Vegatopia Forum

Vega Saucijzenbroodje

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

jansen

Vega Saucijzenbroodje
« Gepost op: 11 augustus 2011, 15:24:11 »
Weet iemand of er vegetarische saucijzenbroodjes zijn? Vroeger vond ik saucijzenbroodjes erg lekker en nu vraag ik mij af of deze ook te koop zijn in vega variant? Iemand een idee??

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega Saucijzenbroodje
« Reactie #1 Gepost op: 11 augustus 2011, 15:59:06 »
Jazeker, seitansijsjes! Zo noem ik ze dan, maar ze heten gewoon seitanbroodjes.
Ze zijn vaak te koop in de biowinkels, onder andere van het merk Zonnemaire, en ik geloof dat de Vegetarische Slager in Den Haag ze nu ook in het assortiment heeft.

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Vega Saucijzenbroodje
« Reactie #2 Gepost op: 11 augustus 2011, 17:40:22 »
De seitansaucijzenbroodjes die ze bij biologische winkels ter plekke voor je afbakken zijn echt heerlijk!
Bij Shakie's hebben ze trouwens ook zoiets, maar ik geloof dat ze die tegenwoordig niet meer hebben, maar ik kan me vergissen.

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega Saucijzenbroodje
« Reactie #3 Gepost op: 12 augustus 2011, 00:01:54 »
Ik at vandaag een saucijzenbroodje van de Vegetarische Slager, vond het bijzonder smakelijk. Alleen zijn deze broodjes maar op weinig plekken te koop, zie hier.

Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Kiwi

Re:Vega Saucijzenbroodje
« Reactie #4 Gepost op: 12 augustus 2011, 15:00:13 »
Je kunt ze ook zelf maken!

Ingrediënten:
ui, knoflook, seitan gehakt, gehaktkruiden, klein blikje tomatenpuree, bladerdeeg

Bereiding:
Laat de velletjes bladerdeeg los van elkaar ontdooien. Snijd de ui in kleine stukjes. Fruit de ui en de gehakte knoflook in een beetje olie tot de ui zacht is. Meng het seitangehakt, de gehaktkruiden en de tomatenpuree door het ui-knoflookmengsel en laat het geheel afkoelen. Vorm er een soort 'worstjes' van. Leg deze op het bladerdeeg en vouw dit eromheen. Plak het bladerdeeg dicht met wat water. Een minuut of twintig bakken in een voorverwarmde oven van ongeveer 180 graden.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Vega Saucijzenbroodje
« Reactie #5 Gepost op: 12 augustus 2011, 15:22:38 »
Ik vind het ook erg lekker om zulke broodjes te maken met goodbite gehakt (of balletjes en die pureren) i.p.v. seitan.

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re:Vega Saucijzenbroodje
« Reactie #6 Gepost op: 13 augustus 2011, 16:02:55 »
Oooh dat ga ik eens proberen :)

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re:Vega Saucijzenbroodje
« Reactie #7 Gepost op: 15 augustus 2011, 22:02:01 »
Ik heb ze gemaakt (met goodbite gehakt). En lekker!!

Maare kan ik deze ook invriezen?

Offline Sam

  • ******
  • 7.145
Re:Vega Saucijzenbroodje
« Reactie #8 Gepost op: 16 augustus 2011, 15:04:09 »
Je kunt ze ongebakken invriezen, wel snel werken zodat het bladerdeeg zo kort mogelijk ontdooid is, en zo mogelijk luchtdicht verpakken met plastic folie, anders droogt het deeg uit in de vriezer. Voor het bakken even laten ontdooien zodat het folie makkelijk te verwijderen is.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re:Vega Saucijzenbroodje
« Reactie #9 Gepost op: 18 augustus 2011, 17:42:00 »
Hmm... snel werken ben ik niet zo goed in vrees ik. Mijn werk tempo ligt heel laag, dus dat gaat hem dan niet worden. Dan moet ik alleen de vulling invriezen, dan hoe ik alleen nog maar broodjes te draaien :)

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega Saucijzenbroodje
« Reactie #10 Gepost op: 19 augustus 2011, 01:37:20 »
Ik vries gebakken saucijzenbroodjes ook gewoon in, in een plastieken bak met deksel. Ik moet eerlijk toegeven dat ik dat nog nooit met vega-saucijzenbroodjes heb geprobeerd, maar dat moet niet uitmaken. Als ik ze invries, doe ik in de bak wel stukken huishoudfolie ertussen. Zo vriezen ze niet aan elkaar.
Als ik de inhoud van de bak wil gaan gebruiken, zet ik gewoon de bak een dag van te voren in de koelkast.
Zo heb ik dat ook met mn verjaardag gedaan. Mn saucijzenbroodjes waren niet vega, maar om die te maken heb ik toch een aardig stuk keuken en gereedschap nodig. Dus die heb ik al een week eerder gemaakt en in doos in de vriezer gedaan. Ik heb daarna wel de keuken en oven (en de rest van het gereedschap) schoongemaakt, zodat het weer vegetariër-vriendelijk was en ik zonder risico op kruisbesmetting plantaardige zaken kon bereiden.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re:Vega Saucijzenbroodje
« Reactie #11 Gepost op: 19 augustus 2011, 22:54:57 »
Dan ga ik dat ook gewoon een keer proberen :)

Offline MaartenP

  • ***
  • 191
  • Geslacht: Man
Re:Vega Saucijzenbroodje
« Reactie #12 Gepost op: 22 augustus 2011, 14:10:48 »
Je kunt ze ook zelf maken!

Ingrediënten:
ui, knoflook, seitan gehakt, gehaktkruiden, klein blikje tomatenpuree, bladerdeeg



Is er ook een goed recept voor seitan-gehakt? Gewoon seitan maken en in stukjes hakken?

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega Saucijzenbroodje
« Reactie #13 Gepost op: 23 augustus 2011, 10:17:05 »
Ja, of seitan kopen en in stukjes hakken. Ik doe het altijd in de keukenmachine en gooi dan meteen de rest van de ingredienten erbij.

Kiwi

Re:Vega Saucijzenbroodje
« Reactie #14 Gepost op: 26 augustus 2011, 11:57:39 »
Dat dus. Maar er is anders ook voorgehakt seitangehakt te koop (van De Hobbit, te koop bij natuurvoedingswinkels).

Re:Vega Saucijzenbroodje
« Reactie #15 Gepost op: 26 augustus 2011, 11:59:09 »
Voorgehakt seitangehakt? Dat klinkt alsof je ook gehakt kan kopen die niet gehakt is?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline MaartenP

  • ***
  • 191
  • Geslacht: Man
Re:Vega Saucijzenbroodje
« Reactie #16 Gepost op: 26 augustus 2011, 18:26:37 »
Als jullie het zelf maken, doe je dan nog iets bijzonders door de seitan? Ik ben een groot liefhebber van seitan inmiddels, maar ik vind het soms lastig om het goed te laten smaken.