Vegatopia Forum

Ontwetendheid over goedkoop vlees

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Hega

  • ***
  • 131
  • Geslacht: Man
Ontwetendheid over goedkoop vlees
« Gepost op: 05 september 2011, 14:00:40 »
Gisteravond hoorde ik ineens een vriend van mij zeggen dat hij graag braadworsten koopt in Duitsland, omdat het daar zo goedkoop is.
Het is echter zo dat er met goedkoop vlees veel is gerommelt en dat de dieren vaak ook nog een ellendig leven hebben gehad in de bio-industrie.
Ik heb wel vaker andere mensen horen zeggen dat ze vaak goedkoop vlees kopen.
Daar kan ik me best wel over opwinden.
Ergens kan ik het wel begrijpen, maar velen weten niet wat voor ellende er achter goedkoop vlees schuil gaat.

Wie is hier ook weleens mee geconfronteerd?
En hoe gaan jullie hiermee om?

Offline Pina

Re:Ontwetendheid over goedkoop vlees
« Reactie #1 Gepost op: 05 september 2011, 14:25:18 »
Tja, gewoon zelf anders doen... Ik ben zelf niet iemand die andere probeer over te halen om geen vlees meer te eten. Van mij mogen ze zelf weten wat ze eten, ookal ben ik het er niet mee eens natuurlijk.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Ontwetendheid over goedkoop vlees
« Reactie #2 Gepost op: 05 september 2011, 14:45:54 »
Wat ik niet begrijp is dat mensen goedkoop vlees kopen. Duur vlees heeft meer smaak. Als de smaak je toch niks uitmaakt, kun je wat mij betreft beter iets kopen wat ook zonder hormonen en antibiotica geproduceerd is, dus nepvlees.

Offline MaartenP

  • ***
  • 191
  • Geslacht: Man
Re:Ontwetendheid over goedkoop vlees
« Reactie #3 Gepost op: 05 september 2011, 15:27:18 »
Nepvlees is duurder dan echt vlees, tenzij je zlf seitan maakt ofzo.
Ik vind zelf duur vlees ook erg, dus ik ga niet zo snel mensen aanspreken op het kopen van goedkoop vlees. Verder is het een illusie dat je andere mensen in hun gedrag kunt veranderen door met ze in discussie te gaan, dus ik begin daar meestal niet aan.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Ontwetendheid over goedkoop vlees
« Reactie #4 Gepost op: 05 september 2011, 16:01:54 »
Nepvlees is duurder dan echt vlees,
Is dat niet erg afhankelijk van de kwaliteit van het vlees (en daarmee de leefomstandigheden van het dier)? Echt vlees bij de kiloknaller of de supermarkt is inderdaad schandalig goedkoop, maar als je 'diervriendelijk' vlees neemt is dat duurder dan vleesvervanger.
Ik bedoelde tahoe. Heeft van zichzelf niet een heel sterke smaak, en kost minder dan goedkoop vlees. En is gezonder.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ontwetendheid over goedkoop vlees
« Reactie #5 Gepost op: 05 september 2011, 17:22:54 »
Dit is toch precies waar de actie tegen de kiloknallers van Wakker Dier zich op richt?
En was er een paar dagen terug niet in het nieuws dat al het vrlees in de toekomst duurzaam "geproduceerd" moet worden?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Pina

Re:Ontwetendheid over goedkoop vlees
« Reactie #6 Gepost op: 05 september 2011, 17:30:07 »
Toen ik laatste vlees ging halen voor de mannen hier in huis, schrok ik ook van de prijs. Zo goedkoop was dat nou ook weer niet, het vega vlees was in dat geval goedkoper ja.. Maar goed, dit gaat een beetje off-topic.

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re:Ontwetendheid over goedkoop vlees
« Reactie #7 Gepost op: 05 september 2011, 19:46:20 »
Nepvlees is duurder dan echt vlees, tenzij je zlf seitan maakt ofzo.
Ik vind zelf duur vlees ook erg, dus ik ga niet zo snel mensen aanspreken op het kopen van goedkoop vlees. Verder is het een illusie dat je andere mensen in hun gedrag kunt veranderen door met ze in discussie te gaan, dus ik begin daar meestal niet aan.


