Vegatopia Forum

Pompoenentijd

Offline Christiaan

• 10.293
Re:Pompoenentijd
« Reactie #20 Gepost op: 22 september 2011, 13:22:34 »
Ik neem terug wat ik heb gezegd. De supermarkten hebben prompt nu het officieel herfst is pompoenen op de groentenafdeling neergezet.

Mutsen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #21 Gepost op: 22 september 2011, 13:43:54 »
Fynna, was het een kleine rode, de Red Kuri?

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #22 Gepost op: 23 september 2011, 10:35:17 »
Losse aankoop ga ik meestal voor de flespompoen. (Ik heb zelf geen grote messen thuis, dat heeft er ook wel mee te maken.) Die rooster ik graag of doe ik in een kokoscurry met o.a. laos. Pompoensoep maak ik eigenlijk nooit.
Bij Deshima (Weteringschans@Amsterdam) heb je in het seizoen acties voor gratis pompoenen bij de aankoop van een x-bedrag. Daar heb ik een keer een oranje en zo'n grijsgroene meegenomen, die zijn in de oven gegaan. Een van de twee was lekkerder dan de ander, maar ik weet niet meer welke dat was helaas.

Op mijn testlijstje staan nog recepten voor de Surinaams/Hindoestaanse pompoenprutjes en weer eens pompoenbitterkoekjesdinges uit de Italiaanse keuken. Lasagne- en pastavulling zeg maar. Je kan het nog wel k&k vinden als ravioli, maar ik wil het zelf maken zonder al die toevoegingen...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #23 Gepost op: 23 september 2011, 16:03:04 »
Ik kom straks nog langs een pompoenenhandelkraam, dan zal ik foto's nemen met de namen erbij. De kraam is van een hobbykweker met enorm veel soorten, eetbaar en voor de sier.

Er waren dit jaar maar 2 eetbare pompoenen, de Red Kuri en de Sampson, dus dat viel ernstig tegen. Ik heb 2 kleine Red Kuri's meegenomen en een bosje amaranth (kattenstaart) voor op de vaas.

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #24 Gepost op: 24 september 2011, 12:05:13 »
Fynna, was het een kleine rode, de Red Kuri?
Zou best kunnen inderdaad. Maar het zou ook een heel andere kunnen zijn, ik weet het niet. Misschien moet ik gewoon nog een keer naar die winkel gaan en kijken of ze ze nog hebben.

Offline Uniflame

• 180
« Reactie #25 Gepost op: 27 september 2011, 18:13:24 »
Ik heb vandaag pompoensoep met zoete aardappel gemaakt. Ik moet het recept nog online zetten, maar zodra ik dat gedaan heb, kom ik hier wel even terug :)

Donderdag ga ik van mijn andere pompoenhelft nog pompoen muffins maken met walnoten en appel. Ik heb het nog niet eerder gemaakt, maar het klinkt erg lekker :)

Verder heeft mijn voorkeur de butternut pompoen, omdat er weinig zaden inzitten en je er veel van over houdt. Het is een energie besparende pompoen. Helaas hadden ze die niet, en heb ik vandaag gekookt met Uchiki Kuri Pompoen. Deze hadden de bioj de AH liggen en was de enige pompoen die ik kon vinden helaas.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #26 Gepost op: 29 september 2011, 10:21:40 »
Verder heeft mijn voorkeur de butternut pompoen,
Dat is dus eigenlijk geen pompoen, he? Ik merk toch wel dat je standaard supermarktpompoen echt heel anders smaakt dan de butternut squash. Meliger is ook. Zetmeelrijker dus.

Dat is ook de reden waarom ik niet snap dat mensen hun pompoensoep nog moeten binden met een aardappel.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Uniflame

• 180
« Reactie #27 Gepost op: 29 september 2011, 12:57:55 »
Oh dat wist ik niet. Maar als die niet telt, dan heb ik denk ik geen voorkeur. Ik gebruik eigenlijk vooral die, haha. Alleen ze noemen hem wel flespompoen, toch?

Offline MaartenP

• 191
  • Geslacht: Man
« Reactie #28 Gepost op: 29 september 2011, 13:26:39 »
Dat is dus eigenlijk geen pompoen, he?

Ik vind hem in veel gerechten ook lekkerder dan echte pompeon. En bij de Turk zijn ze erg betaalbaar.

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #29 Gepost op: 29 september 2011, 14:41:19 »
Waarom niet? Die behoort net als andere pompoenen tot de familie Cucurbitaceae en het geslacht Cucurbita, wordt in het Nederlands ook pompoen genoemd en wordt in recepten meestal gebruikt zoals andere pompoenen. Dus dan is het toch gewoon een pompoen?

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #30 Gepost op: 29 september 2011, 18:25:37 »
Waarom niet? Die behoort net als andere pompoenen tot de familie Cucurbitaceae en het geslacht Cucurbita, wordt in het Nederlands ook pompoen genoemd en wordt in recepten meestal gebruikt zoals andere pompoenen. Dus dan is het toch gewoon een pompoen?
Dan is de courgette ook een pompoen.

