Vegatopia Forum

Waarom ga je uit eten?

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Waarom ga je uit eten?
« Gepost op: 10 april 2011, 01:46:24 »
Tijdens het eten vroeg ik K. of het hem wat leek om op zijn verjaardag (komende maandag) uit eten te gaan. Korte denkpauze. "Eh, eigenlijk is alles wat jij kookt, lekkerder, uitgebalanceerder en verser dan wat ik tot nu toe in restaurants heb gegeten." Een reuze-compliment dus  :D. Ook vond hij de eettafel thuis (links uitzicht op de Kehrwiederwall, rechts uitzicht op de Keßlerstraße, waar vandaag belachelijk veel toeristen rondliepen) veruit de gezelligste locatie. Daarna hebben we nog wat gedagdroomd over zomerse avonden met salades op ons terras en (vega-)barbecueën met de buren.

Belangrijkste conclusie: waarom zou je uit eten gaan als thuis nog lekkerder en gezelliger (en, bonus, goedkoper) kunt eten? Het gemak (niet hoeven koken en afwassen is inderdaad een luxe), de rust (eindelijk de tijd nemen om met elkaar te praten), culinaire verrassingen (helaas inderdaad nogal beperkt), atmosfeer  (wanneer heb je de laatste keer een praatje met 'de buren' angeknoopt'?). Meestal gaan we uit eten als thuis ver weg is - en dan is uit eten gaan ook altijd leuk.

Maar waarom ga je uit eten in de stad waarin je woont? Biedt een stad als Amsterdam zoveel meer mogelijkheden dan een Duitse provinciestad als Hildesheim of would-be-Großstadt Hannover? Waar zoek je naar als je uit eten wilt gaan?
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline lieve lijn

• 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Waarom ga je uit eten?
« Reactie #1 Gepost op: 10 april 2011, 04:24:04 »
Volgens mij hebben we t hier ook tijdens t Hildesheim-uitje over gehad. Ik ga echt alleen nog maar uit eten voor de gezelligheid. Er zijn een paar plaatsen waar ik graag kom, maar ook daar wil ik niet te vaak komen.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #2 Gepost op: 10 april 2011, 08:51:32 »
Ik ga om twee redenen uit eten.
1) Ik heb honger en er is niemand in huis die wil koken. Dan ga ik graag naar mijn favoriete eetcafé (zo'n café waar ze weten wat ik het liefst drink en dat ik altijd warme groenten erbij wil) of naar mijn favoriete pizzeria (waar ik vrijwel altijd hetzelfde eet).
2) Ik wil Uit Eten. Nieuwe dingen eten, dingen eten die ik zelf niet snel kan of wil maken. Een beetje zoals ik thuis met genoegen naar mijn leuke posters kan kijken, maar ook naar een museum kan gaan. En ja, ik schat in dat Amsterdam meer restaurants heeft die zich daarvoor lenen dan Hildesheim (al was het maar omdat restaurants in de regel niet jaren en jaren dicht gaan wegens verbouwing).

Uit eten gaan voor de gezelligheid doe ik nooit. Die gezelligheid komt van mijn gezelschap, en die mensen kan ik ook thuis uitnodigen.
This is between me and the vegetable!

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #3 Gepost op: 10 april 2011, 09:26:37 »
Hier wordt er vrijwel alleen tijdens vakanties of andere tripjes buiten de deur gegeten, snackbar (bijna wekelijks op vrijdag) niet meegerekend. De meest aangename ervaring wat dat betreft was bij een Indiaas restaurant in Londen. En in Grindelwald waren bijzonder lekkere pizza's. Echt waar, we zijn daar meerdere keren naar teruggegaan, terwijl we een paar dorpen verderop zaten.
Op zo'n moment geniet ik ook van het feit dat ik niet zelf hoef te koken, maar dat heb ik ook al als ik bij een vriendin eet.
En ik kan me nu al weer verheugen op Oostenrijks knoblauchbrot. Heb nog nooit een poging gewaagd om dat zelf te maken en ik denk eerlijk gezegd ook niet dat het zo lekker wordt. Dus dingen eten die je thuis niet/niet zo goed kunt klaarmaken.
En vaak voegen gezelschap, drankjes en omgeving een hoop aan je eetbeleving toe.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #4 Gepost op: 10 april 2011, 09:37:13 »
- Iedereen kan aan tafel blijven zitten.
- Er zijn restaurants waar er toch wel erg lekker eten is, of iets wat ik zelf echt te veel werk vind.
- Te grote groep voor thuis.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #5 Gepost op: 12 april 2011, 00:05:17 »
De übliche Verdächtigen (vrij vertaald in het Nederlands: de usual suspects) hebben geantwoord, waarvoor uiteraard dank. Nu de rest nog:
Waarom ga je uit eten in de stad waarin je woont? Waar zoek je naar als je uit eten wilt gaan?
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #6 Gepost op: 12 april 2011, 07:58:00 »
De übliche Verdächtigen (vrij vertaald in het Nederlands: de usual suspects) hebben geantwoord, waarvoor uiteraard dank. Nu de rest nog:
Waarom ga je uit eten in de stad waarin je woont? Waar zoek je naar als je uit eten wilt gaan?
Wat maakt hen een usual suspect?

