Dat je een tijd niet veganistisch hebt geleefd, kan natuurlijk niemand kritiek op hebben.
Maar dat je jezelf ondanks het eten van scampi's veganist noemde, dáárop wel.
Het is nog zo kort geleden dat je dat uitgebreid zat te verdedigen op dit forum, dus het is niet zo dat oude koeien uit de sloot gevist worden.
Toen ik op forum kwam, zat ik net in een omschakelperiode, at één keer schelpdiertjes en éen keer gamba´s om te zien of ik op een betaalbare wijze scampi´s kon vervangen, neen dus.
Zoals greet zegt, het is voornamelijk water. Maar zij zei het over scampi's.
Ik verdedig scampi-eten voor mezelf nog (en zo nodig, voor anderen)omdat mijn persoonlijk doel eigenlijk was mijn verbruik van dierlijke VETTEN op nul zetten.
Ik zou ermee doorgegaan zijn scampi's te eten voor nog een jaar als experiment om te zien of ik een B12 tekort opbouwde, die tekorten bouwen maar heel langzaam op, en vooral bij de kleine hoeveelheid scampi die ik nam -250 gram per week.
Kijk, ik ben niet sectair en niet fanatiek , een gevaar dat sommige veganisten wel bedreigt, ik beschouw lagere dieren eten niet als een doodzonde.
En ik beschouw me VOLGENS DE DEFINITIES in stricte zin ook niet als een vegetariër, in de periode dat ik scampi's eet.
Maar in de periode dat ik die beestjes niet eet, dan ben ik zomaar meteen een ethisch veganist, zoals vroeger en nu. Het is ook geen flip-flopppen, want flopte maar één keer, zonder flippen..
Nog iets anders: de tegenstanders vam het veganisme, die zeggen dat pillen slikken niet natuurlijk is, die hebben gelijk.
Eerlijk zijn.
En dan nog iets anders: voor de tegenstanders van vegetarisme die beweren dat een gevarieerde voeding het best is, voor die mensen is het feit dat veganisten supplementen moeten slikken, zonder meer een bewijs, dat hun voedingspatroon niet evenwichtig is.
En weeral: ze hebben gelijk.
Een beeetje bescheidenheid bij het argumenteren blijft aangewezen.
Bovendien, veganisten zijn ook zelden 100% veganist, overal en altijd, en haast alle definities voorzien in hun terminologie daarom
een zekere graad van speling.
Termen als "streven naar", "gewoonlijk" ...
Misschien moet ik maar eens een draad openen "Waarom een beperke dosis scampi's optimaal zijn voor iemand die verder niets dierlijks gebruikt", als jullie me als hersteld ethisch veganist blijven aanvallen,op mijn vroeger tijdelijk scampiverbruik, dan ga ik dat misschien wel eens doen. er valt iets voor te zeggen.