Ja, dat is
Het is me zelfs door een mannelijke zuster van de EHBO afgeraden om het voer van OLVG te eten, dus gelukkig ben ik niet te enige die het niet te knagen vind. Je mag overigens als je in het OLVG moet blijven, ook altijd je eigen voer meenemen. Ik weet niet of dit in alle ziekenhuizen zo is, maar iets in mij zegt dat er ook beleidsmakers op de hoogte zijn van de culinaire kwaliteiten van hun voedsel.
Ik heb dus een keer de sla van het OLVG gegeten. Ik lust zowat alle rauwe groen, zelfs sla uit een bakje. Die van het OLVG was vies. Geen idee hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen.
Om even ontopic te blijven.
Hier gaat er in het lijf wel eens iets mis (rare bloeding, orgaan wat er even half mee stopt), waar door ik dus even in het ziekenhuis (OLVG is het dichtste bij) mag blijven. Gelukkig gebeurt dat niet vaker dan eens in de 2 jaar.
Ik denk dat ik flexitariër te noemen ben, want ik eet nog steeds wel eens vlezen. Niet zo vaak, gemiddeld denk ik niet vaker dan 2x per maand. Ik heb wel een grote voorliefde voor vegetarisch voedsel; ik hou heel erg van groente en vind tofu lekker. Ik ben lactose-intolerant, dus eet weinig vloeibare zuivel. Harde zuivel (kaas en boter) krijg ik geen last van en eet ik dus vaker. Ik neem niet alle vitamines en voedingsstoffen goed op, daarvoor krijg ik op doktersrecept supplementen (op dit moment injecties en enorme doseringen vitaminedruppels). Ik kook normaal best gezond en from scratch en met producten uit het seizoen (hebben mogelijk meer vitamines). Ik pas wel bepaalde dingen toe om zo optimaal mogelijk vanalles op te nemen; dingen met vit c bij ijzerrijke producten eten en toch ook B12-gefortificeerde producten.
Als ik weer eens in het ziekenhuis heb gelegen, krijg ik niet ineens meer behoefte aan vlezen. Waar ik dan wel naar verlang, is mn eigen gekookte potje, met veel groente en lekkere kruiden en dingen als zelfgemaakte broodjes. Ik krijg dan cravings naar mn eigen echte eten en niet het fabrieksvoedsel wat ik dan heb gegeten.
Als ik al een craving naar vlees heb, is dat een week nadat ik ongesteld ben geweest en als dat stevig is geweest. Dan eet ik een portie vlees in mn avondeten of maak home made bio chicken stips of -nuggets. Eigenlijk is dat ook onzin, want het mogelijk tekort aan ijzer en mn B12-gebrek is daarmee niet verholpen.
Ik heb bv wel in de winter een grotere eiwitbehoefte, maar dan eerder in de vorm van bonen.