In mijn eigen stad morgen: met 15 collega's: ruimte (iig meer dan thuis), goed genoeg, voor ieder wat wils, vego, bereid te koken voor allergie. Met 15 collega's ergens thuis is krap, en weer lastig met de gastvrouw enzo.
En als iedereen wat mee moet nemen is ingewikkeld en vaak niet zo lekker.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #7 Gepost op: 12 april 2011, 09:40:41 »
Ik ga om ongeveer dezelfde redenen uit eten als Maartje. Daarnaast wil ik soms ook graag weten of een zaak de hype waard is. (Daarom lees ik ook wel eens bestsellers).

Natuurlijk valt het wel eens tegen, maar dat hoort erbij. Dat is toch wel "living on the edge" :P

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #8 Gepost op: 20 april 2011, 09:39:10 »
Leuke vraag Eelco!
  • Omdat ik met mensen eet die ik niet thuis vraag: Ik ga meestal uit eten als ik met klanten of collega's ga eten, en die hoef ik niet thuis over de vloer, hoe aardig ze ook zijn
  • Om vegetarische restaurants in leven te houden. In de plaats waar ik woon zit geen enkel vegetarisch restaurant meer om te sponsoren door regelmatige bezoeken, dus die reden valt af.
  • Omdat het eten er lekkerder is dan wanneer ik het zelf maak (pizza uit houtoven, indiaas eten)
  • Omdat ik op een terrasje blijf hangen na een aantal biertjes en dan maar het enige vegetarische gerecht eet wat op de kaart staat, kwaliteit meestal zeer matig, maar na de biertjes maakt dat niet zoveel uit.
  • Om iets nieuws te proberen: alleen als ik in andere steden ben, en dan meestal vegetarische restaurants.
Met uitzondering van de goede pizzerias en indiase restaurants, vind ik wat ik zelf kook een stuk lekkerder dan wat ik krijg als ik uit eten ga  :-[
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #9 Gepost op: 20 april 2011, 10:02:51 »
Ik ben dol op uit eten gaan in restaurants. Omdat
1. Vaak kunnen ze er iets dat ik zelf niet zo kan, maar wel heel lekker vindt om te eten. Bijvoorbeeld bij hele sjieke restaurants, maar ook bij de Thai smaakt het eten anders dan mijn Thais, of bij de hele goede pizzeria met een houtovenpizza (die heb ik thuis niet) etc.
2. Soms heeft niemand thuis zin te koken of boodschappen te doen. Te weinig tijd om thuis te koken is er eigenlijk nooit of zelden.
3. Soms heb ik even zin de deur uit te gaan naar een restaurant. Of heeft het restaurant een fijn terras om te zitten.
4. Soms komt het logistiek zo uit. Niet alleen op vakantie als je in een hotel zit, maar bijvoorbeeld ook als ik ga sporten en er tussen werk en sport een groot gat zit waarin prima even buiten de deur kan worden gegeten.
5. Nieuwe restaurants probeer ik graag even uit.
6. Met sommige vrienden spreek je makkelijk in een restaurant af, bv omdat jij niet steeds voor hen wil koken en zij niet zulke enorme kokerds zijn, of omdat zij ook graag naar restaurants gaan, etc.