Neen, in discussie gaan is een vermoeiende en dikwijls vruchteloze zaak. Maar hoe wordt de meerderheid van vleeseters dan overtuigd?
Door de prijs: betaalbaar nepvlees produceren (er gebeuren onderzoeken in die richting) en de belasting op echt vlees geleidelijk laten stijgen (dit is perfect te verantwoorden omdat de productie van echt vlees een grote, niet-ingecalculeerde milieukost genereert.)
Door de smaak: onderzoek en experiment zou tot nepvlees moeten leiden dat qua smaak en structuur minstens zo goed is als "echt" vlees, want eetgenoegen speelt voor vele consumenten nu eenmaal een primordiale rol.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Ontwetendheid over goedkoop vlees
« Reactie #8 Gepost op: 05 september 2011, 20:26:12 »
Hm gek genoeg word ik vaak treuriger van mensen die vieze groenten en fruit kopen (bv sperziebonen in de winter of aardbeien).
,,,,فلافل

Re:Ontwetendheid over goedkoop vlees
« Reactie #9 Gepost op: 06 september 2011, 11:01:06 »
Verschillend - maar ik stop zeker niet met proberen te overtuigen. Ben even kwijt wie het gezegd maar 'for the victory of evil it's enough for a lot of good men to do nothing' telt. En dat niemand te overtuigen valt betwijfel ik; in mijn omgeving is een collega in ieder geval bijna helemaal vegetariėr, mijn ouders eten nog minder vlees en zijn van de kalfstremsel kaas af, mijn vriendin wordt het weer opnieuw :) en ik ga de schoolkantines maandag vleesaf krijgen. Dat zijn allemaal positieve resultaten, mede dankzij aanhoudend discussiėren.
Ja, goedkoop gesneer moet je af en toe wel kunnen hebben maar hou dan voor ogen dat er weinig vleeseters zijn die niet ergens dondersgoed weten dat ze zich onnodig te buiten gaan aan leven- en lijkenschennis :)

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Ontwetendheid over goedkoop vlees
« Reactie #10 Gepost op: 06 september 2011, 14:53:19 »
Supers en boeren akkoord over duurzaam vlees

Supermarkten en boeren hebben in het zogenoemde Verbond van Den Bosch afgesproken dat uiterlijk in 2020 nog alleen duurzaam vlees in de winkel ligt.
(nu.nl, 2 september)
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Ontwetendheid over goedkoop vlees
« Reactie #11 Gepost op: 06 september 2011, 15:21:28 »
Verder is het een illusie dat je andere mensen in hun gedrag kunt veranderen door met ze in discussie te gaan, dus ik begin daar meestal niet aan.

Is mij toch al heel vaak gelukt (om meer plantaardige keuzes te laten maken).. maar idd.. soms ook wel lastig, omdat je natuurlijk wenst met elke discussie succes te boeken.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Ontwetendheid over goedkoop vlees
« Reactie #12 Gepost op: 06 september 2011, 15:24:09 »
Ergens kan ik het wel begrijpen, maar velen weten niet wat voor ellende er achter goedkoop vlees schuil gaat.

Wie is hier ook weleens mee geconfronteerd?
En hoe gaan jullie hiermee om?

Maar hoeveel op dit forum kopen ook goedkope andere producten? Denk aan goedkope kaas, goedkope eieren, etc.? Maar ook aan goedkope chocolade, koffie etc.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ontwetendheid over goedkoop vlees
« Reactie #13 Gepost op: 06 september 2011, 15:38:55 »
Choco, bananen en koffie haal ik altijd fair trade. Thee soms ook, maar bij de wereld winkel hebben ze bijna alleen maar thee die ik niet lekker vind en dat geldt eigenlijk ook voor de f t-thee van de supermarkt. zuivel en ei altijd bio. Met groenten ben ik minder goed, maar het kost ook zo veel! Af en toe doe ik 't wel, en je hebt ook chocola die bio én fair trade is, soms haal ik dat ook. ik heb ook kleding van bio katoen in m'n kast, maar ook gewoon dingen van de h&m. Ik heb niet zo veel geld, maar doe wel mn best het toch een beetje 'fatsoenlijk' te besteden.

