Vegatopia Forum

Is roken vegan?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Is roken vegan?
« Gepost op: 16 mei 2011, 16:31:02 »
Ik hoor nu voor het eerst dat roken niet vegan is, omdat in de zo 600 ingrediënten van sigaretten een deel van dieren afkomstig is of op  dieren getest.

Is roken vegan?
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2011, 16:35:39 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Sam

  • ******
  • 7.137
Re:Is roken vegan?
« Reactie #1 Gepost op: 16 mei 2011, 17:44:55 »
Je bedoelt volgens mij niet roken in het algemeen, maar het roken van door de industrie geproduceerde sigaretten en tabak? Dat is niet veganistisch, de tabaksindustrie gebruikt veel testdieren in nogal ellendige omstandigheden.

Er zijn wel merken die niet testen op dieren en die geen toevoegingen gebruiken, zoals American Spirit. Een soort Bodyshop onder de sigaretten, testen niet op dieren en gebruiken geen toevoegingen. Ze hebben net als de Bodyshop inmiddels een grote boze enge eigenaar maar claimen zelfstandig te zijn gebleven.

Als jij je eigen wiet of tabak hebt gekweekt en daar een vloeitje omheen doet, ben je ook nog gewoon veganist.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Is roken vegan?
« Reactie #2 Gepost op: 17 mei 2011, 00:22:18 »
Je bedoelt volgens mij niet roken in het algemeen, maar het roken van door de industrie geproduceerde sigaretten en tabak? Dat is niet veganistisch, de tabaksindustrie gebruikt veel testdieren in nogal ellendige omstandigheden.

Er zijn wel merken die niet testen op dieren en die geen toevoegingen gebruiken, zoals American Spirit. Een soort Bodyshop onder de sigaretten, testen niet op dieren en gebruiken geen toevoegingen. Ze hebben net als de Bodyshop inmiddels een grote boze enge eigenaar maar claimen zelfstandig te zijn gebleven.

Als jij je eigen wiet of tabak hebt gekweekt en daar een vloeitje omheen doet, ben je ook nog gewoon veganist.

interessant
het is dus de productiewijze die het doet
die toevoegingen, wat moet ik me daarbij voorstellen?
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Sam

  • ******
  • 7.137
Re:Is roken vegan?
« Reactie #3 Gepost op: 17 mei 2011, 07:55:32 »
Als eerste natuurlijk de kleur- geur- en smaakstoffen, daarnaast stofjes die zorgen dat je minder gaat hoesten van de rook zodat het roken aangenamer wordt en de spontane lichamelijke reactie van erin stikken uitblijft, stofjes die zorgen dat de nicotine beter opgenomen wordt (verslavender...) etc.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Is roken vegan?
« Reactie #4 Gepost op: 19 mei 2011, 16:20:21 »
Als eerste natuurlijk de kleur- geur- en smaakstoffen, daarnaast stofjes die zorgen dat je minder gaat hoesten van de rook zodat het roken aangenamer wordt en de spontane lichamelijke reactie van erin stikken uitblijft, stofjes die zorgen dat de nicotine beter opgenomen wordt (verslavender...) etc.

Jaja, dat is allemaal rotzooi waarschijnlijk, maar is het dierlijk?

Draek weet het, maar hij wil zijn mond niet opendoen.

Maa foert, ik rook toch niet
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Bijnada.nl

  • *
  • 13
  • Geslacht: Man
Re: Is roken vegan?
« Reactie #5 Gepost op: 27 november 2023, 21:21:36 »
Lees hier meer over op :https://www.bijnada.nl/veganisme/1567787_veganisme-en-roken-redenen-voor-veganisten-om-te-stoppen-met-roken


De ingrediënten van sigaretten zijn over het algemeen niet allemaal geschikt voor veganisten. In sigaretten worden diverse bestanddelen gebruikt die afkomstig zijn van dierlijke producten of waarvan de herkomst niet altijd duidelijk is, wat mogelijk niet in lijn is met de veganistische normen.

Enkele voorbeelden van niet-veganistische ingrediënten die in sigaretten voorkomen, zijn:

Dierlijke bijproducten: Soms wordt dierlijke glycerine gebruikt als vochtinbrengende stof om tabak vochtig te houden.

Filters: Sigarettenfilters bestaan vaak uit celluloseacetaat, een kunstmatig materiaal dat afkomstig kan zijn van houtpulp, maar soms een dierlijke bron kan hebben.

Lijmen en toevoegingen: Verschillende toevoegingen en lijmsoorten in sigaretten kunnen afkomstig zijn van dierlijke bronnen.

Smaakstoffen: Sommige toegevoegde smaakstoffen kunnen dierlijke derivaten bevatten.

Het is echter belangrijk te benadrukken dat fabrikanten van tabaksproducten niet altijd volledige openheid geven over de precieze samenstelling van hun producten. Hierdoor is het soms lastig om exact te weten welke ingrediënten worden gebruikt in sigaretten en of deze voldoen aan de veganistische principes.

Re: Is roken vegan?
« Reactie #6 Gepost op: 20 mei 2024, 14:09:51 »
Ik rookte vroeger American Spirit met vloeitjes die vegan waren, daarmee noemde ik het vegan. Alleen pas nadat ik jaren rookte leerde ik dat er meer te roken viel als tabak en dat je het ook niet hoeft te verbranden, zo heb je hybride vaporizers die door confectie kruiden etc. je op een wijze laten ervaren. Ik denk dat roken een beetje passe is

Offline Sven

  • *****
  • 3.900
  • Geslacht: Man
Re: Is roken vegan?
« Reactie #7 Gepost op: 20 mei 2024, 14:59:24 »
Gewoon stoppen met de hele handel. Het is simpelweg een verslaving.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.