Hee, wat een enorm leuke draad is dit! En jeeminee, wat moesten jullie soms vreselijke dingen eten, zeg! hihi Vla in het bord waar de stamppot ingelegen had, brrr. En die grappige pakjes om pudding te maken, ik had er nooit van gehoord, heb het net gegoogled, en ehm, ik denk niet dat ik er veel aan heb moeten missen
.
Mijn moeder is behoorlijk calvinistisch opgevoed en mijn vader komt uit the Land of Plenty. Zo kreeg ik op de lagere school van mijn moeder een appel en een boterham met kaas mee. Hier tegenover stond mijn vader die een appel met kaneel en rozijnen mee gaf en burrito’s in mijn lunchtrommeltje zou hebben gedaan als ik hem dat niet uit schaamte zou hebben verboden.
Familie feestjes bij mijn Nederlandse grootouders bestonden vroeger uit een luxe buffet. Er was dan brood, boter en ham en kaas én salami en heldere soep met balletjes. Tijdens mijn vaders eerste complete familiebezoek wachtte hij even af, om het voorbeeld van de anderen te kunnen volgen. Toen hij zag wat de bedoeling was, legde hij twee boterhammen op zijn bord, besmeerde deze dun met boter en legde op de ene een plakje kaas en op de andere een plakje salami. Hij ging zitten en toen hij zag dat de anderen begonnen met eten, legde hij zijn ene boterham op de andere en nam een hap. Op dat exacte moment, riep mijn toen vijf-jarige neefje uit: “Oma! Oma! Oom X heeft twee dingen op zijn boterham!”
Oh my! Mijn vaders familie zou van een familie samenkomen een laid back ‘make yourself at home’-feest hebben gemaakt en zij zouden – ongeacht het een Mexicaanse, Amerikaanse of Arabische maaltijd zou zijn en ongeacht het een ontbijt, lunch of diner zou betreffen – er minstens twee dagen voor in de keuken hebben gestaan!
Toch heb ik aan mijn Oma’s kookkunsten goede herinneringen. Ik heb nog nooit ergens even lekkere (laat staan betere) stoofpeertjes geproefd als bij haar. Ik was er gek op!
Ook was ik dol op mijn moeders griesmeelpap en –pudding, zeker met de door haar gemaakte bessensap. En nog steeds vind ik dat erg lekker.
Mijn vader kon (en kan nog steeds) fantastisch burrito’s maken en Mexicaanse rijst en op zondagochtend maakte hij wel eens scones of pancakes. Ik kreeg ook weleens een vla-shake mee naar school. Dan deed hij vanille vla en melk in een beker, en dan schudde hij dat heel hard. Dat vond ik heel lekker.
Mijn moeder kan goed koken, al vond ik vroeger haar simpelere maaltijden het lekkerst: hutspot met komijnenkaas en andijvie stamppot. Mijn vader greep op zulke avonden altijd naar de tabasco en eigenlijk heeft hij stamppot nooit echt leren waarderen. Ik was ook altijd blij als mijn moeder imjadara maakte of orzo met spinazie en bami met pindasaus lustte ik ook graag. En zij maakt – en dat is wel iets minder eenvoudig – echt de beste warrah aneb (ik heb geen idee hoe ik dat moet spellen – het zijn in elk geval wijnbladeren gevuld met o.a. rijst, bonen, tomaat, munt, peterselie, ui). Dan zat ze aan de grote eettafel om dat te maken en dan was ze heel lang bezig. De rolletjes werden opgestapeld in een grote zware pan en wat daar niet in paste, werd in een ovenschaal gedaan en er ging veel citroen overheen. Ik denk dat we dit met name aten als er een feestje was.
Oh! En heb je mijn moeders bramentaart weleens geproefd?
Zo terugkijkend, moet ik toch wel zeggen dat ik het zeker niet slecht heb gehad (al beweerde ik destijds soms toch wel wat anders
)!