Vegatopia Forum

Ehec

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.446
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Ehec
« Reactie #60 Gepost op: 02 juni 2011, 01:18:14 »
Ondertussen begint zich toch een vrij verontrustend beeld bijeen te puzzelen. [...]
Want het zijn helemaal geen spaanse komkommers die de EHEC bacterie overbrengen. [...]
Dus. Hoe komen we daarbij? Ergens hebben een stelletje epemiodologen bij elkaar gezeten en bedacht dat er wel heel veel jonge vrouwen in het ziekenhuis lagen met nierfalen. Wat eten jonge vrouwen? Sla natuurlijk, om af te vallen enzo! Dus: het zijn saladegroenten! Laten we ze allemaal eens bekijken. O! Er zit E. coli op spaanse komkommers! Ehec is een E. coli! Dat zou het wel eens kunnen zijn! Dagen later: o nee, toch niet. maar dat hoort niemand meer.
Nou ja, het ligt allemaal wel wat genuanceerder, en dat weet je zelf ook wel. Die epidemiologen hebben niet zo maar wat bedacht, maar hebben - zo goed en zo kwaad als het ging - . En dat zonder appels met koeien te vergelijken. Maar blijkbaar hadden ze het toch mis, en dat is best verontrustend. En ondertussen zit men wel met de handen in het haar. En aangezien ik noodgedwongen in Noord-Duitsland mijn inkopen doe, speel ik op veilig.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ehec
« Reactie #61 Gepost op: 02 juni 2011, 10:42:23 »
Wat ik opvallend vind is dat het beeld bij komkommers en groenten blijft hangen. Wat ik ergens mis is de discussie over antibiotica gebruik. (Hier verwacht ik dat niet zo. Maar ook elders heb ik er nog niet veel over gezien).
Zo.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Ehec
« Reactie #62 Gepost op: 02 juni 2011, 11:18:22 »
Nou ja, het ligt allemaal wel wat genuanceerder, en dat weet je zelf ook wel. Die epidemiologen hebben niet zo maar wat bedacht, maar hebben - zo goed en zo kwaad als het ging - .
Kom op, je moet me niet met Fleur Agema vergelijken, ondanks het feit dat we het een en ander gemeen hebben. Ik denk namelijk dat de stap van "veel jonge vrouwen" naar "saladegroenten" echt niet met statistiek gezet kan worden.

Het is natuurlijk altijd mogelijk dat een op basis van statistiek gedane uitspraak onwaar blijkt te zijn, maar ik denk dat niemand zich er aan wil wagen om alleen met een uitschieter in het aantal ziektegevallen onder vrouwen van 20-30 en een databaseje waarin staat dat vrouwen van die leeftijd aanmerkelijk meer salade eten de uitspraak durft te doen dat het door saladegroenten komt. Ik zou ook denken dat een aantal heel veel van die jonge vrouwen die aanspreekbaar waren eens is gevraagd wat ze zoal hebben gegeten. En bij welke supermarkt ze hun eten kopen. En of ze toevallig dan een bepaalde kant-en-klaar salade heel erg lekker vinden. Dan zou ik het leggen van het verband stukken beter kunnen begrijpen. Maar dan begrijp ik dus niet waarom er in het algemeen voor saladegroenten gewaarschuwd wordt. Dat zou ik wel kunnen begrijpen hoor, want stel je zegt dat het de Aldi was, en het was de Aldi niet, nou, dan zit je met een mooie claim aan je broek. Beter het zekere voor het onzekere nemen en maar alles onzeker verklaren. Door bij elke uitspraak en aanname een extra veiligheidsmarge in te bouwen wordt in het apparaat zo van een vrij gelokaliseerd probleem een probleem gemaakt dat een hele sector beslaat. Om aan de veilige kant te zitten.

