Vegatopia Forum

Kokosmelk met room laagje

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline blingda

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
Kokosmelk met room laagje
« Gepost op: 12 maart 2011, 16:43:42 »
Hello, ik zoek voor een toetjes recept soorten kokosmelk uit blik waarbij bij openen een laagje kokosroom bovenop ligt. Ik weet dat je ook kokosroom kan kopen, maar in dit recept wordt zovel het laagje room als de kokosmelk gebruikt.
Volgens zeggen wordt dit in westerse winkels niet overal verkocht, maar zitten er toevoegingen in waardoor de kokosmelk zich niet scheidt.
Welke merken bij welke winkels kopen jullie kokosmelk waar dit voorkomt? Bestaan er eigenlijk ook merken waar het puur kokosmelk is en niet met water?

"Depending on the brand and age of the milk itself, a thicker, more paste-like consistency floats to the top of the can, and is sometimes separated and used in recipes that require coconut cream rather than coconut milk. Shaking the can prior to opening will even it out to a cream-like thickness. Some brands sold in Western countries add thickening agents to prevent the milk from separating inside the can, since the separation tends to be misinterpreted as a sign of spoilage by people who have no experience with coconut milk."

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kokosmelk met room laagje
« Reactie #1 Gepost op: 12 maart 2011, 22:52:35 »
Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed wat je bedoelt. Ik koop altijd het goedkoopste blikje uit de supermarkt en dat moet je echt goed schudden. Dat ben ik wel eens vergeten en als je het blikje dan openmaakt, staat er een doorzichtig laagje bovenop en zit het "witte" daaronder, maar dat is vast niet wat jij bedoelt.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Aiko

Re:Kokosmelk met room laagje
« Reactie #2 Gepost op: 13 maart 2011, 02:32:39 »
Ik vermoed iets soortgelijks als bij pindakaas (de pindakaas die van pinda's gemaakt is zonder verdere toevoegingen); waarbij een laagje olie drijft op de stugge massa van de pinda's. Maar dan dus een stugge kokosmassa en daarbovenop een laag olieroom?

Je zou de gemiddelde toko kunnen proberen. De grotere hebben meestal wel een hoop merken kokosspul.
Zelf koop ik eigenlijk altijd kokosmassa. Een samengeperste bulk kokos waar niet veel vocht meer inzit. Het zit altijd in een kartonnetje. Dus kan je niet aanraden bij welk blikje je zou moeten aankloppen.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Kokosmelk met room laagje
« Reactie #3 Gepost op: 13 maart 2011, 11:02:27 »
Nee, nee, er is niks stugs bij hoor!
De kokosroom die bovenop ligt is zacht, maar wel stevig, als een laagje vet/room. Eronder zit de vloeibaardere melk. Het is fantastisch als je daar niet op voorbereid bent, want dan loop je de room eruit te hakken/lepelen en ineens ben je erdoorheen en plenst de melk alle kanten op, lees: je hele keuken door. Me dunkt dat dit precies is wat blingda zoekt.
Ik kom het bijna altijd tegen eigenlijk. Ik gebruik wel eens dat merk in een geel/oranje gekleurd blikje bij AH en ook wel de Fair Trade kokosmelk. De kartonnetjes kokosmelk van Conimex moet je niet nemen, die zijn geheel vloeibaar. Ja, enne, niet vergeten niet te schudden hè!
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline blingda

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kokosmelk met room laagje
« Reactie #4 Gepost op: 13 maart 2011, 22:14:12 »
Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed wat je bedoelt. Ik koop altijd het goedkoopste blikje uit de supermarkt en dat moet je echt goed schudden. Dat ben ik wel eens vergeten en als je het blikje dan openmaakt, staat er een doorzichtig laagje bovenop en zit het "witte" daaronder, maar dat is vast niet wat jij bedoelt.

hoi haantje, dat is denk ik juist wat ik bedoel, ik zoek kokosmelk waar zo'n schuimige massa bovenop ligt,
ook wel bekend als kokosroom
maar volgens zeggen worden hier dus veel toevoegingen gebruikt waardoor het op de westerse markt altijd gemengd aangeboden wordt

