Hai Scarabee, Zo te zien heeft dit alles veel in je los gemaakt! Ik kan me er wel iets bij indenken. Wat ik oppak uit wat jij zegt, is dat jij als vegetariër en mens vlees eten iets vind dat moreel onjuist is. En nu heeft je kind iets gegeten wat jij als immoreel bestempelt. Bedoel je dit wanneer jet zegt dat je hem "schoon" had willen houden? Vrij van dingen die je als 'slecht' ziet? Ik stel me ook voor dat je er mee zou kunnen zitten dat je al helemaal niet wil dat hij het lekker vindt, want dan zou hij het misschien wel meer willen, daar heb je gelukkig wel veel invloed op. en de normen en waarden die jij meegeeft zijn dan wel niet alles bepalend, een kind maakt uiteindelijk zijn eigen keuzes, maar zijn wel heel invloedrijk. Ik at bijvoorbeeld als kind wel vlees, maar mijn moeder niet. Sinds mijn 13e ben ik onafgebroken vegetariër. En ik kreeg als kind ook nooit suiker in mijn thee of yoghurt of wat dan ook, en ik schijn tegen de ouders van vriendinnetjes te hebben gezegd "Ik lust geen suiker" als ze vroegen of ik dat wilde. Ik wil maar zeggen, de boodschap van de ouder kan een heel eind meegaan.
Je zegt ook dat je het je heel anders had voorgesteld, namelijk dat hij er voorlopig nog niet mee in aanraking zou komen (in de zin van zelf eten). je verwachting en de feitelijke situatie zijn nu niet meer in overeenstemming, en dat kan heel verwarrend werken en je met allerlei lastige gevoelens opzadelen!
Ik vind het knap dat als je zo sterk voelt dat je je kind wilt 'beschermen' tegen het eten van vlees, dat je er toch voor kiest hem naar de opvang te laten gaan. Tot drie dagen crèche kan namelijk heel goed voor de ontwikkeling van een kind zijn. Al kan het als ouder ook wat onrust geven, omdat je tijdens die uren natuurlijk minder controle hebt.
Jouw kind is gewoon nieuwsgierig geweest. Hij zag iets en onderzocht dat. Dat is positief en ook gezond gedrag. Je zegt dat je het gevoel hebt gefaald te hebben, maar dat kan dan toch niet waar zijn? Het lastige is dat je gevoel en je relativerende redenatie nog niet op één lijn zitten.