In NL is uit eten gaan trouwens idd duurder dan zelf koken, maar bv in NY is het goedkoper om uiteten te gaan. Raar he.
Edit: nu ook de andere reacties gelezen. Veel mensen blijken vaak ergens te eten waar het minder lekker is dan thuis. Die ervaring heb ik toch niet vaak geloof ik. Wat wel af en toe geberut is dat de bediening hinderlijk is. In zo´n zaak kom ik dan ook niet meer.
« Laatst bewerkt op: 20 april 2011, 10:12:47 door Selly »
,,,,فلافل

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #10 Gepost op: 20 april 2011, 10:09:07 »
Ik ben dol op uit eten gaan in restaurants. Omdat
1. Vaak kunnen ze er iets dat ik zelf niet zo kan, maar wel heel lekker vindt om te eten. Bijvoorbeeld bij hele sjieke restaurants, maar ook bij de Thai smaakt het eten anders dan mijn Thais, of bij de hele goede pizzeria met een houtovenpizza (die heb ik thuis niet) etc.
2. Soms heeft niemand thuis zin te koken of boodschappen te doen. Te weinig tijd om thuis te koken is er eigenlijk nooit of zelden.
3. Soms heb ik even zin de deur uit te gaan naar een restaurant. Of heeft het restaurant een fijn terras om te zitten.
4. Soms komt het logistiek zo uit. Niet alleen op vakantie als je in een hotel zit, maar bijvoorbeeld ook als ik ga sporten en er tussen werk en sport een groot gat zit waarin prima even buiten de deur kan worden gegeten.
5. Nieuwe restaurants probeer ik graag even uit.
6. Met sommige vrienden spreek je makkelijk in een restaurant af, bv omdat jij niet steeds voor hen wil koken en zij niet zulke enorme kokerds zijn, of omdat zij ook graag naar restaurants gaan, etc.

In NL is uit eten gaan trouwens idd duurder dan zelf koken, maar bv in NY is het goedkoper om uiteten te gaan. Raar he.

Bij mij ook bovenstaande, min punt vijf maar dat is vooral omdat ik niet overal even goed terecht kan als veganist. En bij punt 6 kan ik toevoegen: sommige mensen zijn moeilijke eters (als in, lusten niks) en dan vind ik het lastig om te koken, of dan ben ik bang dat ik kook en ze met lange tanden zitten te eten. Dan ga ik dus liever naar een restaurant (of haal ik iets af) zodat áls ze met lange tanden zitten te eten het hun eigen schuld is omdat ze zelf dat gerecht hebben uitgekozen  ;D

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #11 Gepost op: 20 april 2011, 16:24:06 »
Veel mensen blijken vaak ergens te eten waar het minder lekker is dan thuis. Die ervaring heb ik toch niet vaak geloof ik.
Dat vind ik raar hoor, want ik mijn ervaring met jouw kookkunsten en recepten is dat de meeste restaurants daar nog wel een puntje aan kunnen zuigen! :hungry:
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #12 Gepost op: 20 april 2011, 16:38:37 »
  • Omdat ik op een terrasje blijf hangen na een aantal biertjes en dan maar het enige vegetarische gerecht eet wat op de kaart staat, kwaliteit meestal zeer matig, maar na de biertjes maakt dat niet zoveel uit.

Oja, dat natuurlijk ook. Kan haast niet wachten om dat vaker te doen!

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #13 Gepost op: 20 april 2011, 16:40:54 »
Veel mensen blijken vaak ergens te eten waar het minder lekker is dan thuis. Die ervaring heb ik toch niet vaak geloof ik.
Dat vind ik raar hoor, want ik mijn ervaring met jouw kookkunsten en recepten is dat de meeste restaurants daar nog wel een puntje aan kunnen zuigen! :hungry:

Maar dat is een kwestie van de goede restaurants kiezen, toch? Ik kan me Selly slecht in de stationsrestauratie of de Van der Valk voorstellen. O, ze is trouwens wel een keer bij de Bijenkorf geweest. Die zijn nog steeds niet hersteld...
This is between me and the vegetable!

« Reactie #14 Gepost op: 06 december 2011, 22:26:54 »
Even een oud draadje een schopje geven.

Voor mij is de reden: even ontspannen, andere omgeving. Op zich kan ik zelf aardig koken maar het even niet te hoeven doen. En ook de zoektocht naar iets lekker vega. Zelden gevonden, ik blijf zoeken.
Er is op deze wereld genoeg voor iedereen, maar er is niet genoeg voor een ieders hebzucht (Gandhi)

Offline Sedna

• 160
« Reactie #15 Gepost op: 07 december 2011, 16:50:10 »
Eigenlijk nergens. Wat we wel eens doen is dat de kinderen op tijd (krijgen dan meestal pannenkoeken als we een avond met zn tweetjs plannen)naar bed gaan en dan gaan we wat eten halen. We haal altijd wat in Krommenie het wokrestaurant Tang. Maar toen ik met dierendag vegetarisch was geworden was de vraag of ze ook vegetarische gerechten zijn. En ja hoor ze hebben heleboel gerechten met tofu. Ideaal dus we kunnen gewoon bij ons lievelings afhaal blijven halen.
Als ieder mens zijn stukje vlees zelf zou moeten schieten, dan zouden er veel meer vegetariërs zijn.