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ontwetendheid over goedkoop vlees
« Reactie #14 Gepost op: 06 september 2011, 15:54:58 »
Neen, in discussie gaan is een vermoeiende en dikwijls vruchteloze zaak. Maar hoe wordt de meerderheid van vleeseters dan overtuigd?
Door de prijs: betaalbaar nepvlees produceren (er gebeuren onderzoeken in die richting) en de belasting op echt vlees geleidelijk laten stijgen (dit is perfect te verantwoorden omdat de productie van echt vlees een grote, niet-ingecalculeerde milieukost genereert.)
Door de smaak: onderzoek en experiment zou tot nepvlees moeten leiden dat qua smaak en structuur minstens zo goed is als "echt" vlees, want eetgenoegen speelt voor vele consumenten nu eenmaal een primordiale rol.

Ik las een keer - alweer een tijdje terug - in BioNieuws dat wetenschappers blijven aantonen dat minder vlees eten, of vlees vervangen door vervangers van wereldbelang is. Wageningse onderzoekers hadden aangetoond dat 'vieze vleesvervanger' een hele goede oplossing zijn, omdat het erom gaat dat het product goed in de maaltijd past. Het gehele gerecht maskeert dan de smaak van de vervanger. Tegelijkertijd schijnt 't voor 'echte vleeseters' belangrijk te zijn dat een vervanger eruit ziet als een echt stuk vlees.

Offline MaartenP

  • ***
  • 191
  • Geslacht: Man
Re:Ontwetendheid over goedkoop vlees
« Reactie #15 Gepost op: 06 september 2011, 16:02:21 »
Uiteindelijk los je al de problemen die samenhangen met de consumptie van dierlijke producten en producten die gemaakt worden met andere vormen van uitbuiting ook niet op door 'anders' te consumeren. Zolang bij het grootste deel van de westerse samenleving consumptie, geld en luxe voor mens, dier en milieu gaat blijft dit soort narigheid bestaan.

Op zich natuurlijk goed om erover in gesprek te blijven met je omgeving (hoewel drammen en eindeloos discussiėren vaak averechts werken) en hierover een maatschappelijk debat te blijven voeren. Maar uiteindelijk is ('fout')vlees ook een politieke keuze. We kiezen er als samenleving ook voor om sommige drugs te verbieden en andere te ontmoedigen. Dat zou met dierlijke producten ook een logische stap zijn, en ik ben ervan overtuigd dat die ook wel gemaakt gaat worden. Alleen is het de vraag of wij dat nog gaan meemaken :)

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ontwetendheid over goedkoop vlees
« Reactie #16 Gepost op: 06 september 2011, 16:18:09 »
Denk je dan dat 'anders' consumeren helemaal niet helpt?

Ik vind ook dat dit soort dingen beter niet alleen op consument-niveau aangepakt moeten worden. Maar als je voor alles naar de overheid blijft kijken, nou ja, dan kun je denk ik lang blijven kijken...

Trouwens, wat zou er gebeuren als er in de meeste van de kant-en-klaarmaaltijden vegavlees gedaan zou worden? Of biologisch vlees?

Offline MaartenP

  • ***
  • 191
  • Geslacht: Man
Re:Ontwetendheid over goedkoop vlees
« Reactie #17 Gepost op: 06 september 2011, 16:35:42 »
Ik denk wel dat het iets helpt natuurlijk, maar ik ben ook veganist uit een soort statement en omdat ik het voor mezelf niet kan verantwoorden om mee te werken aan het uitbuiten van dieren. De impact die mijn niet-consumeren heeft is verder maar klein, ik vind het dus ook belangrijk om me daarnaast ook op andere manieren in te zetten tegen uitbuiting.

Offline Hega

  • ***
  • 131
  • Geslacht: Man
Re:Ontwetendheid over goedkoop vlees
« Reactie #18 Gepost op: 07 september 2011, 00:09:12 »
Denk je dan dat 'anders' consumeren helemaal niet helpt?

Ik vind ook dat dit soort dingen beter niet alleen op consument-niveau aangepakt moeten worden. Maar als je voor alles naar de overheid blijft kijken, nou ja, dan kun je denk ik lang blijven kijken...

Trouwens, wat zou er gebeuren als er in de meeste van de kant-en-klaarmaaltijden vegavlees gedaan zou worden? Of biologisch vlees?

Veel mensen zouden bij vegavlees moeilijk gaan doen.
Met mijn zus heb ik dat eens meegemaakt.
Die is ook overtuigd vleeseter en wil vooral over het vele dierenleed in de bio-industrie niets weten.
Ze woont trouwens in Italie en daar zijn ze sowieso veel minder met dierenwelzijn bezig.

Zelf eet ik heel soms nog weleens biologisch vlees; echter zo weinig mogelijk.