Vegatopia Forum

De snelste VEGANISTISCHE gerechten

Offline eno2

• 758
  • Geslacht: Man
Re:De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #160 Gepost op: 11 mei 2012, 21:40:29 »
Allemaal in 15-20 minuten te doen:

Couscous laten wellen met wat kruiden, peper en zout + blikje kikkererwten + rauwe groente naar keuze in stukjes + walnoten/olijven + olijfolie en citroensap = couscous salade
Ja, dat is ongeveer het recept van Carla ook, doe ik eens, couscous, nog nooit gebruikt.

Citaat
Zakje instant aardappelpuree aanmaken met warme sojamelk en een beetje sojaroom +  reepjes andijvie/sla/witlof + noten + zongedroogde tomaten = stamppot
OK doe ik ook eens, wel met verse puree dan .

Citaat
Rijst/mie/couscous koken + vleesvervanger/bonen en zakje roerbakgroente in een pan bakken + currypasta (pataks ofzo) erbij + eventueel een blikje tomaat of kokosmelk laten meesudderen = curryschotel
Dat is een van mijn vier vijf vaste recepten (met kokosmelk, geen tomaat, wel gestoofde ajuin erbij, rijst, geen couscous, maar dat zal ik ook eens doen)

In mijn versie is dat geen snelgerecht. Volle rijst koken, kikkererwten en bonen koken, saus maken etc... neemt veel tijd in beslag, maar ik eet er wel drie dagen aan. Dit is evenwel een bereiding die ik niet laat vallen.

« Laatst bewerkt op: 11 mei 2012, 21:45:27 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #161 Gepost op: 11 mei 2012, 22:41:32 »
Ik heb ook wel eens mais als hoofdmaal gegeten, maar dan wel een vers gekookte kolf. Lekker met boter en paprikapoeder. Als groente in de zin van vitamine C hoef je mais niet te zien, het is een graanproduct.

Interessant bij maïs is zijn proteïneninhoud. Ik consumeer maïs daarom regelmatig.

De hoeveelheid proteine zegt niet alles, de kwaliteit speelt een belangrijke rol. Mais bevat weinig van het aminozuur lysine, dus je zult dat die dag ook moeten aanvullen met proteinebronnen als peulvruchten en soja.

Aiko

« Reactie #162 Gepost op: 11 mei 2012, 22:52:16 »
Is er al een indrukwekkend snelkookrecord gevestigd, trouwens?

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #163 Gepost op: 11 mei 2012, 23:06:04 »
Hier vaak één keer koken, drie keer eten. Dat koken duurt dan toch vaak wel een uur, maar die andere twee dagen is het een kwestie van helft van het bakje op bord scheppen, beetje water toevoegen en in de magnetron zetten voor vier minuten.
Maar goed, per saldo zal dat nog steeds geen snelheidsrecord zijn, want gemiddeld neemt het toch nog 20 (of 24 zo je wil) minuten.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #164 Gepost op: 12 mei 2012, 00:39:44 »
Wat ik me afvraag: als het koken zo snel moet gaan, hoe snel wil je de maaltijd dan naar binnen kunnen werken? Als koken al zo zonde is van je tijd dat je nogal wat concessies doet aan variatie en smaak, dan is eten waarschijnlijk ook slechts een noodzakelijk kwaad. En wat doe je met de tijd die je bespaart? Ik krijg de indruk dat je veel tijd kwijt bent met tijd besparen.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline eno2

• 758
« Reactie #165 Gepost op: 18 mei 2012, 01:53:32 »
Hier vaak één keer koken, drie keer eten. Dat koken duurt dan toch vaak wel een uur, maar die andere twee dagen is het een kwestie van helft van het bakje op bord scheppen, beetje water toevoegen en in de magnetron zetten voor vier minuten.
Maar goed, per saldo zal dat nog steeds geen snelheidsrecord zijn, want gemiddeld neemt het toch nog 20 (of 24 zo je wil) minuten.

Dat reken ik nog goed.

