Fynnya:
Het is niet zonder meer een teken dat de mens dierlijk voedsel nodig heeft, omdat het ook buiten dierlijk voedsel te vinden is.
Waar?
Daarnaast vóelen B12-supplementen vooral onnatuurlijk, omdat het in pillenvorm is.
Natuurlijk. Terecht.
Maar ook omdat ze ontegensprekelijk aantonen dat geen dierrlijke producten eten onnatuurlijk is, want dat is het.
Het is een hoogstaande ethische keuze. Een hoogculturele ontwikkeling. (jij voelt je nu beter dan anderen, zei mijn kritische dochter daar eens over) Maar onnatuurlijk en zonder pillen zeer gevaarlijk voor d e gezondheid.
voor jodium wordt aangeraden verrijkt zout te gebruiken, voor vitamine D verrijkte margarine. En dat doen heel veel mensen ook braaf, hoeveel mensen gebruiken nou expres natuurlijke bronnen van jodium of D in plaats van lekker makkelijk zout en margarine om (een deel van) hun jodium- en vitamine D-behoefte te vervullen?
De staat jodeert het zout verplichtend, dacht ik, vanwege de volksgezondheid.
Ik gebruik geen zout en geen margarine, daarin ben ik heel natuurlijk. Voor D kan je toch in de zon liggen, of heb ik het verkeerd?
En verrijkte voeding is natuurlijk precies hetzelfde als een supplement, alleen merk je het niet zo omdat het door de fabrikant verstopt is voor je, dus vóelt het natuurlijker.
Ik beschouw gefabriceerde voeding niet als natuurlijk en ik eet er dan ook zo goed als geen, wat niet betekent dat ik geen supplementen binnenkrijg, want aan de basisproducten worden ze ook toegevoegd, zoals aan rijst, dat ik veel eet. Aan rijst voegen ze echter geen B12 toe.
Sowieso is onze levensstijl al totáál niet natuurlijk meer (we leven buiten de natuur, eten voedsel dat niet in het seizoen is dat afkomstig is van landen waar wij zelf nog nooit geweest zijn, ons dag- en nachtritme wordt bepaald door ons werk/studie ipv door de zon, we kunnen zieke mensen beter maken of in leven houden terwijl ze in de natuur al lang gestorven waren, we hebben seks zonder zwanger te raken, we communiceren met mensen die zich ver buiten ons zie- en hoorbereik bevinden, we vervoeren onszelf met een snelheid die ons lichaam in de natuur nóóit zou kunnen bereiken, we vliegen terwijl we geen vogels zijn, etc.).
Volkomen eens, hoewel dat allemaal niets met voedsel te maken heeft.
Ik zei toch al hierboven op welke manier dat veganisme nog eens -naast die B12 pillen - als cultuurstreving hoogonnatuurlijk is.
Dat ontkracht natuurlijk allemaal het onnatuurlijkheidsargument van onze tegenstanders niet. Integendeel, het versterkt het.
Maar jij zegt alles is toch al onnatuurlijk, dus til daar niet verder aan. Maar zoals ik al zei, eet ik praktisch alleen natuurlijk voedsel,
en b12 op natuurlijke wijze tot zich nemen, dat kan je met een minimaal noodzakelijke dosis natuurlijke voeding, die aan veganisten heel goed
zou kunnen toegestaan worden in de definities. Want het gaat om definities, voor de rest doet ieder wat hij wil.
Maar ik zou voor mijzélf nooit voor kiezen om te zeggen "B12 moet per se op 'natuurlijkere' manier in mijn lichaam komen", terwijl ik op zoveel andere vlakken wel gewoon 'onnatuurlijk' zou blijven leven.
Bedoelje, dat ik om consequent te zijn, in de jungle moet gaan leven?
Kijk, jij gebruikt het woord 'natuurlijk' in twee betekenissen. In de betekenis van levensstijl, en in de andere betekenis van eetstijl .Welnu, het is heel goed mogelijk, gedwongen onnatuurlijk levend zoals alle beschaafde mensen, toch natuurlijk te eten, zo natuurlijk mogelijk te eten. Tenslotte gaat vegetarisme over eten. Je moet die twee zomaar niet voor de zaak van het argumenteren door elkaar heen klutsen.
terwijl ik bij al die andere keuzes geen leed zou veroorzaken.
Ach ja..het leed van scampi's.
Grappig dat het AHIMSA-argument via de scampi's aan bod moest komen, terwijl Ghandi toch volop zijn eigen geit afjakkerde,dag in dag uit. Zonder ze te doden, dat is waar.
En qua gezondheid zijn B12-supplementen even goed als B12 uit dierlijk voedsel. Het is namelijk geen namaak, het is geen chemische stof, maar gewoon dezelfde stof, die geproduceerd wordt door dezelfde micro-organismen. Dus voor je lichaam maakt het niet uit.
Kijk eens, het maakt wel uit voor mijn lichaam, maar voor een andere reden.
Maar eerst dit: die pillen zijn gefabriceerd en ik eet zo goed als geen gefabriceerde voeding.
En ook geen supplementen, hoewel ik intensief aan sport doe. Ik heb er dus een hekel aan, En ook aan het slikken zelf.
De andere reden is, dat die natuurlijke B12 in de hoogwaardigste proteïne zit, vrij van dierlijk vet, die je kunt eten. Voor mijn lichaam maakt dat wel verschil. Want plantaardige proteïne assimileert veel minder goed dan dierlijke. Nog een aspect waarin allles eten beter is. (een deelaspect, globaal genomen vind ik veganisme ontegensprekelijk het best, alles in acht genomen)
Ik kan niet nalaten de laatste plattitude op je los te laten waarvan tegenstanders zich bedienen en die ik nog niet gebruikt heb, en die luidt dat de mens carnivoor geschapen is en dus is vegetarisme en a fortiori veganisme onnatuurlijk.
Maar ja, we zijn toch al helemaal onnatuurlijk bezig, dus wat maakt een beetje bijkomende onnatuurlijkheid uit?