Vegatopia Forum

De snelste VEGANISTISCHE gerechten

Kiwi

Re:De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #120 Gepost op: 18 november 2011, 15:56:00 »

Wat een ontzettende onzin zeg.
En alsof het zo moeilijk en vreselijk is om veganist te zijn...

Wat jammer nou dat maar een paar duizend eters zich hebben laten overtuigen tot de veganistisch eeetwijze. Zou het echt niks te maken hebben met de moeilijkheidsgraad?

Nee, dat heeft alles te maken met het feit dat mensen zich niets willen ontzeggen.
Je bent veganist zeg je, maar je bent zeker geen reclame voor het veganisme. Als ik dit topic lees krijg ik de indruk dat het als veganist vreselijk afzien is, dat je als vegetariër of veganist nooit eens lekker kunt eten. Ik ben jarenlang veganist geweest en nu eet ik nog steeds zeker 80% van de tijd veganistisch. En daarvoor hoef je echt niet altijd uren in de keuken te staan. Sterker nog; ik kan meestal binnen een half uur nadat ik thuisgekomen ben eten. En dan gebruik ik zelden tot nooit pakjes of zakjes, altijd alles vers. En altijd lekker! Ondanks dat ik dol op vlees was voor ik dik dertig jaar geleden vegetariër werd.
Maar goed, iemand die tien jaar lang rijst met tomatensaus kan eten (blegh, hoe verzin je het!) maalt waarschijnlijk niet om de smaak van zijn eten, die is alleen maar op zoek naar maagvulling. Dan zou ik je aanraden om alleen nog volkorenbrood, rauwe groenten en fruit te eten, sneller 'koken' dan dat is niet mogelijk denk ik.

Offline eno2

• 758
  • Geslacht: Man
« Reactie #121 Gepost op: 12 december 2011, 23:50:34 »
dubbel
« Laatst bewerkt op: 13 december 2011, 00:26:03 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #122 Gepost op: 12 december 2011, 23:54:30 »
Ik ben jarenlang veganist geweest

:kuch:

Voor iemand die zelf garnalen eet (of at) en zichzelf alsnog veganist vindt, ga je wel een beetje krap door de bocht...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline eno2

• 758
« Reactie #123 Gepost op: 12 december 2011, 23:56:36 »
Citaat
KIWI
nu eet ik nog steeds zeker 80% van de tijd veganistisch.
Ik zal je kritieken dan eens serieus in overweging nemen zodra je er in slaagt 100% veganistisch te gaan

Citaat
Maar goed, iemand die tien jaar lang rijst met tomatensaus kan eten (blegh, hoe verzin je het!)
Kort gezegd beschikte ik na huur en vaste onkosten gedurende tien  jaar over 120€  per maand voor alle overige leefkosten, waaronder eten. (1994- 2003). Fijnproevers geven meer uit aan eten natuurlijk dan de prijs van twee tomaten en een ajuin.

ook was ik een Zen-asceet

Citaat
Dan zou ik je aanraden om alleen nog volkorenbrood, rauwe groenten en fruit te eten, sneller 'koken' dan dat is niet mogelijk denk i
Je vergeet noten, een absoluut hoofdbestanddeeel. Plus soja yoghurt , en seitan.

Ik geloof niet dat ik de laatste twee maanden meer dan twee drie keer langer dan tien minuten gekookt heb.

Bevalt het je niet?

PS Ik vind veganisme fantastisch (behalve het medicatie slikken)
« Laatst bewerkt op: 13 december 2011, 00:27:44 door eno2 »

Offline eno2

• 758
« Reactie #124 Gepost op: 12 december 2011, 23:59:24 »
dubbel
« Laatst bewerkt op: 13 december 2011, 00:13:53 door eno2 »

Offline eno2

• 758
« Reactie #125 Gepost op: 13 december 2011, 00:07:08 »
Citaat
Bast:

Voor iemand die zelf garnalen eet (of at) en zichzelf alsnog veganist vindt, ga je wel een beetje krap door de bocht...

at - 500gram scampi per week maal 52= 26 kg maal 3€= 78€
een jaar 2010
als experiment
om geen B12 pillen te moeten slikken aan 1/2€ per pil maal 365=183€
Laat niet staan dat ik 13 jaar puur veganist ben en blijf met een onderbreking van een jaar. Iets op tegen?

