Vegatopia Forum

Inslaan met minder verpakkingsmateriaal

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Offline blingda

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
Inslaan met minder verpakkingsmateriaal
« Gepost op: 24 augustus 2011, 18:33:42 »
Hoi allen,

Ik zag laatst een interessante video van de familie de Johnsons die er een 'zero-waste-lifestyle' op nahouden, kortom: zo weinig mogelijk weggooien. Veel dingen zelf maken en inblikken draagt daar grotendeels aan bij. Van tandpasta tot pastasauzen, alles maakten ze bijna zelf.

Ook ik zou wel wat minder verpakkingen willen gebruiken of hoeven weggooien. Maar van heel veel dingen zou ik niet weten hoe, kun je in bepaalde winkels bijvoorbeeld je eigen voorraadpotten meenemen om dingen bij te vullen?

Ik zit met name met dingen als rijst, pasta, noten, bonen, snacks, meel, gist, bloem etc. Zijn er winkels waar je bijvoorbeeld (tegen redelijke prijzen) grootverpakkingen kan kopen die duurzamer zijn? Of waar je kan laten hervullen? Ik ken Ruud Maaz de webshop, maar daar is het erg prijzig vind ik.

Wellicht kunnen we tips met elkaar delen om dezelfde uitdaging aan te gaan.
Ik koop bijvoorbeeld de meeste groenten en fruit vers zonder verpakkingen. Maar geblikte dingen daar maak ik me wel weer schuldig aan.

Tips zijn heel welkom!

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Inslaan met minder verpakkingsmateriaal
« Reactie #1 Gepost op: 24 augustus 2011, 19:22:43 »
Ik heb wel eens in een grote Natuurvoedingwinkel in Amsterdam een soort zelfvulsysteem gezien voor o.a. noten. Ik weet niet of je dat ook kon gebruiken voor eigen vulmateriaal.

Verder moet je bij grootverpakkingen natuurlijk wel opletten dat het niet na verloop van tijd is bedorven of vol zit met beestjes.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Inslaan met minder verpakkingsmateriaal
« Reactie #2 Gepost op: 24 augustus 2011, 20:17:39 »
Hier heeft de natuurwinkel om de hoek ook zo'n zelfvulsysteem en ik gebruik dat vaak voor mn nootjes (die zijn namelijk goedkoper dan een voorgevuld zakje). Als ik 1 stuk van iets groens nodig heb (1 paprika bv), doe ik daar ook geen zakje om. Bij de groenteturk mik ik ook alle dingen zo los mogelijk in het mandje en na afrekenen in eigen boodschappentas. Voor zover ik wel losse tasjes gebruik (bv voor paddenstoelen of los klein fruit), herbruik ik die als afvalzak.
Maar ik ga niet boodschappen doen met mn voorraadpotten zoals Bea Johnson wel doet. Dat is te zwaar tillen allemaal en volgens mij hebben de meeste weegschalen in de winkels waar ik kom geen tare-knop.
Ik heb wel als 1 van de weinige A'dammers een compostbak. Helaas is deze momenteel even niet in gebruik, maar dat gaat binnenkort wel goed komen. Ik ga tegenwoordig ook braaf naar de glasbak. Batterijen gaan met de chemokar mee of anders in zo'n speciale verzameldoos op de uni. En ik heb een neenee-sticker op mn brievenbus, helaas komen er dan nog wel veel rekeningen binnen.

Het probleem van rot of beestjes bij grote verpakkingen heb ik eigenlijk nooit. Het gaat voor die tijd wel op, of ik bewaar het schijnbaar goed. Ik zag laatst bij een andere natuurwinkel in A'dam (Ekodis) dat ze daar hele grote zakken met allerlei meel hadden. Ik kan die niet tillen, dus gebruik kleinere zakken.
Owja, ik maak ook veel zelf. Ik eet weinig prefab-voedsel en doe ook wel eens dingen zelf in pot (tomatensaus bv, of appelmoes of stoofperen). Dat verbruikt als het in de pot zit, geen energie.
Zelf tandenpasta maken gaat me te ver. Ik hou niet van gaatjes en heb dus graag fluoride in mn tandpasta.