Offline blingda

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kokosmelk met room laagje
« Reactie #5 Gepost op: 13 maart 2011, 22:17:26 »
Nee, nee, er is niks stugs bij hoor!
De kokosroom die bovenop ligt is zacht, maar wel stevig, als een laagje vet/room. Eronder zit de vloeibaardere melk. Het is fantastisch als je daar niet op voorbereid bent, want dan loop je de room eruit te hakken/lepelen en ineens ben je erdoorheen en plenst de melk alle kanten op, lees: je hele keuken door. Me dunkt dat dit precies is wat blingda zoekt.
Ik kom het bijna altijd tegen eigenlijk. Ik gebruik wel eens dat merk in een geel/oranje gekleurd blikje bij AH en ook wel de Fair Trade kokosmelk. De kartonnetjes kokosmelk van Conimex moet je niet nemen, die zijn geheel vloeibaar. Ja, enne, niet vergeten niet te schudden hè!

Dankjewel voor de tip, ik ga gewoon eens kijken welke merken kokosblikken dat hebben. Ik kan ook gewoon kokosroom kopen uit zo'n kartonnen pakje maar dat is aanzienlijk duurder en minder lang houdbaar en ik heb maar een klein beetje nodig.
De santen (geconcentreerd kokosblok) daar moet je weer water bijvoegen en dat levert niet dezelfde massa op als kokosroom denk ik..
het is ook best verwarrend allemaal, je heb kokosmelk, geconcentreerde kokos (santen), kokosroom, kokosrasp, cream of coconut (gezoete kokosroom voor in toetjes etc) en zo kan je nog wel even doorgaan :)

Offline blingda

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kokosmelk met room laagje
« Reactie #6 Gepost op: 13 maart 2011, 22:18:29 »
Nee, nee, er is niks stugs bij hoor!
De kokosroom die bovenop ligt is zacht, maar wel stevig, als een laagje vet/room. Eronder zit de vloeibaardere melk. Het is fantastisch als je daar niet op voorbereid bent, want dan loop je de room eruit te hakken/lepelen en ineens ben je erdoorheen en plenst de melk alle kanten op, lees: je hele keuken door. Me dunkt dat dit precies is wat blingda zoekt.
Ik kom het bijna altijd tegen eigenlijk. Ik gebruik wel eens dat merk in een geel/oranje gekleurd blikje bij AH en ook wel de Fair Trade kokosmelk. De kartonnetjes kokosmelk van Conimex moet je niet nemen, die zijn geheel vloeibaar. Ja, enne, niet vergeten niet te schudden hè!

oh ja en ik ga dus juist niet schudden, want je moet voor het recept dat ik heb de kokosroom eraf scheppen en later de melk gebruiken ;)

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Kokosmelk met roomlaagje
« Reactie #7 Gepost op: 14 maart 2011, 00:26:34 »
oh ja en ik ga dus juist niet schudden, want je moet voor het recept dat ik heb de kokosroom eraf scheppen en later de melk gebruiken ;)

Ja dat zei ik toch juist!

Dat geel/oranje merk heet geloof ik nutco.

Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Kokosmelk met room laagje
« Reactie #8 Gepost op: 17 maart 2011, 12:57:54 »
Die fairtrade kokosmelk dat je bij AH kunt kopen heeft dat. Wel heel hard is het eerste deel . En inderdaad wat Calimero zegt, als je gaat hakken spuit alles eruit.

Offline blingda

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kokosmelk met roomlaagje
« Reactie #9 Gepost op: 17 maart 2011, 21:17:26 »
oh ja en ik ga dus juist niet schudden, want je moet voor het recept dat ik heb de kokosroom eraf scheppen en later de melk gebruiken ;)

Ja dat zei ik toch juist!

Dat geel/oranje merk heet geloof ik nutco.



verkeerd gelezen sorry, had het woordje 'niet ' gemist, thanx iedereen!