Vegatopia Forum

In de minderheid zijn

Offline Hega

• 131
  • Geslacht: Man
In de minderheid zijn
« Gepost op: 03 juni 2011, 13:03:57 »
Steeds weer merk ik dat ik word geconfonteerd met het feit dat er zo ontzettend veel vlees wordt gegeten in deze maatschappij.
Zelf doe ik dit zo weinig mogelijk en als ik al vlees eet, dan is dit biologisch (weleens bij mijn ouders bijvoorbeeld).
En toch voel ik dat ik hierin in de minderheid ben.
De meeste mensen die ik ken eten vlees en vaak ook dagelijks.
Soms geeft mij dat weleens een gevoel van onmacht.
Ik heb het gevoel dat ik hierin afwijkend ben en dat het als abnormaal gezien wordt dat ik dit niet doe..
En dat terwijl veel vlees eten enorm belastend is voor het milieu.
En dat veel dieren een enorm ellendig leven moeten ondergaan.
Maar velen zijn hier blijkbaar niet van bewust en beschouwen je ook nog eens als een zeur als je hierover begint.
Soms voelt het echt als dweilen met de kraan open.
Ik besef dat ik hier niet zo negatief in moet zijn, maar regelmatig overvalt het mij gewoon.
Daar komt ook nog eens bij dat de wereldbevolking groeit (9 miljard in 2050) en dat de vraag naar vlees gaat toenemen.
Dat is iets wat mij ook wel zorgen baart.

Wie ervaart het ook om in de minderheid te zijn en zich ook zo te voelen?
En hoe ga je hier eigenlijk mee om?

Offline haantje

• 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:In de minderheid zijn
« Reactie #1 Gepost op: 03 juni 2011, 13:16:44 »
Ik ken best een aantal mensen die vegetariër zijn of (parttime) vegetarisch eten. En verder haal ik hier op het forum mijn portie  ;)
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline IneN

• 873
« Reactie #2 Gepost op: 03 juni 2011, 13:42:04 »
Ik begrijp dat gevoel wel, heb er ook soms "last" van. Ik was vorige week op een feest waarbij er deels gebbq't werd. Omdat ik de feestgever in kwestie goed ken - en hij dus weet dat ik vegetariër ben, was er voor mij een quornburger voorzien. Verder at niemand vegetarisch, van de over de 100 genodigden. Er werd dan ook enthousiast gereageerd op het lam dat geserveerd werd; "joepie, lammetje!"  ??? Ik zei er niets van, ben niet van het roepende type over mijn vegetarisme, tot één van de genodigden het nodig vond zijn mening over mijn eetgewoontes te verkondigen. Hij vond dat er al zoveel ellende is in de wereld, dat we alles met beide handen moeten aanpakken, nu of nooit, want zoals het er nu voor staat zal het niet lang meer duren  ??? Ik zei hem dat ik voor mezelf had beslist dat ik geen vlees wilde eten, en dat al meer dan 8 jaar. Hij bleef verdergaan over het feit dat hij het onzin vond dat ik geen stukje vlees at, nu het "toch al" op de bbq lag. Ik zei dat ik mij ongemakkelijk zou voelen bij het idee dieren te eten die hun hele leven geleden hadden, en dat dat mijn persoonlijke keuze was, waar ik trots op ben - niet mee te werken aan deze praktijken. Uiteindelijk werd ons zeer irritant gesprek (het was een single man van achter in de 50 - en die vinden meestal dat ze gelijk hebben, ook al kennen ze er niets van)(ik ben 22 overigens) onderbroken door de feestneus die kwam vragen of mijn burgertje lekker was. (nee, maar ik zei van wel hihi). Ik word er dus soms ook onnozel van; waarom was ik de enige op dat feest die leek te geven om het lot van zoveel vermoorde dieren?

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #3 Gepost op: 03 juni 2011, 13:59:11 »
Ging die irritantie vrijgezel van achter in de vijftig ook van die "leuke" grapjes maken??

"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline IneN

• 873
« Reactie #4 Gepost op: 03 juni 2011, 14:17:32 »
Nee hij was er gewoon van overtuigd dat mensen dieren moésten eten omdat we ons NU die luxe konden permitteren. Ik vond het een vervelend gesprek, want hij was niet van zijn stuk te brengen.

