Oh nootmuskaat
Van die half vergane muffe meuk voorgemalen en al uit een potje. Mijn oma deed het regelmatig over dingen heen, zoals de bloemkool. Zo jammer. Paar jaar terug begon moeders er ook ineens mee, maar dan over de sperziebonen. Dat vind ik echt niet lekker.
@Lijntje
Dennenappels uit de oven?
Ik heb jarenlang nauwelijks willen eten. Er zijn dan ook teveel foto's over de beproefde techniek om iets naar binnen te krijgen (2 man en een houdgreep). Wat wel vrij snel als eetbaar werd beschouwd, waren aardappels. Muv puree, want die kreeg ik of uit een zakje of echt smakeloos opgediend. Koekje's puree heeft me inmiddels bekeerd. Aardappels met jus waren vroeger favoriet, want dat aten we thuis nooit. Ik heb zelfs op introweek voor mijn studie vlees (Had me niet als vegetarier aangemeld uit angst voor kartonnen vleesvervangers en paddo's. Dit bleek geheel terecht achteraf gezien) geruild tegen aardappels met jus. Zelf maak ik eigenlijk nooit jus, maar ik kook mijn aardappels dan ook weinig. Bakken, zowel in de koekenpan of in de oven komt het meest voor tegenwoordig. Of poffen. Met knoflooksaus of kruidenboter! Ook al jaren favoriet, al dan niet zelfgemaakt.
Tomatensoep was ook favoriet. Met name de Chinese tomatensoep van Cupasoup (die tauge knaagt lekker weg) en iets uit een ander zakje dat me moeder had gepimpt met wat suiker en tabasco. Die zoetzure smaak was het begin van mijn kookinteresse, ik moest weten hoe ik dat ook maken.
En de geuren van de kruidige gerechten die ik eerst niet kreeg, omdat ik te jong was voor zoveel scherpte. Ik herinner me nog de bonte verzamelingen mensen die af en toe bij ons of ergens anders kwamen koken. Kokosnoten werden open getikt in de achtertuin, mevrouw met rare stip op d'r hoofd die rijst met haar hand at zonder bestek, de geur van pindasoep.
Op een gegeven moment werd de tijd rijp geacht voor een Ethiopische stoof. Dat was een loeiheet iets, ondanks dat het afgeblust werd met appelmoes. 2 uur erover gedaan om mijn bord leeg te krijgen, maar ik was verslaafd aan de pittigheid.
Spruitjes kreeg ik nooit thuis en ik kan me ook niet herinneren dat ik het wel ergens had gegeten. Tot ik spruitjes a la polonaise kreeg. Dat vond ik toen erg lekker. Zelf maak ik ze nooit zo eigenlijk gek genoeg...
Ja, en chocolade he. Vanaf dat ik heel jong was. En marsepein. Ik herinner me de chocoladebar van Barbie, waarmee je ook je eigen lolly's kon maken. Heb uit nostalgie nog een My Little Chocolate Factory gekocht voor 8 euro bij de Action haha.
Mijn moeder heeft ook in Amerika gewoond en van uit die tijd en van onze reizen hebben we ook een voorliefde voor brownies en muffin gekregen. Die waren hier toen nog niet zo hip. Verder Pop Tarts, Kool-Aid, Jell-O, Devils Food+andere bakmixen en Shake&Bake paneermeel Italian stijl.
Jeetje, ik heb veel herinneringen met en aan eten...