Vegatopia Forum

Criminele ingredienten

Offline Selly

• 30.783
Re:Criminele ingredienten
« Reactie #40 Gepost op: 11 mei 2011, 13:58:19 »
Mijn criminele product (geïnspireerd door Greets jeugdherinnering) gestabiliseerde melk en dan ook nog in plastic flessen. Het heette Stabilac, alleen de naam al :nooo:

Haha ik krijg Oost-Duitse visioenen.
,,,,فلافل

« Reactie #41 Gepost op: 11 mei 2011, 14:06:19 »

O verrek, stabilac dat was toch gewoon gesteriliseerde (UHT) melk? Die lang houdbare melk had ik vroeger ook de schurft aan, tegenwoordig smaakt houdbare melk wel beter maar het houdt nog steeds niet over natuurlijk.

Ik dacht eerst dat je gecondenseerde melk bedoelde, dat is echt te walgelijk voor woorden. Een nieuwe voordracht dus, wat kan je daarmee voor nuttigs doen? behalve zorgen dat je gasten halverwege het diner dringend worden weggeroepen?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #42 Gepost op: 11 mei 2011, 14:11:33 »
Met gecondenseerde melk kun je dulce de leche http://www.vegatopia.com/vega/koken/specials/wk-2006/9488-argentinie-is-nog-een-eh-hele-kluif (onderaan) maken
,,,,فلافل

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #43 Gepost op: 11 mei 2011, 14:16:56 »
Maar dat moet met gezoete gecondenseerde melk, er is (hier niet maar bij ãn denk ik wel verkrijgbare) niet-gezoete.
En je kunt gecondenseerde melk ook met je berenpoot uit het blikje smikkelen (of vergis ik me en at Winnie de Poeh dat niet graag?)
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2011, 14:19:15 door Maartje! »
This is between me and the vegetable!

Offline haantje

• 5.068
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #44 Gepost op: 11 mei 2011, 14:21:53 »
O verrek, stabilac dat was toch gewoon gesteriliseerde (UHT) melk? Die lang houdbare melk had ik vroeger ook de schurft aan, tegenwoordig smaakt houdbare melk wel beter maar het houdt nog steeds niet over natuurlijk.
Ja, je hebt helemaal gelijk, van die vieze, naar stinkplastic ruikende, UHT-troep  :-X
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #45 Gepost op: 11 mei 2011, 14:22:20 »
Ik dacht eerst dat je gecondenseerde melk bedoelde, dat is echt te walgelijk voor woorden. Een nieuwe voordracht dus, wat kan je daarmee voor nuttigs doen? behalve zorgen dat je gasten halverwege het diner dringend worden weggeroepen?
Recept uit China: Kleine vers gestoomde broodjes zonder vulling in de gecondenseerde melk dopen, bij hen als bijgerecht, maar voor mij bij wijze van toetje. Lekker lekker lekker! Het is ook lekker om fudge mee te maken.

Mijn criminele ingredient: Tomatenketchup. Op zichzelf als sausje bij het een of ander vind ik het nog gaan, maar als ingredient in gerechten vind ik het ronduit smerig, zeker in warme gerechten. Ik kom het tegen in recepten voor tomatensaus, zoetzure saus, in plaats van tomatenpuree. Dus als condiment: OK, als ingredient: Boeh!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

« Reactie #46 Gepost op: 11 mei 2011, 14:22:58 »

En is er ook een goede reden om gecondenseerde melk ipv verse te gebruiken met een flinke lepel suiker?

Ik associeer gecondenseerde melk eigenlijk alleen maar met de voorraad noodproviand die mijn ouders destijds in de kelder hadden opgeslagen.
En dat is dan ook het enige nut dat ik me voor dat spul kan indenken.
Ik geloof dat mijn moeder ooit eens getracht heeft havermoutpap met dat spul te maken, maar ik heb even last van acute oostindische vergeetachtigheid als ik me de smaak probeer te herinneren. Brrr...
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #47 Gepost op: 11 mei 2011, 14:23:39 »
Maar dat moet met gezoete gecondenseerde melk, er is (hier niet maar bij ãn denk ik wel verkrijgbare) niet-gezoete.
Gecondenseerde melk is toch gezoet, per definitie?

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #48 Gepost op: 11 mei 2011, 14:37:31 »
Maar wordt 'evaporated milk' niet ook als gecondenseerde melk vertaald? Zie http://www.foodsubs.com/Dairyoth.html#evaporated%20milk

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #49 Gepost op: 11 mei 2011, 15:51:44 »
Evaporated milk is wat wij koffiemelk noemen, is echt iets anders dan condensed milk.

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #50 Gepost op: 11 mei 2011, 16:02:39 »
Maar het wordt ook wel 'condensed milk' genoemd, zegt foodsubs.
(Ik las een keer in een kookboek van Nigella een kaassausrecept waar gecondenseerde melk in moest, daar was 'evaporated milk' duidelijk verkeerd vertaald.)

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #51 Gepost op: 11 mei 2011, 18:29:35 »
Key Lime taart wordt ook met gecondenseerde melk gemaakt, mjammie!

En Winnie de Poeh eet toch gewoon honing??

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #52 Gepost op: 12 mei 2011, 09:54:41 »
Voornamelijk honing ja, maar volgens mij ook af en toe een blikje gecondenseerde melk.