Offline Hega

• 131
« Reactie #5 Gepost op: 03 juni 2011, 14:25:56 »
Zulke mensen lopen er helaas rond en dat stemt mij ook niet echt hoopvol.
Wel besef ik dat ik me hierin niet zo kwetsbaar moet opstellen.
Ik moet bij mijn eigen standpunten blijven en niet zo negatief zijn in mijn manier van denken.
Dat is ook weer een probleem wat bij mezelf ligt.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #6 Gepost op: 03 juni 2011, 14:31:36 »
Nee hij was er gewoon van overtuigd dat mensen dieren moésten eten omdat we ons NU die luxe konden permitteren. Ik vond het een vervelend gesprek, want hij was niet van zijn stuk te brengen.

"Tsja meneer, u bent natuurlijk een stuk ouder dan ik. Gezien uw levensverwachting, moet u het er nog maar even flink van nemen idd".

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #7 Gepost op: 03 juni 2011, 16:39:23 »
:heehee:

Online karl

• 6.375
« Reactie #8 Gepost op: 03 juni 2011, 17:34:44 »
Ah, ik ben zeker zo oud als de irritante vrijgezel, ik verlaat onmiddellijk dit forum en stort mij vol wellust op de ribbetjes  ;D
Neen, ik herken het gevoel van Hega wel dat je zelf bewust probeert te eten, met vermijden van dierenleed en met oog voor de wereldekologie en dat het wat dweilen met de kraan open lijkt, gezien het wereldwijd groeiende vleesverbruik en het in de minderheid zijn ook in je eigen omgeving.
Toch is er, anderzijds, steeds meer bewustwording van het probleem, wat hoopgevend is.
Ook moet je vegetarisch eten niet in de eerste plaats als een soort opoffering, als een miskende goede daad zien, maar gewoon als iets dat bij je past en dat boeiend en lekker is, zoals deze site wil uitstralen.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #9 Gepost op: 03 juni 2011, 18:16:16 »
Zijstraatje: hebben jullie ook moeite met barbecue's? En dan bedoel ik dus echt vlees, vlees en nog eens vlees en voor de sjeu is er een stokbrood met kruidenboter.
Ik wel, ieder jaar bij schoonfamilie en ik ga niet. Ik vind het schokkend om mensen (vaak met toch aanzienlijk overgewicht) het ene na het andere stuk dood dier naar binnen te zien proppen. En na afloop blijft er heel veel over dat weggemieterd wordt, want ja er moet natuurlijk wel genoeg zijn  ::)

Offline Hega

• 131
« Reactie #10 Gepost op: 03 juni 2011, 20:15:44 »
Met barbequen heb ik echt veel moeite gekregen.
Het feit dat het echt vlees, vlees en nog eens vlees is staat mij helemaal tegen.
Wat ik al eerder aangaf; heel soms eet ik bij het avondeten ook nog weleens biologisch vlees, maar zo weinig mogelijk.
Bij barbequen is er gewoon een overkill aan vlees (wat haantje ook al schrijft) en dat hoeft voor mij gewoon niet.
Ook al zou het biologisch vlees zijn, dan heb ik er nog moeite mee.
Ook vanwege het feit dat bij het eten bij barbequen altijd de nadruk ligt op vlees en dat ik het erg eenzijdig vind.

Nog een zijstraatje.
Ik heb ooit eens gegourmet en daarbij had ik een setje vleesvervangers.
Dat vond ik nou wel weer erg passend.
Zou trouwens ook kunnen bij de barbeque.
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2011, 20:26:36 door Hega »

Offline IneN

• 873
« Reactie #11 Gepost op: 04 juni 2011, 05:05:53 »

"Tsja meneer, u bent natuurlijk een stuk ouder dan ik. Gezien uw levensverwachting, moet u het er nog maar even flink van nemen idd".

:thumbsup:

Offline Pina

« Reactie #12 Gepost op: 04 juni 2011, 07:50:53 »
Ik vond het vooral in het begin, toen ik over ben gegaan op vegatarisch eten, lastig. Omdat je dan iedereen duidelijk moet maken dat je geen vlees eet. Maar nu houden mensen er rekening mee en krijg ik niet meer van die irritante vragen.
En hoe ik hier mee om ga? Kijk wat een ander doet is zijn verantwoordelijkheid. Dat ik besluit om geen vlees/vis te willen eten dat is mijn keuze en het maakt mij niet zoveel uit wat een ander er van vindt. Ik hoop dat we ooit in de meerderheid komen ;). Ik vind het nu juist goed dat mensen eigen keuzes maken en niet alleen maar met de groep meegaan omdat dat nu eenmaal normaal is.

