Vegatopia Forum

Ehec

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ehec
« Reactie #40 Gepost op: 30 mei 2011, 18:22:58 »
Tot nu toe at ik ook gewoon nog steeds sla, tomaat en komkommer maar ik vind het vervelend dat het zo lang duurt voordat er wat meer bekend is over de oorzaak en de herkomst van de spullen.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Ehec
« Reactie #41 Gepost op: 30 mei 2011, 18:41:02 »
Behalve dan dat de supermarkten de komkommer massaal in de aanbieding doen  ::).

Vond het wel een beetje cru toen ik ze zag bij AH ja ;)

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Ehec
« Reactie #42 Gepost op: 30 mei 2011, 18:42:54 »
Het enige wat ik met zekerheid heb gehoord waren die spaanse komkommers. Maar iedereen eet nu helemaal geen komkommers meer, zo ongeveer. Vooralsnog lijkt het probleem gelokaliseerd te zijn in Duitsland (ook al komt wat het ook veroorzaakt mogelijk uit een ander land via een fabriek waar dan ook in Duitsland). Het lijkt er gewoon op dat er ergens met een productielot iets is misgegaan en dat dat allemaal dus in Hamburg terecht is gekomen. Geen enkele reden dus om opeens hier panisch te worden. Ook al zou het zomaar ooit ook eens hier kunnen gebeuren. Je steekt toch ook nog steeds gewoon de straat over?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Ehec
« Reactie #43 Gepost op: 30 mei 2011, 18:49:00 »
Zelf heb ik er nog niets om gelaten. Maar ik ben ook niet zo'n grote komkommerfan ofzo.

Re:Ehec
« Reactie #44 Gepost op: 30 mei 2011, 18:50:41 »
Je steekt toch ook nog steeds gewoon de straat over?

Hoezo? Zou ik op straat ineens over die komkommers kunnen struikelen of zo?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Ehec
« Reactie #45 Gepost op: 30 mei 2011, 18:59:29 »
Je steekt toch ook nog steeds gewoon de straat over?

Hoezo? Zou ik op straat ineens over die komkommers kunnen struikelen of zo?
Ik verwacht het niet, maar om het zekere voor het onzekere te nemen zou ik het maar niet uitsluiten.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ehec
« Reactie #46 Gepost op: 30 mei 2011, 19:06:56 »
Je steekt toch ook nog steeds gewoon de straat over?

Hoezo? Zou ik op straat ineens over die komkommers kunnen struikelen of zo?
Ik verwacht het niet, maar om het zekere voor het onzekere te nemen zou ik het maar niet uitsluiten.
Nee, joh, het is een tram vol snoskommers waar je dan onder komt  ;D
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ehec
« Reactie #47 Gepost op: 30 mei 2011, 19:09:16 »
mensen die geen goede hygiëneregels op zichzelf toepassen In die categorie zal ik wel passen, aangezien ik fruit en groente vaak niet was voordat ik het(rauw) eet... Maar in hoeverre heeft het wassen van een besmette komkommer nut als je dat met lauw water doet? En zo'n bacterie zit toch ook meteen met je hand, op het snijbord/aanrechtblad en op andere spullen waar de komkommer tegenaan ligt??

Ik denk dat ze met name bedoelen dat je je handen wast als je van de pot afkomt (er zijn echt nog steeds veel mensen die dat niet doen) en je handen wast voordat je gaat koken. En ook tussendoor je handen wast als je aan bepaalde mogelijke enge dingen (rauw vlees, rauw ei en daarna je groen dat je rauw gaat eten) zit.
En als je stukjes peterselie of deeg aan/onder je nagels hebt zitten, dat je dat ook met de nagelborstel wast. En aparte snijplank en gereedschap voor groente en vlees, maar dat is in een vegetarisch huishouden minder van toepassing natuurlijk.

Ik heb de komkommer die op het hoofdgerecht voor morgen gaat maar geschild. Normaal was ik hem alleen, maar nu voor de zekerheid ook maar geschild dus. Ik krijg morgen een kind van 4 even op visite, maar die lust normaal toch niets en ik twijfel of hij mn huzarenschotel wel gaat eten.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Ehec
« Reactie #48 Gepost op: 30 mei 2011, 19:20:25 »
Ik ga bijna weer in morfische velden geloven...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ehec
« Reactie #49 Gepost op: 30 mei 2011, 19:21:36 »
Je steekt toch ook nog steeds gewoon de straat over?

Hoezo? Zou ik op straat ineens over die komkommers kunnen struikelen of zo?