Als ik een gemengde salade met een tiental ingrediënten maak duurt het snijden en wassen ook wel minstens een half uur, maar deze week at ik daar niet minder dan vier keer van.  (Tiens de rode biet moest ik 50' koken....)Drie keer is wel normaal zoals bij  rijst met bonen en kikkererwten in curriesaus (Kooktijd 2h), maar dat doe ik niet veel meer (je moet z e ook nog een uur laten weken). Ik gebruik die soms ook als proteïnenbasis voor broodbeleg (met toevoegingen).Maar aangezien die maar een paar dagen bewaren ben ik naar Granovita-beleg  overgestapt, anders moet ik wekelijks dat recept klaarmaken. Nu zo een keer als ik er echt zin in  heb. Weer een arbeidsintensieve verplichting minder...
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2012, 02:09:10 door eno2 »

Offline eno2

• 758
« Reactie #166 Gepost op: 18 mei 2012, 02:01:01 »
Wat ik me afvraag: als het koken zo snel moet gaan, hoe snel wil je de maaltijd dan naar binnen kunnen werken? Als koken al zo zonde is van je tijd dat je nogal wat concessies doet aan variatie en smaak, dan is eten waarschijnlijk ook slechts een noodzakelijk kwaad. En wat doe je met de tijd die je bespaart? Ik krijg de indruk dat je veel tijd kwijt bent met tijd besparen.

Hoe kan je nu tijd kwijt zijn met tijd besparen?

Het enige dat dwingend mijn agenda bepaalt, dat is sport.

Alles wat ik klaarmaakt vind ik lekker, anders herhaal  ik het geen tweede keer.

Offline eno2

• 758
« Reactie #167 Gepost op: 18 mei 2012, 02:10:28 »
Is er al een indrukwekkend snelkookrecord gevestigd, trouwens?
Ik denk het wel, zal er eens op letten.
A ja, ik snij zo'n Spaanse komkommer in schijfjes met of zonder  tomaat idem dito, en seitan in blokjes, met wat mayo  en tamari en roer er gemalen noten doorheen.
Dat kan op elk moment bij hongergevoel in een paar minuten.
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2012, 02:15:52 door eno2 »

Offline eno2

• 758
« Reactie #168 Gepost op: 18 mei 2012, 02:23:15 »

De hoeveelheid proteine zegt niet alles, de kwaliteit speelt een belangrijke rol. Mais bevat weinig van het aminozuur lysine, dus je zult dat die dag ook moeten aanvullen met proteinebronnen als peulvruchten en soja.

Aan soja geen gebrek.

Regelmatig:
Sojabrokken en selderij koken in soep plus aardappelen => bereidingstijd 25'
Twee dagen van eten.

Zeg Hizi, men bouwt toch geen proteïnentekort op op  1 dag? :o
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2012, 02:31:59 door eno2 »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #169 Gepost op: 18 mei 2012, 13:32:10 »
Nee, maar als je vaak zo eenzijdig eet, dan kan het wel problemen opleveren.

Offline Aphyna

• **
  • 73
« Reactie #170 Gepost op: 21 mei 2012, 18:05:24 »
Is iets van linzensoep al voorbij gekomen? Rode koken snel, je kan er een willekeurige groente en wat smaakmakers als knoflook, ui, citroen bij gooien en de boel staafmixeren.

Of groente dippen in humus, uit het raam kijken en nadenken over de zin van het leven. 3 in 1, hoe efficient wil je het hebben  ;D

Offline eno2

• 758
« Reactie #171 Gepost op: 23 mei 2012, 02:03:07 »
Nee, maar als je vaak zo eenzijdig eet, dan kan het wel problemen opleveren.
Ik geloof dat ik vrij gebalanceerd eet. Toch veel meer dan vroeger, nu ben ik rijk genoeg om vleesvervangers te kopen.

Offline eno2

• 758
« Reactie #172 Gepost op: 23 mei 2012, 02:12:03 »
Voor de curieuzeneuzen over wat ik met de vrijgekomen tijd doe (eens nadenken):

1 heu, eeehhh  haaa ik sport enorm veel : Joggen, body building, zwemmen, Aikido, helaas heb ik een paar disciplines moeten laten valllen zoals tennis en fietsen.

