Vegatopia Forum

Ehec

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

brenda_lelie

Re:Ehec
« Reactie #20 Gepost op: 27 mei 2011, 11:48:26 »
Wachten met wat? Met eten?

Re:Ehec
« Reactie #21 Gepost op: 27 mei 2011, 12:09:59 »
Wachten met het uitbrengen van half gesubstantieerde berichten. Eet smakelijk.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.446
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Ehec
« Reactie #22 Gepost op: 27 mei 2011, 12:12:45 »
Je kan beter wachten tot er echt wat zekerheid is; al dit jojogespeculeer werkt eerder verwarrend dan verhelderend.
Spuit 11 en zo.

Ondertussen stijgt het aantal patiënten nog steeds zorgwekkend. Ik jojo voorlopig dus niet met speculatiesalades.
Gemüse ist mein Fleisch

Aiko

Re:Ehec
« Reactie #23 Gepost op: 27 mei 2011, 13:06:57 »
Als je zo steriel mogelijke groente wil hebben moet je geen biologische nemen. Integendeel, biologische groenten moet je extra goed wassen.

Want?

Re:Ehec
« Reactie #24 Gepost op: 27 mei 2011, 13:12:25 »
Je kan beter wachten tot er echt wat zekerheid is; al dit jojogespeculeer werkt eerder verwarrend dan verhelderend.
Spuit 11 en zo.

Ondertussen stijgt het aantal patiënten nog steeds zorgwekkend. Ik jojo voorlopig dus niet met speculatiesalades.
Sorry, maar jawel. In je eerste bericht haal je er tomaten en paprika bij, terwijl nu de Duitsers zelf zeggen dat het enkel om Gurken gaat (en dat het nog steeds onduidelijk is, helaas, waar de besmetting nou vandaan is gekomen en om wat voor soort partij het gaat etc)
Hoewel goedbedoeld had je beter kunnen volstaan met een kop als: om in de gaten te houden, niet om meteen de nootklok te luiden.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.446
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Ehec
« Reactie #25 Gepost op: 27 mei 2011, 13:24:03 »
Ten eerste, ik zuig de berichten niet uit mijn duim en haal de info ook niet uit de Telegraaf. De Spiegel en het Robert-Kochinstituut staan niet bekend als paniekmakers of onzinverkopers. En ja, er komen elke dag weer nieuwe feiten boven water, dat gebeurt soms als je onderzoek doet.

Ten tweede luid ik ook niet de noodklok, maar schreef:
Zonder paniek te willen zaaien: als je, net als ik, niet altijd de paprika en tomaten voor je salade wast, is het wellicht een goed idee om dat voorlopig wel te doen.

Om in de gaten te houden dus  :P
Gemüse ist mein Fleisch

Re:Ehec
« Reactie #26 Gepost op: 27 mei 2011, 13:46:56 »
Fair enough :)

Ik ben heel benieuwd hoe die besmetting heeft plaatsgevonden - de fascinerende wereld van het drijfmestuitrijden? De Spaanse leverancier beweert onderwijl dat de Gurken bij vertrek uit Spanje nog gezond waren.



Re:Ehec
« Reactie #27 Gepost op: 27 mei 2011, 14:51:44 »
En dat de pallet bij zijn klant was omgevallen, en dat de komkommers te laat verkocht werden.
Is dit nou eigenlijk wat je noemt komkommertijd?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.446
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Ehec
« Reactie #28 Gepost op: 27 mei 2011, 15:15:35 »
Is dit nou eigenlijk wat je noemt komkommertijd?
;D
Gemüse ist mein Fleisch

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ehec
« Reactie #29 Gepost op: 27 mei 2011, 17:35:02 »
De komkommers dienen gewassen en geschild te worden. De schil maakt de komkommer nou juist lekker  :nooo:
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ehec
« Reactie #30 Gepost op: 27 mei 2011, 20:46:58 »
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.446
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Ehec
« Reactie #31 Gepost op: 29 mei 2011, 20:29:33 »
De Ehec breidt zich nog vrolijk uit, maar verder geen nieuwigheden te melden, behalve dan dat de supermarkten de komkommer massaal in de aanbieding doen  ::).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ehec
« Reactie #32 Gepost op: 29 mei 2011, 21:18:57 »
De Ehec breidt zich nog vrolijk uit, maar verder geen nieuwigheden te melden, behalve dan dat de supermarkten de komkommer massaal in de aanbieding doen  ::).

Ik heb er vd week nog 1 gekocht, maar merk dat ik het toch een beetje eng vind.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ehec
« Reactie #33 Gepost op: 29 mei 2011, 22:11:01 »
Daar had vriendje idd. ook last van vanavond. Ik kon hem geruststellen dat ik al de hele week van dezelfde komkommer gegeten heb.
De telers hebben er ook last van.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ehec
« Reactie #34 Gepost op: 29 mei 2011, 22:13:30 »
Is EHEC voornamelijk gevaarlijk voor mensen met immuunproblemen of maakt dat niet uit?

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ehec
« Reactie #35 Gepost op: 30 mei 2011, 17:40:50 »
Van de nos-site: Andere risicogroepen zijn: kinderen onder de vijf jaar, ouderen boven de zestig, mensen die geen goede hygiëneregels op zichzelf toepassen, mensen die in de zorg of met kleine kinderen werken en mensen die op een boerderij werken.

Alleen een beetje vreemd want in het stuk daarvoor worden geen risico groepen genoemd, dus ik weet niet waar dat "Andere.." op slaat.

Hoe gaan jullie er nou mee om? Meestal doe ik niet zoveel met dit soort gevallen maar ik vind het nu toch wat enger, ik heb geen idee wat voor effect zoiets zou hebben op zwangeren, kan er ook niks over vinden verder. Ik las wel dat het nog helemaal niet duidelijk is of wassen en schillen wel zin heeft. Maar ja, om nou voorlopig geen komkommer en tomaat meer te eten gaat me ook weer zo ver, zeker omdat het nu voor mij echt perfecte tussendoortjes zijn (die ervoor zorgen dat ik niet helemaal dichtgroei).

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ehec
« Reactie #36 Gepost op: 30 mei 2011, 17:55:25 »
Ik heb er nog geen stukje komkommer, sla o.i.d. minder om gegeten. De komkommer heb ik wel iets fanatieker dan normaal gewassen, heeft totaal geen zin natuurlijk, dat snap ik ook wel  ;)
Ik val wel onder de andere risicogroepen: werken met kinderen onder de vijf jaar.

Ik snap dat je er iets ongeruster dan anders van wordt, omdat je nu ook de verantwoordelijkheid voor een ander draagt. Als echt alle komkommers gevaarlijk zouden zijn, zouden ze ondertussen echt niet meer te koop zijn. Maar ja, als jij je er niet lekker bij voelt, kun je misschien appel gaan snoepen.

Wordt iedereen die aanraking met de bacterie komt er ziek van of alleen als je pech hebt? Misschien weet Eelco daar iets meer van.

Edit: http://www.nu.nl/binnenland/2527906/besmette-komkommer-niet-nederland.html
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2011, 18:06:57 door haantje »
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ehec
« Reactie #37 Gepost op: 30 mei 2011, 18:08:23 »
Waarschijnlijk zal niet iedereen er ziek van worden en het gros vd mensen die er wel ziek van wordt heeft alleen enkele dagen diarree.

mensen die geen goede hygiëneregels op zichzelf toepassen In die categorie zal ik wel passen, aangezien ik fruit en groente vaak niet was voordat ik het(rauw) eet... Maar in hoeverre heeft het wassen van een besmette komkommer nut als je dat met lauw water doet? En zo'n bacterie zit toch ook meteen met je hand, op het snijbord/aanrechtblad en op andere spullen waar de komkommer tegenaan ligt??

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ehec
« Reactie #38 Gepost op: 30 mei 2011, 18:10:14 »
Volgens Schippers moet je ook je handen goed wassen. Een pverbodig advies, dat lijkt me om heel veel redenen wel raadzaam.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ehec
« Reactie #39 Gepost op: 30 mei 2011, 18:11:09 »
Volgens Schippers moet je ook je handen goed wassen. Een pverbodig advies, dat lijkt me om heel veel redenen wel raadzaam.

Dat doe ik wel hoor!
#nietzo'nsmeerkees


Edit: ik ben trouwens blij dat ik geen kippenvlees eet/klaarmaak, wat een gedoe moet dat zijn ivm bacterieën daarop ;D