Ben je wel ingeënt tegen tetanus? ;)



Re:Ehec
« Reactie #50 Gepost op: 30 mei 2011, 20:37:58 »
Je steekt toch ook nog steeds gewoon de straat over?

Hoezo? Zou ik op straat ineens over die komkommers kunnen struikelen of zo?

Ben je wel ingeënt tegen tetanus? ;)


Zijn die verrotte komkommers ook al verantwoordelijk voor tetanus dan?
M'n laatste tetanusprik... even denken... In ieder geval 25 jaar geleden. M'n laatste prik überhaupt: eerder 25 dan 20 jaar geleden. De tandarts even niet meegeteld.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ehec
« Reactie #51 Gepost op: 30 mei 2011, 22:53:09 »
Ik bedoelde het struikelen op straat.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Ehec
« Reactie #52 Gepost op: 30 mei 2011, 23:23:06 »
En ik bedoelde aangereden worden, wat ongeveer een zelfde kans is als een ehec-komkommer (als het dat al is) te eten te krijgen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Re:Ehec
« Reactie #53 Gepost op: 30 mei 2011, 23:49:55 »
Maar da's vooralsnog een aanname waarvan de redelijkheid nog niet zo duidelijk is. Hoewel er wel wat aanwijzingen (lijken te) zijn, komt het toch vooral op me over als statistische koffiedikkijkerij. Misschien hebben we nog maar het topje van de ijsberg gezien. (Voor alle duidelijkheid en hondentrompet: niet om paniek te zaaien, maar for the sake of argument.)

Bovendien is het risico om iets ernstigs op te lopen door een komkommer te nuttigen (gesteld dat die komkommer inderdaad de oorzaak is) met zo ongeveer een factor oneindig toegenomen in een paar weken tijd.
Voorzover ik weet is het risico van het straatoversteken bij benadering steeds even groot, verschillen door weersomstandigheden niet meegeteld, en ben ik met dat risico vertrouwd. En als we dat laatste dynamische risico wel gaan meewegen: glad wegdek maakt me wel degelijk voorzichiger in het verkeer.

En tenslotte kan ik bijzonder gemakkelijk tijdelijk vermijden een komkommer te eten, maar bij het oversteken van de straat ligt dat toch iets lastiger. Zeker als het over een langere periode gaat. Want ik mag toch aannemen dat het risico van die komkommer wel weer verdwijnen zal, en dat van aangereden worden niet. Dat zal eerder gaan toenemen bij het vorderen van de leeftijd.
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2011, 00:45:26 door Herm@ñdad »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Ehec
« Reactie #54 Gepost op: 31 mei 2011, 08:36:23 »
Er wordt hier de hele tijd gesproken over komkommers alsof opeens alle komkommers besmet zijn. Dat is gewoon echt niet zo, dan had heel de wereld nu lam gelegen. Voorzover te overzien valt is er ergens iets met waarschijnlijk komkommers misgegaan en zijn al die komkommers in Noord-Duitsland beland.

Al er structureel iets miszat gaat de redenatie dat komkommers even tijdelijk vermeden moeten worden gaat niet op. De kans is dan best groot dat er in de toekomst weer hetzelfde plaats kan vinden. En 14 doden en honderden ziekenhuisopnamen lijkt veel, maar het is eigenlijk een best wel beperkt probleem. Dat getuigt er juist van dat er structureel niks mis zit. Ik begreep dat een beetje komkommerteler nu honderdduizenden komkommers in zijn opslag heeft liggen verkommeren, dat zegt wel wat over de aantallen die bij één teler vandaan kunnen komen. Het hoeft dus ook maar echt één teler te zijn geweest waar iets is mis gegaan.

De enige reden waarom iedereen die niet in Noord-Duitsland woont komkommers mijdt als de pest is magisch denken.

Echt, als het Noord-Italie was geweest hadden we hier niet gediscussieerd. Terwijl die komkommers daar net zo goed bij de buurman van onze komkommerteler vandaan hadden kunnen komen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Ehec
« Reactie #55 Gepost op: 31 mei 2011, 08:38:32 »
Maar da's vooralsnog een aanname waarvan de redelijkheid nog niet zo duidelijk is. Hoewel er wel wat aanwijzingen (lijken te) zijn, komt het toch vooral op me over als statistische koffiedikkijkerij. Misschien hebben we nog maar het topje van de ijsberg gezien. (Voor alle duidelijkheid en hondentrompet: niet om paniek te zaaien, maar for the sake of argument.)
Dat is nou precies wat ik bedoel. De focus komt op één onbekend risico te liggen terwijl we dagelijks honderden andere risico's lopen waar we niet eens van af weten. Vervolgens zijn we heel erg bezig om mentaal dat ene risico af te schermen terwijl we de anderen gewoon blijven lopen zonder dat we er een moment over nadenken dat ze er ook maar zouden kunnen zijn. Is dat redelijk?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Re:Ehec
« Reactie #56 Gepost op: 31 mei 2011, 08:45:16 »
Waarom zou het niet redelijk zijn, anders dan voor de komkommerteler?
Je kan het wel magisch denken noemen, maar als het nou werkelijk helemaal geen moeite of enige vorm van een offer vraagt om ze in de winkel te laten liggen, je er zelfs niet bij na hoeft te denken? Natuurlijk is het hypocriet als je, zodra je de appie uitloopt, wel een sigaretje opsteekt.
En daarbij dus, de werkelijke omvang en oorzaak zullen in de loop van een paar weken duidelijk moeten worden.
Ik kan me nog discussies herinneren over het geforceerd invoeren van de fietsreflectoren, een verkeersmaatregel die buitenproportioneel duur was gezien het aantal levens dat daarmee bespaard zouden worden - misschien nog minder dan bij deze 'reële' komkommerdreiging. Wat is redelijk?
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2011, 08:51:34 door Herm@ñdad »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Ehec
« Reactie #57 Gepost op: 01 juni 2011, 11:46:54 »
Waarom zou het niet redelijk zijn, anders dan voor de komkommerteler?
Omdat, zoals ik al aanvoer, de beslissing om de komkommer te laten staan niet op redelijke gronden plaatsvindt. Want op redelijke gronden is er geen reden aan te nemen dat het probleem dat in Noord-Duitsland bestaat ook hier bestaat. Dat heeft te maken met het feit dat het probleem nog steeds beperkt is tot Noord-Duitsland, wat er op duidt dat generalisatie naar heel Duitsland, of haar buurlanden, of Europa, of de wereld ten onrechte is. Er is geen reden om van een probleem met een paar komkommers een probleem met ALLE komkommers te maken. Dat het nu in Noord-Duitsland plaatsvindt toont aan dat het overal zou kunnen plaatsvinden, maar niet dat het overal plaatsvindt. Het had ook al eerder plaats kunnen vinden. Het kan ook nooit meer plaatsvinden. Die onzekerheid probeert men nu te bezweren met de magische handeling van het doordraaien en in de aanbieding gooien van komkommers. Het heeft niks te maken met op basis van feiten en afgewogen overwegingen een rationele beslissing te maken. Wat ga je anders eten? Denk je dat er daar geen freak accident mee kan plaatsvinden waardoor er een XYZ-bacterie op kan komen? Ja, maar dat weet je niet. Of dat is niet onder je aandacht. Dus het bestaat niet. En dit wordt groter gemaakt dan het is.

En nee, ik ga nu niet ineens komkommers kopen om te bewijzen dat ik gelijk heb met mijn redelijkheid ::)

Wat is dit trouwens voor een land dat we hier per jaar per hoofd van de bevolking 1000 komkommers telen?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ehec
« Reactie #58 Gepost op: 01 juni 2011, 14:41:38 »
In de groentetas van vandaag zat ook al een briefje: voorlopig geen groente uit Spanje, goed wassen en koken. Ik hou van sla en rauw enz. dus voor mijn gemoedrust was ik wel een beetje beter en verder eet ik het gewoon.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Ehec
« Reactie #59 Gepost op: 01 juni 2011, 19:07:37 »
Ondertussen begint zich toch een vrij verontrustend beeld bijeen te puzzelen. Niet verontrustend in de zin dat het allemaal erger is dan we dachten, nee, verontrustend in de zin dat we de hele tijd alleen maar aan het speculeren zijn geweest en dat ondertussen daardoor wel komkommerboeren het schip in dreigen te gaan als ze geen overheidshulp krijgen.

Want het zijn helemaal geen spaanse komkommers die de EHEC bacterie overbrengen.

http://www.forbes.com/feeds/ap/2011/06/01/general-eu-contaminated-vegetables-europe_8494457.html
http://www.freshplaza.com/news_detail.asp?id=81284

Dus. Hoe komen we daarbij? Ergens hebben een stelletje epemiodologen bij elkaar gezeten en bedacht dat er wel heel veel jonge vrouwen in het ziekenhuis lagen met nierfalen. Wat eten jonge vrouwen? Sla natuurlijk, om af te vallen enzo! Dus: het zijn saladegroenten! Laten we ze allemaal eens bekijken. O! Er zit E. coli op spaanse komkommers! Ehec is een E. coli! Dat zou het wel eens kunnen zijn! Dagen later: o nee, toch niet. maar dat hoort niemand meer.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.