Zoals je ziet moet ik 90€ per jaar extra betalen om iets te slikken dat ik haat en mijn lievelingsgerecht laten vallen om mij veganist te kunnen noemen.

« Laatst bewerkt op: 13 december 2011, 00:13:05 door eno2 »

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #126 Gepost op: 13 december 2011, 00:34:46 »
Citaat
Bast:

at - 500gram scampi per week maal 52= 26 kg maal 3€= 78€
een jaar 2010
als experiment
om geen B12 pillen te moeten slikken aan 1/2€ per pil maal 365=183
Laat niet staan dat ik 13 jaar puur veganist ben en blijf met een onderbreking van een jaar. Iets op tegen?

Wat ik erop tegen heb is dat je Kiwi lijkt veroordelen zonder haar achterliggende reden te weten om niet volledig veganistisch te eten. Je leest niet goed wat ze schrijft en schiet nu in de verdediging met een puur financieel argument om garnalen te eten.
Het maakt me niet uit of je het nou wel of doet en ook niet waarom wel of niet, maar doe er eens niet zo debiel over. Als je het zelf doet is het ok en ben je veganist of veganier, wat jij wil. Maar als Kiwi een mening heeft, is die niet valide omdat zijeen onbekend aantal jaren veganistisch leefde en nu nog maar 80%. Een beetje een beredenering alsof ik niemand voor racist uit zou kunnen maken, omdat ik niet pikzwart ben als je het mij vraagt.

Citaat
Zoals je ziet moet ik 90€ per jaar extra betalen om iets te slikken dat ik haat en mijn lievelingsgerecht laten vallen om mij veganist te kunnen noemen.

Oh nee, wat erg!
Maar wat wil je hier nou mee zeggen eigenlijk? 
Sin chile, no tiene chiste!

Offline eno2

• 758
« Reactie #127 Gepost op: 13 december 2011, 02:24:54 »
Het snelste veganistische gerecht ooit:
B12

Zo een pil  slikken duurt 1 seconde

Er is dus niet het minste gevaar dat ik terugschakel naar mijn experiment met scampi dat minstens een uur kooktijd vergt :)

Offline eno2

• 758
« Reactie #128 Gepost op: 13 december 2011, 02:27:12 »
Citaat
Bast:
Oh nee, wat erg!
Maar wat wil je hier nou mee zeggen eigenlijk? 

Dat ik een van de grootse zelfverloochenende helden ben van het pure veganisme.

Offline eno2

• 758
« Reactie #129 Gepost op: 13 december 2011, 02:30:29 »
En ja het is moeilijk veganist te zijn.

Het aantal (lekkere) dingen die je moet laten vallen is enorm.

Iemand die dat tegenspreekt en die zelf geen veganist is, kan ik vanzelfsprekend niet ernstig nemen.

Offline greet

• 2.671
« Reactie #130 Gepost op: 13 december 2011, 10:32:00 »
Dat ik een van de grootse zelfverloochenende helden ben van het pure veganisme.
Eigenlijk zegt dat genoeg...
Van mij mag je jezelf een held vinden, hoor :)
Voor jou.
Waar, maar er zijn nog enorm veel dingen over, dus het hoeft niet persé slecht te zijn. Mee van de favoriete gerechtjes van mijn vriend (een notoire vleeseter) zijn vegan, dus bourgondisch eten kan wél. Maar ja, ik begrijp dat jij dat gewoon niet wíl. Voor mij geen enkel probleem, hoor, je doet maar heldhaftig voort. You go girl!
Iemand die dat tegenspreekt en die zelf geen veganist is, kan ik vanzelfsprekend niet ernstig nemen.
Ja, dat weten we ondertussen wel, dat je moeilijk andere mensen ernstig kan nemen.