Offline greet

• 2.671
« Reactie #31 Gepost op: 30 september 2011, 09:08:03 »
Wij hebben dit jaar erg compacte, knaloranje en zoete pompoenen in de tuin, veel lekkerder dan die gigantisch grote die eigenlijk nergens anders lekker in zijn dan in soep. Mijn favoriet dus, op pompoen gebied.
De patisson waarover jullie spraken vind ik idd heel sterk op een waterige courgette lijken, maar misschien was dat omdat we ze te groot hebben laten worden.
Ik maakte er deze herfst al puree en een soort curry van.
Mijn papa doet ze soms ook in de spaghettiesaus, krijg je zo een lekker smeuige saus van.

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #32 Gepost op: 30 september 2011, 10:48:06 »
Mijn vriend kwam gister thuis met een gigántische pompoen.  :D
Echt té groot.
Elke keer als ik langs de tafel loop, schiet ik in de lach. Wat moet ik in godsnaam met zó'n grote pompoen? :o Ik heb geen weeshuis...
Hij zei aan de telefoon nog dat het een echt grote was, zo groot als een grote meloen. Ik dacht 'ach, daar kunnen we wel soep van maken en invriezen'. Bleek dat hij het had over grote watermeloen en daar had ik even niet aan gedacht. En dan is ie nog wat groter...   ;D

Het is donkergroen, lichtgroen en donkergeel, met lichtgele stipjes (ziet er trouwens heel mooi uit, die lichtgele stipjes op het heel donkere groen is net een sterrennacht). Hij is iets plat (dus breder dan ie hoog is) en heeft vrij sterk uitstekende ribben.
Als ik zo op internet kijk, denk ik dat het een muskaatpompoen is.
Ik weet niet of ik ooit muskaatpompoen gegeten heb, hoe smaken ze?
Oh ik hoop dat ik deze soort lekker vind, want we zullen er een week van moeten eten ben ik bang  :heehee:

Dan is de courgette ook een pompoen.
Dat is het officieel toch ook?
Een courgette noemen we in de praktijk geen pompoen, en die smaakt ook echt heel anders dan 'echte' pompoenen; terwijl flespompoenen ook in de praktijk pompoen genoemd worden en gewoon als pompoen smaken en vrijwel inwisselbaar zijn in recepten. Dat maakt wel dat ik flespompoen wel pompoen zou noemen en courgette niet. Maar officieel zijn courgettes voor zover ik weet inderdaad ook pompoenen.

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #33 Gepost op: 30 september 2011, 14:06:02 »
Een uit de klauwen gegroeide courgette, heet dan weer wel een mergpompoen.

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #34 Gepost op: 30 september 2011, 14:45:24 »
Wij hebben dit jaar erg compacte, knaloranje en zoete pompoenen in de tuin, veel lekkerder dan die gigantisch grote die eigenlijk nergens anders lekker in zijn dan in soep. Mijn favoriet dus, op pompoen gebied.
De patisson waarover jullie spraken vind ik idd heel sterk op een waterige courgette lijken, maar misschien was dat omdat we ze te groot hebben laten worden.
Ik maakte er deze herfst al puree en een soort curry van.
Mijn papa doet ze soms ook in de spaghettiesaus, krijg je zo een lekker smeuige saus van.

die was idd heerlijk  ;D jullie courgette ook trouwens  ;D
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #35 Gepost op: 30 september 2011, 14:57:37 »
Bij de Ekodis hadden ze hele schattige kleine oranje hokkaido's voor 95 ct de kilo. Ik wilde er 1 voor Bast meenemen, maar ik wist niet of ze dat wilde. Ze hadden er ook groene hokkaido's, die waren een stuk groter. En ik dacht ook even grote patissons te zien, maar dat waren lichtgroene muskaatpompoenen. Daaronder lagen wat dingen die ik niet kende. Langwerpig, donkergroen met lichtegroene lengtestreepjes. Er stond geen naambordje of prijs bij.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #36 Gepost op: 30 september 2011, 15:21:02 »
Daaronder lagen wat dingen die ik niet kende. Langwerpig, donkergroen met lichtegroene lengtestreepjes. Er stond geen naambordje of prijs bij.
Misschien zoiets als nummer 2 op onderstaand plaatje?

Volgens die website is dat een mergpompoen (uitgegroeide courgette).

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #37 Gepost op: 30 september 2011, 16:31:05 »
Die zien er nog wel courgetterig uit, die uit de winkel waren cilindrisch met afgeronde hoeken, maar dus wel evenwijdig. De streepjes komen ook niet overeen.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #38 Gepost op: 01 oktober 2011, 11:59:19 »
Niet zo een he?

Maar misschien zo 1:

,,,,فلافل

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #39 Gepost op: 01 oktober 2011, 14:35:52 »
Voor zover ik weet, heb ik alleen nog maar van die standaard oranje bio-pompoenen gegeten in mijn leven en altijd met de staafmixer tot soep verpulverd. Maar ik begin nu wel nieuwsgierig te worden naar pompoen uit de oven. Geeft dat echt een heel ander(e) resultaat/smaakbeleving?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.