Ik denk dat het zeker al scheelt door zo min mogelijk onverpakt te kopen en geen extra tasjes aan te nemen. Voor zover je wel een extra tasje nodig hebt, deze zoveel mogelijk thuis te herbruiken (als vuilzakje bv).
Ik herbruik ook de diepvries-zipzakken waar de porties kattenvoer inzitten. Deze laat ik dan drogen aan de lucht (zit soms wat bevroren condens in) en daarna stop ik ze in de trommel tot ik ze weer gebruik.
Potten kan je ook wassen en opsparen voor als je zelf tomatensaus (of iets anders) gaat maken en dan in die potten doen.
Bakjes van de Chinees/Surinamer etc was ik ook af om later nog eens te gebruiken. Ik gebruik ze meestal om restjes mee te geven aan de visite die is komen eten.

Mijn milieubesparende dingen die ik doe zijn eigenlijk in eerste instantie niet zozeer vanuit milieuovertuiging ontstaan. Ik vond dat ik teveel vuilniszakken gebruikte (ik gebruik alleen van die dikke dure) en eerst deze ook te zwaar waren en ik te vaak naar de vuilnisklep moest lopen met zo'n zware zak.
Zelf dingen maken/bereiden doe ik voornamelijk uit culinaire overwegingen. Ik kan gelukkig best eetbaar koken.
Misschien dat ik in de nabije toekomst ook plastic ga scheiden, er staat hier zo'n plasticheroes-bak redelijk in de buurt. Ik weet alleen nog niet waar ik die speciale zakken kan halen en wat ze kosten en wat er allemaal wel en niet in mag.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Inslaan met minder verpakkingsmateriaal
« Reactie #3 Gepost op: 24 augustus 2011, 22:42:08 »
Ik kom op de markt best af en toe mensen tegen die een stapel papieren zakjes teruggeven aan de kraamhouder. Keurig gladgestreken. Of die een zakje uit hun tas halen om daar de rauwe gierst in te laten afwegen.

(Ja, het zijn wel vooroordeelbevestigende mensen, dus eigenlijk zou ik het ook moeten doen (bij voorkeur terwijl ik hakken draag) maar, ehm, nou ja, tsja, dat dus)
This is between me and the vegetable!

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Inslaan met minder verpakkingsmateriaal
« Reactie #4 Gepost op: 24 augustus 2011, 23:22:45 »
Op de markt roep ik meteen dat het niet in aparte zakjes hoeft. En gooi ik meteen mijn tas met zakjes naar de marktkoopman (doet mijn mams ook al jaren bij die groentekraam) werkt prima. Maar dat is idd alleen voor de groente. Rijst etc. koopt moeders groot in, en deed ik eigenlijk ook altijd.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Inslaan met minder verpakkingsmateriaal
« Reactie #5 Gepost op: 25 augustus 2011, 13:18:55 »
Ik wil niet heel negatief doen, maar toch: zelf maken kost over het algemeen ook stroom/water enz. Volgens mij als je zelf tandpasta gaat maken en je maakt er drie bakjes voor vies die je vervolgens weer moet afwassen, ben je al milieuvervuilender bezig dan het in een tube kopen.

Beetje hetzelfde verhaal als met plastic beker uit de koffie-automaat. 1 plastic beker vs 1 mok met omspoel/afwas: plastic beker wint qua zo min mogelijk milieubelasting.

Maar je eigen plastic tasje van huis meenemen en meerder groenten in 1 zak doen (met wel meerder stickers erop) lijkt me wel zinnig.

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Inslaan met minder verpakkingsmateriaal
« Reactie #6 Gepost op: 25 augustus 2011, 14:13:10 »
Mijn moeder deed vroeger nog wel eens hergebruik van plastic groentenzakjes in de supermarkt, dat werd daar niet gewaardeerd, vanwege de stickers.
Zo.

