Vegatopia Forum

Criminele ingredienten

Offline Christiaan

• 10.293
Re:Criminele ingredienten
« Reactie #20 Gepost op: 08 mei 2011, 11:54:11 »
(Ernußlocken)
Bedoelt u: Erdnußlocken?

En dan daar een light-versie van?

Citaat
Beter een beetje echt zondigen dan heel veel weinig zondigen.
Beter maar niet die hele moraal :P

Enfin, deze hele draad was eigenlijk bedoeld om een soort van waardering te hervinden voor van die dingen die echt niet kunnen. Zoals champignons in blik en asperges in glas. Alles waarvan de smaakpolitie aan ingredient zegt: niet doen. Niet om het over bereidde zaken te hebben als chips (tenzij je chips in dipsaus dippen als koken ziet en de chips dus als ingredient? kan hoor). Niet om te mopperen over light-produkten en de dietaire gewoonten van Andere Mensen. Kunnen we anders niet een "wat ik nou bij Iemand Anders op de kassaband zag liggen"-draad beginnen?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.664
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #21 Gepost op: 08 mei 2011, 12:59:24 »
(Ernußlocken)
Bedoelt u: Erdnußlocken?
Ja, het d-tje had ik blijkbaar al opgegeten.
Citaat
En dan daar een light-versie van?
Yep.
Citaat
Enfin, deze hele draad was eigenlijk bedoeld om een soort van waardering te hervinden voor van die dingen die echt niet kunnen. Zoals champignons in blik en asperges in glas. Alles waarvan de smaakpolitie aan ingredient zegt: niet doen.
Diepvrieserwtjes. Van die groene stuiterballetjes zonder kraak of smaak. Dat de Britten te pas en te onpas verse erwten door het eten moeten doen, is hun zaak, maar dat betekent niet dat wij als een slap aftreksel diepvrieserwtjes door de chili, door de curry of door de lasagne moeten gooien.

Of maïs uit blik. Van die zompige, gele stukkies, die nog het best te gebruiken zijn als maagvulling in de chili. Menig restaurant verpest daar verder prima salades mee. En dan heb ik het nog niet eens over de Pizza Vegetariana, waar steevast een blik maïs overheen gekieperd is. Geef mijn portie maar aan Knorretje.

Citaat
Beter een beetje echt zondigen dan heel veel weinig zondigen.
Beter maar niet die hele moraal :P
Erst kommt das Fressen, dann komt die Moral.  8)
« Laatst bewerkt op: 08 mei 2011, 13:02:33 door Eelco »
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

« Reactie #22 Gepost op: 08 mei 2011, 13:12:59 »
En dan heb ik het nog niet eens over de Pizza Vegetariana, waar steevast een blik maïs overheen gekieperd is.

Daar moet ik nog steeds de eerste van tegenkomen. Ik heb dan weer een loeihekel aan de olijven waar die pizza kennelijk niet buiten kan. Of nog erger: stukjes olijf zodat ze ook nog niet eens makkelijk op de rand van het bord te schuiven zijn. En helemaal erg: brokken artisjok. Ik vind dat spul toch al niks (zoals vrijwel alles met een sterke/indringende smaak), maar wat er op de pizza's terechtkomt is hekemaal bedroevend.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #23 Gepost op: 08 mei 2011, 13:56:34 »
Ik ben dol op diepvrieserwtjes! Als je ze kort kookt, blijven ze lekker knapperig.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #24 Gepost op: 08 mei 2011, 14:21:30 »
Diepvrieserwten lijken qua smaak een stuk meer op verse erwten dan die dingen die je in pot of blik i.c.m. tot smots gekookte wortels kunt vinden  :-X
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #25 Gepost op: 08 mei 2011, 15:15:05 »
Ik vind diepvrieserwten ook het beste alternatief voor verse.
Supercalifragilisticexpialidocious!

« Reactie #26 Gepost op: 08 mei 2011, 15:45:57 »
Ach ik kan blikjesdoperwten ook nog steeds wel waarderen. Zolang het maar extra fijne zijn, en er vooral geen Bonduel op het etiket staat. Want die roeren er duidelijk proefbaar suiker door. Gatverdegatver. :bigeyes: :waar-is pukey-want-big-barf-is-eigenlijk-wat-overdreven:

ik wil dus graag suiker als crimineel ingrediënt nomineren. :nerd:
« Laatst bewerkt op: 08 mei 2011, 15:55:42 door Herm@ñdad »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #27 Gepost op: 08 mei 2011, 17:57:43 »
Ik vind erwten uit blik de vriezer juist een super uitvinding. Ze smaken als échte erwten, en zien er ook mooi groen uit. Ik vind die fijne erwtjes van AH of AH Eigen Merk echt heerlijk, lekker zoet. Maar ik kook ze nooit, ik laat ze alleen ontdooien, dan vind ik ze het lekkerst.
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2011, 12:59:30 door Fynnya »

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #28 Gepost op: 08 mei 2011, 18:17:21 »
Huh?
Erwten uit blik zijn al gekookt en vaak tot snot ook. Erwten uit de vriezer ontdooi je.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #29 Gepost op: 08 mei 2011, 18:22:48 »
Nee, diepvrieserwtjes vind ik wel ok en lekker makkelijk. Een van de weinige groentes die ik uit de vriezer nog te pruimen vind. Je moet ze inderdaad niet te ver doorkoken of bakken, dan gaat het prima. En heel stiekem vind ik die uit blik, samen met worteltjes wel nostalgisch. Tijdje terug bij de Britse winkel nog een blikje mushy peas mee gekregen. Daar zit kleurstof en suiker door heen, maar qua smaak nog wel te doen. Dat ga ik op vakantie maar even culisnob verantwoord maken denk ik.
Bloemkool en witlof met een groentesausje uit een pakje. Beetje oranjeachtige bovenkant, witte onderkant. Knorr? Ik vraag mijn mams er nog weleens naar als ik niet bij haar ga koken. Die vind ik ook nog wel ok.