Voor hetzelfde geld was het gewoon een vieze deurknop op het stationstoilet (de dames) van Hamburg. Iemand aan de schijterij.
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2011, 11:34:10 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ehec
« Reactie #63 Gepost op: 02 juni 2011, 22:12:49 »
Ik heb het idee dat de vleesindustrie hier een hand boven het hoofd wordt gehouden, of dat zij trachten uit de berichten te blijven, maar ik denk dat zij - inderdaad opnieuw - er weer voor iets tussen zitten. Als het niet de groenten zijn, dan is het iets anders. En dat is dan hoogstwaarschijnlijk vlees. In "Eating Animals" die ik nu aan het eindigen ben, wordt uitvoerig beschreven hoe de WHO wacht op een nieuwe pandemie veroorzaakt door vogels (kippen e.d.) en varkens. Een gemuteerde vorm van de vorige relatief weinig slachtoffers makende fluenza. De ziektes worden verspreid in de meest verregaande vorm (vb de uitwerpselen van de enorme hoeveelheid "geproduceerde" dieren; het moet ergens naartoe. Dus deze stoffen komen in de lucht, waterwegen en de grond terecht. Uiteindelijk zijn we gedoemd een gigantische pandemie te ondergaan. Ik heb het gevoel dat dit het begin is, maar ik kan natuurlijk mis zijn).

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.446
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Ehec
« Reactie #64 Gepost op: 02 juni 2011, 23:47:42 »
Nou ja, het ligt allemaal wel wat genuanceerder, en dat weet je zelf ook wel. Die epidemiologen hebben niet zo maar wat bedacht, maar hebben - zo goed en zo kwaad als het ging - .
Kom op, je moet me niet met Fleur Agema vergelijken, ondanks het feit dat we het een en ander gemeen hebben.
Eh, dat filmpje sloeg niet op jou, hoor  ;)

En vandaag kwam dus het nieuws uit dat de bacterie een kruising van twee al bekende ecoli-bacteriën is, met nog een snufje "Serotyp O104:H4", dat blijkbaar weinig voorkomt en agressief is. Of zoiets.

De Spaanse komkommer is onschuldig tot het tegendeel wordt bewezen, maar in Noord-Duitsland zijn rauwe komkommer, tomaat en sla voorlopig nog taboe. Rusland doet nog een stukje hysterischer en doet Europese groenten in de ban, wat Brussel niet leuk vindt.

@IneN: het verband tussen ehec en de vleesindustrie lijkt inderdaad aanwezig (drijfmest?), maar dat is vooralsnog speculatie. Was 'Eating Animals' toch de moeite waard? De paar bladzijden die ik in de boekhandel heb gelezen, waren mij iets te betweterig, 'foeriaans'.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Ehec
« Reactie #65 Gepost op: 03 juni 2011, 00:37:07 »
De Spaanse komkommer is onschuldig tot het tegendeel wordt bewezen, maar in Noord-Duitsland zijn rauwe komkommer, tomaat en sla voorlopig nog taboe.
Maar er is getest, en getest, en niks gevonden op komkommers. Toch?

Ik vind trouwens dat speculeren over dat het dan wel vlees zal zijn geweest wel een beetje te cru gelijk willen hebben als vegetarier.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Re:Ehec
« Reactie #66 Gepost op: 03 juni 2011, 00:52:05 »
Toch vind ik het vreemd dat niet alle komkommers geruimd zijn.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ehec
« Reactie #67 Gepost op: 03 juni 2011, 02:21:01 »
De Spaanse komkommer is onschuldig tot het tegendeel wordt bewezen, maar in Noord-Duitsland zijn rauwe komkommer, tomaat en sla voorlopig nog taboe.
Maar er is getest, en getest, en niks gevonden op komkommers. Toch?


Vorige week toch? Op 3 Spaanse komkommers en 1 van onbekende oorsprong.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ehec
« Reactie #68 Gepost op: 03 juni 2011, 08:44:07 »
De Spaanse komkommer is onschuldig tot het tegendeel wordt bewezen, maar in Noord-Duitsland zijn rauwe komkommer, tomaat en sla voorlopig nog taboe.
Maar er is getest, en getest, en niks gevonden op komkommers. Toch?
Vorige week toch? Op 3 Spaanse komkommers en 1 van onbekende oorsprong.
Dat dachten de onderzoekers eerst, maar bij nader inzien toch niet.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Re:Ehec
« Reactie #69 Gepost op: 03 juni 2011, 08:50:21 »

