Ik lijd aan een pompoenverzamelmanie. Nu ze voor een slordige euro per kilo in de schappen liggen, kan ik het niet laten er telkens één te kopen. In mijn groentemandje liggen er nu vier.
4 pompoenen in 1 groentenmandje?
Nou ja, eerder een groentenrek. En die is inderdaad behoorlijk vol.
Doe je specifieke dingen met de ene of de andere soort Eelco?
De ene of andere soort pompoen? Na meerdere soorten uitgeprobeerd te hebben, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik de hokkaido toch de lekkerste pompoen vind. De butternut is ook best smaakvol, maar die eet ik dan liever zonder schil (en dat kost weer werk). En de spaghettipompoen en andere 'exoten' vond ik vaak nogal melig, smaakloos.
Op dit moment is onze favoriet pompoensaus (gepureerd, daarna vermengd met gefruit pepertje, knoflook, salie, citroensap, nootmuskaat, beetje maizena indien nodig) met tagliatelle (of Bandnudeln). Doet het ook goed als lasagne.
Curry van pompoen in kokosmelk met Indiase specerijen is ook erg lekker. Of gebakken/gegrild, gemarineerd met o.a. kardemom, piment, citroenschil. Pompoen en kardemom is een geweldige combinatie.
En hoe doe je dat met de zuurkool? In een ton in de schuur oid?
Op iets kleinere schaal, in een groot glas. Naar instructies van dit filmpje:
http://www.vegatopia.com/vega/foodtube/57-foodtube/12269-vilmpje-maak-je-eigen-zuurkool