Vegatopia Forum

Blue Band Goede start brood

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Blue Band Goede start brood
« Gepost op: 17 juli 2011, 21:26:11 »
Weet iemand of dit brood vegetarisch is? Het is het enige brood waar mijn darmen goed op reageren maar ik kreeg vandaag te horen dat ze vaak varkensvet in brood verwerken. Nu heb ik blue band al gemaild, maar ik vroeg me af of iemand wist of de E482 die ze in het brood hebben zitten van plantaardige of dierlijke afkomst is. Het kan namelijk allebei :S

Welke broden zijn er tegenwoordig per definitie vegetarisch? Ik kan helaas geen brood uit de natuurwinkel betalen. En iedere dag zelf maken is ook nog geen optie. Dus een lijst met goedkopere vegetarische broden zou ik prettig vinden :) Alvast bedankt!
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2011, 22:00:50 door Uniflame »

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Blue Band Goede start brood
« Reactie #1 Gepost op: 17 juli 2011, 21:31:41 »
Van Blue Band weet ik het niet, bij de Allison van AH is ook vega.
Zie ook http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,9780.msg580507.html#new
,,,,فلافل

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Blue Band Goede start brood
« Reactie #2 Gepost op: 17 juli 2011, 21:37:43 »
Ik had begrepen dat het Blue band brood vegetarisch is, zal even opzoeken waar ik het precies gelezen had.

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re:Blue Band Goede start brood
« Reactie #3 Gepost op: 18 juli 2011, 10:39:48 »
Dat zou super zijn :)

Ik heb overigens ook gehoord dat het c1000 wit brood veganistisch is. Dit hoorde ik van een kennis van me die vegan is. Misschien kunnen we een overzichtelijke lijst maken met brood dat vegetarisch/veganistisch is. Lijkt me handig :) (of is die er al?) Ik zag wel het brood topic en had eigenlijk daar in willen reageren maar kreeg de melding dat het topic al heel oud is en of ik zeker wist dat ik hier wel wilde posten.
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2011, 11:00:12 door Uniflame »

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re:Blue Band Goede start brood
« Reactie #4 Gepost op: 18 juli 2011, 14:26:17 »
Dubbelpost:

Ik kreeg zojuist antwoord van BlueBand:

Geachte mevrouw Alders,

Hartelijk dank voor uw reactie.

Blue Band producten bevatten, naast eventuele (koe)melkbestanddelen, geen dierlijke ingrediënten.

Een uitzondering is Blue Band Idee!; dit product bevat visolie.

Met vriendelijke groet,
Blue Band Consumer Service

Mevrouw S. Welch

Voor veganisten zou dus nog verder doorgevraagd moeten worden, maar voor vegetariers zijn deze producten dus te eten.

Re:Blue Band Goede start brood
« Reactie #5 Gepost op: 18 juli 2011, 14:38:50 »
Ik heb wel een ingrediëntenlijstje kunnen vinden, zat wat verstopt. Zo op het eerste gezicht zou ik zeggen dat er geen melkbestanddelen in voorkomen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Blue Band Goede start brood
« Reactie #6 Gepost op: 18 juli 2011, 17:14:07 »
Ik had begrepen dat het ook geschikt is voor veganisten maar omdat de zoekfunctie op het forum van de NVV nog niet helemaal goed werkt kan ik niet goed opzoeken waar ik het nou gelezen had.

Hier staat wel een lijstje met vegan broden maar het is helaas niet erg duidelijk en ook niet compleet.
Ik eet zelf eigenlijk altijd biologisch brood (van de AH of natuurwinkel), zonnatura brood, allison brood of klooster brood (van de Super de Boer).

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Blue Band Goede start brood
« Reactie #7 Gepost op: 18 juli 2011, 17:22:08 »
Nou, ik heb het gevonden, en ik was blijkbaar zelf degene die het bij Blue band had nagevraagd  ::)
Zij beweren dus dat het helemaal plantaardig is.

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re:Blue Band Goede start brood
« Reactie #8 Gepost op: 18 juli 2011, 21:59:37 »
Haha, nou goed om te weten in ieder geval :)

Kiwi

Re:Blue Band Goede start brood
« Reactie #9 Gepost op: 20 juli 2011, 17:46:43 »
Het blijkt alleen niet zo gezond te zijn als de makers ons wilden laten geloven.

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Blue Band Goede start brood
« Reactie #10 Gepost op: 20 juli 2011, 19:28:04 »
wat ik begreep is dat het om andere redenen gezond is. ik heb er een hele tijd terug veel over gelezen, vanwege mijn werk. het is een erg technisch verhaal, maar waar het op neer komt is dat het om een ander soort vezels gaat dan die uit volkoren producten. deze vezels zijn wel goed voor je, maar ze vervullen een andere functie dan de vezels uit een gewoon volkoren brood.

