Vegatopia Forum

Ehec

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.446
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Ehec
« Gepost op: 25 mei 2011, 01:00:33 »
Nee, geen typefout, maar de naam van een darmbacterie die Noord-Duitsland sinds enige dagen in zijn greep houdt. Behoort tot de familie van de E. coli. Ehec leidt tot darmontsteking, bloederige ontlasting en andere onaangename dingen die zelfs dodelijk kunnen zijn. En dat gebeurt dus nu (Special op Spiegel.de). Volgens het Robert-Kochinstituut verspreidt de bacterie zich via ongewassen, rauwe groenten. Vooral jonge, gezonde vrouwen die veel salade eten behoren tot de slachtoffers.

Zonder paniek te willen zaaien: als je, net als ik, niet altijd de paprika en tomaten voor je salade wast, is het wellicht een goed idee om dat voorlopig wel te doen.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ehec
« Reactie #1 Gepost op: 25 mei 2011, 01:06:01 »
Ik was eigenlijk altijd mn groen, zelfs als het daarna in de pan gaat eigenlijk.
Ik was de dingen die je met schil en al eet (muv paddenstoelen) gelijk na aankoop als ik thuis kom. Dat scheelt tijd en handelingen als ik aan het koken ben en tussendoor dat de pannen opstaan nog even snel rauwkost erbij snij in een bakje.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Ehec
« Reactie #2 Gepost op: 25 mei 2011, 07:47:25 »
Een Faceboekvriendin is erg ziek, buikgriepverschijnselen, maar ze gaat toch even de dokter bellen nu. Het zal wel loslopen, maar ik kan me voorstellen dat je er bang van wordt.

Ik ben zelf al beter gaan wassen sinds het laatste bericht van het Voedingscentrum (was toch het voedingscentrum?).


Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ehec
« Reactie #3 Gepost op: 25 mei 2011, 07:47:53 »
Oh, ik was inderdaad niet altijd alles. Dat moet ik dus toch maar gaan doen. Hoe goed moet je wassen eigenlijk, koud water, warm water, zeep?

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ehec
« Reactie #4 Gepost op: 25 mei 2011, 13:12:04 »
Ik spoel het meestal af onder koud stromend water en dan afdrogen met schone theedoek. Citrusvruchten (waar de schillen van worden gebruikt) gaan met de groenteborstel onder stromend lauw of handwarm water.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.446
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Ehec
« Reactie #5 Gepost op: 25 mei 2011, 20:38:38 »
Het Robert-Kochinstituut raadt Duitsers aan om voorlopig geen rauwe tomaten, komkommer of sla te eten. Interviews met patiënten en statistieken wijzen er op dat een van de drie (of een combi) wellicht de boosdoener is. Momenteel zijn er 600 mensen ziek (dinsdag waren het er 480), waarvan 140 ernstig. In één week meer gevallen dan normaalgesproken in een jaar. Zeker is dat er meer sterfgevallen komen. En de epidemie zal zich nog uitbreiden, tenzij de precieze oorzaak wordt gevonden. Er wordt zelfs rekening mee gehouden dat de bacterie met opzet in omloop is gebracht.

Dan gaan de lollo rosso en de driekwart komkommer dus per direct de groene container in.  :-\
Gemüse ist mein Fleisch

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ehec
« Reactie #6 Gepost op: 25 mei 2011, 21:56:53 »
Het Robert-Kochinstituut raadt Duitsers aan om voorlopig geen rauwe tomaten, komkommer of sla te eten. Interviews met patiënten en statistieken wijzen er op dat een van de drie (of een combi) wellicht de boosdoener is. Momenteel zijn er 600 mensen ziek (dinsdag waren het er 480), waarvan 140 ernstig. In één week meer gevallen dan normaalgesproken in een jaar. Zeker is dat er meer sterfgevallen komen. En de epidemie zal zich nog uitbreiden, tenzij de precieze oorzaak wordt gevonden. Er wordt zelfs rekening mee gehouden dat de bacterie met opzet in omloop is gebracht.

Dan gaan de lollo rosso en de driekwart komkommer dus per direct de groene container in.  :-\
Komkommer schillen of wokken?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ehec
« Reactie #7 Gepost op: 26 mei 2011, 07:45:59 »
Ik spoel het meestal af onder koud stromend water en dan afdrogen met schone theedoek. Citrusvruchten (waar de schillen van worden gebruikt) gaan met de groenteborstel onder stromend lauw of handwarm water.

Zo was ik inderdaad normaal gesproken ook (als ik de boel dan was), maar met alleen koud water krijg je natuurlijk geen enge bacterie weg of dood.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ehec
« Reactie #8 Gepost op: 26 mei 2011, 09:42:23 »
Ik hoopte altijd dat die met het water en al in het putje zouden verdwijnen. Ik leef nog steeds en ben zelden ziek.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

brenda_lelie

Re:Ehec
« Reactie #9 Gepost op: 26 mei 2011, 09:54:13 »
Ik was ook alleen met koud water en volgens mij haal je daar alleen een beetje zand dat er nog op zit weg, bacterien zijn niet zo bang voor koud water volgens mij. Soms eet ik ook ongewassen tomaatjes. Maar ik koop wel alleen biologische groenten (ik denk altijd dat daar minder enge dingen op zitten maar dat zal wel niet zo zijn).
Ik ben ook nooit ziek, ook nog nooit buikgriep gehad. Ik hoop dat die bacterie weer voorbij waait.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ehec
« Reactie #10 Gepost op: 26 mei 2011, 09:56:38 »
Ik doe aan wassen met koud water voor spul dat rauw gegeten gaat worden en met warm water voor te koken groente. Ik hou niet van niet-wassen en merk wel dat ik het een geruststellend (misschien beetje een groot woord) idee vind dat veel van mijn groente nu biologisch is, ook voor de cavia's.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ehec
« Reactie #11 Gepost op: 26 mei 2011, 10:03:29 »
Ik hoor net op de radio dat de bacterie ook in Nederland is gesignaleerd, waarschijnlijk op uit Duitsland geïmporteerde groenten.
Ik ben normaal gesproken ook niet zo moeilijk, maar ik ben natuurlijk vorig jaar al meer dan een half jaar bezig geweest met allerlei vage maag-en darmklachten, ik zit echt niet te wachten op weer allerlei toestanden (maar wie wel?).

Hmm, ik heb nog een paar tomaatjes, die gaan in een ovenschotel en ik zal nog eens goed checken waar de sla uit m'n Vitatas vandaan komt.

Re:Ehec
« Reactie #12 Gepost op: 26 mei 2011, 10:27:55 »
Als je zo steriel mogelijke groente wil hebben moet je geen biologische nemen. Integendeel, biologische groenten moet je extra goed wassen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ehec
« Reactie #13 Gepost op: 26 mei 2011, 10:38:21 »
Ik hoef helemaal ook geen steriele groenten, maar ik heb ze het liefst wel zonder bacterie waar ik doodziek van kan worden.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ehec
« Reactie #14 Gepost op: 26 mei 2011, 11:01:48 »
Als ik groente was doe ik dat vooral met het idee modder, zand e.d. en resten van bestrijdingsmiddelen weg te spoelen. Bij grote hoeveelheden ziekmakende bacteriën heb ik niet eerder stilgestaan.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ehec
« Reactie #15 Gepost op: 26 mei 2011, 11:50:37 »
Ik was normaal mijn groenten amper maar nu ik zwanger ben doe ik het wel. Ik zag op nos.nl dat ze nu in Nederland gaan onderzoeken hoe het hier zit en er wordt afgeraden om tomaten en komkommer uit duitsland te eten.

brenda_lelie

Re:Ehec
« Reactie #16 Gepost op: 26 mei 2011, 11:52:46 »
Het lastige is wel dat je niet altijd weet waar je groente vandaan komt.
Ik hoop maar dat de tomaat, komkommer en sla op mijn broodje brie uit de kantine niet uit Duitsland komt... Zo'n broodje zonder groente is ook weer zo saai.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.446
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Ehec
« Reactie #17 Gepost op: 26 mei 2011, 15:22:24 »
De hoofdverdachte: Spaanse komkommers, waar drijfmest op is gegooid  :-X. Ik vermoed dus dat deze via de welbekende Duitse discounters (Aldi Nord?) Noord-Duitsland en vervolgens ook Nederland binnen zijn gekomen. Wat nu nog rest, is de (retorische) vraag: is de drijfmest alleen maar op de komkommers gegooid, of ook op andere groenten?  :-\
Gemüse ist mein Fleisch

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Ehec
« Reactie #18 Gepost op: 26 mei 2011, 22:05:04 »
Fijn, dat je ons op de hoogte houdt. Jammer dat niet vlees de oorzaak is.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Re:Ehec
« Reactie #19 Gepost op: 27 mei 2011, 11:34:19 »
Je kan beter wachten tot er echt wat zekerheid is; al dit jojogespeculeer werkt eerder verwarrend dan verhelderend.