Ik zal even het menu uiteenzetten:
- Amuse van geitenkaas met walnoten en honing
- Voorgerecht van veldsla met balsamicodressing, asperges en blauwe kaas
- Hoofdgerecht: geglaceerde peultjes, bloemkoolcrème, aardappelpuree zonder bacon, saus met salie en vleesvervanger
- Dessert: bavarois met agar
Ik vind het er tot nu toe ook niet zo denderend uitzien. En voor de mensen die het eten maakt het idd weinig uit hoe lang je erop hebt zitten studeren, als het resultaat maar daar is (en lekker etc). Ik vind de smaken niet echt in 1 lijn, te weinig afwisselende structuren en bij elkaar een vrij karig menu. En kaas in 2 gangen, dat vind ik teveel.
Nu ben ik niet zo'n kaaseter. Ik vind het niet vies (muv geitenkaas en blauwe kaas en gesmolten kaas), maar wil er liever niet teveel van eten. Kaas heeft snel een indringende en overheersende smaak.
De voornaamste structuur van dit menu lijkt me meer op bejaarden en andere tandlozen gericht. Veel zachte dingen; geitenkaas (is meestal zachte, als het gecombineerd wordt met walnoten en honing), asperges (witte eet je ook niet keihard, maar zacht), blauwe kaas (is vrij zacht van structuur, nooit zo hard als een stukje overjarige brokkelkaas), bloemkoolcrème (tot snot koken, anders kan je er geen crème van maken en met stukjes is een crème niet lekker), aardappelpuree is altijd snot, saus is zacht en als dikke soep of pap en een bavarois valt ook onder de noemer babyvoer.
Voor bijpassende smaken en mogelijke alternatieven voor vlees en vissen, zou ik even wat boeken over productkennis en smaakopbouw erbij nemen.
Wij kunnen hier wel een heel menu voor je oplepelen, maar dan is het niet meer jouw menu. Het is wel jouw examen en daarna jouw diploma. Dat moet een weerspiegeling zijn van jouw creativiteit en innovativiteit in de keuken.