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #131 Gepost op: 13 december 2011, 14:06:12 »
PS Ik vind veganisme fantastisch (behalve het medicatie slikken)
Vitaminensupplementen zijn géén medicijnen.

om geen B12 pillen te moeten slikken aan 1/2€ per pil maal 365=183€
Ik weet niet hoe het zit in het land waar je toen woonde, maar in Nederland is het absoluut niet nodig om zoveel te betalen voor B12.
Veg1 kost bijvoorbeeld 12 cent per stuk, en wanneer je deze in tweeën breekt en twee halfjes per dag neemt, voldoe je zelfs aan de allerhoogste aanbevelingen. En daarnaast bevat het nog een aantal andere nuttige stoffen die sommige veganisten wat minder binnenkrijgen.

Of veganisme moeilijk is, verschilt per persoon. Er zijn genoeg mensen die het geen enkel probleem vinden. Er vallen inderdaad veel lekkere dingen af, maar er zijn nog zóóóóóveel heerlijke dingen die je wel kan eten als veganist, dat je die helemaal niet hoeft te missen (tenzij een van die dierlijke dingen net je lievelinsgeten is en er geen plantaardige vervanger is die er op lijkt natuurlijk). En veel mensen ontdekken door hun veganisme juist veel nieuwe heerlijke dingen die ze nog niet kenden voor ze veganist werden. Er zijn genoeg veganisten die veel gevarieerder eten dan de gemiddelde vleeseter, doordat ze outside the box zijn gaan zoeken naar lekker eten.
Nou kunnen vleeseters en vegetariërs natuurlijk ook prima outside the box zoeken, maar je ziet toch best vaak dat dat bij hen minder gebeurt.

Als iemand het gevoel heeft dat je als veganist te weinig lekkere dingen kan eten, is dat waarschijnlijk een teken dat diegene nog niet echt geleerd heeft goed veganistisch te koken/boodschappen doen.

Offline eno2

• 758
« Reactie #132 Gepost op: 23 december 2011, 00:09:19 »

Vitaminensupplementen zijn géén medicijnen.

B12 komt als medicijn kompleet met bijsluiter en bijwerkingen en contra-indicaties en geeft interacties met andere medicijnen.

Citaat
Ik weet niet hoe het zit in het land waar je toen woonde, maar in Nederland is het absoluut niet nodig om zoveel te betalen voor B12.
Bfact forte kostte in België 0,5€ per pil (een per dag). In Spanje 0,33€
Citaat
Veg1 kost bijvoorbeeld 12 cent per stuk, en wanneer je deze in tweeën breekt en twee halfjes per dag neemt, voldoe je zelfs aan de allerhoogste aanbevelingen. En daarnaast bevat het nog een aantal andere nuttige stoffen die sommige veganisten wat minder binnenkrijgen.
Ja, EVA verkoopt die (via internet??). Waar die te halen wist ik niet

Citaat
Of veganisme moeilijk is, verschilt per persoon. Er zijn genoeg mensen die het geen enkel probleem vinden. Er vallen inderdaad veel lekkere dingen af, maar er zijn nog zóóóóóveel heerlijke dingen die je wel kan eten als veganist, dat je die helemaal niet hoeft te missen (tenzij een van die dierlijke dingen net je lievelinsgeten is en er geen plantaardige vervanger is die er op lijkt natuurlijk). En veel mensen ontdekken door hun veganisme juist veel nieuwe heerlijke dingen die ze nog niet kenden voor ze veganist werden. Er zijn genoeg veganisten die veel gevarieerder eten dan de gemiddelde vleeseter, doordat ze outside the box zijn gaan zoeken naar lekker eten.
Nou kunnen vleeseters en vegetariërs natuurlijk ook prima outside the box zoeken, maar je ziet toch best vaak dat dat bij hen minder gebeurt.