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re:Inslaan met minder verpakkingsmateriaal
« Reactie #7 Gepost op: 25 augustus 2011, 14:38:35 »
Bij 1 super in de buurt hebben ze ook papieren zakjes voor de groente  , Het is even zoeken maar toch. :)
Ik doe alle groente die ik daar koop in 1 zakje en alle stickers van het weegapparaat op dat zelfde zakje.
Verzoek van de cassiere: de stickers niet te dicht naast elkaar plakken, dat scant zo lastig. OK geen probleem.  :)

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Inslaan met minder verpakkingsmateriaal
« Reactie #8 Gepost op: 25 augustus 2011, 14:46:02 »
Maar je eigen plastic tasje van huis meenemen en meerder groenten in 1 zak doen (met wel meerder stickers erop) lijkt me wel zinnig.

Maar het aller-allerzinnigst is echt je boodschappen op de fiets doen. Of lopend.
This is between me and the vegetable!

Re:Inslaan met minder verpakkingsmateriaal
« Reactie #9 Gepost op: 25 augustus 2011, 14:48:40 »
Bij 1 super in de buurt hebben ze ook papieren zakjes voor de groente  , Het is even zoeken maar toch. :)
Ik doe alle groente die ik daar koop in 1 zakje en alle stickers van het weegapparaat op dat zelfde zakje.

Wordt het gewicht van het zakje bij de kassa niet eens automatisch gecontroleerd dan?

Verder is een papieren zakje zeker niet per definitie milieuvriendelijker dan een plastic (PE) zakje.
Je hebt er boom voor nodig, een boel water, een boel energie om het te produceren / het water weer te laten verdampen, en tenslotte verbrandt het niet zo schoon. Alleen als het als zwerfvuil in het milieu terechtkomt, zou je beter af zijn met papier dan met plastic. Ik geloof niet dat je de groente al kan afwegen in zakjes van biologisch afbreekbaar plastic.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re:Inslaan met minder verpakkingsmateriaal
« Reactie #10 Gepost op: 25 augustus 2011, 15:00:50 »
Wordt het gewicht van het zakje bij de kassa niet eens automatisch gecontroleerd dan?
Nee, niet bij deze super.
Verder is een papieren zakje zeker niet per definitie milieuvriendelijker dan een plastic (PE) zakje.
Je hebt er boom voor nodig, een boel water, een boel energie om het te produceren / het water weer te laten verdampen, en tenslotte verbrandt het niet zo schoon. Alleen als het als zwerfvuil in het milieu terechtkomt, zou je beter af zijn met papier dan met plastic. Ik geloof niet dat je de groente al kan afwegen in zakjes van biologisch afbreekbaar plastic.
Papier vs plastic blijft een ingewikkelde discussie. Papier gaat hier in een aparte papierbak en wordt weer papier (ja ik heb drie klikos: groen, blauw (=papier) en grijs). Maar als je een complete MER hebt dan hoor ik dat graag.

Overigens [off topic] bio-afbreekbaar plastic zakken werken bij mij niet. Ik gebruik te weinig plastic. Een paar jaar geleden een rol bio-vuilniszakken gekocht. Maar een tijdje terug de halve rol weggegooid, er zaten echt teveel gaten in.
Indicatie plasticverbruik alhier: sinds 1 jan jl wordt plastic apart opgehaald. Ik heb nu één plastic vuilniszak vol.
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2011, 15:06:44 door RvO »

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Inslaan met minder verpakkingsmateriaal
« Reactie #11 Gepost op: 25 augustus 2011, 16:17:00 »
Papieren zakjes hergebruiken kan toch ook?

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Inslaan met minder verpakkingsmateriaal
« Reactie #12 Gepost op: 25 augustus 2011, 17:04:21 »
Beetje hetzelfde verhaal als met plastic beker uit de koffie-automaat. 1 plastic beker vs 1 mok met omspoel/afwas: plastic beker wint qua zo min mogelijk milieubelasting.

