Vegatopia Forum

21 dagen Fruitarier voor Wakker Dier

Offline Uniflame

• 180
21 dagen Fruitarier voor Wakker Dier
« Gepost op: 11 september 2011, 13:28:23 »
Op fris en fruitig loopt er een actie om 21 dagen als fruitarier te leven voor wakker dier. Dit gaat van start in Januari 2012.
Lees er hier meer over: http://www.frisenfruitig.nu/

Ik weet nog niet of ik mee ga doen. Het klinkt wel als een goed iets om te doen, maar ik heb echt geen idee of ik zo'n dieet zou volhouden. Tevens denk ik dat ik hem om budget redenen niet ga redden. Ik denk namelijk niet dat ik mijn vriend zo gek krijg, dus dat wordt dubbel koken.

Wat vinden jullie van het initiatief? Wie overweegt er om mee te doen?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:21 dagen Fruitarier voor Wakker Dier
« Reactie #1 Gepost op: 11 september 2011, 13:34:47 »
Zelf snap ik niet waarom bananen wel mogen en wel tomaat, maar geen bladgroenten?

Kiwi

« Reactie #2 Gepost op: 11 september 2011, 13:58:33 »
Volgens mij hierom: "Fruitarische producten zijn levensmiddelen die je kunt consumeren zonder dat een ander organisme er last van heeft. Je kunt er zoveel van plukken als je wilt zonder dat de bron daarvan sterft."

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #3 Gepost op: 11 september 2011, 14:08:03 »
Dat weet ik en juist daarom snap ik het niet. Bladgroenten kun je immers plukken en die ontwikkelen dan weer nieuw blad. Bovendien kunnen ze zich uitzaaien. Een tomatenplant is hier maar een eenjarige, dus die gaat ook dood na het seizoen. En moet dan opnieuw gezaaid worden.

Wat de bananen betreft: de actie is er op gericht om mensen meer te laten nadenken over waar hun eten vandaan komt, wat ik ondersteun, maar bananen komen weer van ver. Niet dat ze dan meteen milieuonvriendelijk zijn, mits je ze wel bio of OKE koopt, maar ik vind het zelf dan niet heel erg als bewust overkomen, zeker niet als je ziet hoe streng het dieet is.

Offline MaartenP

• 191
  • Geslacht: Man
« Reactie #4 Gepost op: 11 september 2011, 19:55:12 »
Wakker Dier is niet eens tegen het eten van vlees, dus ik zie de link tussen fruitarisme en die organisatie niet zo...

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #5 Gepost op: 11 september 2011, 22:32:56 »
Wakker Dier is niet eens tegen het eten van vlees, dus ik zie de link tussen fruitarisme en die organisatie niet zo...

Snap ik ook niet zo. Wakker Dier stimuleert de nieuwe bio-industrie.. dus snap het ook niet zo. Wakker Dier tweette het wel, dus die zijn er wel blij mee.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Uniflame

• 180
« Reactie #6 Gepost op: 12 september 2011, 15:36:17 »
De link is denk ik eerder dat de organisatie geld wil inzamelen voor Wakker Dier. En niet zo zeer met Wakker Dier.

Als ik bijvoorbeeld een actie zou organiseren om asielhonden in Nijmegen te helpen, dan maakt het niet zo zeer uit hoe ik dat doe. Het doel is op de een of andere manier geld inzamelen voor een doel waar ik achter sta. Ik neem aan dat Fris en Fruitig achter de doelen staan van Wakker Dier en ze daarom een actie op hebben gezet?

« Reactie #7 Gepost op: 20 september 2011, 21:13:23 »
Ik denk dat ik dat niet vol kan houden, ik heb me voorgenomen om nog wat meer diervriendelijk te gaan eten dan ik nu doe.
Er is op deze wereld genoeg voor iedereen, maar er is niet genoeg voor een ieders hebzucht (Gandhi)

Fris en Fruitig!
« Reactie #8 Gepost op: 14 januari 2012, 21:01:56 »
Hallo allemaal!
Sinds 2 januari voer ik met 25 anderen actie ter promotie van consumindering en eerlijke voedselproductie.
We leven 21 dagen lang als fruitariƫr om geld in te zamelen voor stichting Wakker Dier.
We beginnen morgen aan de laatste week en sommige deelnemers hebben het zwaar.
Daarom wil ik jullie oproepen de deelnemers te steunen: door te reageren op hun blogs bijvoorbeeld.
Inmiddels hebben we ruim 1600 euro ingezameld. Je kunt ons nog tot 22 januari sponsoren.
Ik ben heel benieuwd wat jullie vinden van dit project! Je kunt het project bekijken op www.frisenfruitig.nu

groetjes,
Margo

« Reactie #9 Gepost op: 22 januari 2012, 20:37:10 »
Hoi allemaal, om antwoord te geven op jullie vragen: de actie is een protest tegen de oneerlijke manier van voedsel productie en voedselverdeling in de wereld. Het gaat daarbij om het dierenleed in de vee-industrie, het leegvissen van de oceanen, en de gigantische voetafdruk die de westerse maatschappij op de wereld achterlaat met haar consumptiegedrag. Fris en Fruitig vraagt hier op een ludieke manier aandacht voor door niets te eten waar een ander organisme hinder van ondervindt of dood aan gaat. Als criterium heb ik genomen dat de plant het onbeperkt moet kunnen missen. Je kunt niet onbeperkt blaadjes van een boom halen, wel bananen en tomaten, peulvruchten en noten. Het is niet bedoeld als streng dieet, je mag zoveel eten als je wilt, maar wel als een compleet ander voedingspatroon dat leuke discussies oplevert met je tafelgenoten. Vandaag is de laatste dag. Inmiddels hebben we 1800 euro opgehaald voor Wakker Dier. De actie was dus een groot succes. Volgend jaar organiseer ik het weer!

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #10 Gepost op: 22 januari 2012, 21:06:24 »
Goed zeg  :thumbsup:
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

« Reactie #11 Gepost op: 22 januari 2012, 21:08:26 »