Kennelijk is er wel iets mee aan de hand. Misschien moet je het als doodnormaal afdoen dat er Ehec-bacteriën zijn aangetroffen, al zijn het dan net iets andere, maar daar hoeft het publiek dan kennelijk niet van op de hoogte te zijn.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Ehec
« Reactie #70 Gepost op: 03 juni 2011, 09:47:27 »
De Spaanse komkommer is onschuldig tot het tegendeel wordt bewezen, maar in Noord-Duitsland zijn rauwe komkommer, tomaat en sla voorlopig nog taboe.
Maar er is getest, en getest, en niks gevonden op komkommers. Toch?
Vorige week toch? Op 3 Spaanse komkommers en 1 van onbekende oorsprong.
Dat dachten de onderzoekers eerst, maar bij nader inzien toch niet.
Ze hadden dus op komkommers iets gevonden wat Ehec zou kunnen zijn omdat het een E. Coli bacterie was en Ehec een E. Coli variant is. Maar het is makkelijker om te bepalen welke soort bacterie het is dan welke varieteit in die soort het is. Ik denk dat het het verschil is tussen een kweekje opzetten en kijken welke vorm de kolonies onder de microscoop hebben, en dan vervolgens het DNA van die kweekjes analyseren. Dat kost dan meer tijd, in de tussentijd worden de tussentijdse bevindingen maar even naar buiten gebracht (want het publiek mag dat best wel weten) maar worden die bevindingen behoorlijk verkeerd begrepen door voornoemd publiek. Waardoor we nu mensen paranoia zien doen over alle komkommers en het feit dat we als publiek in het duister worden gehouden.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Re:Ehec
« Reactie #71 Gepost op: 03 juni 2011, 10:24:35 »
De op komkommers aangetroffen bacteriën zijn wel degelijk een Ehec-variant, maar niet de gevaarlijke variant O104.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Ehec
« Reactie #72 Gepost op: 03 juni 2011, 11:02:13 »
Bovendien komt EHEC wel meer voor, hoor, ik heb al een een geval persoonlijk gekend; en ik heb maar eventjes op die diensten gestaan... Maar dat was gelukkig niet een gevaarlijke vorm (denk ik toch, al weet je dat natuurlijk nooit, maar de spruit die het had is er zonder veel schade vanaf gekomen).
Daarom moet je ook oppassen, denk ik, niet alle EHEC is die EHEC.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ehec
« Reactie #73 Gepost op: 03 juni 2011, 12:31:49 »
Nou ja, het ligt allemaal wel wat genuanceerder, en dat weet je zelf ook wel. Die epidemiologen hebben niet zo maar wat bedacht, maar hebben - zo goed en zo kwaad als het ging - .
Kom op, je moet me niet met Fleur Agema vergelijken, ondanks het feit dat we het een en ander gemeen hebben.

@IneN: het verband tussen ehec en de vleesindustrie lijkt inderdaad aanwezig (drijfmest?), maar dat is vooralsnog speculatie. Was 'Eating Animals' toch de moeite waard? De paar bladzijden die ik in de boekhandel heb gelezen, waren mij iets te betweterig, 'foeriaans'.

Ook @ Christaan; ik hoop gewoon dat de onderzoekers zich nu niet enkel gaan spitsen op groenten, want zoals het verleden al heeft aangetoond, en wat voor in de toekomst wordt verwacht, is het niet onwaarschijnlijk dat het van de slachtindustrie afkomstig is. Gewoon geen ogen sluiten.

Ik moet nog het laatste hoofdstuk lezen van Etaing Animals, maar ik vond het een heel interessant boek. Ik vind Foer 's schrijfstijl bovendien fijn, dus erger me niet aan zijn  betweterigheid - al snap ik wel wat je bedoelt. Het onderzoek van het boek beperkt zich echter tot Amerika. Dat geeft mij kriebels om uit te zoeken hoe het in Be/Nl nu echt gesteld is. Zijn daar boeken van, in de aard als deze van Jonathan Safran Foer? Ik dacht het niet?

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Ehec
« Reactie #74 Gepost op: 03 juni 2011, 12:40:52 »
Het onderzoek van het boek beperkt zich echter tot Amerika. Dat geeft mij kriebels om uit te zoeken hoe het in Be/Nl nu echt gesteld is. Zijn daar boeken van, in de aard als deze van Jonathan Safran Foer? Ik dacht het niet?

