustrie (vegetariërs zijn daar overigens toch op tegen?!!),
Je kunt iets weten, en het toch accepteren, of het aanvaardbaar vinden. Zeker als je bedenkt dat er verschillende redenen zijn om vegetarisch te eten. Als je niet wilt doden, kun je niet-bio melk drinken zonder gewetensbezwaar. Als je niet wilt dat een dier voor vlees alleen wordt afgemaakt, kun je het prima vinden om stremsel, een bijproduct te consumeren, want dat is niet de reden dat het wordt gedood. Als je heel veel om dieren geeft, dan zul je misschien strenger zijn en alleen vega-bio eten. Het is ook maar net wat je eigen definitie van (jouw) humaniteit is.
Je zou het zo kunnen zien dat, net als met religie, er verschillende stromingen zijn en meer dan één waarheid. Verschillende mensen vinden verschillende dingen waar, en je hebt in wezen weinig anders om op te varen dan je eigen belevingen, dus (onder meer daarom) zou ik zeggen dat er meerdere waarheden zijn. Zo ook met vegetarisme.
walgelijk woord trouwens, behandeld worden en weten dus ook het verschil niet met biologisch geproduceerde kaas. Mozzarella is lang niet altijd vegetasrisch en bij mijn weten is er maar één vegetarische Parmezaan en dat is de biologische Montello. Als jullie nog andere weten verneem ik graag welke. Maarten, je hoeft echt geen veganist te worden als je tegen de bio-industrie bent.
In de biologische melkveehouderij mag het kalfje in ieder geval langer bij de moeder blijven en worden de dieren goed behandeld zonder ook nog eens volgespoten te worden met hormonen, antibiotica en andere troep (ook veel beter voor de mensen bovendien). Hoezo oude kippen in de soep.... Jij bent dus hélemaal geen vegetariër?
Dit laatste snap ik niet helemaal, Maarten vindt dat ook de biologische veehouderij een akelige industrie is en dat biokippen uiteindelijk ook vlees worden. Als je niks met vlees en het 'kweken' van dieren voor je eigen plezier te maken wil hebben, moet je dus ook die eieren niet eten. Dit is hoe ik interpreteer wat Maarten zei, misschien zit ik er naast?
Het gaat er mij niet om dat de gerechten met niet-vegetarische kaas niet vervangen zouden kunnen worden door vegetarische kaas, het gaat er mij om dat vooral heel veel [beginnende] vegetariërs helemaal niet weten dat er stremsel in kaas zit en waar dit vandaan komt. Zij kopen een willekeurig kookboek, zien volop recepten met kaas en denken dat ze goed bezig zijn.
Je kunt het ook zien als ieders verantwoordelijkheid om zelf de info te zoeken naar de dingen die voor hem belangrijk zijn. En daarnaast zijn er, zoals al eerder gezegd werd, ook vegetariers die geen moeite hebben met stremselkaas. Ik denk persoonlijk dat een kookboek al gauw betuttelend en belerend wordt wanneer dit soort zaken er in worden opgenomen. Daar heeft niet iedereen boodschap aan wanneer hij een paar leuke recepten wil leren kennen. Koken doe je uiteindelijk ook omdat het leuk is, repertoire verbredend of lekker. Je koopt geen kookboek om de wereld te verbeteren. Een kookboekenschrijfster die dat wel wil, kan dat in haar boek opnemen, ik denk dat net als met verschillen tussen 'gewone' vega's, er ook daarin verschillen zijn tussen vega-schrijvers.
En ook: "denken dat ze goed bezig zijn", daar is niks mis mee. Zij hoeven toch niet naar jouw maatstaven en normen te leven? Gaandeweg komen mensen in allerlei kwesties steeds meer te weten over 't betreffende onderwerp. Een kookboek hoeft geen info boek te zijn over vegetarisme.
Heb er al heel veel gesoproken die zich dan ook danig besodemieterd voelen. Hetzelfde geldt o.a. voor 'koks' in restaurants die ook vaak in dit soort kookboeken kijken en er recepten uit halen. Het moet op z'n minst vermeld worden in elk kookboek dat zich vegetarisch noemt. Dan kan iedereen voor zich zelf bepalen of hij/zij vegetariër is of slechts vlees en/of vis laat staan. Dat maakt je alleen nog geen vegetariër en dat is ieders goed recht, maar noem je dan ook niet zo.
Als een kookboeken schrijver al zijn gerechten met vega kaas weet te maken, dan is dat dus te doen en kan er dus de naam 'vegetarisch' op het boek. Daarnaast worden deze boeken niet uitgegeven door de vegetariërsbond, dus als iemand die stremselkaas eet zichzelf vegeteriër noemt, dan kan hij denk ik gewoon de titel 'vegetarisch kookboek' gebruiken, en als hij weet dat veel andere vegetariërs ook zo leven, zal hij daar geen gewetensbezwaar tegen hebben, denk ik. Als iemand het daar niet mee eens is, staat het hem vrij de recepten naar eigen inzicht aan te passen...