Mijn mok ging altijd mee in de afwasmachine van het bedrijfsrestaurant.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re:Inslaan met minder verpakkingsmateriaal
« Reactie #13 Gepost op: 25 augustus 2011, 17:52:27 »
Papieren zakjes hergebruiken kan toch ook?
Ja doe ik ook, maar niet gemeld in vorige post, o.a. voor het versturen/bewaren van zaadjes uit de (moes)tuin.
Edit: ik hergebruikt papieren zakjes niet in dezelfde supermarkt. ik vrees een heel gedoe met weegschaalstickers van weken geleden. Ik wil best wel mijn best doen, maar het het moet wel een beetje praktisch blijven. Zeg maar 80/20 regel.
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2011, 17:58:23 door RvO »

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Inslaan met minder verpakkingsmateriaal
« Reactie #14 Gepost op: 25 augustus 2011, 17:52:58 »

Maar het aller-allerzinnigst is echt je boodschappen op de fiets doen. Of lopend.

Iedereen in de grote stad doet toch boodschappen primair te voet of per fiets? Of heb ik er een raar beeld van?
Ik ga soms wel eens met de tram. Maar dat zijn dan winkels waar ik niet zo vaak kom en alleen voor specifieke ingredienten (toko, Vomar, andere natuurwinkel).
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Inslaan met minder verpakkingsmateriaal
« Reactie #15 Gepost op: 25 augustus 2011, 18:02:42 »
Overigens, soms is de inkt die op de papieren zak zit niet bio-afbreekbaar...

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re:Inslaan met minder verpakkingsmateriaal
« Reactie #16 Gepost op: 25 augustus 2011, 18:06:16 »

Maar het aller-allerzinnigst is echt je boodschappen op de fiets doen. Of lopend.

Iedereen in de grote stad doet toch boodschappen primair te voet of per fiets? ......
En in een heel klein stadje, zoals alhier, is lopen en fietsen sowieso de enige echte optie ;)
Trams wonen alleen in Verweghistan en bussen gaan alleen naar dorpjes in de omgeving (ook leuk als je graag wandelt of fietsts).
Edit: sorry off topic
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2011, 18:09:49 door RvO »

Re:Inslaan met minder verpakkingsmateriaal
« Reactie #17 Gepost op: 25 augustus 2011, 18:24:42 »
Boodschappen doe ik altijd onderweg naar huis. Dan ben ik toch al met de auto, en ik hoef er niet voor om te rijden.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline blingda

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
Re:Inslaan met minder verpakkingsmateriaal
« Reactie #18 Gepost op: 25 augustus 2011, 19:41:50 »
Hier heeft de natuurwinkel om de hoek ook zo'n zelfvulsysteem en ik gebruik dat vaak voor mn nootjes (die zijn namelijk goedkoper dan een voorgevuld zakje). Als ik 1 stuk van iets groens nodig heb (1 paprika bv), doe ik daar ook geen zakje om. Bij de groenteturk mik ik ook alle dingen zo los mogelijk in het mandje en na afrekenen in eigen boodschappentas. Voor zover ik wel losse tasjes gebruik (bv voor paddenstoelen of los klein fruit), herbruik ik die als afvalzak.
Maar ik ga niet boodschappen doen met mn voorraadpotten zoals Bea Johnson wel doet. Dat is te zwaar tillen allemaal en volgens mij hebben de meeste weegschalen in de winkels waar ik kom geen tare-knop.
Ik heb wel als 1 van de weinige A'dammers een compostbak. Helaas is deze momenteel even niet in gebruik, maar dat gaat binnenkort wel goed komen. Ik ga tegenwoordig ook braaf naar de glasbak. Batterijen gaan met de chemokar mee of anders in zo'n speciale verzameldoos op de uni. En ik heb een neenee-sticker op mn brievenbus, helaas komen er dan nog wel veel rekeningen binnen.

Het probleem van rot of beestjes bij grote verpakkingen heb ik eigenlijk nooit. Het gaat voor die tijd wel op, of ik bewaar het schijnbaar goed. Ik zag laatst bij een andere natuurwinkel in A'dam (Ekodis) dat ze daar hele grote zakken met allerlei meel hadden. Ik kan die niet tillen, dus gebruik kleinere zakken.
Owja, ik maak ook veel zelf. Ik eet weinig prefab-voedsel en doe ook wel eens dingen zelf in pot (tomatensaus bv, of appelmoes of stoofperen). Dat verbruikt als het in de pot zit, geen energie.
Zelf tandenpasta maken gaat me te ver. Ik hou niet van gaatjes en heb dus graag fluoride in mn tandpasta.

