wow, dat je zo snel uitgeput bent! dat moet echt heel vervelend zijn. door je medicijngebruik sta je denk ik wel onder controle van een arts? nou ja, ik wil geen conclusies trekken als ik geen info heb, of ergens gewoon niet genoeg vanaf weet..... maar ik ga je toch vragen, ook omdat je maaltijden zegt over te slaan: laat je je bloedwaarden wel eens controleren?
Ikzelf moet heel veel moeite doen om mijn ijzer op pijl te houden, mijn lichaam neemt het namelijk nauwelijks op. mijn huisarts zei steeds tegen mij: "nee hoor, je ijzer is goed, eet maar af en toe wat extra appelstroop". nou echt niet, mijn haar viel dus uit! als ik krap een half uur had hardgelopen, moest ik 2 uur slapen daarna om bij te komen. ik vroeg: "wat is mn ijzerwaarde dan precies?" wist-ie niet, want hij liet steeds prikken op t algemene cluster 'HB' waar onder andere ijzer in zit. maar al t andere in dat cluster was perfect, dus liet de waarde hb slechts een lichte vermindering zien. Ik heb 'm gezegd dat ik "vandaag" terug naar de bloedbank wilde met een formulier voor specifiek ijzer en bloedafwijkingen die de preventie van ijzeropname tegen gaan. het bleek dat als mn ijzer met nog 2 punten gedaald was, ik in een coma had kunnen raken (het moest 17 zijn of zo en ik had 4) >_<' ook bleek dat ik een erfelijke afwijking heb waardoor ik heel moeilijk ijzer opneem. Hij dacht dat ik stress had (had ik ook wel, maar dat terzijde
). vervolgens was zijn advies om weer vlees te gaan eten..... heb ik dus niet gedaan, na 13 jaar vegetarier te zijn geweest (vanaf de middelbare zo ongeveer) had ik nog steeds de behoefte niet 't milieu te verwoesten of de scheve voedselverdeling in de wereld aan te moedigen. Ik kon ik me dus niet voorstellen een stuk koeienspier aan mn vork te prikken, tenzij er echt geen andere weg was. Nu, door goed te puzzelen hoeveel ik wanneer van welke belangrijke stoffen eet, en in combi met vitaminepillen voor vegetariers en 1 ijzertablet per dag (gewoon degene die je bij de drogist kunt halen) gaat t perfecto.
huisartsen hebben een heel brede, en daardoor weinig specifieke kennis. Daarom denk ik dat als je vegetarisch of veganistisch wilt eten, of als je een ander specifiek dieet moet of wilt volgen (al dan niet vanwege een medische aandoening) het goed is te zorgen dat je jezelf goed gaat scholen. tips van een diëtist kunnen handig zijn (die van mij zei enkel dingen die ik al wist: eet maar veel bonen en groene groenten), en ik heb meerdere huisartsen gesproken (onbruikbare adviezen) en aan m'n eigen gepuzzel heb ik uiteindelijke 't meest gehad. voel me nu fitter dan ooit en ben nog maar zelden ziek (voor mij is dat eens per jaar in tegenstelling tot elke paar weken).
dus ook ik doe mijn best heel gezond te eten. alleen, wat ik naast dat gezonde eten ook nog eet.... hahaha ik herken mezelf in veel van wat ik hier lees
: ik kan een neiging hebben tot snoepen, haha