Alleen de Knor wordt niet gebruikt: http://www.de-knor.nl/
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Ehec
« Reactie #75 Gepost op: 03 juni 2011, 13:44:12 »
De op komkommers aangetroffen bacteriën zijn wel degelijk een Ehec-variant, maar niet de gevaarlijke variant O104.
Dat is dan wat ik bedoelde: Ze hadden nog geen uitsluitsel, alleen wisten ze wel dat het nog niet uitgesloten was.

Maar weet dat soort subtiele conclusies maar eens correct te vertellen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Ehec
« Reactie #76 Gepost op: 03 juni 2011, 13:57:50 »
Ook @ Christaan; ik hoop gewoon dat de onderzoekers zich nu niet enkel gaan spitsen op groenten, want zoals het verleden al heeft aangetoond, en wat voor in de toekomst wordt verwacht, is het niet onwaarschijnlijk dat het van de slachtindustrie afkomstig is.
Het is best mogelijk ("niet onwaarschijnlijk" is "waarschijnlijk", is mij te stellig) dat het uit de vleesindustrie komt. Het is ook best mogelijk dat het toch van saladegroenten komt. Een andere bron (water, niet goed schoongemaakte openbare toiletten) kunnen ook nog mogelijk zijn. Het lijkt mij dat het sommigen hier op vegatopia mogelijk best wel net iets te welgevallig is dat het van vlees komt.  Maar dat zegt dus niks over of het ook van vlees komt. Het is ook best wel mogelijk dat "ons eten" ook niet zo gezond is.

Ik mag toch hopen dat ook vlees wordt onderzocht. Als ik er wat in Duitsland over te zeggen had (en het zullen echt niet alleen de onderzoekers zijn die daar wat over te zeggen hebben) dan zou dat zeker gebeuren.

Maar goed, hoeveel voedingsmiddelen moet je dan nazoeken? Je moet ergens beginnen, je hoopt dat je een redelijke keuze maakt op basis van beperkte feiten (tenzij ze kassarollen van supermarkten naast mobielgegevens van zieken en hun pinbetalingen zijn gaan leggen op enorme schaal, maar dat kan alleen maar met een druk op de knop in van die amerikaanse series toch?) en dan trek je je conslusies maar wat breder om aan de zekere kant te zitten.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ehec
« Reactie #77 Gepost op: 03 juni 2011, 14:05:15 »
Ik ben eens benieuwd waar ze gaan uitkomen. En ik hóóp eigenlijk dat het niet afkomstig is van dieren, want dan worden deze weer gedumpt zoals ze nu met die Spaanse komkommers doen.

Ik bedoel wel degelijk "niet onwaarschijnlijk", als in het is goed mogelijk, maar niet "waarschijnlijk" :) Euh... Tja ;)

Re:Ehec
« Reactie #78 Gepost op: 03 juni 2011, 14:34:50 »
Dat is dan wat ik bedoelde: Ze hadden nog geen uitsluitsel, alleen wisten ze wel dat het nog niet uitgesloten was.

Zie het dan van de andere kant: zolang dat uitsluitsel er niet is kan men moeilijk adviseren dat er niets aan de hand is. Als er dan nog maar één enkel additioneel ziektegeval bijkomt verdwijnt alle vertrouwen in het (waarschuwings)systeem op slag in zijn geheel, dan kan je beter te voorzichtig zijn in wat je naar buiten brengt.

Dat het vervolgens van een plaatselijk probleem uitwaaiert tot iets wereldwijds, dat kun je de betreffende onderzoeksinstituten en andere Behörden ook niet verwijten.
En van de pers kan je uiteraard ook alleen maar verdere paniekmakerij verwachten.

Hoe stel jij je voor dat er gereageerd had moeten worden?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re:Ehec
« Reactie #79 Gepost op: 05 juni 2011, 17:24:52 »
Spruitjes zijn de nieuwe boosdoener.
Gelukkig maar, want die hoef ik niet zo vaak te eten als sla, tomaatjes en komkommer, bovendien eet ik spruitjes nooit rauw. Wat dus de vraag oproept: zijn er dan zoveel mensen die die dingen rauw eten? Of hoe krijg je het anders voor elkaar via spruitjes besmet te raken?
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2011, 17:42:02 door Herm@ñdad »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner