Vegatopia Forum

Is zeewier uit Japan nog veilig ivm straling?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Is zeewier uit Japan nog veilig ivm straling?
« Gepost op: 07 september 2011, 12:54:12 »
Ik heb een vraag! hopelijk kunnen jullie mij helpen. In hoeverre is het momenteel nog af te raden producten uit Japan, of de wateren van/ rondom Japan te consumeren? Ik hoor hier verschillende dingen over, namelijk. Ik zat van de week vrolijk m'n zeewiersalade te eten, toen iemand zei, "daar moet je echt mee uit kijken, hoor" en toen volgde er een heel verhaal over de ramp in '86. Nu kwam dit gedroogde wier toevallig uit China, maar ik heb hier ook nog een pakje liggen dat afkomstig is uit Japan. Ik had er soort van een gemakzuchtig vertrouwen in dat alles wat de haven binnenkomt wel goed gecontroleerd zal worden, en dat het om te beginnen niet geëxporteerd zal worden als het sowieso onveilig is, maar in hoeverre dit echt zo is en of men dat nog steeds doet, weet ik dus eigenlijk niet.
Wat weten jullie hierover? Alvast bedankt!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Is zeewier uit Japan nog veilig ivm straling?
« Reactie #1 Gepost op: 07 september 2011, 12:59:27 »
Wat ik er van weet: een paar maanden geleden was ik (met Selly) bij een Japanse winkel. Die hadden op dat moment nog geen probleem, omdat er behoorlijke voorraden van alles lagen. Maar ze verwachtten wel dat dingen niet meer leverbaar zouden zijn. Maar, dacht ik, hun probleem zou zijn dat bepaalde dingen niet meer geïmporteerd zouden mogen worden. Ik ben naïef, ik denk dat radioactieve spullen in Nederland niet verkocht mogen worden en dat spullen die verkocht zijn dus niet radioactief zijn.

Maar ik zal mijn VWA-vriendje eens een mailtje sturen. (Niet dat die iets te maken heeft met Japanse spullenimport, maar misschien weet hij hoe het werkt...)
This is between me and the vegetable!

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Is zeewier uit Japan nog veilig ivm straling?
« Reactie #2 Gepost op: 07 september 2011, 13:12:53 »
Ja, alsjeblieft! :)

Ah, de voorraad is nog niet op... Dat is idd een kwestie van tijd. Ik ben benieuwd.

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Is zeewier uit Japan nog veilig ivm straling?
« Reactie #3 Gepost op: 07 september 2011, 16:53:38 »
Er is een EU richtlijn over JApan http://www.vwa.nl/onderwerpen/werkwijze-food/dossier/import-vanuit-derde-landen/werkwijze-zendingen-uit-japan. Ik kan de hele richtlijn nu even niet downloaden en weet niet of er met een steekproef wordt gewerkt, denk het wel.
Ik koop alles gewoon nog bij de Japanse winkel maar goed, ik heb 2 maanden na de ramp ook twee weken door Japan gereisd (alleen ten zuiden van Tokyo overigens).
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Is zeewier uit Japan nog veilig ivm straling?
« Reactie #4 Gepost op: 07 september 2011, 19:32:33 »
Ja, want er is ergens in Japan een ongeluk met een kernreactor geweest, en nu is heel Japan radioactief ;)

Ik denk ook dat er in Japan al genoeg gemonitord wordt om wat eventueel besmet is te onderscheppen. Het is vast ook niet zo dat ze in Japan twee soorten eten hebben dat ze produceren: voor Japanners en voor gaijin.
« Laatst bewerkt op: 07 september 2011, 19:38:05 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Aiko

Re:Is zeewier uit Japan nog veilig ivm straling?
« Reactie #5 Gepost op: 07 september 2011, 19:35:08 »
Ja, want er is ergens in Japan een ongeluk met een kernreactor geweest, en nu is heel Japan radioactief ;)

Mocht jij in 1987 spinazie van eigen grond van je moedertje toen ergens in Oekraïne duizenden kilometers verder een ongelukje was gebeurd? Zelfs na het knikkeren moest ik altijd grondig mijn handen wassen. Niet dat ik nu denk dat dat veel zou hebben geholpen...