2 En ik heb een atelier in huis voor schilderen en pottenbakken (keramiek)

3 Naar het strand gaan elke namiddag (werken doe ik 's morgens en 's avonds)

4  Veel lezen: fictie en non-fictie

5 Ik studeer drie talen momenteel

6 O ja ik vergat het bijna. Ik speel gitaar

7 En verdomde veel tijd verliezen op internet

Offline eno2

• 758
« Reactie #173 Gepost op: 30 mei 2012, 00:19:09 »
Kliekje van gister: gemengde sla

Offline eno2

• 758
« Reactie #174 Gepost op: 02 juni 2012, 17:33:08 »
Gister seitan met rode biet BT 3 minuten

Vandaag rijst in tomatensaus misschien met soja BT 10 minuten

Morgen frieten BT 25 minuten

Offline Aphyna

• **
  • 73
« Reactie #175 Gepost op: 04 juni 2012, 12:41:41 »
Naar aanleiding van een post van jou in een ander topic, vegan mayo:

150 ml sojamelk
250 ml neutrale olie
zout, citroen/azijn, schep mosterd, knoflook, alles wat je lekker vindt in mayo. Als je wil dat ie meer lijkt op die uit de winkel, doe er dan wat zoet doorheen.
eventueel klein beetje johannesbroodpitmeel of zoiets om het (nog) dikker te maken

De boel in de blender, aanzetten en even wachten :)

Op de een of andere manier lukt ie bij mij 1 op de 5 keer niet. Geen idee waar dat aan ligt, waarschijnlijk is de verhouding soja/olie heel precies. Ik kom er nog wel achter.
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2012, 12:45:12 door Aphyna »

Offline eno2

• 758
« Reactie #176 Gepost op: 07 juni 2012, 12:48:36 »
Naar aanleiding van een post van jou in een ander topic, vegan mayo:

150 ml sojamelk
250 ml neutrale olie
zout, citroen/azijn, schep mosterd, knoflook, alles wat je lekker vindt in mayo. Als je wil dat ie meer lijkt op die uit de winkel, doe er dan wat zoet doorheen.
eventueel klein beetje johannesbroodpitmeel of zoiets om het (nog) dikker te maken

De boel in de blender, aanzetten en even wachten :)

Op de een of andere manier lukt ie bij mij 1 op de 5 keer niet. Geen idee waar dat aan ligt, waarschijnlijk is de verhouding soja/olie heel precies. Ik kom er nog wel achter.

Ga ik zeer goed bekijken en testen, danke.
Misschien gemalen noten toevoegen om wat aan te dikken???
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2012, 12:52:06 door eno2 »

Offline Aphyna

• **
  • 73
« Reactie #177 Gepost op: 07 juni 2012, 18:17:06 »
Zou je even moeten uitproberen, weet niet of dat de structuur misschien wat melig/korrelig maakt. Dat wil je natuurlijk niet bij mayo :) voor mij werkt een klein beetje johannesbroodpitmeel perfect hiervoor.

Misschien vind je 'm trouwens al dik genoeg zonder dat :)

« Reactie #178 Gepost op: 07 juni 2012, 21:45:29 »
Die mayo maak ik ook altijd. Superlekker. Ik koop nooit meer vegan mayo. Als je er genoeg olie door doet wordt het over het algemeen vanzelf behoorlijk dik, net zoals mayo die met ei en olie is gemaakt. Indikken is niet nodig. Noten erdoor zou ik niet doen, tenzij je een superkrachtige blender hebt, want anders krijg je inderdaad korreltjes in je mayo.

Vaak maak ik het met wat minder olie, bijvoorbeel 100 ml melk/150 ml olie en dan krijgt het de consistentie van kookroom. Dan doe ik er een half theelepeltje Johannesbroodpitmeel uit een klein potje van de natuurwinkel bij. Als je het dan even laat staan wordt het vanzelf dikker. Met een schepje maizena zal het ook wel werken denk ik.

Als je er wat knoflookpoeder doordoet heb je knoflooksaus.
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Aphyna

• **
  • 73
« Reactie #179 Gepost op: 07 juni 2012, 21:52:42 »
Ah, kijk! Waarschijnlijk heb ik de keren dat het niet lukt gewoon net te weinig olie erin gedaan. Thx!