Nou ja, het ligt allemaal wel wat genuanceerder, en dat weet je zelf ook wel. Die epidemiologen hebben niet zo maar wat bedacht, maar hebben - zo goed en zo kwaad als het ging - .
Kom op, je moet me niet met Fleur Agema vergelijken, ondanks het feit dat we het een en ander gemeen hebben. Ik denk namelijk dat de stap van "veel jonge vrouwen" naar "saladegroenten" echt niet met statistiek gezet kan worden.
Het is natuurlijk altijd mogelijk dat een op basis van statistiek gedane uitspraak onwaar blijkt te zijn, maar ik denk dat niemand zich er aan wil wagen om alleen met een uitschieter in het aantal ziektegevallen onder vrouwen van 20-30 en een databaseje waarin staat dat vrouwen van die leeftijd aanmerkelijk meer salade eten de uitspraak durft te doen dat het door saladegroenten komt. Ik zou ook denken dat
een aantal heel veel van die jonge vrouwen die aanspreekbaar waren eens is gevraagd wat ze zoal hebben gegeten. En bij welke supermarkt ze hun eten kopen. En of ze toevallig dan een bepaalde kant-en-klaar salade heel erg lekker vinden. Dan zou ik het leggen van het verband stukken beter kunnen begrijpen. Maar dan begrijp ik dus niet waarom er in het algemeen voor saladegroenten gewaarschuwd wordt. Dat zou ik wel kunnen begrijpen hoor, want stel je zegt dat het de Aldi was, en het was de Aldi niet, nou, dan zit je met een mooie claim aan je broek. Beter het zekere voor het onzekere nemen en maar alles onzeker verklaren. Door bij elke uitspraak en aanname een extra veiligheidsmarge in te bouwen wordt in het apparaat zo van een vrij gelokaliseerd probleem een probleem gemaakt dat een hele sector beslaat. Om aan de veilige kant te zitten.
Voor hetzelfde geld was het gewoon een vieze deurknop op het stationstoilet (de dames) van Hamburg. Iemand aan de schijterij.