Als iemand het gevoel heeft dat je als veganist te weinig lekkere dingen kan eten, is dat waarschijnlijk een teken dat diegene nog niet echt geleerd heeft goed veganistisch te koken/boodschappen doen.

Als je dat niet kan dan is dat natuurlijk extra-beperkend. Dat spreekt vanzelf. Maar het is niet mijn geval want ik ben huisman geweest en heb zes jaar voor een kompleet gezin van vier gekookt.
Het is toch vanzelfsprekend dat als je zoveel moet laten, dat niet persé zeer aangenaam is. Het vergt een grote motivering. Bovendien is het nog moeilijker, als je nauwelijks geld hebt voor voeding. Dat was bij mij 20 jaar het geval. Nu heb ik wel voldoende geld om normaal te eten. Maar ik leef op een locatie waar er geen of nauwelijks aanbod is van vegan producten. Draai en keer het hoe je wil, vegan zijn is beperkend. In ideale omstandigheden kan iemand met veel verstand van koken, meer bepaald speciaal van veganistisch koken, met veel tijdverbruik inderdaad culinair veganistisch koken. Ik heb momenteel vijf zes uiteenlopende basisbereidingen en voor mij volstaat dat.
Trouwens met het weinige dat ik hier kan kopen is dat niet voor uitbreiding vatbaar.

Offline eno2

• 758
« Reactie #133 Gepost op: 23 december 2011, 00:13:29 »
Citaat
Greet
Ja, dat weten we ondertussen wel, dat je moeilijk andere mensen ernstig kan nemen.
Persoonlijk denigrerend
Ik neem wel degelijk een zeer groot aantal mensen ernstig.
Maar waarom zou ik in  zaken van veganisme betweters ernstig nemen die zelf geen veganist zijn?

Autoriteit hebben enkel door de wol geverfden.
Citaat
Voor jou.
Voor mij ja.
En ik denk voor iedere veganist die eerlijk is met zichzelf en naar buiten toe
Het is in elk geval moeilijker dan alles eten. Een klein kind verstaat dat.
Sommigen vinden het zelfs extreem. Velen vinden dat eigenlijk. En niet helemaal onterecht vinden ze dat.
Ik vind ook dat mensen met eetgewoontes die nog niet door een paar procent van de bevolking gedeeld worden, bescheiden en eerlijk moeten blijven.

Citaat
Eigenlijk zegt dat genoeg...
Van mij mag je jezelf een held vinden, hoor
Dank je.
We mogen ookal eens lachen

« Laatst bewerkt op: 23 december 2011, 00:29:24 door eno2 »

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #134 Gepost op: 23 december 2011, 20:01:52 »
Citaat
....

Citaat
...

Mogelijk kan je bij je citaten de gegevens meenemen van forummer, datum en tijd.
Vaak wil ik nog wel eens teruglezen wat men oorspronkelijk heeft geschreven.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline eno2

• 758
« Reactie #135 Gepost op: 30 december 2011, 01:18:46 »
Het is dus zover.
Ambitie verwezenlijkt,
De laatste maanden niet meer gekookt

Vijf zes kant&klare basis-ingrediënten zijn me voldoende.

Gaatjes opvullen met fruit, rauwe groente en seitan zoals het is.

Offline Temari

• 1.336
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #136 Gepost op: 30 december 2011, 01:29:37 »
:) Doel bereikt! En is het wat je je erbij had voorgesteld?

Offline eno2

• 758
« Reactie #137 Gepost op: 30 december 2011, 02:03:17 »
:) Doel bereikt! En is het wat je je erbij had voorgesteld?
Ik weet niet wat ik me had voorgesteld.
Eerst snelle bereidingen geselecteerd
Gewoon uit kookmoeheid
En nu blijkt dat het gaat zonder koken.
Nee, dat had ik me niet voorgesteld...
Maar het valt wel uitstekend mee als non-kookroutine.

Offline eno2

• 758
« Reactie #138 Gepost op: 03 januari 2012, 13:22:31 »

Snelkookkreeft

5'

Offline greet

• 2.671