Ik denk dat het zeker al scheelt door zo min mogelijk onverpakt te kopen en geen extra tasjes aan te nemen. Voor zover je wel een extra tasje nodig hebt, deze zoveel mogelijk thuis te herbruiken (als vuilzakje bv).
Ik herbruik ook de diepvries-zipzakken waar de porties kattenvoer inzitten. Deze laat ik dan drogen aan de lucht (zit soms wat bevroren condens in) en daarna stop ik ze in de trommel tot ik ze weer gebruik.
Potten kan je ook wassen en opsparen voor als je zelf tomatensaus (of iets anders) gaat maken en dan in die potten doen.
Bakjes van de Chinees/Surinamer etc was ik ook af om later nog eens te gebruiken. Ik gebruik ze meestal om restjes mee te geven aan de visite die is komen eten.

Mijn milieubesparende dingen die ik doe zijn eigenlijk in eerste instantie niet zozeer vanuit milieuovertuiging ontstaan. Ik vond dat ik teveel vuilniszakken gebruikte (ik gebruik alleen van die dikke dure) en eerst deze ook te zwaar waren en ik te vaak naar de vuilnisklep moest lopen met zo'n zware zak.
Zelf dingen maken/bereiden doe ik voornamelijk uit culinaire overwegingen. Ik kan gelukkig best eetbaar koken.
Misschien dat ik in de nabije toekomst ook plastic ga scheiden, er staat hier zo'n plasticheroes-bak redelijk in de buurt. Ik weet alleen nog niet waar ik die speciale zakken kan halen en wat ze kosten en wat er allemaal wel en niet in mag.

leuk om te lezen over ieders afwegingen. Ik wil ongedacht de moeite die het kost (zelf maken kost toch wat meer inspanning) toch proberen om vooral zo min mogelijk kleine plastic verpakkingen te kopen. Zelf maken en besparen bespaart uiteindelijk vaak ook in de portomonnee, dus dat is natuurlijk naast het milieu ook een belangrijk aspect.
ik ben vandaag van die uitwasbare zakjes gaan kopen (bij de winkel van Guus, again & a-gain heten ze) met zon netje en aanrijgkoordje en gewoon de proef op de som genomen. Eerst groenten en fruit gekocht en dat ging prima, de marktmannen kijken je wel aan alsof je gek geworden bent maar dat kan me eigenlijk niet zoveel schelen. Normaal neem ik ook geen plastic zakjes aan maar dit ging in kleine porties toch handiger: groenten, fruit enz ieder eigen zakje. Ik reikte ze gewoon dat zakje aan en vroeg of ze het daar in willen doen. Ook bij de volkskruidentuin zag ik dat ze hele grote verpakkingen hadden voor noten bonen enz. Toch beter dan heel veel kleine zakjes. Per kilo of 3 of 5 kilo hebben ze van alles. Zou dat veel uitmaken, in grootverpakkingen kopen?

Het enige vervelende vind ik dat je behoorlijk hardnekkig moet zijn..hoe vaak je wel niet in een winkel staat en je niet 1 seconden weg kan kijken of de spullen worden alweer ongevraagd in een plastic tasje geduwd..zelfs al zeg je soms 'nee ik wil geen tasje', dan wordt het uit automatisme nog gedaan. Voor m'n gevoel moet ik dan best een moraalridder zijn om dan volhardend te zijn. Bij de bakker ben ik inmiddels ook 'dat meisje dat altijd haar eigen tasje meeneemt' Misschien moet er ook wat vaker hakken bij aantrekken haha :)

dit moet volgens mij ook wel een uitkomst zijn! http://www.biovoordeel.nl/
veel voordelige grootverpakkingen en allemaal bio

iemand nog meer tips?