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Is zeewier uit Japan nog veilig ivm straling?
« Reactie #6 Gepost op: 07 september 2011, 19:42:37 »
Ja, want er is ergens in Japan een ongeluk met een kernreactor geweest, en nu is heel Japan radioactief ;)

Mocht jij in 1987 spinazie van eigen grond van je moedertje toen ergens in Oekraïne duizenden kilometers verder een ongelukje was gebeurd? Zelfs na het knikkeren moest ik altijd grondig mijn handen wassen. Niet dat ik nu denk dat dat veel zou hebben geholpen...
Ja, want zoals het in Tsjernobil ging ging het precies ook in Fukushima. Nee dus, er is maar 10% van de hoeveelheid radioactief materiaal vrijgekomen, en wie weet welke kant de wind op stond.

Ik wil niks zeggen ten koste van moedertjes, maar die zijn soms wel overbezorgd.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Is zeewier uit Japan nog veilig ivm straling?
« Reactie #7 Gepost op: 07 september 2011, 21:29:41 »
Mijn moeder zegt me dat destijds met Tjernobyl de info slecht was, er werd op een gegeven moment gezegd dat ook alle baby's of zo allemaal weer buiten mochten komen (dit is wat ik mij herinner [ene oor in, andere oor weer uit-stijl] van hoe het verhaal mij vertelt wordt) en dat achteraf bleek dat deze informatie een best hoge oeps-factor had. Als ik mijn moeder mag geloven, is het nog een wonder dat ik geen mutant geworden ben. Al had dat best nog wel geweest kunnen zijn.
Ik denk, we zijn nu 25 jaar verder, van zulke fouten is toch wel geleerd? Maar meerdere mensen blijken te twijfelen aan de controle en veiligheid. Ik heb zelf info geprobeerd te zoeken, maar vond voornamelijk dingen uit maart, en dan denk ik, het is nu september. Dus, bedankt voor je link Selly, duidelijke info. Zou je er dan vanuit kunnen gaan dat verkooppunten ook rekening houden met dergelijke bewijsformulieren? Moeten zij dat bij controle in de winkel ook kunnen aantonen?
« Laatst bewerkt op: 07 september 2011, 22:31:42 door Temari »

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Is zeewier uit Japan nog veilig ivm straling?
« Reactie #8 Gepost op: 08 september 2011, 09:03:54 »
Ik vroeg dit:
Citaat
Omdat jij bij de VWA werkt heb je hier natuurlijk verstand van: weet jij hoe het zit met de veiligheid van uit Japan geïmporteerde etenswaren? De toko ligt nog steeds vol met gedroogd zeewier en dat soort spullen, maar ik zou denken dat dat niet zomaar veilig meer is.
Mogen dat soort dingen nog (of inmiddels weer?) geïmporteerd worden?
Wordt de radioactieve lading gecontroleerd?
Met andere woorden: ga je licht geven als je te veel zeewier eet?
En kreeg dit antwoord:
Citaat
Don't worry, dit wordt door de VWA gecontroleerd, enne nee, helaas je ga de gloeilamp niet vervangen.

Ik ben gerustgesteld (maar ik was eigenlijk al niet ongerust, dus misschien zegt het weinig).
This is between me and the vegetable!

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Is zeewier uit Japan nog veilig ivm straling?
« Reactie #9 Gepost op: 08 september 2011, 15:47:57 »
Fijn Maartje, dankjewel. Ik kreeg hier echt een knagend gevoel over, en dat ga ik nu weer naast me neerleggen, totdat er door duidelijke berichtgeving wel reden is tot zorg. Ik denk dat het als consument altijd goed is enigszins na te denken bij wat je in je winkelmandje legt, maar ik hoef dus in elk geval geen geigerteller aan te schaffen om mee door m'n keukenkastjes te gaan ::)!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Is zeewier uit Japan nog veilig ivm straling?
« Reactie #10 Gepost op: 08 september 2011, 17:06:00 »
Al ben ik natuurlijk wel zo'n nerd die dat dolgraag een keer zou doen, met een geigerteller door het keukenkastje. De volgende keer dat ik naar Japan ga moet ik misschien maar eens kijken of die dingen dan al bij de 100 Yen-shop liggen.

[heeft gisteren geklokt of het halve-minuut-blokje dat de elektrische tandenborstel aangeeft echt een halve minuut duurt][/doet het]
This is between me and the vegetable!

Re:Is zeewier uit Japan nog veilig ivm straling?
« Reactie #11 Gepost op: 08 september 2011, 17:18:45 »
[heeft gisteren geklokt of het halve-minuut-blokje dat de elektrische tandenborstel aangeeft echt een halve minuut duurt][/doet het]

Da's toevallig, ik heb gisteren geklokt of de minuut dat de vakantieplantenbewateringsset aangaat ook echt een minuut duurt. Doet het ook! :cheernerd:
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner