Vegatopia Forum

Criminele ingredienten

Offline Christiaan

• 10.293
Criminele ingredienten
« Gepost op: 12 maart 2011, 14:39:07 »
Er zijn zo van die dingen die je wel eens op de kassaband in de supermarkt ziet staan, voor of achter je in de rij, waarvan je je afvraagt waarom iemand dat koopt als er ook alternatieven zijn. Champingnons in pot of blik bijvoorbeeld. Ik heb de indruk dat de wijkagenten van de kookpolitie op vegatopia het gebruik daarvan ten strengste zouden verbieden.

Evenzogoed moeten er gerechten zijn waarin ze goed te gebruiken zijn, ondanks het hierboven door mij gesuggereerde verbod. Maar welke?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Fynnya

• 432
Re:Criminele ingredienten
« Reactie #1 Gepost op: 12 maart 2011, 15:10:23 »
Ik vind vooral de kastanjechampignon (crimini) heel crimineel ;)  ;D

Maar serieus: nee, ik vind champignon uit blik zo ontzettend vies, dat ik ook niet begrijp waarom mensen dat ooit zouden kopen. Lange houdbaarheid is het enige dat ik kan bedenken, maar ik zelf vind een gerecht zo vies ervan worden, dat ik het dan liever zonder champignon zou maken. Misschien voor bij een ramp waarbij je maanden niet buiten mag komen?

Offline renske

• 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
« Reactie #2 Gepost op: 12 maart 2011, 23:26:43 »
Ha, wat een leuke vraag. Ik heb het antwoord alleen niet. Bij mijn weten heb ik nog nooit champignons uit blik gegeten. Lijkt me heel snotterig. Volgens de site van het Hak Groente Instituut (hahahaha!) wordt in Duitsland een groot deel van de champignons uit pot en blik genuttigd.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #3 Gepost op: 13 maart 2011, 14:19:30 »
Ik neem aan dat ze voor champignonsoep niet zo verkeerd zijn. Zou je ze ook kunnen omtoveren naar gemarineerde champignons?

En waarom zie je toch ook nog wel gemengde paddestoelen in pot in Oost-Europese winkeltjes als het eigenlijk niet te vreten is?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #4 Gepost op: 13 maart 2011, 14:41:08 »
Ik zou idd voor marineren gaan. A la Bocuse, met witte wijn, bouillon, tomaat en laurierbladeren. Dat maakten we vroeger thuis nog wel eens (met verse champs).

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #5 Gepost op: 21 maart 2011, 21:41:32 »
Ik heb die dingen bij moeders vaker gegeten, voorgesneden in schijfjes. Die gingen door de pastasaus bv. Lekker is anders idd. Het is een weeiige platgekookte champignonsmaak. Meneer koekje had laatst ook een blikje in zn kast staan. Ik heb het helemaal achterin geschoven.
Moeders kocht ze omdat ze idd lang goed blijven en niet zo duur zijn.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

« Reactie #6 Gepost op: 22 maart 2011, 03:59:22 »
Ik neem aan dat ze voor champignonsoep niet zo verkeerd zijn. Zou je ze ook kunnen omtoveren naar gemarineerde champignons?

En waarom zie je toch ook nog wel gemengde paddestoelen in pot in Oost-Europese winkeltjes als het eigenlijk niet te vreten is?

Paddestoelen zou ik sowieso niet kopen in een Oost-Europees winkeltje als je niet weet waar ze vandaan komen, Tsjernobyl enzo.
There we were, two men against an army. Boy, did we beat the hell out of those two guys.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #7 Gepost op: 22 maart 2011, 16:26:04 »

Paddestoelen zou ik sowieso niet kopen in een Oost-Europees winkeltje als je niet weet waar ze vandaan komen, Tsjernobyl enzo.
Is dat ironisch of ben je nostalgisch naar old-skool Christiaan?

« Reactie #8 Gepost op: 22 maart 2011, 17:22:30 »
Nee hoor, veel wild geplukte paddestoelen uit Oost-Europa bevatten nog steeds veel te veel radioactief cesium als gevolg van Tsjernobyl. Zelfs op sommige plekken in Duitsland.
There we were, two men against an army. Boy, did we beat the hell out of those two guys.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #9 Gepost op: 23 maart 2011, 20:29:25 »
Ik heb champs uit pot als student wel eens gegeten (volgens mij gekocht door een andere student). Ze zijn vooral tamelijk zuur en rubberig. Marineren mogelijk het minst slecht, met veel knoflook, beetje witte wijn en platte peterselie als tapa. Maar beter in zn geheel links laten liggen zou ik willen voorstellen.
,,,,فلافل

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #10 Gepost op: 23 maart 2011, 20:49:39 »
Gevacumeerde maiskolven: megaranzig. Beter zijn verse maiskolven of mais uit blik. Dus ja, vertel maar, wat moeten we met gevacumeerde mais?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #11 Gepost op: 23 maart 2011, 20:58:29 »
Gevacumeerde maiskolven: megaranzig. Beter zijn verse maiskolven of mais uit blik. Dus ja, vertel maar, wat moeten we met gevacumeerde mais?

En ik heb wel eens maiskolven uit de vriezer gezien maar die nog nooit durven kopen.
,,,,فلافل

Offline Eelco

• Admin
  • 20.664
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #12 Gepost op: 23 maart 2011, 23:11:10 »
Voor die ene vega op een bedrijfsbarbecue koop je tien pakken gevacumeerde mais. Daarvan smeert die ene vega één stuk mais dik in met beter, legt het op je aluminiumschaaltje, eet de hele avond stokbrood met aardappel- en koolsalade, om aan het eind van de avond te besluiten dat hij die maiskolf, ondertussen wel warm, toch niet blieft. De overige verpakkingen blijven verder onaangeroerd.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #13 Gepost op: 23 maart 2011, 23:33:56 »
Ik vind ze lekker!
Koken en dan opeten met boter, peper en zout. Mais uit blik vind ik weer niks.

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #14 Gepost op: 24 maart 2011, 13:30:49 »
Dan hebben wij definitely een ander merk/soort op, want die enige die ik ook at was werkelijk niet te hachelen.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #15 Gepost op: 24 maart 2011, 13:33:43 »
Dan hebben wij definitely een ander merk/soort op, want die enige die ik ook at was werkelijk niet te hachelen.

Ik ken er 1 die extreem taai en zoet is.
,,,,فلافل

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #16 Gepost op: 24 maart 2011, 14:06:06 »
En melig en plakkerig?

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #17 Gepost op: 07 mei 2011, 19:12:02 »
Mais uit blik vind ik weer niks.

+1, met uitzondering van die crispy mais. Ik ben uberhaupt geen fan van mais, maar die is nog wel eetbaar. Als ik een verse kolf opduik, hoe lang kan ik die bewaren eigenlijk?

Ik loer erg graag naar wat andere mensen kopen. Met name light producten vind ik erg crimineel. Ik snap het niet. De smaak is doorgaans best inferieur, om niet te zeggen naar. En lager in calorien, maar omg de compensatie-ingredienten zijn niet mis.

Sin chile, no tiene chiste!

Offline RvO

• 286
« Reactie #18 Gepost op: 07 mei 2011, 22:39:57 »
...Als ik een verse kolf opduik, hoe lang kan ik die bewaren eigenlijk? ...
Mais m.i. zo vers mogelijk eten. Dus liefst uit eigen tuin en dan direct de pan in.  :) mjum.
Iedere minuut die je wacht wordt er meer suiker omgezet in zetmeel, waardoor de mais minder lekker wordt.
Nadeel: je wilt nooit meer maïs uit de supermarkt. (Maar dat is sowieso het probleem van een moestuintje  ;) )

Direct blancheren en invriezen schijnt ook te werken, maar dat heb ik zelf nooit gedaan.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.664
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #19 Gepost op: 08 mei 2011, 01:49:50 »
Ik loer erg graag naar wat andere mensen kopen. Met name light producten vind ik erg crimineel. Ik snap het niet. De smaak is doorgaans best inferieur, om niet te zeggen naar. En lager in calorien, maar omg de compensatie-ingredienten zijn niet mis.
+1 de meeste lightprodukten smaken voornamelijk, eh, naar veel minder smaak. Compensatie-ingrediënten heb ik nooit zo op gelet, want ik koop ze niet. Laatst kregen we ergens 's avonds light-chipito's (Ernußlocken) en daar heb ik een geweldige hoeveelheid van naar binnen gewerkt, voordat ik begreep dat ik door kon blijven eten tot ik een ons (of een beetje meer) weeg, maar niet echt verzadigd zou raken. Light-kaas heeft hetzelfde effect. Beter een beetje echt zondigen dan heel veel weinig zondigen.

Vandaag ook weer voor mij een kar vol lightprodukten, maar 0.0 groente. Dat gaat mijn begrip te boven.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength