Vegatopia Forum

Vleesvervangers voor peuter

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

sabisabi

Vleesvervangers voor peuter
« Gepost op: 20 augustus 2011, 14:41:17 »
Hallo allemaal,
Mijn zoontje van 2 lust/wil geen vlees of vis, of iets wat er op lijkt. Groenten vind hij wel heerlijk, vooral sperzieboontjes. hij drinkt zijn bekertje melk, eet een plakje kaas en een bakje vla. Hij heeft ook een weerstand tegen kwark/yoghurt en alles wat daarvan gemaakt is (dus ook danoontjes).

Wat kan ik hem geven ter vervanging van vlees of vis zodat hij toch alles binnenkrijgt wat hij nodig heeft?

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vleesvervangers voor peuter
« Reactie #1 Gepost op: 20 augustus 2011, 14:53:30 »
Fijn dat ie van zijn groente geniet, daar zal menig ouder jaloers op zijn  ;)
Heb je al tofu geprobeerd?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vleesvervangers voor peuter
« Reactie #2 Gepost op: 20 augustus 2011, 19:45:25 »
Koop het boek: "De Kleine Vegetariër"

"Vegetarische recepten voor kinderen van 0-15 jaar (en hun ouders!) Antoinette Hertsenberg Marion Pluimes Wie is de kleine vegetariër? Zijn dat al je kinderen, omdat je besloten hebt ze allemaal vegetarisch op te voeden? Of is het één van je kinderen, die (soms op zeer jonge leeftijd) ineens tot het inzicht kwam dat hij of zij geen dieren meer wil eten? Of is er helemaal geen echte vegetariër thuis, maar wil je proberen om eens wat minder vlees te eten, om welke reden dan ook? In welke categorie je jezelf ook plaatst: dit boek is er voor jou. In De kleine vegetariër geven Antoinette Hertsenberg en diëtiste Marion Pluimes tips, adviezen en vooral heel erg veel lekkere en voedzame recepten voor kinderen van alle leeftijden. Van baby's, peuters en kleuters tot aan tieners; voor iedere groep zijn er lekkere vegetarische recepten, die bovendien - met een beetje hulp - ook door de kinderen zelf gemaakt kunnen worden. De kleine vegetariër geeft: * informatie over gezonde en gevarieerde voeding * inzicht in het samenstellen van een afwisselende vegetarische maaltijd * tips en adviezen over vegetarisch eten tijdens de zwangerschap * per leeftijdscategorie aan wat je kind aan voedingsstoffen nodig heeft * ruiim 75 originele en gezonde recepten."

http://www.devegetarier.nl/webshop

Even ter informatie: Ikzelf en mijn kinderen zijn zelfs zonder vleesvervangers (inderdaad ook geen tofu) groot geworden.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

sabisabi

Re:Vleesvervangers voor peuter
« Reactie #3 Gepost op: 20 augustus 2011, 20:16:28 »
Fijn dat ie van zijn groente geniet, daar zal menig ouder jaloers op zijn  ;)
Heb je al tofu geprobeerd?

Heb ook liever dat ie zijn groenten en fruit eet dan vlees, dus vind het wel prima. Ik eet zelf niet vegetarisch , maar ben ook niet echt gek op vlees. Mijn partner dus weer wel. Tofu ken ik dus ook helemaal niet :-[  Maar ben zeker bereid om het een en ander te gaan probere ;D. Dankjewel voor de tip!

sabisabi

Re:Vleesvervangers voor peuter
« Reactie #4 Gepost op: 20 augustus 2011, 20:19:35 »
Koop het boek: "De Kleine Vegetariër"

Even ter informatie: Ikzelf en mijn kinderen zijn zelfs zonder vleesvervangers (inderdaad ook geen tofu) groot geworden.

Bedankt voor de tip! Lijkt me een goed boek! En de dikke en dunne vegetarier hebben ook mijn interesse gewekt!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vleesvervangers voor peuter
« Reactie #5 Gepost op: 20 augustus 2011, 20:41:08 »
Deze blog is van een vegatopiaan met een kindje wat echt vegetarisch opgevoed wordt: http://www.annemieke.net/eetfestijn/
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Vleesvervangers voor peuter
« Reactie #6 Gepost op: 21 augustus 2011, 20:52:56 »
Dank voor de verwijzing Fem. :)

Ei, tofu, vleesvervangers uit de winkel, kaas en dit afwisselen.

Onze Machteld kan je misschien meer vertellen over het vervangen van de zuivel. Meer melk? Sojayoghurt?

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vleesvervangers voor peuter
« Reactie #7 Gepost op: 24 augustus 2011, 23:21:19 »
Melk is helemaal niet nodig. Je gaat ze toch niet van de tiet halen om ze dan aan de uier te hangen?

De calciumopname uit melk is helemaal niet zo zeker (Sander wist daar veel meer van), en vetten en eiwitten kun je ook wel ergens anders vandaan krijgen. Er zijn ook groenten met relatief veel calcium (ik dacht bloemkool enzo, maar dat weet Hizikigrrrl vast wel ;)) En ach, hij vindt vla lekker dus het is ook maar een kwestie van gradatie.

Als hij vlees niet zo interessant vindt dan vindt ie vleesvervangers misschien ook niet zo fascinerend. Pindakaas (en andere notenspreads ook, maar die zijn duurder of extremer kwa smaak) is ook nog eens een eiwitbron. Ik heb het eens nagerekend toen ik nog veganist was, maar als ik mijn acht boterhammen per dag allemaal met pindakaas zou eten had ik genoeg eiwitten binnen. Nou is het wat overdreven alleen pindakaas te doen als ie ook kaas eet en ook vast wel eens hagelslag wil, maar hee, opties zijn opties. Pindasaus ook. Smaakt ook goed bij sperzieboontjes. Je kan eens (bruine, witte, kidney) bonen of linzen proberen. Ook in een soep of een salade/slaatje. Levert ook eiwit. Het gaat niet om vreselijk grote hoeveelheden eiwit die nodig zijn, de meeste mensen met een doorsnee Nederlands eetpatroon krijgen meer dan genoeg binnen. Nou is ie in de groei, dus, maar, en, etc...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vleesvervangers voor peuter
« Reactie #8 Gepost op: 25 augustus 2011, 01:29:06 »
@sabisabi:
Hier kun je zien wat een kind van 2 dagelijks zoal binnen moet krijgen: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/aanbevolen-dagelijkse-hoeveelheid.aspx

Je zou hem nog een extra stukje kaas kunnen geven, of een biologisch eitje, eens koken met peulvruchten zoals linzen, dan weer eens tofu of tempeh, een handje noten. Dan kom je al een heel eind. Heb je al eens sojamelk geprobeerd? Met kant-en-klare vleesvervangers zou ik niet te gortig zijn: deze zijn allemaal flink bewerkt en bevatten aardig wat zout. Leuk voor af en toe, maar niet als dagelijkse kost.

Zorg dat hij voldoende eet, maar ook afwisselend. Er is zoveel keus aan groenten, fruit, peulvruchten, noten, zaden en granen, je kunt in principe een jaar lang iedere dag een andere maaltijd op tafel zetten;).



@Christiaan:
in dit geval, waar het kindje geen vlees wil, zou het zonder zuivel dan vegan opgevoed worden en daar zitten aardig wat haken en ogen aan.  De kinderen van Sander gebruiken geen zuivel, maar eten wel vlees.

Bladgroenten bevatten veel calcium, zoals spinazie en postelein. Amandelen, lijnzaad, sesamzaad, hazelnoten en gedroogde vijgen zijn bijvoorbeeld ook goede, plantaardige calciumbronnen. Voor de calcium hoef je bloemkool niet te eten;).

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vleesvervangers voor peuter
« Reactie #9 Gepost op: 25 augustus 2011, 11:00:54 »
Zonder melk is natuurlijk niet meteen zonder zuivel  :)
Na het eten of s middags een bakje volle kwark of yoghurt is ook een idee. Evt met vers fruit of verse sinsaasappelsap erbij.
Ken je seitan? Daar vallen ook leuke dingen mee te doen.
,,,,فلافل

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vleesvervangers voor peuter
« Reactie #10 Gepost op: 25 augustus 2011, 11:32:43 »
Kwark en yoghurt lust hij toch juist niet?
Ik zou inderdaad gewoon de zuivel producten geven die hij wel lekker vindt, en daarnaast zorgen dat hij genoeg groente binnenkrijgt waar calcium in zit. In broccoli zit ook veel calcium en veel kindjes vinden dat wel lekker. Verder misschien af en toe tahin op brood, evt met plakjes banaan oid om het wat zoeter te maken. Die notenpasta's die Christiaan al noemde zijn ook wel een goed idee voor de eiwitten en de variatie.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Vleesvervangers voor peuter
« Reactie #11 Gepost op: 25 augustus 2011, 11:38:42 »
Zoeter maken? Niet aan beginnen. Kinderen kunnen prima ook andere smaken aan. Die van mij eet gerust een uitgeperste halce citroen leeg.