Re:Blue Band Goede start brood
« Reactie #11 Gepost op: 20 juli 2011, 19:53:36 »
Ik vind het wat gezocht hoor, ze doen net of de fabrikant het presenteert als een gezond alternatief voor volkorenbrood. Maar dat lijkt me nogal BS, ze geven (op de de website) aan dat het een gezond alternatief moet zijn voor kinderen die alleen witbrood blieven.
Misschien dat het eerst anders gepresenteerd werd, maar dan zouden ze wel wat beter duidelijk mogen maken hoe. De 'tegenargumenten' doen me sowieso behoorlijk geforceerd aan. Wie misleidt wie?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Blue Band Goede start brood
« Reactie #12 Gepost op: 20 juli 2011, 20:46:52 »
daar geef je denk ik een goed punt... Niet alleen kinderen trouwens... Bij de bakker waar ik werkte, kwamen veel vrouwen die het kochten om stiekem aan hun man te voeren :schater2:

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re:Blue Band Goede start brood
« Reactie #13 Gepost op: 21 juli 2011, 17:56:49 »
Ik had zelf ook al de verhalen gehoord over het brood. De reden waarom ik het eet staat al in mijn eerste post beschreven. Ik probeer altijd te letten op hoe mijn lichaam reageert op voeding, en waar het bij veel broden toch niet helemaal goed functioneert, gaat het heel goed met dit brood. Voor mij reden genoeg om het te blijven eten :)

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Blue Band Goede start brood
« Reactie #14 Gepost op: 21 juli 2011, 20:24:49 »
Toen mijn kinderen nog jong waren, was wit brood een luxe. Alleen op zaterdagavond aten we dat.
Nu eten ze het liefst (zwaar) zuurdesem brood.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Blue Band Goede start brood
« Reactie #15 Gepost op: 21 juli 2011, 20:35:12 »
Ik vind het wat gezocht hoor, ze doen net of de fabrikant het presenteert als een gezond alternatief voor volkorenbrood.

Nou, misschien is dat dan toch veranderd, want ik kan me toch ergens wel herinneren dat ze zoiets zeiden als: net zo gezond (of net zo veel vezels) als volkorenbrood.  A leuk, in de krochten van internet wel wat gevonden:


Citaat
Wat zou het fijn zijn als ieder kind dol is op volkorenbrood. Daarin zit tenslotte 30% meer vezels dan in bruinbrood en bijna twee keer zoveel als in witbrood. Ook zit er in volkoren meer ijzer en vitamine B1. Maar kinderen lusten vaak geen volkorenbrood. Door de vezels vinden ze het te grof van structuur en moeten ze te veel kauwen. Blue Band Goede Start! Brood bevat net zo veel vezels en belangrijke voedingsstoffen* als volkorenbrood.

Blue Band Goede Start! brood is verkrijgbaar in Wit en Lichtbruin. Beide broden zijn even gezond omdat ze allebei net zoveel vezels en belangrijke voedingsstoffen* als volkoren bevatten. Vanaf nu kunt u kiezen; is uw kind dol op witbrood? Dan kiest u voor wit waar volkoren in zit. Geeft u uw kind liever bruin? Dan kiest u voor bruinbrood waar volkoren in zit. Zo bevat iedere boterham al het goede van volkoren.

*Te weten: vitamine B1, vitamine B3, vitamine B6, foliumzuur, ijzer en zink.

 


Maar dat is dan wel een paar jaar geleden en dat is zo te zien wel heel wat anders dan er nu op de site staat ;), een exvriend van mij at het wel, maar noemde het al 'Valse start'.
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2011, 20:49:14 door LL de Ling »

Re:Blue Band Goede start brood
« Reactie #16 Gepost op: 21 juli 2011, 20:57:53 »
Toen mijn kinderen nog jong waren, was wit brood een luxe.

Toen ik jong was niet, toen was wit toch eigenlijk wel de standaard. King Corn hadden we altijd. Langsgebracht door zo'n elektrisch bakkerskarretje. Van mijn moeder moesten we altijd eerst een bruine boterham eten, dat wel.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Blue Band Goede start brood
« Reactie #17 Gepost op: 22 juli 2011, 09:19:02 »
Wij hadden alleen in het weekend witbrood, ik zag het ook als luxe dus.

Ik vind dat Blue band brood helemaal niet lekker trouwens, het is veel te fluffy. Ik ben dat niet meer gewend omdat ik normaal altijd biologisch brood eet. Voor tosti's is het wel erg geschikt.

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re:Blue Band Goede start brood
« Reactie #18 Gepost op: 22 juli 2011, 10:58:33 »
Ik denk omdat m'n moeder mij vroeger eigenlijk altijd standaard wit brood gaf, dat ik niet veel gewend ben. Ik haal wel eens ander brood voor de afwisseling. Heb een hele tijd meergranen brood gegeten ernaast. Brood dat ik wel heerlijk vind is muesli-noten brood. Maar daar van moet ik nu ook eerst achter komen of deze vega is of niet....

Ik eet trouwens zeer regelmatig tosti's dus dat komt goed uit ;)