Vegatopia Forum

Ponteneur - Amsterdam

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Ponteneur - Amsterdam
« Gepost op: 07 augustus 2006, 15:27:26 »
Zaterdag bij de Ponteneur. Eerst moussaka met groene asperges. Lekker, met veel aubergine, asperge, aardappel, kaas, :yummie:. Niet weinig ook.

Daarna echt geweldige toetjes. Ik had de key lime pie die volgens mij een bastognekoekjesbodem had, met iets limoenerigs erop en daarop een meringuelaag (hoera! meringues :heart:). En erbij nog wat aardbeien en citroenijs.
L had een grote tompoes met gele crème en enorme aardbeien. En de sticky toffeecake van mijn vader was ook goed. (Mijn moeder was een beetje teleurgesteld omdat zij aardbeienparfait had genomen omdat ze zin had in aardbeien; de parfait was goed, maar overal zaten aardbeien bij dus ze had ook iets anders kunnen nemen...)
This is between me and the vegetable!

Offline Maartje!

• 6.752
Re:Ponteneur - Amsterdam
« Reactie #1 Gepost op: 26 maart 2007, 10:13:39 »
Ik was gisteren met een enorme groep bij De Ponteneur.
Omdat we met z'n enormvelen waren hadden we maar een beperkte kaart. Vooraf champignons met kruidenroomkaas, was lekker maar niet zo spannend. Hoofd eigenlijk idem, het heette "bladerdeegtaartjes met groente en kaas" en waren eigenlijk spinazie-smakeloze-kaasflapjes, niet vies maar ook niet zo spanennd dus. Met wel érg lekkere paddestoelensaus en ook goeie groente en heel veel hele goeie friet.
Toe sticky toffee pudding en key lime pie en die waren allebei echt geweldig lekker. En dat dan voor 25 euro de man, inclusief drinken.

Leuk ook daar.

Offline Piek

• 2.510
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: 05 augustus 2007, 19:06:35 »
Gisteren in de Ponteneur (eerste van Swinden) na een luiermiddag in het park. Lekker makkelijke lichte happen.
Eet gezond & eet taartjes

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #3 Gepost op: 27 april 2008, 19:21:53 »
Bij de Ponteneur. Aardige quiche, die wel behoorlijk donker was aan de bovenkant. De bloemkool ernaast was zo hard dat het zelfs mij opviel (mijn opa klaagt altijd over ongare groente, maar die eist snot, en nu voelde ik me hem) en ik stikte bijna in een enorme pit in mijn sinaasappelsap. Ze hadden hun dag niet daar, denk ik.
De sticky toffeecake was wel erg lekker en het gezelschap leuk.

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #4 Gepost op: 09 januari 2012, 10:02:44 »
Gisteren voor de tweede keer in korte tijd weer bij De Ponteneur.

Ze hebben het concept iets veranderd, tegenwoordig is alleen de dagschotel nog inclusief sla en friet. Bij alle andere gerechten moet je die er apart bij bestellen (en met 2,50 per groente- of aardappeldinges is het daarmee ook niet heel goedkoop meer).
De eerste keer, een paar weken geleden, had ik de vegetarische daghap. Die was best prima, voor in een studentencafé, een groentetaart belegd met plakken kaas. Niet al te veel ook; ik vond echt dat je eraan af zag dat ze het garnituur óók nog in de prijs moesten proppen.

Dit weekeinde at ik dus niet de daghap, maar de spinazie-pompoen-ricottataart. De ricotta proef je niet en de bodem was nogal zompig, maar het was best lekker, net als de (apart bijbestelde) friet en spruiten.

En toe de sticky toffee cake, waar gelukkig niets aan veranderd is, inclusief de altijd-aanwezige overdaad aan rode bessen. En dat mag van mij dan weer best wel veranderen...

O ja, en je krijgt tegenwoordig een amusesoepje, in zo'n miniglaasje. Nog voordat je iets gedronken hebt of je eten besteld. Volstrekt misplaatst in een eetcafé.

Offline @rno

• 2.330
  • Geslacht: Man
« Reactie #5 Gepost op: 09 januari 2012, 18:18:45 »
O ja, en je krijgt tegenwoordig een amusesoepje, in zo'n miniglaasje.

Afwaswater?
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #6 Gepost op: 09 januari 2012, 18:57:52 »
Nee hoor, best lekker, alleen volslagen onzinnig.
(Dat vind ik zowiezo van amuses op elke plek anders dan een sterren(ambiërende)tent. Kan de amuselepel alsjeblieft heel snel achterin het keukenkastje, naast de meloenbolletjestang, het pindastel en de citroenschiltrekker?)

Offline greet

• 2.671
« Reactie #7 Gepost op: 10 januari 2012, 10:43:56 »
Ik houd wel van amuses, maar wat ik wel stom vind is dat wanneer ze duidelijk weten dat je vegetariër bent, ze toch nog met een vlees/vis amuse komen. Mijn vriend vind het toch iets aangenamer, want dan krijgt hij er meer :-\

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #8 Gepost op: 10 januari 2012, 10:46:14 »
Bij de Ponteneur zijn ze dan wel weer zo slim vegetarische amuses te doen.

Offline karl

• 6.375
« Reactie #9 Gepost op: 10 januari 2012, 13:46:47 »
O ja, en je krijgt tegenwoordig een amusesoepje, in zo'n miniglaasje.

Afwaswater?

In de reeks "Mijn restaurant" gaf de Italiaanse deelnemer dan weer dikwijls een warm bonensoepje in een klein kommetje. Dat vind ik wel goed bedacht en sympathiek. Enkele weken geleden bij Italiaan la Fontanella da Enzo, in het Antwerpse statiekwartier: ook een warm bonensoepje als amuse, goed te keuren navolging.

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #10 Gepost op: 10 januari 2012, 13:51:57 »
Maar hebben ze daar papieren servetten? Want daar gaat het me om, om de combinatie van papieren servetten en amuses.

Offline karl

• 6.375
« Reactie #11 Gepost op: 10 januari 2012, 16:21:56 »
Ja, dat is inderdaad belangrijk: dat de (eventuele) amuses aangepast zijn aan de standing van de eettent en het type keuken. Lepels amuse in een soort snackbar is grotesk. Een Toscaans bonensoepje in een beter dan doorsnee Italiaans restaurant lijkt me dan te passen in het geheel.