Vegatopia Forum

Eet Nu NL

Offline Uniflame

• 180
Eet Nu NL
« Gepost op: 01 augustus 2011, 13:06:43 »
Dit is een initiatief van @boerenfluitjes op twitter. Het begon als een kreet: Wat nou als de AH niet meer bepaalt of we boerenkool eten omdat het daar in de aanbieding is, maar wij zelf onze groente kiezen? Daar kwamen heel veel enthousiaste reacties op af en daarom werd deze actie opgezet. Iedere week wordt er door een poll op facebook besloten welke groenten of fruit NL die week in het zonnetje zet en dus gaat kopen. Hopelijk kan er dan een verschil gemaakt worden. Het staat allemaal nog in de kinderschoenen, maar het is nu al heel erg leuk :)

Dus voor de mensen op twitter, ga eens kijken :) Hashtag: #eetnuNL

Deze week koken we met paprika, pruimen en ui.

Offline Annemieke

• 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Eet Nu NL
« Reactie #1 Gepost op: 01 augustus 2011, 13:54:47 »
Ik zag het toevallig net ook.

Ik zit me nu af te vragen wie jij dan op twitter bent? Excuseer mij als ik het behoor te weten, maar ik ben zelden op de forums te vinden.

Offline Uniflame

• 180
« Reactie #2 Gepost op: 01 augustus 2011, 14:03:43 »
Ik ben op twitter ook Uniflame.

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #3 Gepost op: 01 augustus 2011, 14:25:15 »
Ik eet heel vaak groentes die niet bij de AH in de bonus zijn. Ik denk andere mensen ook.
Of snap ik het nu niet?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #4 Gepost op: 01 augustus 2011, 15:55:54 »
Blijkbaar eten (andere?) mensen bepaalde groenten omdat ze in de bonus zijn en ze dan dus weten dat ze gezamenlijk met heel Nederland hetzelfde eten. Gezellig, allemaal aan de bloemkool, zeg maar. Alleen, dan dicteert de Albert Heijn dus wat ze eten. Nou, en nu gaan ze dus op een andere manier afspreken wat ze gaan eten zodat Albert Heijn minder invloed heeft maar ze nog wel dat gezellige van gemeenschappelijk hetzelfde eten hebben.

Misschien werkt het überhaupt wel zo: ik ben een stadskind, dus ik heb er geen verstand van, maar ik dacht altijd dat er seizoenen zijn waarin bepaalde groenten er meer zijn dan in andere seizoenen. Bijvoorbeeld het aspergeseizoen, ik dacht dus dat die dingen op een bepaald moment uit de grond komen en dan opgegeten moeten worden, en dat we ze dan dus maar massaal opeten (anders blijf je er ook zo mee zitten). Maar misschien is het andersom: in het aspergeseizoen krijgen we massaal trek in asperges, dus dan zijn ze er komen ze uit de grond.
Maar dat wil ik, want dat betekent dat, als ik over een maand genoeg mensen into asperges weet te krijgen, dat er dan ineens asperges uit de grond komen en ik ze dus schuldgevoelloos (wegens import uit Peru (=stelen van zielieg inca's)) kopen. Ik doe mee!
This is between me and the vegetable!

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #5 Gepost op: 01 augustus 2011, 16:00:21 »
Ik dacht dus dat AH in de bonus deed wat die week massaal van het land af kwam, en dat het redelijk milieubewust was om veel bonus te eten. (Maar ik eet alleen voorgesneden groenten uit zakjes, dus ik weet nooit wat er in de bonus is, tenzij het de zakjes zijn.)

Maar ja, veel mensen eten gewoon het menu wat wij voor ze klaarleggen, andere mensen koken in een maand de hele allerhande na, moeten ze zelf bedenken wat ze in welke week eten.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #6 Gepost op: 01 augustus 2011, 16:06:59 »
Maar het komt er dus op neer dat de mensen die meedoen niet willen dat andere mensen (van de AH) bepalen wat voor groenten ze eten, en in plaats daarvan willen dat andere mensen (die meedoen aan de poll) bepalen wat voor groenten ze eten?

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #7 Gepost op: 01 augustus 2011, 16:13:36 »
Ja, en Fem mag dus niet meedoen, want die werkt bij de AH en die is dus evil. Ofzo.
This is between me and the vegetable!

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #8 Gepost op: 01 augustus 2011, 16:22:53 »
Het maakt mij niet uit wie bepaalt wat ik denk zelf bedacht te hebben. Ik ben niet uniek, en ik lijd daar niet onder, dus het boeit me absoluut niet dat anderen hetzelfde eten als ik.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #9 Gepost op: 01 augustus 2011, 16:28:56 »
Een maal per week krijg ik een groentepakket en dan eet ik wat daar uitkomt. (Overigens krijg ik die niet tijdens de vakantie, dus nu heb ik het echt zwaar in de supermarkt).

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #10 Gepost op: 01 augustus 2011, 17:27:56 »
Jij zit ook zonder groententas? Vreselijk, zelf steeds boodschappen doen i.p.v. dat het thuis wordt gebracht. :p

« Reactie #11 Gepost op: 01 augustus 2011, 17:46:49 »
(wegens import uit Peru (=stelen van zielieg inca's)) kopen. 