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #13 Gepost op: 05 juni 2011, 17:50:54 »
Daar heb ik nu nooit last van gehad, het gevoel om tot een "minderheid" te behoren. Je kan altijd wel iets hebben wat een meerderheid van je directe omgeving, je wijk, je stad, je land, je werelddeel, niet heeft.
Meegaan met de meerderheid heb ik eigenlijk zelden gedaan. Een meerderheid, hoe democratisch ook, behoeft niet altijd positief te zijn.

Verder moet ik eens een gesprek hebben met mijn buren. Ze moeten me waarschuwen als ze weer eens een crematie hebben. Nu moest ik in allerijl de ramen dicht doen.

Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #14 Gepost op: 05 juni 2011, 18:06:47 »
Verder moet ik eens een gesprek hebben met mijn buren. Ze moeten me waarschuwen als ze weer eens een crematie hebben. Nu moest ik in allerijl de ramen dicht doen.
;D

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #15 Gepost op: 05 juni 2011, 19:11:15 »
Ik denk dat vegetariers en carnivoren beiden liever geen preken horen of zich willen verantwoorden over wat ze wel of niet eten. Daarom gooi ik het liever op de overeenkomsten in de vorm van lekker eten om mensen zo te laten zien dat het ook minder kan met vlees. Juist door erover te zeuren plaats je jezelf in die uitzonderingspositie. En zeg nou zelf, jij vindt het toch ook niet gezellig als die carnivoren weer zo nodig moeten horen waarom jij geen vlees wil eten en zij zich daar weer lekker tegen gaan lopen verweren met Darwinistische argumenten.

Niet dat ik het niet begrijp wat je graag zou willen bereiken en dat het vervelend is om mensen hele kiloknallers weg te zien werken. Je hebt het beste voor, zorg er alleen wel voor dat het ook zo overkomt.

Bij een bbq zorg je gewoon zelf voor lekkere alternatieven als tegenhanger. Ik durf te wedden dat als jij een maiskolf met wat citroenboter zit af te kluiven, mensen eerder geneigd zijn om dat ook eens te proberen. Djooois had laatst ook succes met tempeh op een bbq. Heb je al in de kookafdeling van het forum gekeken trouwens? Daar staan veel vegetarische en veganistische recepten voor op de bbq, ook die tempehdingen.

Sin chile, no tiene chiste!

« Reactie #16 Gepost op: 06 juni 2011, 09:46:33 »
Hm, je kan er ook trots op zijn, tot een mooie minderheid te mogen behoren. Maar misschien is dat voor mij wat makkelijker gezegd, als ex-punk en dienstweigeraar ;) Voor Janientje met de pet is de scheidingslijn wat voelbaarder, denk ik.

Over dat bbq zijstraatje: als je van 3 kanten bestookt (gestookt?) wordt, zoals in dit seizoen maar al te vaak voorkomt, dan is het erg moeilijk om niet die ene cd op te zetten met vrolijke geluidjes van de dierenslacht (repeat all)

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #17 Gepost op: 06 juni 2011, 15:48:02 »
Waahaarheen leidt de weg die wij moehoeten gaan..... :hungry:
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

« Reactie #18 Gepost op: 06 juni 2011, 16:42:51 »
Waahaarheen leidt de weg die wij moehoeten gaan..... :hungry:

A la Herman Finkers? Ik bedoel inclusief op een groot projectiescherm?
« Laatst bewerkt op: 06 juni 2011, 16:51:35 door Herm@ñdad »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline greet

• 2.671
« Reactie #19 Gepost op: 06 juni 2011, 17:05:34 »
 :heehee:
Gingen niet alle wegen naar Rome?

Maar het is inderdaad lastig, als je aan de 1 hebt uitgelegd waarom je veggie bent dat de volgende ook zijn mening heeft, die dan luidkeels wordt aangevuld door nummer 3, en dat dan een hele avond lang...
Halloooo, ik heb ook nog andere en veel leukere dingen te doen op een tuinfeest dan vlees/geen vlees discussies met mensen te voeren die toch overtuigd gaan blijven van hun eigen gelijk.
Goed, ik wil gerust uitleg geven, maar als dat hét topic van de avond is, vind ik er wat over misschien.