Voor een officielere definitie zou je in de statuten moeten kijken. Veganisme is rekbaar in de marges, maar niet in de kern. Daar moet gewoon niemand aankomen
Kan je die definitie eens kunnen plaatsen? Ik ken eigenlijk ook alleen de korte omschrijving die op website, e-nummerkaartje enzo staat.
Wat is het bezwaar van een veganist tegen wol?
Het schaap gaat er niet voor dood, het laat de wol uiteindelijk ook zelf los als ie niet geschoren wordt.
Dus, blijft er één mogelijkheid over en dat is dat het schaap gebruikt wordt, wellicht niet het meest schaapvriendelijke leven heeft en uiteindelijk afgemaakt wordt om opgegeten te worden. Is dat de motivatie?
Volgens de informatie die ik zo door de jaren gelezen heb, worden regelmatig hele stukken huid weggesneden tijdens het scheren, wat natuurlijk heel veel pijn oplevert, en waar kwetsbare dieren ook aan kunnen sterven. Dit schijnt normaal te zijn in Australië, waar de meeste wol vandaan komt. Schaapherder schijnen daar ieder duizenden en duizenden schapen te hebben, de kans dat ze dan nog per individueel dier gaan zorgen dat het dier het zo goed mogelijk heeft, acht ik erg klein.
Daarnaast schijnt het zo te zijn dat er niet geschoren wordt op het moment dat dat goed is voor het schaap, maar op het moment dat de wol de hoogste prijs opbrengt op de markt, ongeacht of dit te vroeg is voor de schapen.
Het kan dat dit soort vreselijke dingen niet gebeuren bij biologische schapenboeren en wat kleine, bewustere bedrijfjes, maar bij de merendeel van de wol is dit voor zover ik begrijp dus wel het geval.
Daarnaast heb ik bij elk commercieel gebruik van dieren mijn twijfels, als mensen er commercieel van afhankelijk zijn, gaan hun belangen al snel vóór de belangen van het dier, omdat het anders financieel niet rendabel is. Er zullen vast wel wat mensen zijn die wel het belang van het dier voorop hebben staan, maar het is moeilijk om er achter te komen of dat echt het geval is. Daarom gebruik ik het zelf voor de zekerheid maar niet.
Als iemand de wol van eigen schapen gebruikt, de dieren goed behandelt, en altijd hetgene kiest dat het beste is voor het schaap, ongeacht of dat zou betekenen dat er daardoor geen, minder of slechtere wol beschikbaar is voor diegene zelf, dan zie ik daar geen problemen in. Maar dat zal misschien 0.00000001% van alle wol zijn ofzo
Maar misschien is het niet zo handig als 2 totaal verschillende onderwerpen door elkaar lopen, en kan dit beter verplaatst worden naar een eigen draadje.