Offline Edda

• 159
« Reactie #16 Gepost op: 08 februari 2012, 12:41:13 »
in eigen woonplaats ga ik niet uit eten (hoewel het wel kan...we hebben in ieder geval 1 eetgelegenheid, maar wat ze daar doen kan ik ook en vast nog wel beter ook (kuch-ego-kuch)
uit eten gebeurt vooral tijdens dagjes uit en vakanties eigenlijk en wel eens met vrienden als we een avondje iets gaan doen ...
verder komt het er eigenlijk op neer dta mensen hier komen eten, wij bij vrienden gaan eten...of erger nog , dat ik bij vrienden kook lol
wat bij bepaalde vrienden neerkomt op de vraag "komen jullie dan en dan hier eten?"  waarop ik antwoord, "is goed, wat kook ik?"

Offline Antje

• 701
    • Idril.nl
« Reactie #17 Gepost op: 08 februari 2012, 12:50:19 »
Ik ga meestal uit eten vanwege het gemak. Ons thuis is in Gouda en we willen dinsdagavond naar de Sneak Preview in Rotterdam of Den Haag. In de zomer gaan we regelmatig buiten eten met eten dat we mee nemen, maar als het kouder is eten we eigenlijk altijd in een restaurantje. Dat komt ook omdat ik bijvoorbeeld eigenlijk geen friet lust (of er moet wel een heleboel appelmoes bij, ik mis mijn groenten dan nog en ik vind het ook nog eens niet lekker ruiken-is niet bevorderlijk voor mijn eetlust) en dus bijvoorbeeld een snackbar geen optie is.
Ook ga ik wel eens uit eten als we bijvoorbeeld een hele dag in een andere stad zijn en als er iets te vieren is en ik word uitgenodigd.

In Gouda ben ik tot nu toe een keer uit eten geweest, bij restaurant Proeven. Het was met een vriendin en het was om iets te vieren. Dat was erg leuk, want ik kreeg allemaal kleine gerechtjes op mijn bord. Bovendien gaan we er binnenkort nog een keertje eten, want we hebben de amuse geraden en kunnen daar nu 85 euro besteden (we gaan maar met zijn vieren, want met zijn tweeën besteden we dat dus nooit, en hee het kan nu ineens).
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2012, 12:52:24 door Antje »
Groetjes, Antje

Offline Sedna

• 160
« Reactie #18 Gepost op: 07 juni 2012, 20:26:36 »
Ik eet eigenlijk bijna nooit buiten de deur. Ik moet zeggen ik en mijn man hebben nu allebei werk en hebben het goed maar we hebben een tijd gekend (toen zat ik zonder werk) waarin we elk dubbeltje om moesten draaien. In die periode gingen we helemaal niet uit eten. Nu kunnen we het wel betalen maar door die periode heb ik nog steeds zo’n gevoel; zonde van het geld. Wat je in een avond uit geeft kan je bijwijze van de hele week van avond eten komen. Als we gaan uit eten dan ga ik het liefst naar me nichtje en haar man die hebben samen hun eigen restaurant in Wijk aan Zee en ik had nog nooit zo’n lekker vegetarisch gerecht geproefd.
Als ieder mens zijn stukje vlees zelf zou moeten schieten, dan zouden er veel meer vegetariërs zijn.

Offline Aphyna

• **
  • 73
« Reactie #19 Gepost op: 07 juni 2012, 20:50:29 »
Vaak is uit eten iets spontaans - we zijn ergens, geen zin om naar huis te gaan om te koken en wel trek. Dan gaan we ter plekke op jacht.

Ik vind het ook leuk om me een beetje op te tutten en er Samen Op Uit te gaan met vriendjelief. Niet persé chic ofzo, maar gewoon samen op stap voor de verandering.

Vaak doe ik nieuwe ideetjes op om zelf weer op voort te borduren. Net die ene combinatie, of een bereidingswijze voor bepaalde groente waar ik zelf nog niet op kwam.

En bij mij thuis kan ik niet buiten zitten eten! In de zomer is op een terrasje neerstrijken toch wel een traktatie. En dat ook, trouwens. Het gevoel van een traktatie, hou ik van  8)