@RvO
Als ik een moestuintje had...
Maar die heb ik niet. Nu moet ik dus op zoek naar een maisveld. Hoe herken ik een goed rijpe maiskolf? Nog een bepaald procede voor hoe ik die het beste kan tackelen en bereiden?

Sin chile, no tiene chiste!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #30 Gepost op: 08 mei 2011, 20:25:34 »
Maar die heb ik niet. Nu moet ik dus op zoek naar een maisveld. Hoe herken ik een goed rijpe maiskolf? Nog een bepaald procede voor hoe ik die het beste kan tackelen en bereiden?

Dan kun je er beter een jatten uit een volkstuin (of er gewoon een vragen), want wat in een maisveld groeit in bedoeld als veevoer. Je kunt natuurlijk straks ook gewoon een exemplaar kopen in de biowinkel;).

Offline RvO

• 286
« Reactie #31 Gepost op: 08 mei 2011, 20:27:24 »
@RvO
Niet doen.
De mais die in NL op grote schaal wordt verbouwd is geen suikermais, maar voedermais. Dat is bedoeld voor het vee. Is niet lekker..

Wil je het toch proberen: wacht tot de pluimen die uit de kolf steken net bruin worden en de korrels net geel. De kolf oogsten.
Daarna blad en pluimen eraf. In z'n geheel of een paar stukken koken in iets zout water. Klontje  boter erover. En dan afkluiven,

Een paar op balkon of siertuin? Nooit ééntje ivm bestuiving.
« Laatst bewerkt op: 08 mei 2011, 20:31:15 door RvO »

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #32 Gepost op: 09 mei 2011, 13:01:22 »
Huh?
Erwten uit blik zijn al gekookt en vaak tot snot ook. Erwten uit de vriezer ontdooi je.
Oeps... ik bedoelde natuurlijk erwten uit de vriezer, en niet erwten uit blik :)

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #33 Gepost op: 09 mei 2011, 19:47:44 »
Diepvrieserwtjes. Van die groene stuiterballetjes zonder kraak of smaak. Dat de Britten te pas en te onpas verse erwten door het eten moeten doen, is hun zaak, maar dat betekent niet dat wij als een slap aftreksel diepvrieserwtjes door de chili, door de curry of door de lasagne moeten gooien.
Je moet ook geen erwten in de chili of de lasagna doen. Tenminste niet door een lasagna met rode saus.

Diepvrieserwten zijn best wel te doen. Maar je moet ze echt alleen maar zo lang verwarmen totdat ze ontdooid en warm zijn. Dan kunnen ze (naast andere groenten!) best in een curry of een biryani.

Mais uit blik: ja, je hebt helemaal gelijk dat dat ten onrechte in veel te grote hoeveelheden overal overheen gekieperd wordt. Het is niet alleen zuinigheid dat ik liever de magherita dan de vegetariana heb.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #34 Gepost op: 09 mei 2011, 19:48:40 »
@RvO
Niet doen.
De mais die in NL op grote schaal wordt verbouwd is geen suikermais, maar voedermais. Dat is bedoeld voor het vee. Is niet lekker..

Wil je het toch proberen: wacht tot de pluimen die uit de kolf steken net bruin worden en de korrels net geel. De kolf oogsten.
Daarna blad en pluimen eraf. In z'n geheel of een paar stukken koken in iets zout water. Klontje  boter erover. En dan afkluiven,
Boter is helemaal niet nodig. Niet als ie kraakvers is.

Offline RvO

• 286
« Reactie #35 Gepost op: 09 mei 2011, 20:31:21 »
Je  hebt helemaal gelijk, maar traditioneel is het volgens mij met boter, daarom had ik het zo opgeschreven.
Sowieso hebben veel kraakverse groente en fruit  (lees: uit eigen tuin) veel meer smaak en die eet ik dan ook met veel minder kruiden, zout, etc.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #36 Gepost op: 10 mei 2011, 04:04:32 »
De tuinerwten van AH Bio uit de vriezer zijn wel oke. Idd niet meer dan verwarmen.
Ik vind kakelverse mais met wat boter en zout wel erg lekker hoor.
,,,,فلافل

Offline greet

• 2.671
« Reactie #37 Gepost op: 10 mei 2011, 20:42:41 »
Oeh, over diepvries gesproken, die voorgemaakte 'wokmixen' van de colruyt uit de diepvries...
Ik heb er nog nachmerries over. Vroeger maakte mijn papa dat regelmatig klaar. En dacht dat je dat op smaak kon brengen door liters soyasaus.
Ik heb echt een tijdje een hekel aan soyasaus gehad daardoor.  :-X Gelukkig is dat nu beter.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #38 Gepost op: 10 mei 2011, 21:49:12 »
Mijn criminele product (geïnspireerd door Greets jeugdherinnering) gestabiliseerde gesteriliseerde melk en dan ook nog in plastic flessen. Het heette Stabilac, alleen de naam al :nooo:
Ik dacht echt dat ik geen melk lustte. Tot ik op 12-jarige leeftijd een keer bij iemand mocht slapen en ik 's ochtends bij het ontbijt niet tegen desbetreffende moeder durfde te zeggen dat ik geen melk lustte. Dat was dus een beker gepasteuriseerde melk en dat bleek wel gewoon lekker te smaken. Hoezo eye opener?
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2011, 14:19:59 door haantje »
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline greet

• 2.671
« Reactie #39 Gepost op: 10 mei 2011, 21:51:54 »
Ja, zo heb je dingen, hé.