Hoezo stelen? Ze krijgen er toch kralen en spiegeltjes voor terug?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #12 Gepost op: 01 augustus 2011, 18:11:17 »
Ik dacht dus dat AH in de bonus deed wat die week massaal van het land af kwam, en dat het redelijk milieubewust was om veel bonus te eten.
Ik had begrepen dat supermarkten al voor de zaaiperiode bepalen in welke week ze hoeveel waarvan willen hebben zodat er contracten op afgesloten kunnen worden en de acties gepland.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #13 Gepost op: 01 augustus 2011, 18:15:41 »
Dat klinkt wel als iets wat AH doet. Maar bonusaanbiedingen voor bloemen worden wel eens lastminute aangepast omdat de oogst tegenviel. (De andere meldingen verschijnen niet automatisch in mijn nieuws-feed, dus dat weet ik niet echt.) Ik neem aan dat AH een beetje rekening houdt met de seizoenen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #14 Gepost op: 01 augustus 2011, 19:05:57 »
Ik denk dat alle supermarkten maanden voordat iets in de winkel ligt al hebben vastgelegd hoe veel ze waarvan aangeleverd krijgen. Logisch voor pepernoten enzo, en ook voor bloem en melk. Misschien niet zo voor groente en fruit, maar als je eenmaal gewend bent dat je voor alles een contract af kan sluiten ga je het ook daar bij invoeren. Dat zal al wel tijden zo zijn. Dat betekent wel dat een aanbieding groente of fruit dus helemaal niet uit een voordelig inkoopje komt, maar al maanden vantevoren gepland is.

Wat je ook zou kunnen doen is alternatieve recepten aanbieden voor de ingredienten die gebruikt worden in de recepten in de supermarktbladen of die in de aanbieding zijn. Ik bedoel: Maartje zegt dan wel dat iedereen bloemkool eet, maar ik denk dat bijna niemand hier op het forum dat standaard met aardappelen, een kaassausje en een burger doet?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #15 Gepost op: 01 augustus 2011, 19:06:52 »
(wegens import uit Peru (=stelen van zielieg inca's)) kopen. 

Hoezo stelen? Ze krijgen er toch kralen en spiegeltjes voor terug?
Je bedoelt cholera en syfillis?

O nee, wacht, van die laatste wordt vermoed dat ie juist uit de Nieuwe Wereld kwam.

Offline Uniflame

• 180
« Reactie #16 Gepost op: 01 augustus 2011, 19:25:38 »
Volgens mij is het idee erachter dat de teler te weinig geld krijgt voor zijn producten door die bonus aanbiedingen ed. En dat er meer met het seizoen meegegeten wordt. Ik heb niet alle details, als mensen echt precies willen weten hoe het zit dan kunnen ze het beter aan haar zelf vragen. Maar ik vind het zelf een leuk initiatief om in ieder geval eens op een andere manier naar je groenten te kijken. De saamhorigheid speelt voor mij ook wel een rol. Het is gewoon leuk om samen betrokken te zijn bij een project.

Hier hebben we toch ook dat we een grote in de maand kiezen en daar wat meer de schijnwerper op zetten? Ik denk dat dit net zoiets is. De bedenker heeft wel veel contact met telers ed. Dus ik hoop gewoon dat het een leuk project wordt die mensen iig wat meer bewust maakt waar hun eten vandaan komt ipv dat ze het alleen maar kopen omdat het in de bonus is en er verder niet over nadenken.
« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2011, 20:16:18 door Uniflame »

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #17 Gepost op: 01 augustus 2011, 19:45:39 »
AH heeft af en toe, bv in februari, ik zeg maar wat, dan opeens een overschot sperziebonen uit Egypte, en die zijn dan zwaar in de bonus. Kan me voorstellen dat mensen daardoor denken dat ze dus dan in het seizoen zijn. Als zo'n actie als deze kan zorgen dat mensen wat meer gevoel krijgen voor de seizoenen dan zou dat best aardig zijn.
Ik vind het overigens vooral hinderlijk dat veel groenten onder de kostprijs verkocht wordt. Dat is ook best ernstig eigenlijk.
,,,,فلافل

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #18 Gepost op: 01 augustus 2011, 20:44:27 »
Ik vind het overigens vooral hinderlijk dat veel groenten onder de kostprijs verkocht wordt. Dat is ook best ernstig eigenlijk.
Waarom?

Kijk, de supermarkt maakt weer ergens anders winst op. Die produkten koop ik zelf niet ;) en zo subsidieren de mensen die dat wel doen weer mijn goedkope groente. Stukje welvaartsherverdeling, zie je?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #19 Gepost op: 01 augustus 2011, 20:53:35 »
Waarom?

Kijk, de supermarkt maakt weer ergens anders winst op.

Maar het is niet de supermarkt die er verlies op draait. Ze kopen veelal ook onder de kostprijs in.
,,,,فلافل