Waarom zou het niet redelijk zijn, anders dan voor de komkommerteler?
Omdat, zoals ik al aanvoer, de beslissing om de komkommer te laten staan niet op redelijke gronden plaatsvindt. Want op redelijke gronden is er geen reden aan te nemen dat het probleem dat in Noord-Duitsland bestaat ook hier bestaat. Dat heeft te maken met het feit dat het probleem nog steeds beperkt is tot Noord-Duitsland, wat er op duidt dat generalisatie naar heel Duitsland, of haar buurlanden, of Europa, of de wereld ten onrechte is. Er is geen reden om van een probleem met een paar komkommers een probleem met ALLE komkommers te maken. Dat het nu in Noord-Duitsland plaatsvindt toont aan dat het overal
zou kunnen plaatsvinden, maar niet dat het overal plaatsvindt. Het had ook al eerder plaats kunnen vinden. Het kan ook nooit meer plaatsvinden. Die onzekerheid probeert men nu te bezweren met de magische handeling van het doordraaien en in de aanbieding gooien van komkommers. Het heeft niks te maken met op basis van feiten en afgewogen overwegingen een rationele beslissing te maken. Wat ga je anders eten? Denk je dat er daar geen freak accident mee kan plaatsvinden waardoor er een XYZ-bacterie op kan komen? Ja, maar dat weet je niet. Of dat is niet onder je aandacht. Dus het bestaat niet. En dit wordt groter gemaakt dan het is.
En nee, ik ga nu niet ineens komkommers kopen om te bewijzen dat ik gelijk heb met mijn redelijkheid
Wat is dit trouwens voor een land dat we hier per jaar per hoofd van de bevolking 1000 komkommers telen?