« Reactie #53 Gepost op: 12 mei 2011, 10:47:24 »
Voornamelijk honing ja, maar volgens mij ook af en toe een blikje gecondenseerde melk.

Het is zelfs wetenschappelijk vastgesteld.

Citaat
Het feit dat Winnie-the-Pooh zich in leven houdt met gecondenseerde melk en veel
honing, welke stoffen zowel spiritueel als materieel voedsel verschaffen, laat zien dat
hij een voorbeeld is van de grootse traditie die de opvatting afwijst dat het spirituele en
het materiële elkaar wederzijds uitsluiten.
(zie ook Poek Poeh en de Psychologen.)

Hoe dan ook, mijn achting voor Winnie heeft nu wel een deukje opgelopen.
William Shatner

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #54 Gepost op: 12 mei 2011, 13:25:41 »
Recept uit China: Kleine vers gestoomde broodjes zonder vulling in de gecondenseerde melk dopen, bij hen als bijgerecht, maar voor mij bij wijze van toetje. Lekker lekker lekker! Het is ook lekker om fudge mee te maken.

Oh, dat kreeg ik een keer bij Nam Tin in A'dam (de enige keer dat ik er at, ik wilde er een keer eerder eten met Maartje! maar toen we het lege restaurant binnenliepen werden we weer weggestuurd omdat het vol zat  ???) het was het enige vega voorgerecht op de kaart, en er stond alleen gestoomd broodje, niet dat er zoete saus bij zat, en het was nogal sneu als voorgerecht. Het hoofdgerecht was wel oke, maar niet van zulke aard dat ik er vlug terugmoet. Als niet-vega kun je er denk ik beter terecht.
,,,,فلافل

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #55 Gepost op: 13 mei 2011, 13:08:23 »
Key Lime taart wordt ook met gecondenseerde melk gemaakt, mjammie!

Oh Key Lime pie heb ik echt al in geen tijden meer gegeten, dat kan toch erg lekker zijn!

Eens met Sam wat betreft ketchup als ingredient. De horror als je dan ergens macaroni op tafel zag verschijnen, zonder dat er een pan rode saus kwam. Nee, gewoon een grote ketchupfles en stukjes ham. *ril*
Meeste ketchup vind ik ook niet echt lekker in vergelijking met Heinz. Die van Maartje! was trouwens wel echt uberbriljant lekker!

Heel stiekem vind ik Aromat wel lekker. Zelf kopen doe ik natuurlijk niet, maar als ik het tegenkom wil ik het wel voor nostalische doeleinden van mijn handpalm snoepen. Ooit kwam ik het tegen op mijn bhaji's in een Indiaas-Nepalees restaurant, hier in Amsterdam. Dat vond ik wel raar.

Sandwichspread vind ik ook eens in de zoveel tijd een potje lekker en daarna hoef ik het 3 jaar niet meer te eten (of te ruiken).

En ik wil mijn favoriete chipssmaken (bolognese, niet die van Lays bah, en cheese&onion, die van de huismerken, want Lays heeft 'm aangepast richting sour cream&onion) nog eens als jasje gebruiken voor tofu oid...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #56 Gepost op: 13 mei 2011, 20:34:02 »
Eens met Sam wat betreft ketchup als ingredient. De horror als je dan ergens macaroni op tafel zag verschijnen, zonder dat er een pan rode saus kwam. Nee, gewoon een grote ketchupfles en stukjes ham. *ril*
Het is je vaker gebeurd?

Citaat
Ooit kwam ik het tegen op mijn bhaji's in een Indiaas-Nepalees restaurant, hier in Amsterdam. Dat vond ik wel raar.
Ja, want wij mogen wel kerriesausjes gaan maken maar zij mogen niks van ons overnemen, dan is het niet authentiek meer ;)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #57 Gepost op: 13 mei 2011, 20:57:18 »
Ja, helaas wel.

En prima als er dingen worden overgenomen, maar ik ga juist uit eten of afhalen om dingen te eten die ik niet thuis even uit het kastje kan pakken. De Pakistanen hier in de wijk maken zelf een soort kruiderij om over de bhaji's te strooien, dat stelt mijn culisnobisme wat meer gerust  :P
Sin chile, no tiene chiste!

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #58 Gepost op: 15 mei 2011, 11:11:08 »
Gister bij de Aldi had de meneer voor mij 6 (!) potten champignonflubberschijfjes op de lopende band. En twee kroppen ijsbergsla, een pak koeken en nog iets. Dat intrigeerde mij wel.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline greet

• 2.671
« Reactie #59 Gepost op: 17 mei 2011, 22:01:30 »

Meeste ketchup vind ik ook niet echt lekker in vergelijking met Heinz. Die van Maartje! was trouwens wel echt uberbriljant lekker!

Terwijl een beetje ketchup een enorme oppepper kan zijn voor tomatensauzen en soepen, vind ik. Het zoete en frisse samen, komt in orde. Wel die van Heinz ofzo, er zijn wel een paar mindere merken naar mijn smaak.
En in Peru at ik het altijd samen met mosterd gemengd onder de pasta, dat was alles van veggie smaakmaker dat er was op een bepaalde trektocht. Best lekker, eigenlijk. Op een bepaalde hoogte toch (letterlijk dan, zo'n 3000 m hoogte  ;))

Maar met alleen spekjes bij, ik kan er mij spijtig genoeg wel iets bij voorstellen, bah  :(