Offline blingda

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
Re:Inslaan met minder verpakkingsmateriaal
« Reactie #19 Gepost op: 25 augustus 2011, 19:48:10 »
Hier heeft de natuurwinkel om de hoek ook zo'n zelfvulsysteem en ik gebruik dat vaak voor mn nootjes (die zijn namelijk goedkoper dan een voorgevuld zakje). Als ik 1 stuk van iets groens nodig heb (1 paprika bv), doe ik daar ook geen zakje om. Bij de groenteturk mik ik ook alle dingen zo los mogelijk in het mandje en na afrekenen in eigen boodschappentas. Voor zover ik wel losse tasjes gebruik (bv voor paddenstoelen of los klein fruit), herbruik ik die als afvalzak.
Maar ik ga niet boodschappen doen met mn voorraadpotten zoals Bea Johnson wel doet. Dat is te zwaar tillen allemaal en volgens mij hebben de meeste weegschalen in de winkels waar ik kom geen tare-knop.
Ik heb wel als 1 van de weinige A'dammers een compostbak. Helaas is deze momenteel even niet in gebruik, maar dat gaat binnenkort wel goed komen. Ik ga tegenwoordig ook braaf naar de glasbak. Batterijen gaan met de chemokar mee of anders in zo'n speciale verzameldoos op de uni. En ik heb een neenee-sticker op mn brievenbus, helaas komen er dan nog wel veel rekeningen binnen.

Het probleem van rot of beestjes bij grote verpakkingen heb ik eigenlijk nooit. Het gaat voor die tijd wel op, of ik bewaar het schijnbaar goed. Ik zag laatst bij een andere natuurwinkel in A'dam (Ekodis) dat ze daar hele grote zakken met allerlei meel hadden. Ik kan die niet tillen, dus gebruik kleinere zakken.
Owja, ik maak ook veel zelf. Ik eet weinig prefab-voedsel en doe ook wel eens dingen zelf in pot (tomatensaus bv, of appelmoes of stoofperen). Dat verbruikt als het in de pot zit, geen energie.
Zelf tandenpasta maken gaat me te ver. Ik hou niet van gaatjes en heb dus graag fluoride in mn tandpasta.

Ik denk dat het zeker al scheelt door zo min mogelijk onverpakt te kopen en geen extra tasjes aan te nemen. Voor zover je wel een extra tasje nodig hebt, deze zoveel mogelijk thuis te herbruiken (als vuilzakje bv).
Ik herbruik ook de diepvries-zipzakken waar de porties kattenvoer inzitten. Deze laat ik dan drogen aan de lucht (zit soms wat bevroren condens in) en daarna stop ik ze in de trommel tot ik ze weer gebruik.
Potten kan je ook wassen en opsparen voor als je zelf tomatensaus (of iets anders) gaat maken en dan in die potten doen.
Bakjes van de Chinees/Surinamer etc was ik ook af om later nog eens te gebruiken. Ik gebruik ze meestal om restjes mee te geven aan de visite die is komen eten.

Mijn milieubesparende dingen die ik doe zijn eigenlijk in eerste instantie niet zozeer vanuit milieuovertuiging ontstaan. Ik vond dat ik teveel vuilniszakken gebruikte (ik gebruik alleen van die dikke dure) en eerst deze ook te zwaar waren en ik te vaak naar de vuilnisklep moest lopen met zo'n zware zak.
Zelf dingen maken/bereiden doe ik voornamelijk uit culinaire overwegingen. Ik kan gelukkig best eetbaar koken.
Misschien dat ik in de nabije toekomst ook plastic ga scheiden, er staat hier zo'n plasticheroes-bak redelijk in de buurt. Ik weet alleen nog niet waar ik die speciale zakken kan halen en wat ze kosten en wat er allemaal wel en niet in mag.

Oh ja, Koekje, je kan plastic ook zonder zo'n zak in die bak gooien. Die plastic zakken werden volgens mij in eerste instantie gebruikt om het onder de aandacht te brengen, maar je kan plastic ook zo los er in kiepen. Je moet alleen dan wel even checken wat er wel en niet in mag. Piepschuim mag bijvoorbeeld niet en nog een aantal dingen. Het moet ook schoon zijn zover ik weet. Werkt prima!

Ik scheid dan weer geen gft. Omdat mijn huisvuil zo snel gaat stinken en ik 6 hoog woon doe ik mijn vuil snel met de rest de deur uit. Misschien kan dat wel anders en minder vervelend, maar heb er nog niks op gevonden. Wel scheid ik papier, glas en plastic.