Tahin op brood is een goed idee, evenals hummus (kikkererwten = peulvrucht = eiwit).

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vleesvervangers voor peuter
« Reactie #12 Gepost op: 25 augustus 2011, 14:49:41 »
Kwark en yoghurt lust hij toch juist niet?

 :-[ Niet goed gelezen!
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vleesvervangers voor peuter
« Reactie #13 Gepost op: 27 augustus 2011, 19:55:24 »
@Christiaan:
in dit geval, waar het kindje geen vlees wil, zou het zonder zuivel dan vegan opgevoed worden en daar zitten aardig wat haken en ogen aan.
Als het over melk gaat kan dat nogal snel begrepen worden als het glas melk bij het ontbijt en de schoolmelk of de melk bij de lunch. Voedingstechnisch is dat echt niet nodig. Maar goed, hij drinkt melk en eet vla, alleen yoghurt is een probleem en dat zou ik dan maar gewoon niet geven. Maakt het uit... En misschien dat het nog wel komt. Ik las net nog in een oude editie van Claudia Roden dat we in het westen niet weten wat we met yoghurt moeten en dat we er daarom maar vruchtjes en suiker in donderen (ach ja, die jaren '70). Het is ook een aquired taste.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vleesvervangers voor peuter
« Reactie #14 Gepost op: 27 augustus 2011, 19:57:21 »
Even de rest van het forum tegen me in het harnas jagen: het vlees verstoppen, heeft dat zin? In spaghettisaus enzo?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Vleesvervangers voor peuter
« Reactie #15 Gepost op: 27 augustus 2011, 22:59:44 »
Jeetje Christiaan, wat zeg je nu toch weer! Wil je de mensen hier niet zo kwetsen a.u.b.
33n b33tj3 h3t 3t3n v4n vlees g44n l0p3n st1mul3r3n z3g. Tsk.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vleesvervangers voor peuter
« Reactie #16 Gepost op: 28 augustus 2011, 03:30:33 »
S0rry, C4l1m3r0, j3 k3nt m3, 4lt1jd m3n53n 0p 5t4n6 j463n.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vleesvervangers voor peuter
« Reactie #17 Gepost op: 28 augustus 2011, 06:24:45 »
Even de rest van het forum tegen me in het harnas jagen: het vlees verstoppen, heeft dat zin? In spaghettisaus enzo?

Leuke verhouding heb je dan met je kind. Wie kan je dan nog vertrouwen?
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Vleesvervangers voor peuter
« Reactie #18 Gepost op: 28 augustus 2011, 09:08:32 »
Ja, echt niet aan beginnen.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vleesvervangers voor peuter
« Reactie #19 Gepost op: 28 augustus 2011, 20:44:51 »
Even de rest van het forum tegen me in het harnas jagen: het vlees verstoppen, heeft dat zin? In spaghettisaus enzo?

Leuke verhouding heb je dan met je kind. Wie kan je dan nog vertrouwen?
Het gaat hier niet om een kind dat vegetarisch wil eten. Het gaat om een kind dat geen hamlapje hoeft. Of een gehaktbal. Het gaat hier nog niet over een persoon die een morele keuze heeft gemaakt (of uberhaupt kan maken, het jongetje is 2) dat we voor de gek aan het houden zijn, geloof ik. Het lust het gewoon niet zo graag. De optie is dan dingen te zoeken die de voedingsstoffen die het nodig heeft levert en die het kind wel eet. Wat informatie inwinnen bij vegetariers is dan best slim, maar aan de andere kant wil of kan je misschien ook best wel nog steeds vlees blijven geven, zolang het maar niet zo vlezig is. Wat ik suggereer is mijns inziens in dit geval minder erg dan ouders die overal maar appelmoes overheen gooien omdat het kind het anders niet eet. Ik heb geen zin om vanwege mijn persoonlijke dieetkeuze dan maar niet te suggereren dat er misschien best wel manieren zijn om vlees in de maaltijd te verwerken zodat ie het wel lust.

Ik heb het niet over een 12 jaar oud paardenmeisje wiens moeder ondanks haar keuze geen vlees meer te willen eten het nog ergens in probeert te verstoppen. Dat vind ik ook verwerpelijk. Maar voor een 2 jaar oud kind liggen die zaken toch echt anders.

Johancruijffnogantoe.
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2011, 20:48:13 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.